| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - telekomunikacja > Co warto wiedzieć o umowie zawieranej z konsultantem?

Co warto wiedzieć o umowie zawieranej z konsultantem?

Obecne przepisy umożliwiają dostawcom usług telekomunikacyjnych zmianę warunków umowy zawartej z abonentem na piśmie za pomocą tzw. środków porozumiewania się na odległość. Dotyczy to w szczególności ustaleń telefonicznych między konsultantem a konsumentem.

Rejestrowanie rozmów

Możliwość zawierania umowy za pośrednictwem telefonu wiąże się z pewnymi ułatwieniami, ale może też być źródłem wątpliwości. W celu zabezpieczenia uprawnień abonentów ustawodawca nałożył na operatorów obowiązek utrwalenia i przechowywania przez okres 12 miesięcy oświadczeń dokonanych przez konsumentów w rozmowie telefonicznej.

Pisemne potwierdzenie

Jednocześnie dostawca usług został zobowiązany do potwierdzenia abonentowi faktu złożenia oświadczenia o zmianie warunków umowy. W formie pisemnej i w ustalonym terminie (nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia zlecenia zmiany) abonent powinien otrzymać pismo potwierdzające zmianę warunków umowy, oraz zakres i termin wprowadzenia zmian.

Potwierdzenie drogą elektroniczną

Dodatkowo, na żądanie abonenta, operator jest obowiązany do dostarczenia treści każdej proponowanej zmiany warunków umowy dokonanej za pomocą środków porozumiewania się na odległość, drogą elektroniczną. W tym celu abonent powinien wskazać adres poczty elektronicznej.

Zobacz:  Pułapki w umowach telekomunikacyjnych

Kurier

Często operatorzy, którzy telefonicznie ustalają warunki zmiany umowy, przesyłają następnie do domu klienta kuriera z umową. Należy pamiętać, że sama wizyta kuriera nie oznacza automatycznie przystąpienia do umowy. Dopiero podpisanie umowy przez zainteresowaną osobę jest równoznaczne z zawarciem umowy. Dlatego przed podpisaniem należy dokładnie zapoznać się z jej treścią.

Nie ma obowiązku podpisania umowy przywiezionej przez kuriera. Konsumentowi przysługuje prawo do namysłu, może nawet zrezygnować z zawarcia umowy. 

Odstąpienie od umowy

Umowa zawarta telefonicznie z konsultantem jest tzw. umową na odległość. W takiej sytuacji konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni, bez konieczności podawania przyczyn. Oświadczenie o odstąpieniu musi być złożone w formie pisemnej, a do zachowania terminu wystarczy wysłać je przed jego upływem.

Zobacz: Jakie są skutki odstąpienia od umowy?

To samo dotyczy umowy, którą konsument podpisał w obecności kuriera posiadającego pełnomocnictwo do zawarcia umowy. W tym wypadku jest to umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa, a zatem konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia. 

Należy pamiętać, że uprawnienie do odstąpienia od umowy nie przysługuje abonentowi, który zawarł umowę w siedzibie operatora (np. w salonie sprzedaży, w sklepie), chyba, że przedsiębiorca dobrowolnie przyznał konsumentowi takie prawo.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Dostawca usług telekomunikacyjnych jest zobowiązany do pisemnego potwierdzenia zmiany warunków umowy
Dostawca usług telekomunikacyjnych jest zobowiązany do pisemnego potwierdzenia zmiany warunków umowy

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Wachowski

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »