| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Odstąpienie od umowy – zmiany w 2014 r.

Odstąpienie od umowy – zmiany w 2014 r.

W 2014 roku, na skutek wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta, zmianie ulegną zasady odstąpienia od umowy. Główna zmiana dotyczy wydłużenia terminu – do 14 dni, w niektórych przypadkach nawet do 12 miesięcy - na odstąpienie od umowy.

Ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta rozszerza zakres ochrony uprawnień kupujących. Ma ona na celu wdrożenie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów tzw. dyrektywy konsumenckiej.

Odstąpienie od umowy a osobisty odbiór towaru

Prawo odstąpienia od umowy

Standardowy czas, jaki przysługuje konsumentowi na odstąpienie od umowy zawartej na odległość (przez Internet) lub poza lokalem przedsiębiorstwa (w domu, w przestrzeni publicznej) zostanie wydłużony z 10 do 14 dni.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na Newsletter!

Termin ten liczony jest od daty zakupu a w przypadku zakupów dokonanych przez Internet – od daty otrzymania towaru. Może zostać dodatkowo wydłużony. Ma to miejsce w sytuacji, kiedy sprzedawca nie poinformuje kupującego o przysługujących mu uprawnieniach, w tym prawie do zwrotu towaru. Brak takiej informacji skutkuje wydłużeniem terminu aż do 12 miesięcy. Konsument nie ma wówczas obowiązku podawania przyczyny odstąpienia od umowy. Odstępujący od umowy może skorzystać z formy elektronicznej. Nie będzie już musiał posługiwać się tradycyjnym listem. Projekt ustawy zawiera także załączniki. Jeden z nich stanowi właśnie formularz, służący do skorzystania z prawa do odstąpienia. Kolejnym załącznikiem jest wzór pouczenia o prawie do odstąpienia.

Obowiązek informacyjny

Ustawa zakłada rozszerzenie obowiązków informacyjnych e-sklepów. Dane obejmujące nazwę firmy, cenę i informację o prawie do odstąpienia będą mogły zostać przekazane drogą elektroniczną (np. w formie mailowej). Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie sposobu, który będzie odpowiadał użytemu środkowi porozumiewania się na odległość. Dotychczas w/w dane wymagały zachowania anachronicznej formy pisemnej (papierowej).

Koszty zwrotu towaru

Ustawa obejmuje również zagadnienie kosztów przesyłki zwracanego towaru. Klient ponosi koszt odesłania towaru. Otrzyma jednak zwrot wydatków poniesionych na sam towar oraz jego przesyłkę. Jest to zwrot warunkowy. Zależy od tego, czy kupujący zdecydował się na najtańszą dostępną formę przesyłki. Jeśli wybierze jedną z droższych opcji, wówczas sprzedający nie będzie zobligowany do zwrotu kosztów.

Przepisy antypobieraczkowe

Przycisk lub inna funkcja umożliwiająca zamówienie będzie musiała zawierać napis „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub inny o równoważnej treści.

Korzystne dla konsumentów zmiany w funkcjonowaniu e-sklepów w 2014

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Welsyng

Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »