| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Zwrot i wymiana > Czy za odstąpienie od umowy muszę płacić sprzedawcy?

Czy za odstąpienie od umowy muszę płacić sprzedawcy?

Przy odstąpieniu od umowy sprzedawca musi zwrócić całość zapłaconej ceny nawet jeżeli produkt nosi ślady zużycia. Może on jednak żądać zapłaty za używanie produktu po odstąpieniu od umowy.

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy powoduje, że jej skutki są niweczone od samego początku. Traktuje się ją jakby nie została nigdy zawarta. Na sprzedawcę przechodzi z powrotem własność sprzedanej rzeczy. Musi on jednak zwrócić kupującemu całą zapłaconą cenę.

Sprzedawca nie może przy tym potrącić w normalnych okolicznościach żadnej części ceny. Musi zwrócić ją w całości. Kupujący powinien zwrócić produkt w takim stanie, w jakim znajdował się on w chwili złożenia oświadczenia o odstąpieniu.

Sprzedawca nie może zatrzymać części zapłaconej ceny za zużycie towaru, jeżeli nastąpiło ono w ramach normalnej eksploatacji.

Przy odstąpieniu od umowy kupujący nie jest zobowiązany płacić sprzedawcy za normalne zużycie produktu. Jeżeli zatem produkt, który ma być zwrócony sprzedawcy, nosi ślady użycia, ale wynika to z normalnej eksploatacji, sprzedawca powinien oddać całą zapłaconą cenę.

Sprzedawca będzie mógł domagać się określonej sumy, jeżeli zmniejszenie wartości rzeczy nastąpiło w skutek nieprawidłowego użycia. Takie samo uprawnienie będzie przysługiwało przedsiębiorcy w sytuacji, gdy kupujący używał rzeczy po odstąpieniu od umowy.

Zobacz również: Brak informacji o odstąpieniu narusza prawa konsumenta

Kiedy można odstąpić

Uprawnienie konsumenta do odstąpienia od umowy aktywuje się po nieudanej reklamacji. Co ważne kupujący nie może już w pierwszej reklamacji odstąpić od umowy. Zgodnie z art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej może on najpierw żądać bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru.

Zgodnie z przepisami o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej sprzedawca może odmówić wymiany towaru na nowy lub jego nieodpłatnej naprawy, jeżeli jest to niemożliwe, albo wiązałoby się z nadmiernymi kosztami. W każdym przypadku będzie musiał wykazać te okoliczności.

Konsument zareklamował działający wadliwie sprzęt audio. W reklamacji zażądał wymiany na nowy. Sprzedawca wskazał na niemożność wymiany z powodu tego, iż zaprzestano już produkcji tego sprzętu.

Tym samym odstąpienie od umowy i zażądanie zwrotu pieniędzy jest możliwe dopiero w sytuacji, gdy sprzedawca nie uczynił zadość żądaniom konsumenta wyartykułowanym w reklamacji.

Zobacz również serwis: Reklamacje

Podobnie będzie w sytuacji, gdy sprzedawca nie zdoła spełnić żądania kupującego w odpowiednim czasie, który zawsze musi być określony z uwzględnieniem konkretnej sytuacji. Będzie tak również wtedy, gdy sprzedawca samowolnie dokonał reklamacji w sposób nieodpowiadający woli kupującego.

Kupujący w reklamacji zażądał wymiany towaru na nowy. Sprzedawca nie zastosował się do żądania i dokonał bezpłatnej naprawy.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

SaldeoSMART

SaldeoSMART to ewolucja w księgowości.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »