| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Wadliwy towar reklamowany u sprzedawcy internetowego

Wadliwy towar reklamowany u sprzedawcy internetowego

Każdy towar, który jest niezgodny z umową, czyli ujawniły się w nim jakieś wady,  podlega reklamacji. Dotyczy to również towarów zakupionych w sklepach internetowych. Podlegają one takim samym zasadom jak produkty zakupione w normalnym sklepie.

W przypadku zakupów towarów przez internet można skorzystać z prawa do namysłu i odstąpić od umowy, jeżeli stwierdzimy, że np. zakup był pomyłką albo przestał nam się podobać. Jednak nie zawsze chcemy rezygnować z zakupu albo minął już termin, w którym możemy zwrócić towar do sprzedawcy.

Zobacz również: Zakupy przez Internet - poradnik

Żądania

W takiej sytuacji można złożyć reklamację do sprzedawcy, od którego zakupiliśmy produkt. W pierwszej kolejności można zażądać naprawy albo wymiany towaru na nowy. Tak samo jak w przypadku sprzedaży bezpośredniej, tutaj również naprawa i wymiana są nieodpłatne. Oznacza to, że sprzedawca pokrywa np. koszty transportu – opłata za wysłanie paczki.

W sklepie internetowym zakupiono rower dziecięcy. Miał on niewielkie uszkodzenie, ale ponieważ dziecku bardzo on się spodobał rodzice nie chcieli go zwracać do sprzedawcy. Co można zrobić, żeby rower był w pełni sprawny. Na stronie internetowej znajdują się informacje, z których wynika, że siedziba sklepu jest w innym mieście niż miejsce zamieszkania konsumenta.                                                                            Konsument ma prawo złożyć, najlepiej pisemną, reklamacje do sklepu, w którym rower został zakupiony. W tym przypadku można zażądać naprawy usterek, które się pojawiły. Oprócz pisma reklamacyjnego należy wysłać również sam towar. Sprzedawca musi mieć możliwość sprawdzenia roweru. Koszty wysyłki w przypadku dokonania naprawy pokrywa sprzedawca.

Zobacz również: Gwarancja a uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową

Należy zwrócić uwagę na bardzo ważną rzecz. Odstąpienie od umowy możliwe jest w dwóch różnych przypadkach i z dwóch rożnych powodów. Pierwszym z nich jest sytuacja, gdy chcemy zrezygnować z towaru zakupionego przez internet.

W drugim przypadku istnieje możliwość odstąpienia od umowy, czyli możliwość zwrotu towaru z jednoczesnym zwrotem pieniędzy za niego, gdy produkt ten jest niezgodny z umową. Na przykład po pewnym czasie okazuje się, że towar jest popsuty i nie można z niego w normalny sposób korzystać.

Po półtora roku użytkowania telewizora przestał działać. Złożono na niego reklamacje do sklepu internetowego z żądaniem naprawy. W odpowiedzi uzyskano informacje, że niestety naprawa nie jest możliwa w tym przypadku ponieważ nie ma już takiej części. Wymiana też nie może być dokonana, gdyż ten model telewizora przestał być produkowany pół roku temu. Co przysługuje konsumentowi w takiej sytuacji?                                                                                                                                               Jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji jest odstąpienie od umowy z powodu niezgodności towaru z umową. Naprawa ani wymiana nie jest możliwa do wykonania, a powstałe wady uniemożliwiają w ogóle korzystanie ze sprzętu. Należy w tym celu wysłać pisemne oświadczanie o odstąpieniu od umowy z podaniem powyższych powodów i zażądać zwrotu pieniędzy. Można w tym celu wskazać odpowiedni termin, np. 3 dni i nr rachunku bankowego, jeżeli chcemy aby pieniądze zostały przelane nam na konto.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Forum Doradców Podatkowych

Praktyczne publikacje dla przedsiębiorców, księgowych, doradców podatkowych i kandydatów na doradców podatkowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »