| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w Święta > Święta poza domem - twoje prawa

Święta poza domem - twoje prawa

Kiedy decydujemy się na spędzenie okresu świątecznego poza domem, warto zapoznać się z naszymi prawami, jakie nam przysługują w związku z korzystaniem z usług biur turystycznych. Poniżej zamieszczamy kilka wskazówek, na co zwrócić uwagę przy zawieraniu umowy o świadczenie usługi turystycznej.

Na początek warto wyjaśnić kilka kluczowych pojęć. Samymi usługami turystycznymi są zarówno usługi przewodnickie, jak i usługi hotelarskie, oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym. Co najmniej dwie usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną , jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu jest określana na mocy ustawy o usługach turystycznych mianem imprezy turystycznej. Na organizowanie imprez turystycznych składa się zaś zarówno przygotowywanie i oferowanie jak i realizacja imprez turystycznych. Zaś organizatorem turystyki jest przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Co powinna określać umowa o świadczenie usług turystycznych?

Umowa o świadczenie usług turystycznej powinna być zawarta w formie pisemnej. Umowa taka powinna określać w swojej treści dane biura podróży wraz z jego numerem w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych oraz dane osoby, która w imieniu usługodawcy taką umowę podpisuje; trasę i miejsce pobytu oraz czas trwania wyjazdu, a także program imprezy (w tym jakość, rodzaj i terminy oferowanych usług transportowych, hotelarskich i gastronomicznych).

W umowie tej powinna też znaleźć się cena usługi wraz z wyszczególnieniem wszelkich należności, również podatków; sposób zapłaty oraz rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela; termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń oraz data ewentualnego przeniesienia uprawnień i obowiązków kupującego wycieczkę na inną osobę, a także o wymagania specjalne uzgodnione pomiędzy biurem a turystą, na które strony umowy wyraziły zgodę. Ponadto, klient powinien w umowie poinformowany o podstawie prawnej umowy i konsekwencjach prawnych z niej wynikających.

Ważne jest też to, że gdy klient wpłaca należność za imprezę turystyczną lub co najmniej 10% zaliczki na poczet ceny imprezy, to powinien otrzymać od organizatora wraz z umową pisemne potwierdzenie tego, że biuro podróży ma gwarancję bankową lub ubezpieczeniową, bądź pisemne potwierdzenie umowy ubezpieczenia, którą ma organizator, ze wskazaniem sposobu ubiegania się o wypłatę środków z tego ubezpieczenia.

Zobacz również: Jakie są rodzaje ubezpieczeń turystycznych?

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

PLISZKA inżyniering przeciwpożarowy

PLISZKA inżyniering przeciwpożarowy od 1989 roku działa na polu zwiększenia świadomości społecznej w zakresie profilaktyki i bezpieczeństwa przeciwpożarowego w domach, biurach, zakładach przemysłowych itp.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK