| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Konsumenci na rynku energetycznym i telekomunikacyjnym

Konsumenci na rynku energetycznym i telekomunikacyjnym

W ostatnich dniach odbyła się debata zorganizowana przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz Centrum Komunikacji Medialnej poświęcona sytuacji konsumentów na rynku telekomunikacyjnym oraz energetycznym. Przedmiotem dyskusji było m.in. przedstawienie bieżących problemów obu rynków regulowanych.

Moderatorem debaty była Prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich - Grażyna Rokicka, a uczestnikami dyskusji byli zarówno Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, przedstawiciel Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz reprezentanci przedsiębiorstw branżowych.

Jedna z części debaty dotyczyła praktyk, jakie mają lub miały miejsce podczas procesu liberalizacji rynków regulowanych.

Do najczęstszych problemów z jakimi zmagają się konsumenci na rynku energetycznym i telekomunikacyjnym zaliczono przede wszystkim:

  • oszustwa sprzedażowe: niejasne i nieprecyzyjne umowy, brak dokładnych informacji o kosztach usługi, wprowadzanie klientów w błąd;
  • wysokość oraz przejrzystość rachunków: konsumenci mają trudności z ich prawidłowym odczytaniem i nie zawsze wiedzą za co dokładnie płacą;
  • błędy w systemie lub pomyłki pracownika firmy;
  • nieterminowe dostarczanie rachunków do konsumentów;
  • niska jakość usług: nie podłączanie usług w terminie, przerwy w dostawie energii, zaniżony transfer danych;
  • brak odpowiedniego systemu załatwiania i przyjmowania skarg oraz reklamacji: np. nie działająca infolinia przeznaczona dla konsumentów;

Co należałoby zmienić?

Przedstawiciele urzędów regulacji zwracali również uwagę na to, że brak jest skutecznych instrumentów prawnych, dzięki którym obowiązki przedsiębiorców i ochrona konsumentów byłyby bardziej przestrzegane.

Konsumenci często nie posiadają podstawowych informacji o swoich prawach. Jeżeli istnieje już powszechna świadomość o tym, że rynek energii został uwolniony i teraz każdy może sam wybrać swojego dostawcę energii, to niestety nie wiadomo już jak to zrobić. Dlatego też potrzebna jest edukacja konsumencka.

Dobrym pomysłem na poprawę jakości i standardów wykonywanych usług mogłoby być wprowadzenie kodeksu dobrych praktyk. Podobne rozwiązanie funkcjonuje np. na rynku nieruchomości.

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Do najczęstszych problemów z jakimi zmagają się konsumenci na rynku energetycznym i telekomunikacyjnym zaliczono przede wszystkim oszustwa sprzedażowe.
Do najczęstszych problemów z jakimi zmagają się konsumenci na rynku energetycznym i telekomunikacyjnym zaliczono przede wszystkim oszustwa sprzedażowe.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krajowy System Usług

(KSU)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »