| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Kiedy odstąpienie od umowy z tytułu niezgodności towaru z umową jest możliwe

Kiedy odstąpienie od umowy z tytułu niezgodności towaru z umową jest możliwe

Codziennie konsumenci mają kłopoty z produktami, które albo są wadliwe, albo nie mają właściwości, o których istnieniu zapewniał sprzedawca, czy są niekompletne. Jeżeli nie jesteśmy zadowoleni z tego co kupiliśmy, zanosimy rzecz z powrotem do sklepu, żądając od razu zwrotu gotówki, jednak nie zawsze będzie to możliwe.

Joanna D. kupiła buty za 460 zł, w których wewnętrzna wkładka odbarwiła się. Złożyła reklamację, ale okazało się, że takich pantofli już w sklepie nie ma i prawdopodobnie nie będzie. Joanna D. nie mogła więc wymienić butów na nowe (naprawą nie była zainteresowana), dlatego postanowiła odstąpić od umowy. Sprzedawca odmówił zwrotu gotówki, ponieważ wada była nieistotna. Zaproponował jedynie obniżenie ceny o 100 zł.

W powyższym przykładzie wada dotyczyła wewnętrznej wkładki. Pozostałe części i elementy pantofli nie były wadliwe, dlatego sprzedawca uznał wadę za nieistotną. Stosowne obniżenie ceny miało zrekompensować klientce niedogodności związane z odbarwiającą się wkładką, np. zakup nowych wkładek. Ocena sprzedawcy jest oceną subiektywną i klientka nie musi jej podzielać. W ocenie klientki, również subiektywnej, wada polegająca na odbarwianiu się wewnętrznej wkładki może być bardzo istotna. Jeżeli strony nie dojdą do porozumienia klientka może zwrócić się do rzeczoznawcy z prośbą o opinię.

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Witkowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »