| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Dowód osobisty > Co zrobić gdy dowód osobisty utracił ważność

Co zrobić gdy dowód osobisty utracił ważność

Dowodem osobistym posługujemy się na co dzień. Jest to bowiem podstawowy dowód stwierdzający naszą tożsamość. Dowodem osobistym legitymujemy się przed organami władzy publicznej (Policja, straż miejska), okazujemy go również w banku a także przy zawieraniu większości umów. Dowód osobisty musi dlatego zawierać nasze aktualne dane a także być ważny.

Warto wiedzieć, że dowód osobisty muszą obowiązkowo mieć obywatele polscy, którzy ukończyli osiemnasty rok życia. A także osoby, które ukończyły 15 lat, jeżeli pozostają w stosunku pracy lub nie zamieszkują wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką się znajdują, albo nie pozostają pod władzą rodzicielską lub opieką.

Okres ważności

Dowód osobisty wydawany jest na pewien czas. Tylko w nielicznych wypadkach wydawany jest bezterminowo.

Co do zasady dowód osobisty wydawany jest na 10 lat (art. 36 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych). Taka regulacja wynika stąd, że dowody co pewien czas muszą być aktualizowane. Przede wszystkim natomiast aktualizowane musi być zdjęcie znajdujące się na dokumencie.

Inaczej sprawa wygląda w wypadku osób niepełnoletnich. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 18 roku życia, jest ważny tylko 5 lat od daty jego wydania.

Jeszcze inaczej rzecz się ma w wypadku osób w podeszłym wieku. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 65 rok życia, jest ważny na czas nieoznaczony, jeżeli osoba ta zwróciła się o wydanie dowodu osobistego z takim terminem ważności.

Upływ okresu ważności

Dowód, którego okres ważności upłynął jest nie ważny. Nie można się nim posługiwać. Dowód taki należy wymienić. Obowiązek taki wynika nie tylko ze zwykłej logiki ale również z przepisów prawa, a konkretniej z art. 40 wspominanej już ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych.

O wymianę dowodu osobistego, z powodu utraty ważności należy wystąpić nie później niż na 30 dni przed upływem terminu ważności dokumentu.

Oczywiście o wydanie nowego dowodu osobistego występujemy do urzędu gminy właściwego ze względu na miejsce zamieszkania. Organem wydającym dowód jak we wszystkich innych wypadkach jest wójt, burmistrz, prezydent miasta.

Wykroczenie

Warto również wiedzieć, że uchylanie się od obowiązku wymiany dowodu osobistego jest wykroczeniem. Osoba nie dopełniająca obowiązków z tym związanych podlega karze ograniczenia wolności lub grzywny.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Mira Michalska

Doradca

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »