REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w małej firmie. Na jakie dodatkowe świadczenia pozapłacowe mogą liczyć pracownicy: darmowy lekarz, dopłata do posiłków i karty przedpłacone są na topie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Praca w małej firmie wiąże się w dalszym ciągu z mniejszym dostępem do świadczeń pozapłacowych czyli tak zwanych benefitów
Praca w małej firmie wiąże się w dalszym ciągu z mniejszym dostępem do świadczeń pozapłacowych czyli tak zwanych benefitów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenie na życie, spotkania integracyjne i prywatna opieka medyczna to trzy benefity cieszące się największym wzięciem u pracowników małych i średnich firm. Choć pracodawcy starają się podążać śladami korporacji i wielkich przedsiębiorstw, świadczenia pozapłacowe w małych firmach wciąż należą do rzadkości.

Choć już ponad 90 proc. mikro, małych i średnich firm deklaruje, że zapewnia swoim pracownikom świadczenia pozapłacowe, to ich zakres znacznie odbiega od tego, co oferują duże przedsiębiorstwa– wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla Research na zlecenie VanityStyle.

REKLAMA

REKLAMA

Na jakie benefity mogą liczyć zatrudnieni w sektorze małych i średnich

Według danych zebranych na zlecenie VanityStyle, przynajmniej jeden benefit swoim pracownikom oferuje 92 proc. firm z sektora MŚP, w tym 94 proc. średnich i 97 proc. małych podmiotów oraz 85 proc. mikroprzedsiębiorstw.
Najpopularniejszym świadczeniem pozapłacowym jest ubezpieczenie na życie. Zapewnia je 35 proc. badanych pracodawców, w tym co drugi zatrudniający od 50 do 249 pracowników.

– Ubezpieczenia na życie stają się strategicznym narzędziem w sektorze MŚP, szczególnie w obliczu rosnącej konkurencji o pracowników. To stosunkowo niedrogi benefit, który buduje lojalność zespołu, ale również wzmacnia wizerunek firmy jako odpowiedzialnego i troskliwego pracodawcy – mówi Grzegorz Gasiecki, prezes firmy ProPlus.

– W wielu przypadkach polisy grupowe są elastyczne, co umożliwia ich dopasowanie do specyfiki branży, np. ochrony przed ryzykami związanymi z pracą fizyczną czy mobilnością. Popularnym rozwiązaniem są tak zwanekafelki, umożliwiające indywidualny dobór zakresu ochrony do potrzeb pracowników – dodaje Grzegorz Gasiecki.

REKLAMA

Na drugim miejscu listy najpopularniejszych benefitów pozapłacowych znalazły się spotkania integracyjne i okolicznościowe, które organizuje 29 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP. Z kolei prywatną opiekę medyczną oferuje co czwarty pracodawca, w tym 30 proc. małych i średnich firm oraz 15 proc. mikroprzedsiębiorstw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dofinansowanie do posiłków: benefit dobrze widziany w małych firmach

Niemal co czwarta firma zapewnia szkolenia, karty sportowe i dofinansowania posiłków

Jak wynika z badania, 24 proc. firm z sektora MŚP oferuje szkolenia oraz dofinansowanie do posiłków. Taki sam odsetek proponuje pracownikom dostęp do kart sportowych. To benefit szczególnie popularny w średnich przedsiębiorstwach zatrudniających od 50 do 249 osób (29 proc. wskazań).

– Rola kart sportowych jako benefitów pozapłacowych przeszła znaczącą transformację na przestrzeni lat. Na początku były one postrzegane przede wszystkim jako narzędzie motywacyjne, atrakcyjny dodatek, który wyróżniał firmę na tle konkurencji i pomagał w przyciąganiu oraz zatrzymywaniu talentów. Z biegiem czasu, w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby i rosnącą świadomość społeczną, stały się one czymś więcej niż tylko bonusem umożliwiającym relaks po pracy. Dziś w wielu firmach karty sportowe są integralnym elementem strategii dbania o zdrowie pracowników – tłumaczy Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle.

– Pracodawcy coraz lepiej rozumieją, że aktywność fizyczna wpływa nie tylko na poprawę kondycji, ale również na redukcję stresu, lepsze samopoczucie i wyższą produktywność zespołów. Regularne ćwiczenia pomagają w profilaktyce chorób cywilizacyjnych, takich jak otyłość, cukrzyca, schorzenia układu krążenia czy depresja – dodaje Joanna Skoczeń.

Pracownicy małych firm cenią bony i karty przedpłacone

Na kolejnych miejscach listy najpopularniejszych benefitów pozapłacowych w sektorze MŚP znalazły się bony i karty przedpłacone (21 proc. wskazań) oraz skrócone godziny pracy w piątki (20 proc.).

Pracodawcy z sektora MŚP coraz chętniej inwestują też w zapewnienie pracownikom kulturalnej rozrywki po pracy. Bilety oraz vouchery do kin i teatrów oferuje co piąty z nich, w tym 26 proc. średnich podmiotów, 20 proc. małych firm oraz 14 proc. mikroprzedsiębiorstw.
Mniej niż 1/5 firm z sektora MŚP proponuje pracownikom kursy językowe, dofinansowanie dojazdu do pracy, wykłady i spotkania z ekspertami, dostęp do opieki psychologicznej czy przerwy wellbeeingowe.

Choć jak podkreśla Joanna Skoczeń z VanityStyle, oferta benefitów w sektorze MŚP z roku na rok jest coraz obszerniejsza i bardziej urozmaicona, to wciąż – zwłaszcza mikro i małych przedsiębiorstwach – widać istotne różnice w podejściu do motywacji pozapłacowej w porównaniu z dużymi przedsiębiorstwami.
– Przede wszystkim chodzi o ilość świadczeń przypadających na jednego pracownika – wyjaśnia Joanna Skoczeń.

– Podczas gdy w mniejszych firmach pracownik może liczyć przeważnie na jeden lub dwa benefity, w dużych przedsiębiorstwach standardem są całe pakiety, często dostosowane do indywidualnych potrzeb zatrudnionego – dodaje.

Jak zauważa Joanna Skoczeń, inna jest też skala oferowania benefitów w sektorze MŚP i dużych przedsiębiorstwach. Aspekt ten dobrze obrazuje badanie ICAN Institute zrealizowane w 2023 roku.
Wynika z niego, że dostęp do prywatnej opieki medycznej proponuje aż 97 proc. dużych przedsiębiorstw, czyli niemal cztery razy więcej niż w sektorze MŚP.
Ponadto 92 proc. firm zatrudniających powyżej 250 pracowników zapewnia im dofinansowanie do wypoczynku, 87 proc. dostęp do kart sportowych, 79 proc. elastyczny czas pracy i samochód służbowy, 68 proc. wyjścia i wyjazdy integracyjne, 62 proc. organizację imprez okolicznościowych, a 55 proc. ubezpieczenie lub programy emerytalne.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

Rak a orzeczenie o niepełnosprawności 2025. Jakie przywileje, zasiłki i ulgi? Co przysługuje osobie chorej na nowotwór?

Choroba nowotworowa to trudne leczenie, ale trzeba wiedzieć, że to też prawo do dodatkowego wsparcia od państwa. Mało kto wie, że pacjenci onkologiczni mogą ubiegać się o orzeczenie o niepełnosprawności, które otwiera drogę do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Sprawdź, kiedy rak daje prawo do orzeczenia i jakie korzyści można zyskać.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

1200 zł wsparcia dla wybranych seniorów. Rządowe wsparcie na wyciągnięcie ręki, ale rocznik ma znaczenie

Rząd oferuje wsparcie finansowe dla osób starszych, które ukończyły 60 lat (kobiety) i 65 lat (mężczyźni). Jest to forma dopłaty w wysokości do 1200 złotych, która ma pomóc w pokryciu rosnących kosztów utrzymania i wesprzeć domowe budżety, szczególnie w przypadku seniorów o niższych dochodach. Oto szczegóły.

REKLAMA

Wzrost opłat za ogrzewanie podniesie koszty wynajmu mieszkań w 2025 i 2026 roku

Spółdzielnie mieszkaniowe i właściciele nieruchomości na wynajem przygotowują lokatorów na zimę 2025/2026, która niemal na pewno przyniesie wyższe rachunki za ciepło. To efekt zarówno rosnących kosztów ogrzewania, jak i zakończenia rządowej tarczy, która dotąd hamowała podwyżki. Skala zmian nie jest jeszcze znana, ale już dziś eksperci mówią o wzrostach sięgających nawet kilkudziesięciu procent.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

REKLAMA