| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Od 17 września 2010 r. turyści lepiej chronieni

Od 17 września 2010 r. turyści lepiej chronieni

17 września 2010 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o usługach turystycznych. Najważniejszą nowością jest lepsze finansowe zabezpieczenie praw turystów.

Nowelizacja ma na celu przede wszystkim poprawienie standardu ochrony praw turystów, zwłaszcza w sytuacji gdy bankructwa biura podróży. Przykłady takich sytuacji nie są niestety rzadkością, czego dowodem są wrześniowe wydarzenia.

Biuro podróży Selectours zgłosiło do sądu wniosek o upadłość. Jednocześnie, pomimo ubezpieczenia, turyści, którzy wykupili wycieczki byli narażeni na nieprzyjemności w hotelach. W mediach pojawiły się informacje, że musieli opuścić swoje pokoje hotelowe.

Zmiany, jakie wchodzą w życie obecnie mają na celu poprawienie standardów ochrony praw turystów, zwłaszcza w takich sytuacjach. Przede wszystkim zdecydowanie bardziej korzystne dla urlopowiczów mają być zabezpieczenia finansowe, jakie będą wymagane od organizatorów turystyki.

Tak jak do tej pory posiadanie przez biura podróży gwarancji bankowej lub ubezpieczenia na rzecz turystów będzie obowiązkowe. Zmienić się ma jednak zakres zabezpieczenia, które ma wystarczyć na pokrycie całości roszczeń turystów. Do tej pory w najczęściej służyło jedynie na pokrycie kosztów powrotu turystów do kraju. Zmiana spowoduje zwiększenie kosztów takiego zabezpieczenia, co odbije się też na cenach wycieczek. Dla organizatorów świadczących usługi turystyczne na terenie kraju przewidziano jednak zupełnie nowy, trzeci sposób zabezpieczenia turystów. 

Zobacz również serwis: Konsument - turystyka

Ustawa w nowym kształcie doprecyzowuje zakres roszczeń, jakie miałyby być objęte zwrotem z takiego zabezpieczenia. O ile w nieobowiązujących już przepisach chodzi o pokrycie kosztów powrotu do kraju oraz zwrot wpłat wniesionych przez klientów w razie niewykonania zobowiązań umownych, o tyle od 17 września ustawa wydaje się bardziej precyzyjna. Zgodnie ze znowelizowanym art. 6 przez zawarcie umowy gwarancji lub ubezpieczenia biuro podróży ma zapewnić klientom, na wypadek swojej niewypłacalności: pokrycie kosztów powrotu do kraju, zapewnić klientom zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną w przypadku, gdy ta nie została zrealizowana z winy organizatora lub pośrednika. Zabezpieczenie ma również pokryć zwrot części wpłat odpowiadających tej części imprezy, która się nie odbyła.

Zupełną nowością jest wprowadzenie trzeciego sposobu (oprócz ubezpieczenia oraz gwarancji bankowej) zabezpieczenia finansowego organizatorów. Ci, którzy wykonują usługi turystyczne na terenie kraju będą mogli przyjmować wpłaty klientów na rachunek powierniczy, który będzie dla nich dostępny dopiero po wykonaniu usługi.

Zobacz również serwis: Ubezpieczenia

Zgodnie z nowymi przepisami turyści mają być nie tylko lepiej zabezpieczeni, ale również lepiej poinformowani. Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki ma bowiem prowadzić również rejestr przedsiębiorców co do których wszczęto postępowanie o wykreślenie z rejestru organizatorów turystyki. Ma to być swoisty system wczesnego ostrzegania.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

SmartConsulting S.K.A.

SmartConsulting S.K.A. jest częścią SmartGoup Division, grupy firm powiązanych personalnie i kapitałowo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »