| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Sprzedaż towarów > Jak należy odstąpić od umowy zawartej na prezentacji

Jak należy odstąpić od umowy zawartej na prezentacji

Odstąpienie od umowy skutkuje tym, że zobowiązanie uważa się za niezawarte. Strony zwracają sobie to co świadczyły. Trzeba jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach rozliczenia ze sprzedawcą.

Jeżeli zawarta została umowa poza lokalem przedsiębiorstwa, to można od niej odstąpić. To znaczy zrezygnować z zakupu jednocześnie żądając zwrotu pieniędzy. Należy to uczynić ciągu 10 dni od momentu jej zawarcia.

Aby zamierzony skutek nastąpił należy wysłać oświadczenie o odstąpieniu w odpowiednim terminie. Najbezpieczniej uczynić to listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Można również złożyć pismo bezpośrednio w sklepie, jeżeli znajduje się on blisko naszego miejsca zamieszkania albo z innych względów taka opcja jest dla nas wygodniejsza.

Co zrobić z towarem

Jeżeli doręczone zostało już nasze oświadczenie do sprzedawcy i obowiązek informacyjny został zachowany, to pozostaje jeszcze kwestia samego zwrotu nabytej rzeczy. To co strony sobie nawzajem świadczyły ulega zwrotowi w stanie nie zmienionym. Chyba, że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. To oznacza, że konsument ma prawo rozpakować i sprawdzić czy towar faktycznie posiada wszystkie elementy albo czy jest sprawny. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.

Kto i kiedy ma odebrać towar

Nie ma konkretnych uregulowań prawnych, które nakazywałyby sprzedawcy odebranie rzeczy od konsumenta. To powinna określać sama umowa. Jeżeli z umowy nie wynika kolejność, kto najpierw powinien zwrócić świadczenie, to powinno to nastąpić równocześnie.

Obawy kupujących często dotyczą tego, czy jeśli oddadzą towar sprzedawcy, to czy zwróci on im pieniądze. Można w takiej sytuacji wysłać towar za pobraniem. Jeżeli natomiast przedsiębiorca nie uzna prawa konsumenta do odstąpienia od umowy i nie chce przyjąć odesłanej rzeczy albo w inny sposób uniemożliwia kupującemu zwrot świadczenia, konsument może skorzystać z prawa do zatrzymania. W ostateczności może złożyć przedmiot świadczenia do depozytu sądowego.

Termin 14 dni, w którym najpóźniej powinien nastąpić zwrot zarówno przedmiotu, jak i świadczenia pieniężnego, jest bardzo ważny. Nie dochowanie go powoduje, że każda ze stron może popaść w opóźnienie. Za opóźnienie w spełnieniu świadczenia pieniężnego należą się odsetki ustawowe.

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Wicherkiewicz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »