REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaginiona przesyłka – co robić?

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Zaginiona przesyłka – co robić?/ fot. Fotolia
Zaginiona przesyłka – co robić?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że przesyłki – te małe i te trochę większe, a zwłaszcza te nadawane za pośrednictwem Poczty Polskiej, giną w drodze do adresata. Co więc można na to poradzić? Czy jest jakiś sposób aby uzyskać zadośćuczynienie? Odpowiedź jest jedna: należy wnieść reklamację do operatora pocztowego, u którego przesyłka została nadana. Ile czasu ma operator na odpowiedź na reklamację i jakie odszkodowanie możesz uzyskać?

Prawo do wniesienia reklamacji do operatora pocztowego, u którego została nadana przysługuje nadawcy przesyłki albo adresatowi ale pod warunkiem, że nadawca zrzeknie się na jego rzecz praw dochodzenia roszczeń.

REKLAMA

Jak złożyć reklamację?

Reklamację można złożyć na piśmie, ustnie do protokołu sporządzanego przez pracownika operatora, a także za pomocą maila lub formularza dostępnego na stronie danego operatora (o ile operator dopuszcza taką możliwość). W reklamacji należy podać:

  • swoje imię, nazwisko, adres, datę sporządzenia reklamacji;
  • przedmiot reklamacji;
  • data i miejsce nadania przesyłki;
  • numer przesyłki;
  • okoliczności uzasadniające reklamację (np. zaginięcie przesyłki);
  • wysokość żądanego odszkodowania;
  • podpis.

Jeżeli o czymś zapomnisz to operator wezwie cię do uzupełnienia wskazanych braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Nieuzupełnienie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania.

Kiedy należy złożyć reklamację?

REKLAMA

W sytuacji utraty przesyłki pocztowej obsługiwanej przez Pocztę Polską w zakresie usługi powszechnej reklamację można złożyć po upływie 14 dni od nadania przesyłki. Natomiast w przypadku utraty przesyłki obsługiwanej przez innego operatora reklamację możemy złożyć w dniu następnym po upływie terminu, w jakim uważa się niedoręczoną przesyłkę za utraconą - termin ten operator określa w regulaminie świadczenia usług pocztowych.

Należy jednak pamiętać, że niezależnie od operatora reklamacja musi zostać złożona przed upływem 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki pocztowej – po tym czasie roszczenia się przedawniają. Bieg terminu przedawnienia ulega zawieszeniu na czas wyczerpania drogi postępowania reklamacyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zaznaczyć, że inne terminy obowiązują w przypadku świadczenia usługi w obrocie zagranicznym ponieważ operator pocztowy ma 3 miesiące na wypłatę odszkodowania lub poinformowanie o nieuznaniu reklamacji.

Jakie odszkodowanie?

Wysokość odszkodowania zależy od rodzaju usługi, w ramach której przesyłka została nadana. W przypadku przesyłek nadanych w ramach usługi powszechnej:

  • za zaginięcie listu poleconego przysługuje odszkodowanie w wysokości maksymalnie 145 zł (50 krotność opłaty pobranej);
  • za zaginięcie paczki pocztowej przysługuje odszkodowanie w wysokości żądanej przez reklamującego, nie wyższej jednak niż 10-krotność opłaty pobranej za jej nadanie.

REKLAMA

W przypadku przesyłek nadanych w ramach usługi niebędącej usługą powszechną: za zaginięcie przesyłki można otrzymać odszkodowanie w wysokości nie wyższej niż zwykła wartość utraconych rzeczy, ale operator, ma prawo do wprowadzenia korzystniejszych warunków w tym zakresie w regulaminie świadczenia usługi pocztowej. Ponadto, jeżeli przesyłka zaginie, operator pocztowy, niezależnie od należnego odszkodowania, zwraca również pobraną opłatę za usługę.

Centrum Informacji Konsumenckiej działające przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej radzi by w przypadku przesyłania przedmiotów o znacznej wartości skorzystać z możliwości zadeklarowania wartości przesyłki. Taka usługa wiąże się, co prawda, z większymi kosztami, ale gwarantuje odszkodowanie w wysokości przez nas wskazanej. Innym sposobem ochrony jest również ubezpieczenie przesyłki.


Odpowiedź na reklamację

Po złożeniu reklamacji operator ma na jej rozpatrzenie i udzielenie odpowiedzi 30 dni od dnia jej otrzymania (termin zostanie dochowany również gdy operator nada odpowiedź 30 dnia). Odpowiedź na reklamację powinna zawierać:

  • nazwę jednostki operatora pocztowego rozpatrującej reklamację
  • powołanie podstawy prawnej
  • informację o uznaniu lub odmowie uznania reklamacji
  • w przypadku uznania reklamacji – określenie wysokości odszkodowania oraz informację o terminie i sposobie jego wypłaty
  • uzasadnienie, jeśli reklamacja została rozpatrzona negatywnie
  • pouczenie o prawie odwołania się oraz wskazanie adresu, na jaki złożyć odwołanie
  • pouczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dalszego dochodzenia roszczeń
  • imię i nazwisko upoważnionego pracownika operatora pocztowego wraz z zajmowanym przez niego stanowiskiem

Jeżeli operator nie udzieli odpowiedzi we wskazanym terminie to jest to równoznaczne z uznaniem reklamacji i wypłatą odszkodowania.

Co jeśli odpowiedź operatora nie jest satysfakcjonująca?

Jeśli operator odrzucił twoją reklamację lub jeśli nie jesteś zadowolony z jego odpowiedzi to możesz skorzystać z interwencji Prezesa UKE, pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (postępowanie ADR) lub skierować sprawę do sądu powszechnego. Warto jednak w pierwszej kolejności skorzystać z dróg pozasądowych ponieważ pozwoli ci to zaoszczędzić zarówno czas jak i pieniądze.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1481 z późn.zm.)

Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie reklamacji usługi pocztowej (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 421)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Casual friday to już prawie weekend. Ale czy na pewno szef może decydować o stroju pracownika? Sprawdź, gdzie kończy się służbowe podporządkowanie.

Casual Friday, czyli idziemy do biura w T-shircie. Dress code towarzyszy nam od najmłodszych lat. Ale czy na pewno szef może decydować o tym, jak ubiera się pracownik? Sprawdź, gdzie kończy się podporządkowanie, a zaczynają dobra osobiste.

Babciowe to konkretne pieniądze na dziecko [1500-1900 zł miesięcznie]. Co warto wiedzieć już teraz o programie Aktywny rodzic w pracy

Babciowe, czyli świadczenie „aktywny rodzic w pracy” będzie przysługiwało od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończyło 12. miesiąc życia, do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dziecko ukończy 36. miesiąc życia. Ustawodawca szczegółowo określił wymagania dotyczące nowego świadczenia. Babciowe w tym programie może wynosić 1500 zł lub 1900 zł miesięcznie.

Zasiłek rodzinny 95 zł i dochód 674 zł na osobę. Waloryzacja do 15 maja 2024 r.?

Szokuje, że trzeba zarabiać mniej niż 674 zł na osobę, by dostać zasiłek rodzinny. Jednak do 15 maja rząd powinien otrzymać propozycję waloryzacji tego zasiłku. 

Sąd Najwyższy podjął uchwałę dotyczącą kredytów frankowych. Jakie zagadnienia zostały rozstrzygnięte?

Uchwała została podjęta w składzie całej Izby Cywilnej w czwartek 25 kwietnia 2024 r. Odnosi się ona do pięciu kluczowych problemów.

REKLAMA

Zapłaciłeś opłatę cukrową? Minął termin na złożenie informacji CUK-1 i na zapłatę podatku. Sprawdź zasady.

Zapłaciłeś opłatę cukrową? 25 dzień miesiąca był ostatnim dniem na złożenie informacji CUK-1. Czy to wspiera prozdrowotne wybory konsumentów i ogranicza spożycie słodkich napojów? Bez względu na to, jaka jest odpowiedź na to pytanie, termin minął, a płacić trzeba.

TSUE nakłada karę na Polskę - 7 mln euro za niewdrożenie dyrektywy o ochronie sygnalistów

Niewdrożenie dyrektywy o ochronie sygnalistów będzie kosztowało Polskę 7 mln euro ryczałtu oraz okresową karę w wysokości 40 tys. euro dziennie od momentu ogłoszenia wyroku.

ZUS wypłacił ponad 15 mld zł na 13. emerytury

13. emerytury trafiły już do 8,5 mln osób, a łączna kwota wypłat przekroczyła 15 mld zł – poinformował rzecznik ZUS Paweł Żebrowski. Trzynastki są wypłacane wraz z emeryturą i rentą, w terminie ich wypłat.

Waloryzacja zasiłku pielęgnacyjnego. Ile będzie? 300 zł 400 zł? 500 zł?

Dziś zasiłek pielęgnacyjny wynosi jeszcze 215,84 zł miesięcznie. Ile będzie po zbliżającej się waloryzacji? Tego jeszcze nie wiemy - 300 zł? 400 zł? 500 zł?

REKLAMA

Producenci będą musieli naprawiać towary, nawet po okresie gwarancyjnym. Unia przyjęła przepisy rozszerzające “prawo do naprawy”

Konsumenci mogą odetchnąć z ulgą. We wtorek Parlament Europejski uchwalił dyrektywę, która ma im zapewnić większą możliwość przedłużania cyklu życia produktów dzięki wprowadzeniu nowych regulacji prawnych. Dla producentów nowe prawo oznacza obowiązek naprawy towarów, nawet po okresie gwarancyjnym. Decyzję Europarlamentu komentuje Mariusz Ryło, CEO Fixit 

Ksiądz aresztowany za oszustwa podatkowe na wielką skalę. Skarb Państwa mógł stracić 5 mln zł

Funkcjonariusze z Delegatury Centralnego Biura Antykorupcyjnego w Rzeszowie zatrzymali księdza z jednej z parafii warszawskich. Zatrzymanie miało miejsce w kontekście śledztwa dotyczącego oszustw podatkowych i przywłaszczenia funduszy z darowizn. Nadzór nad śledztwem sprawuje Prokuratura Regionalna w Warszawie.

REKLAMA