REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1996 nr 94 poz. 426

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW

z dnia 9 lipca 1996 r.

w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 56) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Do zakresu działania Ministra Obrony Narodowej należy w szczególności:

1) w dziedzinie przygotowywania założeń obronnych państwa:

a) gromadzenie informacji oraz prowadzenie analiz i opracowywanie prognoz kształtowania się warunków bezpieczeństwa państwa, a także formułowanie wniosków dla Rady Ministrów i innych organów państwowych, dotyczących polityki obronnej,

b) przygotowywanie projektów założeń polityki obronnej, w tym programów rozwoju systemu obronnego oraz planów obrony państwa,

c) przygotowywanie projektów rozwiązań dotyczących zasad, norm i trybu utrzymywania i podwyższania gotowości obronnej oraz zasad organizowania i funkcjonowania wojennego systemu kierowania,

d) wypracowywanie zasad wykonywania zadań obronnych przez organy administracji państwowej, instytucje państwowe, organy samorządu terytorialnego, podmioty gospodarcze i inne podmioty,

e) opracowywanie i opiniowanie projektów normatywnych aktów prawnych oraz innych dokumentów dotyczących obronności,

f) współuczestniczenie w opracowywaniu doktryny bezpieczeństwa narodowego,

2) w dziedzinie realizacji generalnych założeń, decyzji i wytycznych Rady Ministrów dotyczących obronności państwa i koordynowania realizacji wynikających z nich zadań:

a) przedstawianie Radzie Ministrów wniosków i propozycji dotyczących sposobów realizacji jej decyzji i wytycznych w dziedzinie obronności,

b) koordynowanie realizacji zadań w zakresie obrony państwa przez organy administracji państwowej, instytucje państwowe, organy samorządu terytorialnego, podmioty gospodarcze i inne podmioty,

c) programowanie szkolenia ogólnoobronnego oraz organizowanie ogólnokrajowych i regionalnych gier i ćwiczeń ogólnoobronnych,

d) planowanie uczestnictwa organów administracji państwowej, instytucji państwowych, organów samorządu terytorialnego, podmiotów gospodarczych i innych podmiotów w grach i ćwiczeniach ogólnoobronnych oraz w ćwiczeniach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „Siłami Zbrojnymi”,

e) współdziałanie z organami administracji państwowej, instytucjami państwowymi, organami samorządu terytorialnego, podmiotami gospodarczymi i innymi podmiotami w zakresie przygotowań obronnych, a w szczególności w kształtowaniu infrastruktury obronnej i przemysłu obronnego oraz przygotowywaniu jednostek przewidzianych do militaryzacji,

3) w dziedzinie sprawowania ogólnego nadzoru nad realizacją zadań obronnych przez organy administracji państwowej, instytucje państwowe, organy samorządu terytorialnego, podmioty gospodarcze i inne podmioty:

a) koordynowanie planowania obronnego przez organy administracji państwowej, instytucje państwowe, organy samorządu terytorialnego, podmioty gospodarcze i inne podmioty,

b) koordynowanie przygotowań organów administracji państwowej, instytucji państwowych, organów samorządu terytorialnego, podmiotów gospodarczych i innych podmiotów do funkcjonowania w okresie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,

c) przedstawianie informacji Radzie Ministrów o stanie realizacji zadań obronnych,

4) w dziedzinie sprawowania ogólnego kierownictwa w zakresie wykonywania powszechnego obowiązku obrony:

a) koordynowanie realizacji zadań obronnych w ramach powszechnego obowiązku obrony oraz uczestniczenie w ustalaniu szczegółowych zasad i trybu ich wykonywania,

b) określanie zakresu i sposobu prowadzenia ewidencji wojskowej, niezbędnej do potrzeb obronności,

c) ustalanie szczegółowych zasad udziału organów administracji wojskowej w przeprowadzaniu poboru,

d) współuczestniczenie w określaniu programów przysposobienia obronnego uczniów oraz organizacji jego odbywania,

e) inicjowanie rozwiązań w zakresie korzystania ze świadczeń na rzecz obronności,

5) w dziedzinie kierowania administracją rezerw osobowych do celów powszechnego obowiązku obrony:

a) ustalanie szczegółowych zasad przygotowywania, gromadzenia i administrowania rezerwami osobowymi,

b) opracowywanie założeń i sposobów uzupełniania jednostek wojskowych, jednostek przewidzianych do militaryzacji oraz jednostek organizacyjnych obrony cywilnej w czasie pokoju,

c) planowanie i wykorzystywanie rezerw osobowych dla potrzeb mobilizacyjnych i uzupełnienia Sił Zbrojnych oraz wykonywania na ich potrzeby świadczeń osobistych w czasie mobilizacji i wojny.

d) sprawowanie nadzoru nad szkoleniem rezerw osobowych i przeszkoleniem wojskowym absolwentów szkół wyższych oraz nadawaniem przydziałów mobilizacyjnych i reklamowaniem od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej, a także nad naborem do szkół wojskowych,

6) w dziedzinie kierowania w czasie pokoju całokształtem działalności Sił Zbrojnych oraz przygotowywania propozycji dotyczących ich rozwoju i struktury:

a) planowanie działalności Sił Zbrojnych w czasie pokoju,

b) przygotowywanie projektów zadań Sił Zbrojnych na okres zagrożenia bezpieczeństwa państwa oraz wojny,

c) działanie na rzecz zapewnienia warunków przygotowania Sił Zbrojnych do realizacji zadań w okresie zagrożenia bezpieczeństwa państwa oraz wojny,

d) sprawowanie nadzoru nad przygotowaniem Sił Zbrojnych do wykonywania zadań w czasie zagrożenia bezpieczeństwa państwa oraz wojny, a w szczególności nad planowaniem operacyjnym i mobilizacyjnym, utrzymywaniem gotowości bojowej i mobilizacyjnej oraz szkoleniem,

e) przygotowywanie projektów koncepcji i programów rozwoju oraz struktury Sił Zbrojnych,

7) w dziedzinie kierowania wykonywaniem obowiązku czynnej służby wojskowej i wychowywaniem żołnierzy oraz sprawami zaspokajania ich potrzeb socjalno-bytowych:

a) określanie szczegółowych zasad i trybu powoływania do czynnej służby wojskowej, jej przebiegu i zwalniania z tej służby,

b) ustalanie szczegółowych zasad ochrony zdrowia żołnierzy i opieki medycznej nad osobami uprawnionymi do wojskowej opieki zdrowotnej, norm wyżywienia, umundurowania i zakwaterowania żołnierzy, a także szczegółowych zasad i wysokości uposażenia oraz uprawnień dotyczących urlopów i innych świadczeń socjalno-bytowych żołnierzy,

c) kształtowanie działalności kulturalno-oświatowej i stosunków społecznych w Siłach Zbrojnych, a także określanie głównych zadań pracy profilaktyczno-wychowawczej,

d) kształtowanie postaw patriotyczno-obronnych żołnierzy,

e) zapewnianie przestrzegania dyscypliny wojskowej,

8) w dziedzinie kierowania zaspokajaniem potrzeb materiałowych, technicznych i finansowych Sił Zbrojnych:

a) ustalanie potrzeb materiałowych, technicznych i finansowych Sił Zbrojnych oraz planowanie i realizowanie ich zaspokajania,

b) przygotowywanie programów technicznego wyposażenia Sił Zbrojnych i prac badawczo-rozwojowych, w tym także strategicznych programów rządowych,

c) określanie systemu zaopatrywania Sił Zbrojnych,

d) ustalanie szczegółowych zasad wprowadzania, eksploatacji i wycofywania uzbrojenia i sprzętu wojskowego Sił Zbrojnych,

e) ustalanie szczegółowych zasad działalności normalizacyjnej i certyfikacyjnej oraz kodowania wyrobów i usług obronnych,

f) wykonywanie, określonych w ustawach, czynności w zakresie metrologii, gospodarki energetycznej, dozoru technicznego i nadzoru architektoniczno-budowlanego w resorcie obrony narodowej,

g) określanie potrzeb Sił Zbrojnych w ramach prac nad programem mobilizacji gospodarki,

9) w dziedzinie kierowania sprawami kadrowymi oraz pracowniczymi w resorcie obrony narodowej:

a) kształtowanie polityki kadrowej w zakresie struktury, naboru, kształcenia i rozwoju kadry zawodowej oraz jej oceny, mianowania na stopnie wojskowe, nadawania odznaczeń resortowych i zwolnień z zawodowej służby wojskowej, a także określanie założeń polityki zatrudniania pracowników resortu obrony narodowej,

b) podejmowanie decyzji personalnych w sprawach powoływania do zawodowej służby wojskowej, wyznaczania na stanowiska służbowe, wyznaczania do pełnienia służby na stanowiskach służbowych w jednostkach organizacyjnych poza resortem obrony narodowej, mianowania na stopnie wojskowe i nadawania odznaczeń resortowych oraz zwalniania z zawodowej służby wojskowej, a także decyzji personalnych w odniesieniu do pracowników zatrudnionych na określonych stanowiskach kierowniczych,

c) występowanie z wnioskami w sprawie wyznaczania (zwalniania) żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe, określone w odrębnych przepisach, a także mianowania na pierwszy stopień oficerski oraz stopnie oficerskie generałów i admirałów, jak również nadawania odznaczeń państwowych,

d) doskonalenie systemu uposażeń żołnierzy zawodowych i wynagrodzeń pracowników oraz wojskowych świadczeń emerytalno-rentowych, a także gospodarowanie środkami na wynagrodzenia pracowników resortu obrony narodowej,

e) sprawowanie nadzoru nad kształceniem i doskonaleniem zawodowym kadry zawodowej w kraju i za granicą oraz doborem kandydatów do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa,

f) ustalanie systemu ocen i doskonalenia zawodowego pracowników resortu obrony narodowej,

g) określanie szczegółowych zasad oraz sprawowanie nadzoru nad działalnością zapewniającą adaptację społeczno-zawodową żołnierzy zwalnianych z zawodowej służby wojskowej do warunków rynku pracy,

h) sprawowanie nadzoru nad realizacją polityki kadrowej w resorcie obrony narodowej,

i) dokonywanie okresowych ocen sytuacji kadrowej w resorcie obrony narodowej i, w razie potrzeby, inicjowanie działań zmierzających do jej poprawy,

j) utrzymywanie współpracy ze związkami zawodowymi zrzeszającymi pracowników resortu obrony narodowej,

10) w dziedzinie określania celów, kierunków i zadań szkolnictwa wojskowego:

a) nadawanie statutów wyższym szkołom wojskowym oraz ustalanie ramowych planów studiów w tych szkołach,

b) określanie zasad współpracy wyższych szkół wojskowych z innymi szkołami wyższymi, placówkami Polskiej Akademii Nauk, jednostkami badawczo-rozwojowymi oraz z zagranicznymi instytucjami naukowymi,

11) w dziedzinie spraw międzynarodowych:

a) przygotowywanie dla Rady Ministrów projektów dokumentów dotyczących udziału Sił Zbrojnych w misjach pokojowych, akcjach humanitarnych i ćwiczeniach wojskowych, prowadzonych wspólnie z innymi państwami lub organizacjami międzynarodowymi,

b) współuczestniczenie w negocjacjach dotyczących umów międzynarodowych w zakresie udziału polskich kontyngentów wojskowych w misjach pokojowych, akcjach humanitarnych i ćwiczeniach wojskowych, prowadzonych wspólnie z innymi państwami lub organizacjami międzynarodowymi,

c) określanie sposobu przygotowywania polskich kontyngentów wojskowych do uczestniczenia w misjach pokojowych, akcjach humanitarnych i ćwiczeniach wojskowych, prowadzonych wspólnie z innymi państwami lub organizacjami międzynarodowymi,

d) koordynowanie przedsięwzięć podejmowanych przez organy administracji państwowej na rzecz polskich kontyngentów wojskowych wydzielanych do misji pokojowych, akcji humanitarnych i ćwiczeń wojskowych, prowadzonych wspólnie z innymi państwami lub organizacjami międzynarodowymi,

e) utrzymywanie kontaktów z równorzędnymi organami obrony innych państw oraz z wojskowymi organizacjami międzynarodowymi,

f) realizowanie zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych i innych dokumentów dotyczących współpracy wojskowej, a także decyzji Rady Ministrów związanych z udziałem Rzeczypospolitej Polskiej w wojskowych przedsięwzięciach organizacji międzynarodowych,

g) w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych tworzenie i znoszenie przedstawicielstw wojskowych przy organizacjach i instytucjach międzynarodowych zajmujących się problematyką bezpieczeństwa międzynarodowego i kontroli zbrojeń,

h) ustalanie organizacji i szczegółowych zasad funkcjonowania przedstawicielstw wojskowych za granicą oraz koordynowanie ich działalności,

12) w dziedzinie kierowania działalnością gospodarczą w resorcie obrony narodowej, a zwłaszcza w Siłach Zbrojnych:

a) określanie polityki gospodarczej i szczegółowych zasad prowadzenia działalności gospodarczej,

b) przygotowywanie programów inwestycyjnych, w tym budownictwa ogólnowojskowego i specjalnego,

c) ustalanie szczegółowych zasad funkcjonowania wojskowej służby zdrowia oraz wojskowych ośrodków wypoczynkowych,

d) określanie szczegółowych zasad funkcjonowania transportu wojskowego i infrastruktury obronnej,

13) w dziedzinie kierowania gospodarką finansową resortu obrony narodowej, reprezentowania Skarbu Państwa w stosunku do mienia znajdującego się w posiadaniu jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, a także wykonywania określonych w ustawach czynności w stosunku do państwowych jednostek budżetowych i form gospodarki pozabudżetowej, działających w resorcie obrony narodowej:

a) ustalanie szczególnych zasad gospodarki finansowej,

b) określanie założeń resortowej polityki budżetowej i prognozowanie potrzeb finansowych,

c) opracowywanie projektu budżetu resortu obrony narodowej,

d) określanie szczegółowych zasad wykonywania budżetu resortu obrony narodowej,

e) uczestniczenie w procesie przekształceń własnościowych,

f) nadzorowanie gospodarki finansowej jednostek budżetowych i jednostek gospodarki pozabudżetowej działających w resorcie obrony narodowej, a także przedsiębiorstw państwowych, dla których Minister Obrony Narodowej jest organem założycielskim, oraz jednostek organizacyjnych, nad którymi sprawuje on nadzór,

g) sprawowanie nadzoru i dokonywanie ocen realizacji zadań państwowych, zleconych jednostkom niepaństwowym,

h) dokonywanie ocen realizacji dochodów i wydatków budżetowych,

i) prowadzenie zbiorczej ewidencji majątku Skarbu Państwa znajdującego się w posiadaniu jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej,

j) kontrolowanie wykonywania uprawnień Skarbu Państwa przez jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej oraz inicjowanie rozwiązań systemowych dotyczących gospodarowania mieniem Skarbu Państwa,

14) w dziedzinie wykonywania czynności, określonych w odrębnych przepisach i na zasadach ustalonych w tych przepisach, w stosunku do szkół wojskowych, wojskowych jednostek badawczo-rozwojowych, przedsiębiorstw państwowych, dla których Minister Obrony Narodowej jest organem założycielskim, wojskowych zakładów opieki zdrowotnej, agencji i fundacji, a także wykonywania uprawnień naczelnego organu administracji państwowej w stosunku do terenowych organów administracji wojskowej i innych organów wojskowych:

a) przygotowywanie projektów rozwiązań w zakresie tworzenia, przekształcania i znoszenia wyższych szkół wojskowych, a także tworzenie, przekształcanie i znoszenie szkół chorążych zawodowych, podoficerskich szkół zawodowych oraz liceów wojskowych,

b) tworzenie, łączenie, dzielenie i likwidowanie przedsiębiorstw państwowych, wojskowych jednostek badawczo-rozwojowych i wojskowych zakładów opieki zdrowotnej oraz nadawanie im statutów, a także nadzorowanie ich działalności,

c) sprawowanie nadzoru nad agencjami określonymi w odrębnych przepisach oraz współdziałanie ze stowarzyszeniami i fundacjami prowadzącymi działalność związaną z obronnością państwa,

d) tworzenie i likwidowanie zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych,

e) tworzenie, przekształcanie i znoszenie oraz określanie szczegółowego zakresu działania terenowych organów administracji wojskowej, a także określanie ich siedzib i terytorialnego zasięgu działania, z wyjątkiem okręgów wojskowych,

15) sprawowanie nadzoru nad działalnością Żandarmerii Wojskowej w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

16) sprawowanie nadzoru nad działalnością Wojskowych Służb Informacyjnych, w tym zwłaszcza nad działalnością operacyjno-rozpoznawczą.

§ 2.
Minister Obrony Narodowej realizuje ponadto zadania w zakresie:

1) realizowania przedsięwzięć mobilizacyjno-organizacyjnych i obronnych resortu obrony narodowej oraz innych zadań dotyczących obronności, wynikających z przepisów ustaw,

2) inicjowania i organizowania prac naukowo-badawczych na rzecz obronności,

3) kreowania i prowadzenia polityki informacyjnej dotyczącej obronności,

4) kształtowania struktur organizacyjno-etatowych w resorcie obrony narodowej,

5) przedstawiania Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesowi Rady Ministrów okresowych informacji o stanie Sił Zbrojnych,

6) określania szczegółowych zasad ochrony tajemnicy państwowej i służbowej w resorcie obrony narodowej oraz sprawowania nadzoru w tym zakresie,

7) sprawowania nadzoru nad ochroną przeciwpożarową w resorcie obrony narodowej,

8) sprawowania nadzoru nad całokształtem działalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby oraz pracy w resorcie obrony narodowej,

9) organizowania i prowadzenia działalności socjalno-bytowej w resorcie obrony narodowej,

10) ochrony środowiska w resorcie obrony narodowej,

11) określania szczegółowych rozwiązań organizacyjno-etatowych dotyczących duszpasterstw wojskowych oraz zasad i trybu współpracy z nimi organów wojskowych,

12) sprawowania nadzoru nad wojskowymi jednostkami organizacyjnymi prokuratury i sądami wojskowymi w zakresie pełnienia w nich czynnej służby wojskowej przez żołnierzy zawodowych,

13) organizowania i prowadzenia kontroli jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej,

14) wydawania decyzji i innych dokumentów w sprawach wynikających z zakresu działania Ministra Obrony Narodowej,

15) wydawania Dziennika Urzędowego Ministerstwa Obrony Narodowej,

16) innych spraw określonych w odrębnych przepisach.

§ 3.
W zakresie realizacji zadań określonych w § 1 i 2 Minister Obrony Narodowej współdziała z właściwymi organami państwowymi, instytucjami państwowymi, organami samorządu terytorialnego i organizacjami społecznymi.
§ 4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: W. Cimoszewicz

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1996-08-02
  • Data wejścia w życie: 1996-08-17
  • Data obowiązywania: 2014-07-30

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA