| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Działalność gospodarcza > Jak założyć własną firmę?

Jak założyć własną firmę?

Od 1 lipca 2011 roku założenie własnej firmy jest dużo łatwiejsze, gdyż możemy większość czynności dokonać przez Internet. Pierwszym krokiem jest określenie rodzaju naszej działalności, następnie – złożenie wniosku CEDIG-1.

Pierwszym krokiem, jaki należy uczynić jest wybranie rodzaju prowadzonej przez nas działalności. Nie chodzi tu jednak o opis tego, czym będziemy się zajmować, a skorzystanie z klasyfikacji PKD (Polska Klasyfikacja Działalności).

W żadnym wypadku nie musimy koncentrować się wyłącznie na działalności jednego rodzaju. We wniosku możemy bowiem wpisać dowolną ich liczbę, ale musi być to działalność, którą rzeczywiście będziemy wykonywać.

Jeżeli w toku prowadzonej działalności, wraz z rozwojem firmy, okaże się, że konieczne jest zaktualizowanie rodzajów działalności, będzie można dokonać zmian (także przez Internet).

Kolejnym etapem jest złożenie wniosku CEDIG-1 (dotychczas EDG-1). Spełnia on wiele funkcji – zawiera w zasadzie większość informacji, które potrzebne są w toku rejestracji. Jest to:

1) przede wszystkim, wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;

2) wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);

3) zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne NIP;

4) zgłoszenie płatnika składek ubezpieczeń społecznych albo jego zmiany lub zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników (ZUS lub KRUS).

Zobacz również: Czym jest działalność regulowana?

Formularz wniosku możemy odnaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki (www.mg.gov.pl). Składa się z kilku stron, na których musimy wskazać m.in. dane wnioskodawcy, firmę (czyli nazwę przedsiębiorcy), rodzaj działalności gospodarczej, miejsce wykonywania działalności gospodarczej, dane o rachunku bankowym związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej są wolne od opłat.

Wniosek składam za pośrednictwem elektronicznego formularza, a system teleinformatyczny CEIDG prześle nam następnie potwierdzenie złożenia wniosku na wskazany przez nas adres e-mail. Oczywiście, wniosek możemy złożony także w urzędzie gminy – osobiście lub wysłany listem poleconym.

Jeżeli mamy zamiar być płatnikiem podatku VAT, to do końca 2011 r. musi ten fakt zgłosić w urzędzie skarbowym. Koszt – 170 zł. Od 1 stycznia 2012 r. wniosek CEIDG-1 będzie również zgłoszeniem rejestracyjnym podatku od towarów i usług.

Po złożeniu wniosku, możemy rozpocząć naszą działalność gospodarczą – nasz firma została założona!

Zobacz również serwis: Działalność gospodarcza

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci UNICEF

United Nations Children’s Fund

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »