| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > "Wymienimy sprzęt elektroniczny jak koszulki?" - darmowa wymiana towaru, czyli nowa ustawa o prawach konsumenta

"Wymienimy sprzęt elektroniczny jak koszulki?" - darmowa wymiana towaru, czyli nowa ustawa o prawach konsumenta

Nowa ustawa o prawach konsumenta (uchwalona na posiedzeniu sejmu nr 68 dnia 30.05.2014 r., obecnie przekazana Prezydentowi do podpisu) to efekt wdrożenia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE oraz próba ujednolicenia i doprecyzowania przepisów dotyczących umów konsumenckich zawieranych w lokalu przedsiębiorstwa, w zakresie obowiązków informacyjnych, jak również przepisów dotyczących umów konsumenckich zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość.

Dzięki nowej procedurze nastąpi ujednolicenie przepisów państw członkowskich Unii Europejskiej, co na pewno przyczyni się do standaryzacji rozwiązań stosowanych przez przedsiębiorców. Pojawiły się argumenty, że ułatwi to przedsiębiorcom możliwość ekspansji do innych krajów, gdyż będą mogli stosować standardowe rozwiązania w każdym z państw. Z drugiej jednak strony, coraz częściej mówi się o tym, że wprowadzenie nowej ustawy pogorszy sytuację sprzedawców, a najbardziej ucierpią na tym „małe sklepy”.

Co zatem niesie ze sobą nowa regulacja praw konsumenta? Przede wszystkim należy zauważyć, że nowa regulacja jest powrotem do „starego porządku”, który był dużo bardziej przyjazny konsumentowi niż obecnie jeszcze obowiązująca ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Ustawa ta niesie ze sobą jednolite uregulowanie sprzedaży. Wprowadzona zostaje odpowiedzialność za jakość sprzedanego towaru, co jest właśnie „kością niezgody” oraz stanowi przedmiot wielu dyskusji.

Zmiany w prawach konsumenta

W obecnym uregulowaniu prawnym, gdy konsument żąda zwrotu pieniędzy, sprzedawca może zaproponować naprawę lub wymianę towaru. W ustawie o prawach konsumenta to konsument będzie miał prawo wyboru. Czy zatem przedsiębiorcy podzielą los pewnego sklepu, który wprowadził możliwość otrzymania nowej koszulki, w wypadku, gdyby nadruk na uprzednio kupionej, nie spełniał wymagań klienta? W opisanej sytuacji konsument za darmo otrzymywał nową koszulką bez obowiązku zwrotu poprzedniej. Dzięki wprowadzonym „udogodnieniom” sklep ten stał się popularny, a na wielu forach internetowych pojawiły się wskazówki o tym jak za darmo uzyskać koszulki. Opcja „wymiany” cieszyła się tak dużym zainteresowaniem, że sklep musiał usunąć ją z oferowanych sposobów reklamacji. Czy zatem ten sam los spotka sprzedawców sprzętu elektronicznego?

Sprzedawcy obawiają się, że jeżeli to konsument dokona wyboru tego, w jakiej formie odbywała się będzie wymiana lub naprawa sprzętu, to będą oni ponosić dużo większe koszty. Obecnie reklamowane towary mogą być poddawane naprawie wiele razy, a nabywca nie ma możliwości odstąpienia od umowy, jeżeli wada nie jest istotna. Nowa ustawa o prawach konsumenta wprowadza możliwość żądania zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru na nowy od razu w sytuacji, gdy jest on wadliwy. Sklep może zaoferować naprawę sprzętu, jednakże wprowadzono ograniczenie tej możliwość do sytuacji, gdy wada jest „drobna” oraz tylko jednorazowo.

UOKIK: Niedozwolone postanowienia umowne

Zadaj pytanie na Forum

reklama

Aktualizacja: 07.08.2014

Autor:

Aplikant radcowski

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

"Wymienimy sprzęt elektroniczny jak koszulki?" - darmowa wymiana towaru, czyli nowa ustawa o prawach konsumenta /Fot. Fotolia
"Wymienimy sprzęt elektroniczny jak koszulki?" - darmowa wymiana towaru, czyli nowa ustawa o prawach konsumenta /Fot. Fotolia

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Łukaszewicz

Ekspert z zakresu zamówień publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »