| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Wiadomości > Zatrudnianie osób w wieku 55+

Zatrudnianie osób w wieku 55+

Zatrudnianie osób w wieku 55+ ciągle budzi obawy pracodawców. Z zatrudnianiem pracowników w wieku 55+wiąże się wiele korzyści. Jako przykłady wskazać można większe doświadczenie tej grupy osób oraz ograniczenie kosztów związanych z rotacją kadry.

Ofert pracy dla seniorów jest zdecydowanie mniej niż dla osób młodych. Pracodawcy często nie zdają sobie sprawy z tego, że mogą nie tylko pozyskać doświadczonych, rzetelnych i lojalnych pracowników, lecz także ograniczyć koszty związane z rotacją kadry. Średni czas stażu pracy w jednej firmie dla osób powyżej 55. roku życia jest trzy razy dłuższy niż w przypadku osób w wieku 25-34 lata. Seniorzy wykazują również dużo większą motywację do pracy niż ich młodsi koledzy.

Zadaj pytanie na: Forum

Pracownik 55+

Taki pracownik jest o wiele bardziej zaangażowany, ma wiedzę, doświadczenie i wiele umiejętności uniwersalnych, które nabył podczas długiego stażu pracy i którymi może się podzielić. Dla młodych osób będzie mentorem, będzie im przekazywał swoją wiedzę. Jest też osobą bardziej cierpliwą, opanowaną i łatwiej radzi sobie ze stresem niż młody pracownik, bo więcej w życiu przeżył i więcej zebrał doświadczeń – mówi agencji informacyjnej Newseria Małgorzata Majewska, marketing manager serwisu z ofertami pracy monsterpolska.pl.

Współcześni seniorzy są aktywni i otwarci na wszelkie nowości – również te technologiczne. Najczęściej mają już odchowane dzieci i nie są przytłoczeni zbyt dużą ilością obowiązków domowych, przez co rzetelnie wykonują powierzone im zadania.

Pracownicy w wieku 55+ są trzy razy bardziej lojalni w stosunku do pracodawcy niż pracownicy w grupie wiekowej 24-35. Jeżeli obniżamy rotację, bo pracownicy są bardziej lojalni, to koszty związane z przysposobieniem nowego pracownika są o wiele niższe – mówi Małgorzata Majewska.

Zobacz również: Czy można łączyć wcześniejszą emeryturę z pracą zawodową?

Zatrudnianie seniorów

Z badań wynika jednak, że pracodawcy niechętnie zatrudniają seniorów, bo obawiają się z ich strony małej wydajności i częstych zwolnień chorobowych. Z kolei osoby po 55. roku życia, zrażone sytuacją na rynku pracy, szybko rezygnują z poszukiwania zatrudnienia. Po serii niepowodzeń dużo trudniej jest im się też zaaklimatyzować w nowej firmie.

Dużą rolę odgrywa bezpośredni menadżer, przełożony i dział HR, który będzie wprowadzał starszego pracownika do grupy. Opowie też pracownikom będącym w zespole, jaka jest rola nowego pracownika i w jakich obszarach on będzie pomagał grupie. To wszystko jest kwestią komunikacji, bo musimy sobie zdawać z tego sprawę, że zespoły różnorodne są bardziej efektywne. Są w stanie wygenerować więcej zysku dla pracodawcy, ponieważ mają szerszą perspektywę i szersze spojrzenie – tłumaczy Małgorzata Majewska

Program "Solidarność pokoleń"

Pracodawcy, którzy zatrudniają seniorów, czerpią z tego również korzyści ekonomiczne. W ramach programu „Solidarność pokoleń” są m.in. zwalniani z opłacania składek na Fundusz Pracy za takie osoby. Mogą również ubiegać się o dofinansowanie kosztów wyposażenia i doposażenia dla nich stanowiska pracy.

Polecamy serwis: Emerytury 2014

Źródło: Newseria.pl

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Kawałko

Prawnik.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »