| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Wiadomości > Transport kolejowy ma być lepszej jakości

Transport kolejowy ma być lepszej jakości

Rada Ministrów przyjęła projekt zwiększający uprawnienia Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Zmiany mają zwiększyć standard usług na kolei.

Projekt nowelizacji ustawy zawiera przepisy, których stosowanie powinno przyczynić się przede wszystkim do poprawy jakości usług świadczonych przez przewoźników kolejowych. Nowe regulacje, poprzez zapewnienie warunków dla większej konkurencyjności na rynku usług przewozów kolejowych, powinny doprowadzić do zmniejszenia kosztów tych usług oraz wpłynąć na ich wyższy standard. Projekt nowelizacji ustawy wzmacnia uprawnienia prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), dostosowując je do obowiązującej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Chodzi o kontrolę i nadzór nad rynkiem usług przewozów kolejowych.

Stąd też do projektu nowelizacji ustawy wprowadza się przepisy wzmacniające administracyjną kontrolę prezesa UTK nad realizacją prawa dostępu do infrastruktury na równych zasadach dla wszystkich przewoźników. Chodzi o kontrolę dotyczącą zarówno zakresu usługi publicznej, jak i przewozów komercyjnych.

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, prezes UTK będzie zobowiązany do zaopiniowania projektu planu kolejowych przewozów pasażerskich oraz projektu umowy na świadczenie usług publicznych dotyczących kolejowych przewozów pasażerskich. Przyjmuje się, że kryterium oceny projektu umowy o świadczenie usług publicznych będzie zgodność tej umowy z planem transportu kolejowego.

Prezes UTK będzie mógł odmówić przyznania otwartego dostępu do infrastruktury, gdy działalność określona we wniosku może negatywnie wpłynąć na warunki ekonomiczne usług świadczonych na tej samej linii. Chodzi konkretnie o sytuacje, gdy działalność ta spowoduje ponad 10- procentowy wzrost poziomu rekompensaty wypłacanej przewoźnikowi przez organizatora lub gdy spowoduje zakłócenia regularności przewozów pasażerskich. Przyjęcie takiego rozwiązania może spowodować, że organizatorzy przewozów pasażerskich będą bardziej racjonalnie zawierać umowy z przewoźnikiem ubiegającym się o przyznanie otwartego dostępu oraz zapewniać uczciwa konkurencję pomiędzy dotowanymi a publicznymi usługami świadczonymi na tej samej linii kolejowej.

Zgodnie z projektem, prezes UTK został uprawniony do nadzorowania negocjacji dotyczących zawarcia umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej. Takie rozwiązanie wzmocni administracyjną kontrolę i umożliwi przeprowadzanie negocjacji w rozsądnych terminach. Mając na uwadze często obecnie zdarzające się przedłużanie negocjacji, prezes będzie mógł wyznaczyć termin ich zakończenia.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Autotesto

Autotesto to pierwsza w Polsce Sieć Niezależnych Ekspertów Samochodowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »