Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych (organ nadzoru), działająca na podstawie odrębnych przepisów, wydaje zezwolenie na utworzenie funduszu w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Kiedy organ nadzoru odmawia wydania zezwolenia
reklama
reklama
· wniosek i dołączone do niego dokumenty nie spełniają warunków określonych w ustawie;
· statut funduszu nie zabezpiecza należycie interesów członków funduszu;
· osoby, zatrudnione w towarzystwie lub osób wyznaczone przez depozytariusza do wykonywania obowiązków nie dają rękojmi należytego wykonywania powierzonych obowiązków.
Po uzyskaniu zezwolenia na utworzenie funduszu towarzystwo niezwłocznie składa do sądu rejestrowego wniosek o wpisanie funduszu do rejestru funduszy.
Należy podkreślić, że rejestr funduszy prowadzi Sąd Wojewódzki w Warszawie. Ponadto rejestr ten jest jawny i dostępny dla osób trzecich
Rozpoznanie wniosku przez sąd rejestrowy następuje w terminie 14 dni od dnia jego złożenia.
Niezwłocznie po wpisaniu funduszu do rejestru funduszy fundusz doręcza organowi nadzoru odpis z tego rejestru. Warto podkreślić, że sąd rejestrowy odmawia wpisania funduszu do rejestru funduszy, jeżeli nie zostały spełnione warunki określone ustawą.
Zezwolenie na utworzenie funduszu wygasa, jeżeli w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia zezwolenia towarzystwo nie złożyło wniosku o wpisanie funduszu do rejestru funduszy.
Zobacz również serwis: Wysokość emerytury
Fundusz nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania do rejestru funduszy.
Z chwilą wpisania do rejestru funduszy towarzystwo staje się organem funduszu.
Rachunkowość funduszy oraz terminy sporządzania, badania i składania do ogłoszenia sprawozdań finansowych regulują przepisy ustawy o rachunkowości. Roczne sprawozdania finansowe funduszu zatwierdza towarzystwo w formie uchwały walnego zgromadzenia.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych