| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Czy zwlekając z reklamacją konsument może stracić uprawnienia

Czy zwlekając z reklamacją konsument może stracić uprawnienia

W przypadku stwierdzenie niezgodności towaru z umową konsument jest zobowiązany do zawiadomienia o tym fakcie sprzedawcy. Jeżeli zwlekał z reklamacją ponad 2 miesiące i przyznał się do tego sprzedawcy, to straci swoje uprawnienia.

Przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej przyznają kupującemu znaczne uprawnienia. Odpowiedzialność sprzedawcy trwa dwa lata, niezależnie od wszelkich przyznanych kupującemu dodatkowych gwarancji. W tym czasie w przypadku stwierdzenia niezgodności z umową zakupionego towaru przysługuje mu prawo do bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru.

Niespełnienie tego żądania przez sprzedawcę będzie dawać możliwość na odstąpienie od umowy i zwrot całej zapłaconej kwoty lub też obniżenie ceny stosownie do stwierdzonej niezgodności.

Ale uwaga! Wszelkie te uprawnienia możemy bezpowrotnie utracić, jeżeli wykażemy się opieszałością.

Termin na zawiadomienie sprzedawcy

Zgodnie z art. 9 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej kupujący jest zobowiązany do zawiadomienia sprzedawcy w terminie dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności z umową nabytego towaru. Jeżeli nie zmieści się w tym terminie, wtedy traci uprawnienia wynikające z ustawy.

Zobacz również serwis: Reklamacje

W odróżnieniu od przepisów Kodeksu cywilnego, jest to termin znacznie dłuższy. W przypadku, gdy do umowy sprzedaży zastosowanie mają przepisy kodeksowe, a nie reguły wynikające z ustawy, zgodnie z art. 563 ust. 1 termin na zgłoszenie wady upływa po miesiącu.

Przepisy Kodeksu cywilnego będą miały zastosowanie w sytuacji, gdy stronami umowy sprzedaży są osoby prywatne, jako że sprzedaż konsumencka ma miejsce wtedy, gdy jedna ze stron jest konsumentem, a druga przedsiębiorcą zawierającym umowę w ramach prowadzonej działalności. Podobnie będzie w sytuacji, gdy jedną stroną jest przedsiębiorca zawierający umowę w związku z prowadzoną działalnością, a drugą stroną jestosoba, której nie przysługuje status konsumenta (np. osoba kupująca „na firmę”).

Co istotne w przypadku, gdy termin ten bezskutecznie upłynął nie pomogą żadne tłumaczenia. Sprzedawca nie będzie miał obowiązku przyjęcia wadliwego towaru. W związku z tym dokonując zgłoszenia wady do sprzedawcy warto pamiętać o tym, przy wskazywaniu kiedy zauważyliśmy wadę.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Wysłanie zawiadomienia

Dla zachowania dwumiesięcznego terminu konsument może jednak ograniczyć się jedynie do wysłania odpowiedniego zawiadomienia przed upływem powyższego terminu. Oznacza to, że takie zawiadomienie może być wysłane pocztą lub też faksem.

Wysyłając zawiadomienie listownie należy uczynić to za potwierdzeniem nadania i odbioru. Potwierdzenie nadania będzie miało znaczenie przy dowodzeniu, że zmieściliśmy się w terminie.

Podstawy prawne:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. 2002 nr 141 poz. 1176 z późn. zm.)

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Liberty Direct

Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »