| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Powiat > Zarząd powiatu > W jakim terminie powinien zostać powołany zarząd powiatu?

W jakim terminie powinien zostać powołany zarząd powiatu?

Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Kompetencje do powoływania zarządu posiada rada powiatu, która jeżeli nie dopełni swojego obowiązku w określonym terminie, zostanie rozwiązana. W jakim terminie powinien zostać powołany zarząd?

Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu, co oznacza, że wykonuje prawo, które stanowione jest przez radę powiatu. Do jego zadań należy m.in. przygotowywanie projektów uchwał rady i ich wykonywanie czy gospodarowaniem mieniem powiatu.

W skład zarządu wchodzą jego przewodniczący, czyli starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie (mogą być nimi wyłącznie obywatele polscy).

Członkostwa w zarządzie powiatu nie można łączyć z członkostwie w organie innej jednostki samorządu terytorialnego ani mandatem posła czy senatora.

Zarząd wybierany jest w liczbie od 3 do 5 osób (w tym starosta i wicestarosta) w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

Zobacz również: Jakie zadania ma zarząd powiatu?

Starosta wybierany jest bezwzględną większością głosów przez radę powiatu, w głosowaniu tajnym. Natomiast wicestarosta i pozostali członkowie wybierani są zwykłą większością głosów.

Trzymiesięczny termin wskazany w ustawie o samorządzie powiatowym ma na celu przede wszystkim zdyscyplinowanie rady powiatu do jak najszybszego wyboru zarządu, który jest organem wykonawczym w powiecie. Jest to termin nieprzekraczalny, tzn. że jeśli rada powiatu nie dokona wyboru zarządu w tym terminie, ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

Po rozwiązaniu rady powiatu, przeprowadzane są wybory przedterminowe. Jeżeli jednak wybrana w wyborach przedterminowych rada powiatu również nie wybierze zarządu, wówczas procedura wygląda nieco inaczej.

Rada powiatu zostaje rozwiązana, ale nie przeprowadza się kolejnych wyborów przedterminowych. Do czasu wyborów rady powiatu kolejnej kadencji oraz wyboru zarządu powiatu kompetencje rady oraz zarządu przejmuje komisarz rządowy. Komisarz ustanowiony zostaje przez Prezesa Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

W przypadku odwołania albo rezygnacji całego zarządu, rada powiatu dokonuje wybory nowego zarządu w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo przyjęcia rezygnacji. Podobnie, jak w przypadku wskazanym wcześniej, jeżeli rada powiatu nie powoła nowego zarządu w określonym terminie – zostaje z mocy prawa rozwiązana.

Zobacz również serwis: Powiat

Jeśli odwołany zostaje (lub składa rezygnację) jeden z członków zarządu, rada powiatu dokonuje wyboru nowego członka zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia odwołania.

Odwołany zarząd powiatu lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego zarządu lub poszczególnych jego członków.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kosy

Ekspert, trener, konsultant, wykładowca uniwersytecki. Absolwent Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów doktoranckich w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej. Doradztwem w zarządzaniu zasobami ludzkimi zajmuje się od ponad 15 lat, realizując różnorodne projekty z zakresu HR. Ma za sobą długoletnie doświadczenie zdobyte w międzynarodowych firmach doradczych: Capgemini Ernst & Young, SHL Ireland, Hudson Global Resources, PWC. Zrealizował różnorodne projekty dla wiodących organizacji działających w Polsce, Irlandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii (m.in. Accenture, Aer Rianta, AIB, Bank of Ireland, Dairygold, Lafarge, Oriflame, Sulzer, Ulster Bank). Autor artykułów publikowanych w Serwis HR, Personel i Zarządzanie oraz Rzeczpospolitej, a także pozycji naukowych i książkowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »