| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Działalność gospodarcza > Jak założyć własną firmę?

Jak założyć własną firmę?

Od 1 lipca 2011 roku założenie własnej firmy jest dużo łatwiejsze, gdyż możemy większość czynności dokonać przez Internet. Pierwszym krokiem jest określenie rodzaju naszej działalności, następnie – złożenie wniosku CEDIG-1.

Pierwszym krokiem, jaki należy uczynić jest wybranie rodzaju prowadzonej przez nas działalności. Nie chodzi tu jednak o opis tego, czym będziemy się zajmować, a skorzystanie z klasyfikacji PKD (Polska Klasyfikacja Działalności).

W żadnym wypadku nie musimy koncentrować się wyłącznie na działalności jednego rodzaju. We wniosku możemy bowiem wpisać dowolną ich liczbę, ale musi być to działalność, którą rzeczywiście będziemy wykonywać.

Jeżeli w toku prowadzonej działalności, wraz z rozwojem firmy, okaże się, że konieczne jest zaktualizowanie rodzajów działalności, będzie można dokonać zmian (także przez Internet).

Kolejnym etapem jest złożenie wniosku CEDIG-1 (dotychczas EDG-1). Spełnia on wiele funkcji – zawiera w zasadzie większość informacji, które potrzebne są w toku rejestracji. Jest to:

1) przede wszystkim, wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;

2) wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);

3) zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne NIP;

4) zgłoszenie płatnika składek ubezpieczeń społecznych albo jego zmiany lub zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników (ZUS lub KRUS).

Zobacz również: Czym jest działalność regulowana?

Formularz wniosku możemy odnaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki (www.mg.gov.pl). Składa się z kilku stron, na których musimy wskazać m.in. dane wnioskodawcy, firmę (czyli nazwę przedsiębiorcy), rodzaj działalności gospodarczej, miejsce wykonywania działalności gospodarczej, dane o rachunku bankowym związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej są wolne od opłat.

Wniosek składam za pośrednictwem elektronicznego formularza, a system teleinformatyczny CEIDG prześle nam następnie potwierdzenie złożenia wniosku na wskazany przez nas adres e-mail. Oczywiście, wniosek możemy złożony także w urzędzie gminy – osobiście lub wysłany listem poleconym.

Jeżeli mamy zamiar być płatnikiem podatku VAT, to do końca 2011 r. musi ten fakt zgłosić w urzędzie skarbowym. Koszt – 170 zł. Od 1 stycznia 2012 r. wniosek CEIDG-1 będzie również zgłoszeniem rejestracyjnym podatku od towarów i usług.

Po złożeniu wniosku, możemy rozpocząć naszą działalność gospodarczą – nasz firma została założona!

Zobacz również serwis: Działalność gospodarcza

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Wróbel

doradca, interim manager PM Doradztwo Gospodarcze Sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »