REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 340 zł do 1150 zł premii świątecznej dla pracowników (również emerytowanych) – kto może liczyć na dodatkowe pieniądze na święta Bożego Narodzenia w 2024 r.?

premia świąteczna, dodatek, karpiowe, Boże Narodzenie, zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Od 340 zł do 1150 zł premii świątecznej dla pracowników (również emerytowanych) – kto może liczyć na dodatkowe pieniądze na święta Bożego Narodzenia w 2024 r.?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na dodatkowe pieniądze z okazji świąt Bożego Narodzenia (zwane również premią świąteczną, „karpiowym” lub dodatkiem na święta) mogą liczyć przede wszystkim pracownicy (oraz byli pracownicy – tj. emeryci i renciści) pracodawców, u których został utworzony zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Swoim pracownikom, premię świąteczną nierzadko przyznają jednak również pracodawcy nie posiadający ZFŚS. Na ten cel – 38 proc. pracodawców, na jednego pracownika – ma przeznaczyć w tym roku ponad 500 zł1.

Premia świąteczna z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Na premię świąteczną od pracodawcy (lub byłego pracodawcy, ponieważ obejmuje ona równie często pracowników na emeryturze lub rencie) – mogą liczyć przede wszystkim pracownicy pracodawców, którzy są zobowiązani do utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS lub Fundusz), z którego finansowana jest działalność socjalna pracodawców na rzecz osób uprawnionych do korzystania z ww. Funduszu, do których zaliczani są nie tyko obecni pracownicy danego pracodawcy i ich rodziny, ale również emeryci i renciści – tj. byli pracownicy i ich rodziny

REKLAMA

REKLAMA

Do utworzenia ZFŚS, zobowiązani są pracodawcy:

  1. zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty,

  2. zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku, co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, ale wyłącznie, jeżeli zawnioskuje o to zakładowa organizacja związkowa działająca u danego pracodawcy oraz

    REKLAMA

  3. prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych (np. szkoły, straż miejska, straż pożarna, policja, domy pomocy społecznej, miejskie ośrodki pomocy rodzinie czy urzędy państwowe) i samorządowych zakładów budżetowych (np. miejskie zakłady aktywności zawodowej czy zarządy cmentarzy komunalnych) – bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. 

Fundusz może jednak być również tworzony przez pracodawców na zasadzie dobrowolności. Dotyczy to pracodawców, którzy według stanu na dzień 1 stycznia danego roku, zatrudniają mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, u których zakładowa organizacja związkowa nie zawnioskowała o utworzenie Funduszu

Pracodawcy, u których został utworzony ZFŚS, w praktyce, najczęściej wypłacają pracownikom premie świąteczne. Premie te, wypłacane są wówczas ze środków pochodzących z tegoż Funduszu. O tym, w jakiej wysokości premia świąteczna jest przyznawana poszczególnym pracownikom – powinno natomiast decydować tzw. kryterium socjalne, tj. sytuacja życiowa, rodzinna i materialna osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Na wyższe świadczenia z ZFŚS (i tym samym – na wyższy dodatek z okazji świąt Bożego Narodzenia) mogą zatem liczyć najgorzej zarabiający pracownicy lub osoby, których rodzina znajduje się w najtrudniejszej sytuacji materialnej lub życiowej, a na najniższe świadczenia (i najniższą premię świąteczną) – najlepiej zarabiający, których rodziny nie borykają się z problemami natury materialnej lub np. zdrowotnej (z zależności od zasad ustalonych przez pracodawcę w regulaminie ZFŚS). 

W praktyce, w regulaminach ZFŚS, najczęściej – wysokość świadczeń z Funduszu, uzależniana jest od przypisania danej osoby do określonych „widełek” wysokości dochodu na osobę w rodzinie, za poprzedni rok kalendarzowy, a prawo do korzystania z Funduszu – uzależniane jest od przedstawienia pracodawcy (lub odpowiednio – byłemu pracodawcy) np. zaświadczeń (zarabiających członków rodziny) z urzędu skarbowego, potwierdzających wysokość tego dochodu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Celem ustalenia czy u danego pracodawcy jest szansa na otrzymanie premii świątecznej – warto zatem zweryfikować czy funkcjonuje u niego zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i czy wypłata pracownikom (lub odpowiednio – byłym pracownikom) premii świątecznej – została uwzględniona w regulaminie tego Funduszu lub tzw. preliminarzu wydatków z ZFŚS

Premia świąteczna od pracodawcy bez zakładowego funduszu świadczeń socjalnych – 38 proc. przeznacza na ten cel ponad 500 zł na pracownika

Choć żadne przepisy nie nakładają na pracodawców obowiązku wypłaty pracownikom dodatkowych pieniędzy z okazji świąt Bożego Narodzenia (zwanych premią świąteczną, „karpiowym” lub dodatkiem na święta) – co dotyczy również pracodawców, u których został utworzony ZFŚS – nic nie stoi na przeszkodzie, aby pracodawcy, którzy takiego Funduszu nie posiadają, przyznawali swoim pracownikom premie świąteczne i finansowali je ze środków pochodzących z obrotów przedsiębiorstwa. 

Z badania przeprowadzanego w tym roku przez Randstad i Gfk wynika, że premie świąteczne są jednym z kluczowych benefitów oferowanych pracownikom. W badaniu tym – wypłatę pracownikom dodatku na święta Bożego Narodzenia, zadeklarowało 46 proc. respondentów, czyli niemal co drugi pracodawca. Zdecydowana większość firm (79 proc.), które na taki bonus się zdecydowały – przyznaje przy tym premie wszystkim pracownikom, a pozostałe przedsiębiorstwa różnicują te świadczenia w zależności od działu lub stanowiska. Poza premią świąteczną – wśród innych „świątecznych inicjatyw” finansowanych przez pracodawców – wymieniane są również wigilie firmowe (których organizację zadeklarowało aż 53% respondentów), wręczanie przez pracodawców upominków dla pracowników, ich rodzin i dzieci, bonów podarunkowych oraz organizacja wspólnych akcji charytatywnych. 38 proc. badanych zadeklarowało, że na „świąteczne inicjatywy”, w przeliczeniu na jednego pracownika, przeznacza ponad 500 zł.1

Od 340 zł do 1050 zł premii świątecznej dla pracowników samorządowych

Na premie świąteczne z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (którego utworzenie w jednostkach budżetowych jest obowiązkowe) mogą zwykle liczyć pracownicy samorządowi. Tak jest i w tym roku. Przykładowe wysokości dodatków, które otrzymają w 2024 r., ujawniła PAP. I tak: 

  • na najwyższy dodatek z okazji świąt Bożego Narodzenia – bo na 1150 zł brutto – mogą liczyć najmniej zarabiający pracownicy urzędu miasta w Poznaniu. W tym samym urzędzie – najlepiej zarabiający pracownicy, otrzymają 700 zł brutto premii. Urząd miasta w Poznaniu nie pomija również swoich byłych pracowników (emerytów i rencistów), którzy mogą liczyć na świadczenie w wysokości od 550 do 1050 zł brutto,

  • urząd miasta w Zduńskiej Woli wypłaca swoim pracownik premię świąteczną w wysokości od 700 do 1000 zł brutto,

  • w urzędzie miasta w Gnieźnie, najmniej zarabiający pracownicy, otrzymają 1000 zł brutto dodatku,

  • w urzędzie miejskim w Mielnie – wysokość premii świątecznej opiewa na 700 do 900 zł,

  • w urzędzie miasta w Rybniku – na 480 do 800 zł

  • w urzędzie miasta Strzegomia – na 600 do 800 zł, a

  • w urzędzie miejskim w Choroszczy – na 340 do 350 zł.

Wypłaty premii świątecznej nie przewiduje natomiast w ogóle urząd miejski w Lublinie.

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Randstad, święta w firmach: jak pracodawcy doceniają swoich pracowników w 2024 roku?, 6 grudnia 2024 r. (https://www.randstad.pl/o-randstad/dla-mediow/press/swieta-w-firmach-jak-pracodawcy-doceniaja-swoich-pracownikow-w-2024/)

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 288)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Odzyskaliście ze skarbówki zwrot podatku? Lepiej to przeczytajcie, bo możecie się mocno zdziwić

Wyjątkowo wysokie zwroty podatku przyniosły Polakom tegoroczne rozliczenia PIT. Średnio podatnik odzyskał około 5 tysięcy złotych, a łączna kwota przelana przez urzędy skarbowe przekroczyła 23 miliardy złotych. Dla wielu to powód do radości, jednak specjaliści zgodnie wskazują, że za tym rekordem kryje się głęboko zakorzeniony problem systemowy.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Ferie z programowaniem. Bezpłatne półkolonie w 16 miejscowościach

Trwają zapisy na półkolonie zimowe, podczas których uczniowie poznają m.in. tajniki programowania. Warsztaty odbędą się w małych miejscowościach. Celem projektu jest bowiem wyrównywanie szans edukacyjnych.

Migracja pracownicza po polsku: Nie żądaj podwyżki, bo zastąpi Cię cudzoziemiec. Excel rośnie, państwo znika

W polskich fabrykach trwa cichy eksperyment: jeśli pracownicy chcą podwyżki, zawsze można ich zastąpić tańszymi pracownikami z Azji czy Afryki. W Excelu wszystko się zgadza. Problem w tym, że coraz mniej zgadza się w państwie, wspólnocie i relacjach społecznych.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski

Jak rozliczać benefity żywieniowe dla pracowników? Pora jednoznacznie rozstrzygnąć tę kwestię. Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski.

Bon senioralny: dla kogo, ile, od kiedy? Rzadko kto (85+) dostanie 2150 zł miesięcznie. Jakie kryteria dochodowe seniora i uprawnionego do bonu?

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Bitcoin ma już 16 lat. Historia kryptowalut w Polsce. Kto w nie inwestuje? O co chodzi z unijnymi przepisami MICA?

Kryptowaluty w Polsce to coraz głośniejszy temat. Dzieje się tak m.in. za sprawą weta prezydenta Karola Nawrockiego o ustawy o kryptowalutach. Polska nie ma jeszcze regulacji tej kwestii. Tymczasem bitcoin ma już 16 lat. Kto inwestuje w kryptowaluty?

3 pytania lekarza w PZON. Jak dziecko odpowie to znika niepełnosprawność. Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA