REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1992 nr 2 poz. 10

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ

z dnia 27 grudnia 1991 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 57 ust. 1 pkt 1 i art. 66 pkt 1 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i z 1991 r. Nr 73, poz. 321) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Komunikacji z dnia 8 grudnia 1983 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz. U. Nr 70. poz. 317) wprowadza się następujące zmiany:

1) po § 39 dodaje się podrozdział w brzmieniu:

„Warunki dodatkowe dla pojazdów używanych w ruchu międzynarodowym

§ 39a. 1. Pojazdy i zespoły pojazdów powinny odpowiadać warunkom określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

2. Warunki, o których mowa w ust. 1, dotyczą samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t, autobusów oraz przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi pojazdami.”,

2) dodaje się załącznik nr 3 w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: E. Waligórski

Załącznik 1. [WARUNKI DODATKOWE DLA POJAZDÓW UŻYWANYCH W RUCHU MIĘDZYNARODOWYM]

Załącznik do rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej
z dnia 27 grudnia 1991 r. (poz. 10)

WARUNKI DODATKOWE DLA POJAZDÓW UŻYWANYCH W RUCHU MIĘDZYNARODOWYM

§ 1.1. Odległość, mierzona równolegle do podłużnej osi zespołu pojazdów, między najdalej wysuniętym do przodu punktem części nadwozia pojazdu samochodowego, zawierającej przestrzeń ładunkową, a tylnym obrysem przyczepy nie może być większa niż 16 m, przy zachowaniu odległości między tylnym obrysem samochodu a przednim obrysem nadwozia przyczepy wynoszącej co najmniej 0,35 m.

2. Odległość między tylną osią pojazdu samochodowego a przednią osią przyczepy w zespole pojazdów nie może być mniejsza niż 3 m.

§ 2. 1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdów nie może przekraczać:

1) dwuosiowej przyczepy – 18 t,

2) trzyosiowej przyczepy – 24 t,

3) zespołu pojazdów o liczbie osi 5 lub 6:

a) dwuosiowego samochodu z trzyosiową przyczepą – 40 t,

b) trzyosiowego samochodu z dwu- lub trzyosiową przyczepą – 40 t,

4) pojazdu członowego o liczbie osi 5 lub 6:

a) dwuosiowego ciągnika z trzyosiową naczepą – 40 t,

b) trzyosiowego ciągnika z dwu- lub trzyosiową naczepą – 40 t,

c) trzyosiowego ciągnika z dwu- lub trzyosiową naczepą, przeznaczoną do transportu kombinowanego przy użyciu czterdziestostopowego kontenera ISO – 44 t,

5) zespołu pojazdów o liczbie osi 4, składającego się z dwuosiowego samochodu i dwuosiowej przyczepy – 36 t,

6) pojazdu członowego o liczbie osi 4, składającego się z dwuosiowego ciągnika i dwuosiowej naczepy, przy rozstawie osi naczepy:

a) od 1,3 do 1,8 m – 36 t,

b) powyżej 1,8 m – 36 t,

przy czym wartość ta może być zwiększona do 38 t, jeśli dopuszczalne masy całkowite ciągnika i naczepy nie przekraczają odpowiednio 18 t i 20 t, a oś napędowa ciągnika jest wyposażona w ogumienie bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub uznawane za równoważne,

7) dwuosiowego pojazdu samochodowego – 18 t,

8) trzyosiowego pojazdu samochodowego – 25 t, przy czym wartość ta może być zwiększona do 26 t, jeśli oś napędowa jest wyposażona w ogumienie bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub uznane za równoważne,

9) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwiema osiami kierowanymi – 31 t,

a) przy czym wartość ta może być zwiększona do 32 t, jeśli oś napędowa jest. wyposażona w ogumienie bliźniacze lub uznawane za równoważne,

b) nie może przekraczać wartości wynikającej z iloczynu liczby 5 i wartości liczbowej odległości między pierwszą i ostatnią osią tego pojazdu, wyrażonej w metrach.

2. Naciski osi nie mogą przekraczać w odniesieniu do:

1) podwójnej osi przyczep, przy odległości między osiami składowymi:

a) poniżej 1 m – 110 kN (11 T),

b) od 1 m do 1,3 m – 160 kN (16 T),

c) od 1,3 do 1,8 m – 180 kN (18 T).

c) 1,8 m i powyżej – 200 kN (20 T),

2) potrójnej osi przyczep, przy odległości między osiami składowymi:

a) poniżej 1,3 m – 210 kN (21 T),

b) od 1,3 m do 1,4 m – 240 kN (24 T).

3) osi napędowej pojazdów wymienionych w ust. 1 pkt 3, 4, 5 i 6 oraz autobusu przegubowego – 115 kN (11,5 T).

4) podwójnej osi napędowej, przy odległości między osiami składowymi:

a) poniżej 1 m – 115 kN (11,5 T).

b) od 1 m do 1,3 m – 160 kN (16 T),

c) od 1,3 m do 1,8 m – 180 kN (18 T).

przy czym wartość ta może być zwiększona do 19 T, jeśli oś napędowa jest wyposażona w ogumienie bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub uznawane za równoważne.

3. Udział rzeczywistej masy całkowitej na oś (osie) napędową (napędowe) pojazdu lub zespołu pojazdów nie może być mniejszy niż 25%.

§ 3. Pojazd samochodowy powinien być wyposażony z przodu w zaczep do holowania.

§ 4. Urządzenia sprzęgające pojazdów powinny mieć trwałe oznakowanie, podające co najmniej producenta i dopuszczalne obciążenie.

§ 5. Pojazd powinien być wyposażony w homologowane zewnętrzne urządzenia świetlne.

§ 6. Opony pojazdu powinny być homologowane i o głębokości rzeźby bieżnika nie mniejszej niż 3 mm.

§ 7. Pojazdy i ich zespoły powinny spełniać międzynarodowe zalecenia dotyczące wymagań technicznych.

§ 8. Kabina pojazdu powinna być wyposażona w urządzenie zapewniające bezpieczeństwo i wygodę pracy kierowcy.

§ 9. Autobus powinien być wyposażony w urządzenia zapewniające wygodę podróżowania pasażerów.

§ 10. W pojeździe nie mogą występować zauważalne wycieki z zespołów i układów, w których znajdują się materiały eksploatacyjne; dopuszcza się ślady płynów bez tworzenia kropel.

§11. Stosunek mocy silnika do dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu (zespołu) nie może być mniejszy niż 5 kW/t.

§ 12. Wiek pojazdu samochodowego, liczony od roku wyprodukowania, nie może przekraczać dziesięciu lat.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1992-01-11
  • Data wejścia w życie: 1992-01-11
  • Data obowiązywania: 1992-01-11
  • Z mocą od: 1992-01-11
  • Dokument traci ważność: 1993-05-01

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA