REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i jak należy się zameldować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
Wyróżnia się 2 rodzaje meldunku.
Wyróżnia się 2 rodzaje meldunku.

REKLAMA

REKLAMA

Każdy obywatel Polski jest obciążony obowiązkiem meldunkowym. Innymi słowy musi w różnych okolicznościach wskazywać adres stałego, lub czasowego miejsca pobytu. Kiedy jak i gdzie należy się zameldować ?

Jakie są rodzaje meldunku ?

REKLAMA

Wyróżnia się dwa rodzaje meldunku:

  • Pobytu czasowego (co do zasady do 3-miesięcy)
  • Pobytu stałego.


Meldunek na pobyt czasowy.

  • Do 2 miesięcy:

Na pobyt czasowy należy się zameldować jeśli wiemy, że czas naszego pobytu przekroczy 3 doby i powinniśmy zgłosić się do urzędu najpóźniej 4 dnia od daty przybycia w określone miejsce.

W przypadku meldunku na okres do 2 miesięcy zgłoszenia dokonujemy ustnie w urzędzie gminy w obecności właściciela, lub osoby dysponującym innym prawem (np. spółdzielczym) do mieszkania/ domu, w którym przebywamy.

  W zależności od urzędu praktyka jest różna- czasem na okres 2-3 miesięcy można meldować się ustnie, czasem należy wypełnić formularz, wtedy zastosowanie mają reguły przedstawione poniżej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Powyżej 3 miesięcy.

W określonych przypadkach można zameldowanie tymczasowe może przekraczać 3 miesiące. Dotyczy to osób które:

  • są zatrudnione poza miejscem pobytu stałego,
  • przebywające w innej miejscowości w związku z:
    • kształceniem się,
    • leczeniem,
    • wypoczynkiem
    • albo ze względów rodzinnych,
  • odbywające czynną służbę wojskową lub osadzone w zakładach karnych, poprawczych, w aresztach śledczych, schroniskach dla nieletnich.

W tych przypadkach przyjmuje się, że ktoś przebywa w innej miejscowości wprawdzie dłużej niż trzy miesiące, ale pobyt nie utracił jednak charakteru czasowego.


W celu zameldowania , musimy wypełnić odpowiedni formularz (dostępny w urzędzie gminy, lub na jej stronie internetowej), który zawierał nasze dane tj.

  • Nazwisko(oraz nazwisko rodowe) i imiona,
  • nazwiska i imiona poprzednie,
  • imiona rodziców, nazwiska rodowe rodziców
  • imiona nazwisko małżonka oraz jego nazwisko rodowe
  • stan cywilny,
  • płeć,
  • datę i miejsce urodzenia,
  • obywatelstwo,
  • numer PESEL,
  • adres: poprzedniego i nowego miejsca pobytu stałego,
  • rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości oraz informacje o wykształceniu.

Osoby objęte obowiązkiem wojskowym podają dodatkowo:

  • stopień wojskowy,
  • nazwę, serię i numer wojskowego dokumentu osobistego z oznaczeniem wojskowej komendy uzupełnień lub poświadczenie o zgłoszeniu się do rejestracji przedpoborowych.

Oprócz tego podajemy również:

  • okres planowanego pobytu
  • potwierdzenie pobytu pod wskazanym adresem złożone przez dysponującego prawem do lokalu
  • do wglądu dla urzędnika: potwierdzenie prawa ww. do lokalu: np. odpis z Księgi Wieczystej, lub umowa kupna lokalu, orzeczenie sądowe (np. stwierdzenie nabycia spadku).

W celu zameldowania się (niezależnie od okresu) musimy się wylegitymować za pomocą :

  • dowodu osobistego (uwaga na dowody tracące ważność)
  • paszportu
  • skróconego odpisu aktu urodzenia w przypadku osób niepełnoletnich nie posiadających dowodu osobistego.

W przypadku osób podlegających powszechnemu obowiązkowi obrony należy również przedstawić książeczkę wojskową, lub potwierdzenie zgłoszenia się do rejestracji przedpoborowych.Można jednocześnie posiadać tylko jeden meldunek stały i tymczasowy trwający ponad 3 miesiące. Każda zmiana w tym zakresie (poza wygaśnięciem meldunku tymczasowego) wymaga uprzedniego wymeldowania.

Zobacz: Meldunek na pobyt czasowy

Meldunek na pobyt stały

Jeżeli planowany pobyt w innej miejscowości przekroczy 3 miesiące, a nie spełniamy kryteriów do dłuższego meldunku tymczasowego, lub planujemy stałe osiedlenie się w innym miejscu, musimy zameldować się na okres stały.

  • 1. Wymeldowanie.


Aby zameldować się na stałe (lub na pobyt tymczasowy)w innym miejscu musimy uprzednio wymeldować się z poprzedniego miejsca pobytu. W tym celu należy udać się do urzędu gminy miejsca zameldowania i wypełnić odpowiedni formularz. Należy w nim wskazać dane osobowe podane pierwotnie przy zameldowaniu . Wymeldowania należy dokonać najpóźniej w dniu wyjazdu. Otrzymamy zaświadczenie o wymeldowaniu, które będzie niezbędne do zameldowania się w nowym miejscu.

Wymeldowanie się przy zmianie miejsca stałego pobytu jest takim samym obowiązkiem jak zameldowanie się w nowym.

  • 2. Zameldowanie.

Procedura zameldowania w miejscu stałego pobytu przypomina tę dotyczącą pobytu tymczasowego na okres powyżej 2 miesięcy.

Wypełniamy jedynie inny druk : tj. Zgłoszenie o pobycie stałym.

W celu zmiany miejsca zameldowania na pobyt stały należy przedstawić zaświadczenie o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca stałego pobytu

Wniosek możemy złożyć osobiście, lub za pośrednictwem członka rodziny, opiekuna ustawowego lub faktycznego, bądź innej upoważnionej przez nas osoby.

Zmiana adresu zameldowania stałego wymaga wymiany dowodu osobistego. Wniosek o wydanie nowego dowodu należy zgłosić w terminie 14 dni od daty zameldowania. Koszt: 30 złotych.

  • 3. Zameldowanie dzieci.

Noworodki:

Zameldowania noworodków dokonuje urząd gminy, w oparciu o informacje zgłoszone Urzędowi Stanu Cywilnego przy narodzinach dziecka. Zgłoszenie narodzin uznaje się za jednoznaczne z zameldowaniem dziecka :

  • W miejscu pobytu stałego matki (co do zasady)
  • W miejscu pobytu stałego osoby u której dziecko faktycznie przebywa
  • Lub w miejscu wskazanym przez Sąd Opiekuńczy.

Dzieci i osoby ubezwłasnowolnione( przy zmianie meldunku)

W imieniu małoletnich i osób ubezwłasnowolnionych zgłoszenia miejsca pobytu dokonuje ich przedstawiciel ustawowy (rodzice, opiekunowie, kurator), lub osoba faktycznie sprawująca opiekę.

Adresem będzie wspólny adres zamieszkania opiekuna i małoletniego/ ubezwłasnowolnionego.

Nie trzeba zgłaszać pobytu czasowego krótszego niż trzy miesiące , wobec dzieci do lat 7-u.



UWAGI:

  • generalnie nieuregulowanie obowiązku meldunkowego nie jest dużym problemem- organa ścigania nie są zainteresowane jego kontrolą wyrywkową.
  • kiedy najczęściej organy mogą się zainteresować brakiem meldunku ?:
    • w przypadku wniosków o umożliwienie głosowania poza miejscem zamieszkania składanych np. 2 lata z rzędu.
    • podczas kontroli dokumentów.

Zobacz serwis: Gmina

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

REKLAMA

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

Duże pieniądze na modernizację budynku i kanalizację: rusza nowy program

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w nowym programie – do rozdysponowania dla beneficjentów jest aż 1,3 mld zł. Program będzie dostępny wyłącznie w czterech województwach.

Renta wdowia od 1 lipca 2025 – ZUS gotowy do wypłat. Sprawdź, czy masz prawo do świadczenia

Od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłatę renty wdowiej. Dotychczas do ZUS wpłynęło prawie milion wniosków. Łącznie, do wszystkich uprawnionych instytucji wpłynęło ponad 1 mln 64 tys. 414 wniosków o rentę wdowią. Sprawdź, komu przysługuje świadczenie, jakie są warunki i jak wygląda procedura.

REKLAMA

WSA: Nowa klasyfikacja chorób dla spraw w MOPS jeszcze nie obowiązuje. A urzędnicy ją stosują

Sądy pilnują, aby MOPS i SKO nie powoływały się na IDC-11. Ta klasyfikacja chorób jeszcze nie obowiązuje. Trwają prace nad jej wdrożeniem. Mówi się o 2026 r.

WSA: urzędnicy w MOPS nie mogą polemizować z zaświadczeniem od lekarza. Nie mogą podważać stopnia lekkiego, umiarkowanego i znacznego [orzeczenie o niepełnosprawności]

To duży problem w praktyce korzystania z usług i świadczeń z MOPS. Urzędnicy samowolnie kwestionują treść nie tylko orzeczenia o niepełnosprawności, ale także zaświadczenia lekarskie. Ten sam zarzut dotyczy także SKO kontrolujących decyzje MOPS.

REKLAMA