| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Dziecko i prawo > Dziecko w urzędzie > Jak zameldować dziecko

Jak zameldować dziecko

Na każdą osobę posiadająca obywatelstwo polskie i przebywająca stale na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nałożony jest obowiązek meldunkowy w miejscu pobytu stałego.

Przez pobyt stały rozumie się zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania.

Wymogi dla dzieci

Przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego należy przedstawić dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach - inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości. Osoba niepełnoletnia, jaką jest dziecko i nieposiadająca dokumentu stwierdzającego tożsamość przedstawia odpis skrócony aktu urodzenia. Natomiast za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych, czyli dziecko do 13 roku życia, obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.

Zobacz też: Rejestracja dziecka po urodzeniu

Co podlega zgłoszeniu

Osoba zobowiązana do zameldowania się na pobyt stały przedstawia organowi gminy właściwemu ze względu na nowe miejsce jej pobytu stałego zaświadczenie o wymeldowaniu się z poprzedniego miejsca pobytu stałego oraz zgłasza następujące dane osobowe:

  1.  nazwisko i imiona;
  2.  nazwisko rodowe;
  3. nazwiska i imiona poprzednie; 
  4. imiona rodziców; 
  5. nazwiska rodowe rodziców;
  6. stan cywilny;
  7. imię i nazwisko małżonka oraz jego nazwisko rodowe;
  8. płeć;
  9. datę i miejsce urodzenia;
  10. obywatelstwo;
  11. numer PESEL;
  12. dotyczące obowiązku wojskowego, w tym stopień wojskowy, nazwę, serię i numer wojskowego dokumentu osobistego z oznaczeniem wojskowej komendy uzupełnień lub poświadczenie o zgłoszeniu się do rejestracji przedpoborowych;
  13. adres poprzedniego miejsca pobytu stałego;
  14. adres nowego miejsca pobytu stałego;
  15. rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości;
  16. o wykształceniu.

Od obowiązku zameldowania na pobyt czasowy zwolnione są dzieci do lat 7 na okres nieprzekraczający 3 miesięcy.

 Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonane we właściwym urzędzie stanu cywilnego zastępuje zameldowanie. Datą zameldowania dziecka jest data sporządzenia aktu urodzenia. Zameldowania dokonuje organ gminy właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego matki dziecka lub tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa.

 Zameldowanie następuje pod oznaczonym adresem. Adres określa się przez podanie: w gminach, które uzyskały status miasta - nazwy miasta (dzielnicy), ulicy, numeru domu i lokalu, nazwy województwa oraz kodu pocztowego; a w innych gminach - nazwy miejscowości, numeru domu i lokalu, nazwy gminy, nazwy województwa, kodu pocztowego oraz nazwy ulicy, jeżeli w miejscowości występuje podział na ulice.

 Wzory formularzy zameldowania na pobyt stały i wniosku o nadania numeru pesel

Zobacz serwis: Dziecko w urzędzie

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Coris Lex Services sp. z o. o.

Ubezpieczenia ochrony prawnej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »