| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Prawa pasażera strajkujących linii lotniczych

Prawa pasażera strajkujących linii lotniczych

Pasażerom linii lotniczych, które strajkują, przysługują szczególne prawa. Jako przykład rozszerzonej ochrony pasażerów wskazać można: prawo do informacji, darmowe posiłki i napoje, zwrot ceny biletów a nawet odszkodowanie. Stowarzyszenie Przyjazne Latanie przypomina, jakie prawa przysługują pasażerom w kryzysowych sytuacjach.

W poniedziałek (1 grudnia 2014 roku) w południe rozpoczął się zapowiadany dwudniowy strajk pilotów Lufthansy. Jego skutki dotkną wielu tysięcy podróżnych, również Polaków. Działające od 2013 r. Stowarzyszenie Przyjazne Latanie zwraca uwagę na szczególne prawa pasażerów strajkujących linii lotniczych.

Zobacz również: W jakim terminie można zwrócić bilet lotniczy zakupiony przez Internet?

Strajk linii lotniczych

Strajk ogłosił związek zawodowy pilotów, Vereinigung Cockpit. Mimo trwających od dawna negocjacji nie doszedł on do porozumienia z zarządem linii w kwestii świadczeń emerytalnych i przedemerytalnych. W efekcie odwołano kilkadziesiąt poniedziałkowych i wtorkowych rejsów po Europie, w tym loty z Warszawy, Wrocławia, Katowic i Krakowa. Strajk nie dotyczy kilku spółek-córek Lufthansy, m.in. popularnej linii German Wings.

Utrudnienia dla pasażerów

Akcja oznacza duże utrudnienia dla pasażerów, zwłaszcza że nie wszyscy byli na nią przygotowani i o wszystkim dowiadują się niekiedy dopiero na lotnisku, z walizką w ręce. Stowarzyszenie Przyjazne Latanie, które powstało w Warszawie właśnie po to, by pomagać dochodzić swoich praw pasażerom niezadowolonym z usług linii lotniczych, przypomina, czego można i należy się dopominać w takich sytuacjach.

Zobacz także: Co zrobić, gdy zaginie bagaż na lotnisku?

Jakie prawa ma pasażer podczas strajku linii lotniczych?

Jeszcze na lotnisku należy nam się podstawowa opieka ze strony przewoźnika, w postaci bieżącej informacji, a po dwóch godzinach oczekiwania na lot przysługują nam darmowe posiłki i napoje w ilości adekwatnej do łącznego czasu oczekiwania – mówi prezes zarządu Stowarzyszenia, Katarzyna Martynowicz. - Po pięciu godzinach możemy bez żadnego "ale" zrezygnować z lotu, oczywiście za zwrotem ceny biletu. Jeśli zaś z winy linii lotniczych czeka nas nocowanie na lotnisku, powinniśmy na ich koszt otrzymać zakwaterowanie w hotelu. Oprócz tego, gdy już nieco ochłoniemy, możemy złożyć w danej linii, której przydarzyło się opóźnienie lub odwołanie rejsu, skargę i wniosek o odszkodowanie. Zgodnie z unijnymi regulacjami w większości tego typu przypadków przysługuje nam prawo do odszkodowania w wysokości 250, 400 lub 600 euro, w zależności od długości planowanego lotu.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Źródło: Stowarzyszenie Praw Pasażerów "Przyjazne Latanie"

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marta Jeleń

Radca prawny LL.M.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »