REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 340 zł do 1150 zł premii świątecznej dla pracowników (również emerytowanych) – kto może liczyć na dodatkowe pieniądze na święta Bożego Narodzenia w 2024 r.?

premia świąteczna, dodatek, karpiowe, Boże Narodzenie, zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Od 340 zł do 1150 zł premii świątecznej dla pracowników (również emerytowanych) – kto może liczyć na dodatkowe pieniądze na święta Bożego Narodzenia w 2024 r.?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na dodatkowe pieniądze z okazji świąt Bożego Narodzenia (zwane również premią świąteczną, „karpiowym” lub dodatkiem na święta) mogą liczyć przede wszystkim pracownicy (oraz byli pracownicy – tj. emeryci i renciści) pracodawców, u których został utworzony zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Swoim pracownikom, premię świąteczną nierzadko przyznają jednak również pracodawcy nie posiadający ZFŚS. Na ten cel – 38 proc. pracodawców, na jednego pracownika – ma przeznaczyć w tym roku ponad 500 zł1.

Premia świąteczna z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Na premię świąteczną od pracodawcy (lub byłego pracodawcy, ponieważ obejmuje ona równie często pracowników na emeryturze lub rencie) – mogą liczyć przede wszystkim pracownicy pracodawców, którzy są zobowiązani do utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS lub Fundusz), z którego finansowana jest działalność socjalna pracodawców na rzecz osób uprawnionych do korzystania z ww. Funduszu, do których zaliczani są nie tyko obecni pracownicy danego pracodawcy i ich rodziny, ale również emeryci i renciści – tj. byli pracownicy i ich rodziny

REKLAMA

REKLAMA

Do utworzenia ZFŚS, zobowiązani są pracodawcy:

  1. zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty,

  2. zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku, co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, ale wyłącznie, jeżeli zawnioskuje o to zakładowa organizacja związkowa działająca u danego pracodawcy oraz

    REKLAMA

  3. prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych (np. szkoły, straż miejska, straż pożarna, policja, domy pomocy społecznej, miejskie ośrodki pomocy rodzinie czy urzędy państwowe) i samorządowych zakładów budżetowych (np. miejskie zakłady aktywności zawodowej czy zarządy cmentarzy komunalnych) – bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. 

Fundusz może jednak być również tworzony przez pracodawców na zasadzie dobrowolności. Dotyczy to pracodawców, którzy według stanu na dzień 1 stycznia danego roku, zatrudniają mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, u których zakładowa organizacja związkowa nie zawnioskowała o utworzenie Funduszu

Pracodawcy, u których został utworzony ZFŚS, w praktyce, najczęściej wypłacają pracownikom premie świąteczne. Premie te, wypłacane są wówczas ze środków pochodzących z tegoż Funduszu. O tym, w jakiej wysokości premia świąteczna jest przyznawana poszczególnym pracownikom – powinno natomiast decydować tzw. kryterium socjalne, tj. sytuacja życiowa, rodzinna i materialna osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Na wyższe świadczenia z ZFŚS (i tym samym – na wyższy dodatek z okazji świąt Bożego Narodzenia) mogą zatem liczyć najgorzej zarabiający pracownicy lub osoby, których rodzina znajduje się w najtrudniejszej sytuacji materialnej lub życiowej, a na najniższe świadczenia (i najniższą premię świąteczną) – najlepiej zarabiający, których rodziny nie borykają się z problemami natury materialnej lub np. zdrowotnej (z zależności od zasad ustalonych przez pracodawcę w regulaminie ZFŚS). 

W praktyce, w regulaminach ZFŚS, najczęściej – wysokość świadczeń z Funduszu, uzależniana jest od przypisania danej osoby do określonych „widełek” wysokości dochodu na osobę w rodzinie, za poprzedni rok kalendarzowy, a prawo do korzystania z Funduszu – uzależniane jest od przedstawienia pracodawcy (lub odpowiednio – byłemu pracodawcy) np. zaświadczeń (zarabiających członków rodziny) z urzędu skarbowego, potwierdzających wysokość tego dochodu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Celem ustalenia czy u danego pracodawcy jest szansa na otrzymanie premii świątecznej – warto zatem zweryfikować czy funkcjonuje u niego zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i czy wypłata pracownikom (lub odpowiednio – byłym pracownikom) premii świątecznej – została uwzględniona w regulaminie tego Funduszu lub tzw. preliminarzu wydatków z ZFŚS

Premia świąteczna od pracodawcy bez zakładowego funduszu świadczeń socjalnych – 38 proc. przeznacza na ten cel ponad 500 zł na pracownika

Choć żadne przepisy nie nakładają na pracodawców obowiązku wypłaty pracownikom dodatkowych pieniędzy z okazji świąt Bożego Narodzenia (zwanych premią świąteczną, „karpiowym” lub dodatkiem na święta) – co dotyczy również pracodawców, u których został utworzony ZFŚS – nic nie stoi na przeszkodzie, aby pracodawcy, którzy takiego Funduszu nie posiadają, przyznawali swoim pracownikom premie świąteczne i finansowali je ze środków pochodzących z obrotów przedsiębiorstwa. 

Z badania przeprowadzanego w tym roku przez Randstad i Gfk wynika, że premie świąteczne są jednym z kluczowych benefitów oferowanych pracownikom. W badaniu tym – wypłatę pracownikom dodatku na święta Bożego Narodzenia, zadeklarowało 46 proc. respondentów, czyli niemal co drugi pracodawca. Zdecydowana większość firm (79 proc.), które na taki bonus się zdecydowały – przyznaje przy tym premie wszystkim pracownikom, a pozostałe przedsiębiorstwa różnicują te świadczenia w zależności od działu lub stanowiska. Poza premią świąteczną – wśród innych „świątecznych inicjatyw” finansowanych przez pracodawców – wymieniane są również wigilie firmowe (których organizację zadeklarowało aż 53% respondentów), wręczanie przez pracodawców upominków dla pracowników, ich rodzin i dzieci, bonów podarunkowych oraz organizacja wspólnych akcji charytatywnych. 38 proc. badanych zadeklarowało, że na „świąteczne inicjatywy”, w przeliczeniu na jednego pracownika, przeznacza ponad 500 zł.1

Od 340 zł do 1050 zł premii świątecznej dla pracowników samorządowych

Na premie świąteczne z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (którego utworzenie w jednostkach budżetowych jest obowiązkowe) mogą zwykle liczyć pracownicy samorządowi. Tak jest i w tym roku. Przykładowe wysokości dodatków, które otrzymają w 2024 r., ujawniła PAP. I tak: 

  • na najwyższy dodatek z okazji świąt Bożego Narodzenia – bo na 1150 zł brutto – mogą liczyć najmniej zarabiający pracownicy urzędu miasta w Poznaniu. W tym samym urzędzie – najlepiej zarabiający pracownicy, otrzymają 700 zł brutto premii. Urząd miasta w Poznaniu nie pomija również swoich byłych pracowników (emerytów i rencistów), którzy mogą liczyć na świadczenie w wysokości od 550 do 1050 zł brutto,

  • urząd miasta w Zduńskiej Woli wypłaca swoim pracownik premię świąteczną w wysokości od 700 do 1000 zł brutto,

  • w urzędzie miasta w Gnieźnie, najmniej zarabiający pracownicy, otrzymają 1000 zł brutto dodatku,

  • w urzędzie miejskim w Mielnie – wysokość premii świątecznej opiewa na 700 do 900 zł,

  • w urzędzie miasta w Rybniku – na 480 do 800 zł

  • w urzędzie miasta Strzegomia – na 600 do 800 zł, a

  • w urzędzie miejskim w Choroszczy – na 340 do 350 zł.

Wypłaty premii świątecznej nie przewiduje natomiast w ogóle urząd miejski w Lublinie.

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Randstad, święta w firmach: jak pracodawcy doceniają swoich pracowników w 2024 roku?, 6 grudnia 2024 r. (https://www.randstad.pl/o-randstad/dla-mediow/press/swieta-w-firmach-jak-pracodawcy-doceniaja-swoich-pracownikow-w-2024/)

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 288)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Dobry lider potrafi pożegnać mijający rok z klasą: sztuka podziękowań dla pracowników

Lider i pracownik. Grudzień to czas raportów, podsumowań i napiętych terminów. To też szczególny, świąteczny okres, w którym słowo „dziękuję” może mieć moc większą niż roczne premie. Jak w praktyce przywództwa wykorzystać świąteczną atmosferę, by wzmocnić zaangażowanie, lojalność i poczucie wartości zespołu?

Najem mieszkań: jaki był kończący się rok na rynku - cieszą się wynajmujący, koszty liczą najemcy

W 2025 roku wynajem mieszkań w większości miast Polski drożał. Skoki cen nie były gwałtowne, a kilka miast zanotowało nawet obniżkę stawek. 80 zł za metr kwadratowy mieszkania za najem w Warszawie to był pik notowany tuż przed powrotem studentów na uczelnie. Na koniec roku stawki wróciły do poziomu 78 zł w stolicy, a także utrzymały się na poziomie 39 zł w najtańszej z zestawienia Częstochowie.

Z końcem roku gaśnie ochota na zakup mieszkania, a mimo to ceny na rynku rosną

Utrzymującym się wysokim cenom towarzyszy słabnący pod koniec roku popyt, który jak dotąd pozostaje w dużej mierze niewrażliwy na obniżki stóp procentowych wprowadzone przez RPP. A także na spadek oprocentowania kredytów hipotecznych.

1100 zł miesięcznie zamiast 800 plus, do 25 roku życia dziecka i niezależnie od dochodu – kto może otrzymać świadczenie? Podwyżka od 1 stycznia 2026 r.

Osoby mieszkające lub pracujące w Niemczech, nawet jeżeli mieszkają na stałe w Polsce – jeżeli spełniają określone warunki – mogą pobierać w Niemczech zasiłek rodzinny na dzieci (tzw. Kindergeld). Świadczenie to, przysługuje niezależnie od dochodu i można je uzyskać (choć wówczas w niepełnej wysokości) również w przypadku pobierania w Polsce jego odpowiednika, tj. „800 plus”. Od 1 stycznia 2026 r. kwota Kindergeld została podwyższona.

REKLAMA

Będzie nowy podatek od nieruchomości, Sankcyjna stawka od pustostanów ma obniżyć ceny mieszkań, ale czy obniży

Nawet 30-krotnie większy podatek od nieruchomości mogą zapłacić przedsiębiorcy, w tym deweloperzy, posiadający puste lokale. Podstawą do takich działań są obowiązujące obecnie zasady naliczania podatku od nieruchomości, które różnicują stawki w zależności od sposobu użytkowania lokalu.

Skończyło się eldorado z darowiznami. Skarbówka zmieniła zasady. Ruszyły gigantyczne kontrole i kary

Koniec swobody w zarabianiu w sieci bez oglądania się na urząd skarbowy. Skarbówka systemowo bierze się za tych, którzy regularnie sprzedają w internecie lub zarabiają na transmisjach na żywo, a dotąd nie dzielili się zyskami z fiskusem. Pod lupą znaleźli się zarówno użytkownicy popularnych platform sprzedażowych, jak i streamerzy żyjący z darowizn od widzów. Dla jednych i drugich oznacza to jedno: jeśli dochody z internetu nie są rozliczane, trzeba przygotować się na wezwanie do zapłaty podatku.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - styczeń 2026 r. - jakie oprocentowanie oferuje Ministerstwo Finansów

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju, czerwcu, sierpniu, październiku, listopadzie i grudniu 2025 r. - oprocentowanie nowych emisji w styczniu 2026 r. nie ulegnie zmianie. Ministerstwo Finansów pozostawiło tym razem opłacalność tych obligacji bez zmian na kolejny miesiąc.

1700 złotych miesięcznie zastąpi 800 plus i 300 plus. Ma być przyznawane bez względu na wiek i wysokość dochodu

Co dzieje się sprawie pomysłu wprowadzenia dochodu podstawowego dla każdego? Choć o tym pomyśle dużo się mówiło w kontekście KPO, to jednak w ostatnim czasie temat zdecydowanie ucichł. Czy trzeba się obawiać likwidacji 800 plus i 300 plus?

REKLAMA

Gorzka niespodzianka od rządu dla emerytów i rencistów rodzinnych od 1 stycznia 2026 r.: podwyżka świadczeń średnio o 220 zł, ale bez zapowiadanych 2 tys. zł wyrównania i 15 tys. zł rekompensaty za lata wypłaty przez ZUS zaniżonych świadczeń

1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie ustawa, na podstawie której ZUS dokona przeliczenia wysokości emerytur ustalonych w czerwcu w latach 2009-2019 (tzw. emerytur czerwcowych) oraz rent rodzinnych po ubezpieczonych, którym ustalono emerytury w czerwcu w latach 2009-2019, z tego względu, że emerytury te zostały przyznane uprawnionym na poziomie niższym niż osobom, które wnioskowały o emeryturę w innych miesiącach roku. Ustawa ta uwzględnia korzystne dla emerytów i rencistów przepisy, na podstawie których otrzymają oni podwyżkę świadczeń bieżących, ale nie przewiduje rekompensaty za nawet 7 lat wypłaty zaniżonych świadczeń, ani nawet zapowiadanego przez MRPiPS – wyrównania za okres od 1 lipca 2025 r. do dnia, w którym zostanie ustalone świadczenie w nowej wysokości.

Nie tylko płaca minimalna pójdzie w górę od nowego roku. Te świadczenia też wzrosną. Są już wyliczenia

Ci, którzy utrzymują się z minimalnego wynagrodzenia, z ulgą patrzą na podwyżkę, jaka czeka ich od nowego roku. Tyle że – jak to zwykle bywa – medal ma dwie strony. Wzrost najniższej krajowej spędza sen z powiek przedsiębiorcom, bo uruchamia efekt domina. To nie tylko wyższe koszty zatrudnienia. Wraz z minimalną pensją rosną też inne wskaźniki – od składek ZUS po odprawy i odszkodowania.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA