| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w Święta > Święta poza domem - twoje prawa

Święta poza domem - twoje prawa

Kiedy decydujemy się na spędzenie okresu świątecznego poza domem, warto zapoznać się z naszymi prawami, jakie nam przysługują w związku z korzystaniem z usług biur turystycznych. Poniżej zamieszczamy kilka wskazówek, na co zwrócić uwagę przy zawieraniu umowy o świadczenie usługi turystycznej.

Na początek warto wyjaśnić kilka kluczowych pojęć. Samymi usługami turystycznymi są zarówno usługi przewodnickie, jak i usługi hotelarskie, oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym. Co najmniej dwie usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną , jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu jest określana na mocy ustawy o usługach turystycznych mianem imprezy turystycznej. Na organizowanie imprez turystycznych składa się zaś zarówno przygotowywanie i oferowanie jak i realizacja imprez turystycznych. Zaś organizatorem turystyki jest przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Co powinna określać umowa o świadczenie usług turystycznych?

Umowa o świadczenie usług turystycznej powinna być zawarta w formie pisemnej. Umowa taka powinna określać w swojej treści dane biura podróży wraz z jego numerem w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych oraz dane osoby, która w imieniu usługodawcy taką umowę podpisuje; trasę i miejsce pobytu oraz czas trwania wyjazdu, a także program imprezy (w tym jakość, rodzaj i terminy oferowanych usług transportowych, hotelarskich i gastronomicznych).

W umowie tej powinna też znaleźć się cena usługi wraz z wyszczególnieniem wszelkich należności, również podatków; sposób zapłaty oraz rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela; termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń oraz data ewentualnego przeniesienia uprawnień i obowiązków kupującego wycieczkę na inną osobę, a także o wymagania specjalne uzgodnione pomiędzy biurem a turystą, na które strony umowy wyraziły zgodę. Ponadto, klient powinien w umowie poinformowany o podstawie prawnej umowy i konsekwencjach prawnych z niej wynikających.

Ważne jest też to, że gdy klient wpłaca należność za imprezę turystyczną lub co najmniej 10% zaliczki na poczet ceny imprezy, to powinien otrzymać od organizatora wraz z umową pisemne potwierdzenie tego, że biuro podróży ma gwarancję bankową lub ubezpieczeniową, bądź pisemne potwierdzenie umowy ubezpieczenia, którą ma organizator, ze wskazaniem sposobu ubiegania się o wypłatę środków z tego ubezpieczenia.

Zobacz również: Jakie są rodzaje ubezpieczeń turystycznych?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »