| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Wadliwy towar reklamowany u sprzedawcy internetowego

Wadliwy towar reklamowany u sprzedawcy internetowego

Każdy towar, który jest niezgodny z umową, czyli ujawniły się w nim jakieś wady,  podlega reklamacji. Dotyczy to również towarów zakupionych w sklepach internetowych. Podlegają one takim samym zasadom jak produkty zakupione w normalnym sklepie.

W przypadku zakupów towarów przez internet można skorzystać z prawa do namysłu i odstąpić od umowy, jeżeli stwierdzimy, że np. zakup był pomyłką albo przestał nam się podobać. Jednak nie zawsze chcemy rezygnować z zakupu albo minął już termin, w którym możemy zwrócić towar do sprzedawcy.

Zobacz również: Zakupy przez Internet - poradnik

Żądania

W takiej sytuacji można złożyć reklamację do sprzedawcy, od którego zakupiliśmy produkt. W pierwszej kolejności można zażądać naprawy albo wymiany towaru na nowy. Tak samo jak w przypadku sprzedaży bezpośredniej, tutaj również naprawa i wymiana są nieodpłatne. Oznacza to, że sprzedawca pokrywa np. koszty transportu – opłata za wysłanie paczki.

W sklepie internetowym zakupiono rower dziecięcy. Miał on niewielkie uszkodzenie, ale ponieważ dziecku bardzo on się spodobał rodzice nie chcieli go zwracać do sprzedawcy. Co można zrobić, żeby rower był w pełni sprawny. Na stronie internetowej znajdują się informacje, z których wynika, że siedziba sklepu jest w innym mieście niż miejsce zamieszkania konsumenta.                                                                            Konsument ma prawo złożyć, najlepiej pisemną, reklamacje do sklepu, w którym rower został zakupiony. W tym przypadku można zażądać naprawy usterek, które się pojawiły. Oprócz pisma reklamacyjnego należy wysłać również sam towar. Sprzedawca musi mieć możliwość sprawdzenia roweru. Koszty wysyłki w przypadku dokonania naprawy pokrywa sprzedawca.

Zobacz również: Gwarancja a uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową

Należy zwrócić uwagę na bardzo ważną rzecz. Odstąpienie od umowy możliwe jest w dwóch różnych przypadkach i z dwóch rożnych powodów. Pierwszym z nich jest sytuacja, gdy chcemy zrezygnować z towaru zakupionego przez internet.

W drugim przypadku istnieje możliwość odstąpienia od umowy, czyli możliwość zwrotu towaru z jednoczesnym zwrotem pieniędzy za niego, gdy produkt ten jest niezgodny z umową. Na przykład po pewnym czasie okazuje się, że towar jest popsuty i nie można z niego w normalny sposób korzystać.

Po półtora roku użytkowania telewizora przestał działać. Złożono na niego reklamacje do sklepu internetowego z żądaniem naprawy. W odpowiedzi uzyskano informacje, że niestety naprawa nie jest możliwa w tym przypadku ponieważ nie ma już takiej części. Wymiana też nie może być dokonana, gdyż ten model telewizora przestał być produkowany pół roku temu. Co przysługuje konsumentowi w takiej sytuacji?                                                                                                                                               Jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji jest odstąpienie od umowy z powodu niezgodności towaru z umową. Naprawa ani wymiana nie jest możliwa do wykonania, a powstałe wady uniemożliwiają w ogóle korzystanie ze sprzętu. Należy w tym celu wysłać pisemne oświadczanie o odstąpieniu od umowy z podaniem powyższych powodów i zażądać zwrotu pieniędzy. Można w tym celu wskazać odpowiedni termin, np. 3 dni i nr rachunku bankowego, jeżeli chcemy aby pieniądze zostały przelane nam na konto.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Sanner

Doradca prawny z zakresu Prawa Zamówień Publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »