REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1998 nr 43 poz. 259

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI

z dnia 16 marca 1998 r.

w sprawie ustalenia planu rozwoju Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i z 1997 r. Nr 121, poz. 770) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Ustala się plan rozwoju Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, stanowiący załącznik do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia,

Minister Gospodarki: w z. A. Skowrońska-Łuczyńska

Załącznik 1.

Załącznik do rozporządzenia Ministra Gospodarki
z dnia 16 marca 1998 r. (poz. 259)

PLAN ROZWOJU SŁUPSKIEJ SPECJALNEJ STREFY EKONOMICZNEJ

Wstęp

Plan rozwoju strefy określa w szczególności cele ustanowienia strefy oraz działania, środki techniczne i organizacyjne służące osiągnięciu tych celów, obowiązki zarządzającego dotyczące działań zmierzających do osiągnięcia celów ustanowienia strefy i terminy wykonania tych obowiązków.

Słupska Specjalna Strefa Ekonomiczna ustanowiona została rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 135, poz. 905) w oparciu o ustawę z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i z 1997 r. Nr 121, poz. 770).

Słupską Specjalną Strefę Ekonomiczną utworzono w województwie, w którym dochód narodowy brutto na 1 mieszkańca stanowi 3/4 średniego produktu narodowego brutto na 1 mieszkańca Polski, a stopa bezrobocia należy do najwyższych w kraju i przewyższa prawie dwukrotnie średnią krajową. Równocześnie region charakteryzuje się małym uprzemysłowieniem, dominują zakłady nastawione na niski poziom przetwórstwa. Dystans pomiędzy rozwojem całego kraju i województwa powiększa się. Wymaga to wprowadzenia nadzwyczajnych czynników pobudzających rozwój, a równocześnie wykorzystujących lokalne możliwości regionu. Do nich należą głównie: różnorodność walorów przyrodniczo-krajobrazowych, transgraniczne, nadmorskie położenie, łatwa dostępność terenów do inwestycji, zasoby taniej siły roboczej, zasoby naturalne dla przetwórstwa i przemysłu (drewno, kruszywa, produkty rolne i leśne).

Słupska Specjalna Strefa Ekonomiczna stanowi pierwszoplanowy element w „Partnerskiej strategii rozwoju województwa słupskiego na lata 1997-2002” opracowanej w 1997 r. metodą partnerską w gronie ponad 200 osób - przedstawicieli władzy publicznej (państwowej i samorządowej), instytucji infrastrukturalnych i społeczno-gospodarczych województwa.

Plan rozwoju strefy prezentuje strategię przyspieszonego wzrostu gospodarczego pobudzonego bodźcami proinwestycyjnymi. Zasoby dostępne na terenie strefy stanowią majątek obejmujący grunty, budynki i infrastrukturę. Właścicielem majątku w strefie jest prawie w całości zarządzający Słupską SSE - Pomorska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.

Nakłady związane z budową zakładów i ich wyposażeniem technicznym poniosą inwestorzy, natomiast koszt rozwoju infrastruktury poniesie zarządzający i właściciele infrastruktury.

Działania zarządzającego strefą będą polegały na nabywaniu i zbywaniu na rzecz inwestorów prawa własności do nieruchomości, gospodarowaniu infrastrukturą oraz przeprowadzaniem przetargów lub rokowań, na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie powierzenia Pomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w Słupsku udzielania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy.

Preferowani będą inwestorzy, którzy trwale zwiążą się ze strefą, szybko tworzyć będą nowe miejsca pracy i wykorzystywać naturalne zasoby regionu.

Potencjalnym inwestorom zarządzający strefą oferuje duże zasoby siły roboczej z możliwością dalszego kształcenia i przekwalifikowania.

1. Cele ustanowienia strefy

Celami ustanowienia strefy są:

a) utworzenie nowych miejsc pracy na terenach SSE i poza jej terenem,

b) rozwój eksportu,

c) zagospodarowanie nie wykorzystanych zasobów naturalnych z zachowaniem zasad równowagi ekologicznej,

d) zagospodarowanie istniejącego majątku przemysłowego i infrastruktury gospodarczej.

W „Partnerskiej strategii rozwoju województwa słupskiego na lata 1997-2002” określono misję (oczekiwany, docelowy obraz województwa słupskiego) jako:

Najpiękniejszy przyrodniczo na Polskim Wybrzeżu, transgraniczny obszar dynamicznego rozwoju społeczno-gospodarczego:

1) z atrakcyjnymi terenami dla inwestycji przemysłowych, szczególnie w oparciu o lokalne zasoby surowcowe, także z efektywnego rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa,

2) z kompleksową ofertą turystyczną.”

Dla wypełnienia tej misji określono cele strategiczne rozwoju województwa słupskiego.

Utworzenie i rozwój Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej zawarto w celu strategicznym nr 1, który określono jako:

„Tworzenie specjalnych warunków dla przyciągania inwestycji i rozwoju istniejących przedsiębiorstw. Utworzenie i rozwój Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.”

Także „Ustanowienie i rozwój Słupskiej SSE” zapisano w tym celu jako zadanie nr 1 na lata 1997-2002.

1. 1. Główne działania:

a) promocja strefy w kraju i za granicą,

b) rozwój branż wykorzystujących mocne strony regionu,

c) dywersyfikacja działalności gospodarczej na terenie strefy,

d) stałe monitorowanie wpływu strefy na środowisko naturalne.

2. Środki techniczne

Obszar Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej znajduje się w północno-zachodniej, przemysłowej części miasta Słupsk. Tereny SSE oddalone są o 2 km od centrum miasta. W części północno-zachodniej strefy jej tereny miejskie łączą się z częścią strefy leżącą w granicach administracyjnych gminy (wiejskiej) Słupsk.

Powierzchnia Słupskiej SSE wynosi ogółem 135,87 ha. Jest to w większości teren nie zagospodarowany, z wyjątkiem ok. 10 ha terenów w obszarze gminy Słupsk, na których znajduje się dawna Fabryka Domów. Zakład ten zaprojektowany i zrealizowany został w latach 70 dla produkcji prefabrykatów w systemie wielkiej płyty WK-70.

Tereny Słupskiej SSE w zdecydowanej większości są własnością zarządzającego - Pomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. Jedynie 4,7 ha gruntów jest własnością państwowego banku PKO S.A.

2. 1. Budynki stanowiące własność zarządzającego

W Słupskiej SSE, na terenie dawnej Fabryki Domów, znajduje się kilkanaście wolnych budynków i kilkadziesiąt obiektów oraz ich wyposażenie. Lista maszyn i urządzeń obejmuje ponad 150 pozycji, w tym urządzenia do produkcji i transportu betonu, suwnice bramowe i pomostowe, przenośniki taśmowe, instalacje energetyczne, urządzenia do obróbki skrawaniem metalu.

Największe obiekty kubaturowe to:

a) stalowa hala produkcyjna - 5 155,5 m2,

b) obiekt typu „Namysłów” - 1 244,0 m2,

c) magazyn stali ze zbrojarnią - 1 152,3 m2,

d) kotłownia - 843,9 m2,

e) hala wydziału pomocniczego - 711,63 m2,

f) budynek socjalny z laboratorium - 669,2 m2.

Łączna powierzchnia użytkowa wszystkich obiektów kubaturowych wynosi 11,5 tys. m2, na co składa się powierzchnia:

a) produkcyjna i produkcyjo-magazynowa - 7 132,8 m2,

b) pozostała magazynowa - 1 998,4 m2,

c) biurowo-socjalna - 1 425,58 m2,

d) pomocnicza (kotłownia, stacja trafo, budynek gospodarczy oczyszczalni) - 1 004,4 m2.

Zarządzający planuje, że na terenie strefy zostanie zagospodarowane ok. 10 tys. m2 powierzchni użytkowej budynków, w których będzie utworzonych ok. 400 miejsc pracy.

Ponadto zarządzający dysponuje własnym obiektem w centrum miasta w odległości około 1 km od granic strefy. Mieszczą się w nim biura zarządzającego i powołana przez niego instytucja szkolenia zawodowego - „Pomorska Akademia Kształcenia Zawodowego”.

2. 2. Infrastruktura

2. 2. 1. Energia elektryczna

W bezpośredniej bliskości strefy, od strony południowej, znajduje się główny punkt zasilania (GPZ) zasilany dwiema liniami napowietrznymi 110 kV. Z GPZ wychodzą linie napowietrzne SN 15 kV, przebiegające przez teren SSE w kierunku miejskiej oczyszczalni ścieków i w kierunku dawnej Fabryki Domów. Obok dawnej Fabryki Domów biegnie też inna linia SN 15 kV. Z linii tej, jak i drugiej linii biegnącej z GPZ, siecią kablową zasilany jest teren dawnej Fabryki Domów. Na terenie SSE i w bezpośredniej bliskości dawnej Fabryki Domów znajdują się 4 stacje transformatorowe 15/0,4 kV.

Planowane jest podłączenie do istniejącego GPZ jeszcze jednej linii 110 kV, przebiegającej przez teren SSE, oraz budowa, na terenie strefy, dodatkowego GPZ 110/15 kV, a także wybudowanie 20 dodatkowych stacji transformatorowach 15/0,4 kV i instalacja dodatkowych 15 km linii kablowych 15 kV dla zapewnienia mocy 15-20 MW.

Przez teren województwa przebiegać będzie, po 1998 r., kabel energetyczny Szwecja-Polska. Zgodnie z „Partnerską strategią rozwoju województwa słupskiego na lata 1997-2002”, przewiduje się także rozwój energetyki wiatrowej.

2. 2. 2. Woda

W rejonie Słupskiej SSE znajdują się dwie sieci wodociągowe. Jedna z nich administrowana jest przez Przedsiębiorstwo - Wodociągi Słupsk będące własnością gminy Miejskiej Słupsk, druga przez zakład Gospodarki Komunalnej w Jezierzycach, należący do Gminy (wiejskiej) Słupsk. Z sieci tych w rejon Strefy docierają rurociągi „miejskie” Æ 200 mm i Æ 300 mm oraz rurociąg „wiejski” Æ 90 mm.

Na terenie byłej Fabryki Domów znajduje się 8 otworów studziennych, przy czym 2 otwory posiadają zatwierdzoną pełną dokumentację hydrogeologiczną określającą ich wydajność na Q=20 m3/h przy S=15,2m.

2. 2. 3. Gaz

Na terenach miasta sąsiadujących od strony południowej z obszarem SSE znajdują się rurociągi gazu ziemnego wysokometanowego Æ 250 mm, średniego ciśnienia - do 4,0 x 105 Pa i zaazotowanego Æ 100 mm, niskiego ciśnienia - 1300 Pa. Rozwój sieci gazu będzie uzależniony od potrzeb inwestorów, przy czym linie magistralne wybudowane zostaną przez rejon gazowniczy w Słupsku Pomorskiego Okręgu Zakładu Gazownictwa.

2. 2. 4. Ciepło

W bezpośrednim sąsiedztwie SSE znajduje się kotłownia rejonowa nr 2, administrowana przez miejskie przedsiębiorstwo Energetyka Cieplna. Kotłownia zaplanowana została jako kotłownia przemysłowa. Moc zainstalowana w kotłowni wynosi 84 MW i jest w znacznym stopniu nie wykorzystana. Z kotłowni w kierunku miasta wychodzi rurociąg o Æ 600 mm, ze swobodną możliwością rozbudowy w zależności od potrzeb inwestorów.

2. 2. 5. Ścieki

Bezpośrednio w pobliżu terenu strefy, po drugiej stronie rzeki Słupi, zlokalizowana jest miejska oczyszczalnia ścieków. Oczyszczalnia pracuje w klasycznym układzie technologicznym mechaniczno-biologicznym, po modernizacji w 1997 r., z przepustowością do 60 tys. m3/dobę. Proces oczyszczania gwarantuje redukcję związków węgla, fosforu i azotu do standardów europejskich. Na terenie byłej Fabryki Domów znajdują się urządzenia oczyszczające, w tym oczyszczalnia chemiczna oraz łapacze olei i zanieczyszczeń pochodzenia mineralnego. Przepustowość istniejących tam urządzeń wynosi 500 m3/dobę.

Na potrzeby strefy wybudowana zostanie w 1998 r. przepompownia ścieków i rurociąg Æ 0,8 m, biegnący przez teren strefy.

2. 2. 6. Odpady stałe

Odpady stałe z terenu strefy kierowane będą na odległe o 8 km wysypisko komunalne miasta Słupsk w Bierkowie do czasu wybudowania wysypiska „przemysłowego” w województwie słupskim. W „Partnerskiej strategii rozwoju województwa słupskiego na lata 1997-2002” zaplanowano opracowanie programu gospodarki odpadami niebezpiecznymi na terenie województwa słupskiego w 1998 r.

2. 2. 7. Drogi

Do terenu strefy prowadzi droga międzynarodowa E28 (krajowa droga ekspresowa S 6 Szczecin-Gdańsk) i drogi krajowe nr 11, 16, 21, 23. Droga nr 21 do Ustki przebiega przez teren strefy (ulicą Portową).

Do usprawnienia komunikacji w tym rejonie przewiduje się budowę północnej obwodnicy miasta Słupsk dla drogi ekspresowej S 6, która nie tylko połączy obszar strefy z tą drogą, ale także ułatwi dostęp do lotniska w Rędzikowie.

2. 2. 8. Kolej

Przez teren strefy przebiega linia kolejowa jednotorowa, zelektryfikowana, przystosowana do ruchu pasażerskiego i towarowego, odległa ok. 2 km od węzła kolejowego Słupsk i biegnąca w kierunku Ustki. Nie ma przeciwwskazań ze strony PKP, aby wybudować dla zainteresowanych przedsiębiorstw bocznicę kolejową na terenie SSE.

2. 2. 9. Port morski

W odległości 17 km drogą i koleją od strefy znajduje się w Ustce port morski. Jest to port handlowy i rybacki. Potencjał przeładunkowy portu wynosi 800 ton/dobę (rozładunek, załadunek). Do portu mogą wchodzić statki o dopuszczalnym zanurzeniu 4,5 m, długości 58 m i szerokości 11,5 m. Na terenie portu znajduje się bocznica kolejowa i posterunek celny. W „Partnerskiej strategii rozwoju województwa słupskiego na lata 1997-2002” przewidziano zadanie „modernizacja portu w Ustce w celu przystosowania do obsługi SSE, ruchu promowego i yachtingu”.

2. 2. 10. Lotnisko

Lotnisko Słupsk zlokalizowane jest w pobliżu drogi ekspresowej S 6, 5 km na wschód od terenów SSE w miejscowości Rędzikowo. Lotnisko ma betonową drogę startową o długości 2400 m, szerokości 60 m i grubości nawierzchni 0,4 m, ma terminal pasażerski oraz niewielkie zaplecze obsługi ruchu towarowego. Lotnisko jest lotniskiem wojskowym. Do 1989 r. było użytkowane przez PLL LOT, a w 1996 r. - przez linie „WHITE EAGLE”.

Utworzona w 1996 r. spółka „Port Lotniczy Słupsk” planuje uruchomienie w 1999 r. Portu Lotniczego w Słupsku dla ruchu cargo, a w perspektywie - pasażerskiego.

2. 2. 11. Telekomunikacja

W obszarze SSE uruchomiony zostanie system radiowy z dostępem dla 256 numerów, ponieważ na dzień dzisiejszy nie ma możliwości podłączenia, z braku rezerw, dodatkowych abonentów do przebiegającej przez obszar strefy linii kablowej Słupsk-Włynkówko. W 1998 r. wykonana zostanie nowa, światłowodowa linia telefoniczna do Ustki.

Zgodnie z „Partnerską strategią rozwoju województwa słupskiego na lata 1997-2002” Telekomunikacja Polska S.A. planuje do 2000 r. budowę nowych central cyfrowych oraz do roku 2002 linii światłowodowych do wszystkich miast i siedzib gmin na terenie województwa.

3. Działania prawno-organizacyjne i ekonomiczne

3. 1. Warunki prawno-organizacyjne

3. 1. 1. Zarządzanie strefą

Zarządzającym Słupską Specjalną Strefą Ekonomiczną została ustanowiona Pomorska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. z siedzibą w Słupsku. Zarządzający strefą będzie prowadził działania zmierzające do osiągnięcia celów ustanowienia strefy, zgodnie z planem rozwoju oraz regulaminem strefy, w szczególności przez:

1) promocję strefy,

2) organizowanie rokowań lub przetargów,

3) zbywanie na rzecz inwestorów prawa własności nieruchomości i użytkowania wieczystego gruntów położonych na terenie strefy,

4) gospodarowanie infrastrukturą w sposób ułatwiający podmiotom gospodarczym prowadzenie działalności gospodarczej.

3. 1. 2. Regulamin strefy

Regulamin strefy, zatwierdzony przez Ministra Gospodarki, określa sposób wykonywania zarządu strefą przez zarządzającego. W szczególności określa stosunek pomiędzy zarządzającym a podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą na terenie strefy.

3. 1. 3. Procedura udzielania zezwoleń

Minister Gospodarki powierzył zarządzającemu udzielanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej oraz wykonywanie bieżącej kontroli działalności podmiotów gospodarczych na terenie Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz ustalania zakresu tej kontroli. Minister Gospodarki po zasięgnięciu opinii zarządzającego cofa i ogranicza zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w strefie. Ustalenie inwestorów, którzy uzyskają zezwolenie, następuje w drodze przetargu lub rokowań zgodnie z procedurą określoną w zarządzeniu Ministra Gospodarki.

3. 2. Warunki prawno-ekonomiczne

3. 2. 1. Ulgi i preferencje

Zakres zwolnień podatkowych i preferencji dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w strefie określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 135, poz. 905). Strefa została ustanowiona na 20 lat. W okresie 10 lat od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej w strefie istnieje możliwość zwolnienia od podatku dochodowego w wysokości równowartości poniesionych wydatków inwestycyjnych. W przypadku gdy wydatki te osiągną poziom 700 tys. ECU, dochód jest wolny od podatku dochodowego w całości. Zwolnienie z podatku, może także - alternatywnie - nastąpić z tytułu zatrudnienia, przy czym za każdych 10 pracowników przysługuje 20% zwolnienia. Po okresie 10 lat przedsiębiorca ma prawo do zwolnień z 50% dochodów.

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą, określoną w zezwoleniu, nie mający prawa do zwolnień, może:

a) podwyższać stawki amortyzacji środków trwałych służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy przy zastosowaniu współczynników nie wyższych niż 4,0,

b) zaliczyć w pełnej wysokości do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zakup wartości niematerialnych i prawnych.

Podmioty działające w strefie na podstawie zezwolenia są zwolnione z podatku od nieruchomości.

Na terenie strefy możliwe będzie również prowadzenie działalności gospodarczej nie wymagającej zezwolenia, np. świadczenie różnorodnych usług niematerialnych potrzebnych dla funkcjonowania podmiotów gospodarczych w strefie. Podmioty prowadzące taką działalność nie będą jednak korzystały ze zwolnień i preferencji.

Uwarunkowania korzystania ze zwolnień podatkowych i preferencji zawarto w ww. rozporządzeniu Rady Ministrów.

3. 2. 2. Udogodnienia dotyczące procesu inwestycyjnego

Zakres udogodnień obejmuje możliwość powierzania zarządzającemu strefą wykonywania funkcji administracyjnych z zakresu prawa budowlanego i lokalizacji inwestycji. Funkcje te ograniczone są wyłącznie do terenu strefy. Przyjęcie takiego rozwiązania prawnego umożliwia sprawniejsze i szybsze podejmowanie stosownych decyzji i tym samym skraca cykl inwestycyjny.

Pełnienie ww. funkcji przez zarządzającego strefą będzie możliwe po:

- powierzeniu zarządzającemu, przez kierownika Urzędu Rejonowego w Słupsku, za zgodą Wojewody Słupskiego, wydawania decyzji administracyjnych w pierwszej instancji, dotyczących prawa budowlanego,

- powierzeniu zarządzającemu, przez Prezydenta Miasta Słupsk i Wójta Gminy Słupsk, za zgodą Rad, odpowiednio miasta i gminy, wydawania decyzji administracyjnych w sprawach ustalania warunków zabudowy i zagospodarowania terenu,

- przygotowaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru strefy,

- opracowaniu szczegółowej inwentaryzacji nieruchomości, budynków i budowli (w tym sieci czynników energetycznych) w postaci geodezyjnej mapy numerycznej.

3. 2. 3. Udostępnienie infrastruktury

Dostępna na terenie strefy infrastruktura w istotny sposób umożliwi inwestorom rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej zarówno o charakterze produkcyjnym, jak i usługowym.

Przez udostępnienie infrastruktury rozumie się w szczególności:

- opracowanie i realizację programu rozwoju infrastruktury na nie uzbrojonych terenach strefy,

- opracowanie przez zarządzającego planu modernizacji istniejącej infrastruktury,

- umożliwienie inwestorom korzystania z infrastruktury na umownych warunkach.

3. 2. 4. Szkolenia

Zaspokojenie oczekiwań inwestorów w zakresie doboru odpowiednio wyszkolonych kadr możliwe będzie dzięki ofercie instytucji szkolących, działających w lokalnym środowisku.

W tym zakresie zarządzający ma własne doświadczenia. W 1995 r. zarządzający - Pomorska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. - założył pierwszą i jak dotąd jedyną w Słupsku uczelnię ekonomiczną - Wyższą Szkołę Zarządzania, której jest jedynym właścicielem. Agencja jest też wspólnikiem utworzonej w maju 1996 r. Spółki z o.o. - „Pomorskiej Akademii Kształcenia Zawodowego” szkolącej osoby bezrobotne, pragnące podnieść lub zmienić swoje kwalifikacje.

Ponadto zarządzający podejmuje następujące działania:

- nawiązuje kontakty z instytucjami szkolącymi i wspomagającymi finansowanie szkoleń, tj. np. z Wojewódzkim Urzędem Pracy,

- koordynuje nabór pracowników i działalność szkoleniową dla inwestorów,

- stymuluje zmiany profilu nauczania zgodnie z potrzebami inwestorów.

Powyższe działania, wspólnie z innymi partnerami, zarządzający będzie realizował w ramach celu strategicznego „Promocja przedsiębiorczości i aktywizacja zawodowa; dostosowanie szkolnictwa do potrzeb rynku pracy” określonego w „Partnerskiej strategii rozwoju województwa słupskiego na lata 1997-2002”.

3. 2. 5. Otoczenie strefy

W związku z istotną rolą strefy dla otoczenia w aspekcie ekonomicznym, społecznym oraz kulturowym zarządzający podejmuje:

- współpracę z instytucjami biznesowymi województwa słupskiego w celu rozwijania doradztwa prawnego, organizacyjnego, finansowego i innych usług konsultingowych,

- współpracę z władzami miasta Słupsk i gminy Słupsk, przedsiębiorstwami i instytucjami w celu tworzenia przyjaznego środowiska dla inwestorów (rozwoju mieszkalnictwa, hotelarstwa, bazy turystyczno-wypoczynkowej, komunikacyjnej itp.),

- współpracę z instytucjami społecznymi i politycznymi, a także ośrodkami kształtowania opinii społecznej całego regionu, w celu tworzenia przyjaznego klimatu dla strefy.

Powyższe działania zostaną skoordynowane w ramach realizacji „Partnerskiej strategii rozwoju województwa słupskiego na lata 1997-2002” w formie osobnego planu zadań (określonych dla osiągnięcia różnych celów strategicznych), tzw. planu zadań „okołostrefowych”.

4. Strategia rozwoju strefy

4. 1. Założenia ogólne

Przy opracowywaniu strategii rozwoju przyjęto następujące założenia:

1) pozyskanie kilku inwestorów strategicznych stwarzających sieć kooperacyjną z firmami działającymi w strefie i regionie,

2) preferowanie inwestycji trwale związanych z obszarem strefy, generujących dużą liczbę miejsc pracy,

3) preferowanie inwestycji wykorzystujących zasoby naturalne regionu,

4) minimalizację wpływu strefy na środowisko, bieżącą współpracę z instytucjami ochrony środowiska.

Założenia te wynikają, m.in. z misji i celów strategicznych „Partnerskiej strategii rozwoju województwa słupskiego na lata 1997-2002”.

4. 2. Założenia szczegółowe

Do osiągnięcia celów ustanowienia Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej preferowana będzie działalność produkcyjna w następujących branżach:

a) przemyśle elektromaszynowym i elektronicznym,

b) przetwórstwie rolno-spożywczym, w tym szczególnie w przetwórstwie rybnym,

c) przetwórstwie tworzyw sztucznych,

d) przemyśle drzewno-meblarskim,

e) przetwórstwie skóry.

Przemysł elektromaszynowy należy do głównych branż przemysłu woj. słupskiego i zajmuje pierwsze miejsce na liście branż polskiego eksportu. Przedstawicielem tej branży jest producent samochodów ciężarowych i jedno z największych przedsiębiorstw województwa - Scania-Kapena. Na rynku pracy znajduje się wielu technologów i mechaników. Także lokalne szkolnictwo zawodowe kształci młodzież i dorosłych w tym kierunku.

Przemysł elektroniczny należy do wiodących branż na rynkach światowych.

Rolnictwo stanowi ważną część produkcji woj. słupskiego i jest naturalnym zapleczem dla przetwórstwa rolno-spożywczego. Szczególne szanse rozwoju stwarzają zasoby naturalne i hodowlane jezior. Przetwórstwo rolno-spożywcze należy do głównych branż przemysłu woj. słupskiego i plasuje się na 4 pozycji wśród największych branż polskiego eksportu. Przedstawicielami tej branży w województwie są takie zakłady jak Nestle, Farm-Frites i ZPC „Pomorzanka”. Na rynku pracy jest wielu pracowników tej branży. Także szkolnictwo zawodowe kształci w tym kierunku. Rozwojowi tego kierunku działalności gospodarczej w strefie sprzyjać będzie utworzona w 1997 r. Giełda Rybna.

Przetwórstwo tworzyw sztucznych rozwija się w woj. słupskim dynamicznie, m.in. za sprawą takich firm, jak największe przedsiębiorstwo województwa - Dom-Plast. W związku z tym w 1997 r. wprowadzono do szkolnictwa ponadpodstawowego ten kierunek kształcenia.

Przemysł meblarski należy do tradycyjnych branż przemysłu woj. słupskiego i mieści się w siódemce pierwszych branż polskiego eksportu. Ponadto naturalne bogactwo regionu stanowią lasy. Rozwój przemysłu drzewnego i meblarskiego pozwoli na wykorzystanie tego bogactwa i rozwój leśnictwa.

Przetwórstwo skóry należy do wciąż istotnych branż regionu pomimo znacznego zmniejszenia produkcji tej tradycyjnej branży woj. słupskiego. Na rynku pracy, zwłaszcza wśród bezrobotnych, znajduje się wiele osób z kwalifikacjami w zakresie przetwórstwa skóry, szczególnie obuwnictwa.

4. 3. Działalność usługowa

Jednym z podstawowych czynników decydujących o rozwoju strefy jest dostępność i poziom usług oferowanych inwestorom. Na szczególne podkreślenie w tym zakresie zasługują następujące kierunki:

- usługi związane z dostawą mediów i odprowadzeniem ścieków i odpadów,

- usługi w zakresie transportu,

- usługi finansowe (bankowe, ubezpieczeniowe), doradcze (ekonomiczne, prawne, architektoniczne itp.).

Zarządzający gromadzić będzie na potrzeby inwestorów informacje, które mogą być wykorzystywane przez przedsiębiorców prowadzących działalność w strefie.

4. 4. Pozyskiwanie inwestorów

4. 4. 1. Zasady pozyskiwania inwestorów

Przyjęta strategia rozwoju strefy wyznacza zasadnicze kierunki działań promocyjnych, mających na celu pozyskanie inwestorów krajowych i zagranicznych.

Zakłada się pozyskanie następujących kategorii inwestorów:

- inwestorów strategicznych, angażujących duży kapitał inwestycyjny, wykorzystujących w istotnej części majątek strefy i zatrudniających znaczną liczbę pracowników (działalność tych inwestorów określi dynamikę i charakter rozwoju strefy),

- tworzących nowe podmioty w drodze inwestycji bezpośrednich,

- prowadzących działalność w preferowanych branżach,

- firm usługowych, których działalność nie wymaga zezwolenia, a które prowadzić będą działalność na rzecz obsługi podmiotów działających w strefie.

Działania promocyjne na rzecz pozyskania inwestorów obejmować będą:

- współpracę z rządowymi i pozarządowymi agendami w promowaniu strefy,

- wykreowanie image strefy w rezultacie intensywnej promocji ogólnej (nie adresowej) w kraju i za granicą,

- promocję adresowaną w formie ofert kierowanych do wybranych firm z preferowanych branż,

- badania trendów gospodarczych, zwłaszcza zainteresowań inwestorów określonymi branżami przemysłowymi,

- analizę rynku potencjalnych inwestorów pod kątem strategii rozwoju strefy,

- współpracę z lokalnymi i regionalnymi organizacjami na rzecz kreowania przychylnego stosunku do strefy.

4. 4. 2. Udostępnienie majątku

Udostępnienie majątku nastąpi w drodze umowy cywilnoprawnej (sprzedaży, dzierżawy, najmu lub umowy o podobnym charakterze) i poprzedzone będzie:

- określeniem rodzaju i wielkości majątku,

- wybraniem, w drodze rokowań lub przetargu, najkorzystniejszej oferty inwestycyjnej z punktu widzenia celów strefy,

- udzieleniem przez Ministra Gospodarki zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy.

4. 5. Rozwój środków technicznych

Środki techniczne dostępne na obszarze strefy w postaci budynków i infrastruktury są niewystarczające dla osiągnięcia jednego z głównych celów, sformułowanego jako utworzenie 5 tys. miejsc pracy. Oznacza to konieczność wznoszenia przez inwestorów nowych budynków lub adaptacji już istniejących oraz budowy infrastruktury.

4. 5. 1. Budowa, modernizacja i rozbudowa infrastruktury

Dostępność i poziom infrastruktury to jeden z kluczowych warunków rozwoju strefy. Dlatego praktycznie w zakresie wszystkich elementów infrastruktury podjęte zostaną prace związane z budową, rozbudową lub modernizacją istniejącej infrastruktury. Zakres i czasokres tych prac dla różnych elementów infrastruktury będzie różny i w dużej mierze zależny od wymagań inwestorów.

Teren strefy należy do najlepiej zaopatrzonych w energię elektryczną w okolicy. Niemniej dla zapewnienia szacunkowego zapotrzebowania mocy w wysokości 15-20 MW dla całego terenu niezbędne będzie podłączenie do istniejącego GPZ jeszcze jednej linii 110 kV, przebiegającej przez teren SSE, oraz budowa na terenie strefy dodatkowego GPZ 110/15 kV, a także wybudowanie 20 dodatkowych stacji transformatorowych 15/0,4 kV i instalacja dodatkowych 15 km linii kablowych 15 kV. Niezbędne będzie też wykonanie oświetlenia terenów strefy. Inwestycje te wykona Zakład Energetyczny S.A. w Słupsku.

Możliwość oczyszczenia ścieków w komunalnej oczyszczalni ścieków jest wystarczająca dla planowego rozwoju strefy. Niezbędna będzie natomiast i zostanie wykonana w pierwszej kolejności budowa kolektorów sanitarnego i deszczowego. Modernizacji i rozbudowy źródeł oraz budowy rurociągów przesyłowych na terenie strefy wymagać będzie także sieć wodociągowa. Możliwa jest też modernizacja studni na terenie Fabryki Domów. Przewiduje się budowę głównych ciągów przesyłowych przez zarządzającego oraz gminy (miejską i wiejską) Słupsk. Przyłącza wykonają na własny koszt inwestorzy.

Sieci gazu ziemnego i sieci cieplne realizowane będą w zależności od potrzeb inwestorów, przy czym linie magistralne wybudują odpowiednio Rejon Gazowniczy w Słupsku Pomorskiego Okręgowego Zakładu Gazownictwa i przedsiębiorstwo Energetyka Cieplna.

Modernizację dróg w rejonie strefy wykona Okręgowa Dyrekcja Dróg Publicznych w Koszalinie. Obwodnica północna miasta Słupsk na trasie ekspresowej S 6 Szczecin-Gdańsk realizowana będzie ze środków Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w Warszawie, w zależności od wysokości środków finansowych, jakimi będzie dysponował resort transportu i gospodarki morskiej. Zarządzający wybuduje niezbędne drogi do transportu wewnętrznego.

Zarządzający jest udziałowcem spółki „Port Lotniczy Słupsk” i dokładać będzie starań do uruchomienia w 1999 r. Portu Lotniczego w Słupsku dla ruchu cargo, a w perspektywie - pasażerskiego.

W obszarze SSE uruchomiony zostanie system radiowy z dostępem dla 256 numerów. W 1998 r. wykonana zostanie nowa, światłowodowa linia telefoniczna do Ustki. Podłączenia do tej linii wykonywane będą po jej uruchomieniu przez Telekomunikację Polską S.A. według potrzeb inwestorów.

4. 5. 2. Siedziba zarządzającego

Pomimo, że zarządzający dysponuje obecnie pomieszczeniami biurowymi, planuje się przeniesienie siedziby zarządzającego do nowych pomieszczeń, które po wykonaniu niezbędnych prac modernizacyjnych prowadzonych na koszt zarządzającego spełniać będą wymagane standardy dla obsługi inwestorów Słupskiej SSE.

5. Zasoby kadrowe

Zasoby siły roboczej są określone przez wysoką stopę bezrobocia, która w województwie słupskim w końcu lutego 1997 r. wyniosła 20,4% cywilnej ludności aktywnej zawodowo i był to najwyższy wskaźnik bezrobocia w Polsce, prawie dwukrotnie wyższy niż średnia krajowa. Jedną z głównych przyczyn wysokiego bezrobocia w województwie słupskim była likwidacja Państwowych Gospodarstw Rolnych, ale też redukcja zatrudnienia lub likwidacja innych dużych przedsiębiorstw w branży skórzano-obuwniczej, w budownictwie, w branży rolno-spożywczej i produkcji maszyn rolniczych. W wyniku tego wśród osób bezrobotnych w rejonie Słupska wysoki odsetek stanowią robotnicy obróbki skóry, robotnicy budowlani, mechanicy maszyn i urządzeń i robotnicy w przetwórstwie spożywczym.

W województwie słupskim działalność dydaktyczną prowadzą szkoły wyższe: Wyższa Szkoła Pedagogiczna i Wyższa Szkoła Zarządzania. WSP w Słupsku prowadzi nauczanie na studiach magisterskich 5-letnich, gdzie studiuje ponad 2 tys. osób, oraz na studiach zawodowych licencjackich (3-letnich) - ponad 2,5 tys. studentów. WSZ prowadzi nauczanie na 3-letnich studiach zawodowych na kierunkach, m.in. zarządzanie, marketing, ubezpieczenia, bankowość, finanse.

Szkolnictwo ponadpodstawowe w rejonie słupskim stanowią 34 licea ogólnokształcące i drugie tyle szkół zawodowych (licea i technika zawodowe, szkoły dla dorosłych, policealne i zawodowe). W ujęciu branżowym szkoły zawodowe kształcą głównie w kierunkach: ekonomiczno-finansowym, mechaniczno-technologicznym, elektryczno-energetycznym, rolno-spożywczym i chemicznym (przetwórstwo skóry).

W ramach celu strategicznego „Promocja przedsiębiorczości i aktywizacja zawodowa; dostosowanie szkolnictwa do potrzeb rynku pracy” określonego w „Partnerskiej strategii rozwoju województwa słupskiego na lata 1997-2002” realizowane będą, m.in. zadania mające szczególne znaczenie dla inwestorów w Słupskiej SSE w zakresie zasobów kadrowych i dostępności do nich:

a) okresowe badania nt. kierunków kształcenia i przekwalifikowania ludności zawodowo czynnej zgodnie z potrzebami rynku pracy oraz kształcenia zawodowego młodzieży,

b) szkolenia i przekwalifikowywanie bezrobotnych,

c) dostosowanie bazy szkół zawodowych do uruchomienia liceów technicznych i policealnych studiów zawodowych,

d) organizacja „sklepu pracy”,

e) dostosowanie kierunków w szkołach wyższych województwa słupskiego do potrzeb rynku pracy,

f) rozwój Wydziału Neofilologii w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Słupsku.

6. Nakłady na uruchomienie i rozwój strefy

Rozwój strefy wymaga poniesienia nakładów przez:

- inwestorów (na zakup gruntów, dzierżawę i budowę hal, udział w budowie infrastruktury),

- zarządzającego (na rozbudowę infrastruktury).

6. 1. Nakłady inwestorów

Podmioty gospodarcze podejmujące działalność w strefie będą ponosić nakłady na kupno gruntów, budowę hal i wyposażenie lub koszty adaptacji i modernizacji istniejących budynków. Udział inwestorów w rozwoju infrastruktury przewiduje się głównie w budowie przyłączy lokalnych i każdorazowo będzie to przedmiotem negocjacji z zarządzającym.

Szacuje się, że zapotrzebowanie na kapitał inwestycyjny w strefie wyniesie docelowo ok. 500 mln zł.

6. 2. Nakłady zarządzającego

1. Koszty utrzymania majątku będącego własnością SSE S.A. poniesie sam zarządzający. W miarę udostępniania majątku inwestorom koszy te będą się zmniejszać, a zarządzający uzyska przychody z tytułu sprzedaży, dzierżawy, najmu itp.

2. Koszty budowy infrastruktury wyniosą docelowo ok. 50 mln zł. Nakłady powinny być poniesione w okresie nie dłuższym niż 5 lat, co oznacza średni roczny wydatek w granicach 10 mln zł.

3. Koszty remontu i wyposażenia siedziby zarządzającego do poniesienia w 1998 r. szacuje się na 300 tys. zł.

4. Wydatki ponoszone przez zarządzającego na marketing i promocję będą wynikiem możliwości finansowych zarządzającego. Szacuje się, że w pierwszych pięciu latach funkcjonowania strefy nakłady te powinny być znaczne i wynosić nie mniej niż 500 tys. zł rocznie.

5. Stałym wydatkiem zarządzającego będą koszty funkcjonowania spółki szacowane na ok. 3 mln zł rocznie w początkowym okresie rozwoju strefy. W późniejszym okresie wydatek ten ulegnie znacznemu ograniczeniu.

6. Szczegółowa projekcja kosztów i przychodów będzie przedmiotem okresowych planów ekonomiczno-finansowych zarządzającego.

7. Etapy rozwoju strefy

Kształtowanie i rozwój strefy jest przedsięwzięciem długofalowym, zaplanowanym na 20 lat, tj. na okres, na jaki ustanowiono strefę.

Plan rozwoju strefy ma charakter strategiczny, długookresowy.

Rozwój strefy obejmuje 5 podstawowych etapów:

 

Etap

Lata

Główne cele etapu

I

1998

- tworzenie warunków formalnoprawnych i organizacyjnych umożliwiających podejmowanie działalności gospodarczej

- przyjęcie pierwszych inwestorów

- przygotowanie programów dla realizacji etapu II

II

1999-2000

- realizacja podstawowych inwestycji infrastrukturalnych (budowa, rozbudowa)

- wprowadzenie inwestorów do strefy

III

2001-2005

- rozwój działalności gospodarczej zarządzającego w strefie i regionie

- gospodarowanie urządzeniami infrastruktury gospodarczej i technicznej

- monitorowanie procesów rozwoju działalności gospodarczej na terenie strefy

IV

2006-2010

- osiągnięcie docelowego poziomu aktywności gospodarczej i zatrudnienia w strefie i w regionie

V

2011-2017

- przygotowywanie warunków do funkcjonowania powstałego obszaru przemysłowego po wygaśnięciu regulacji prawnych obowiązujących w ciągu 20 lat trwania strefy

 

Na podstawie Planu Rozwoju Strefy zarządzający opracowuje roczne plany operacyjne i przedstawia je do akceptacji Ministrowi Gospodarki. Zarządzający strefą opracowuje i składa Ministrowi Gospodarki roczne sprawozdanie z przebiegu realizacji celów ustanowienia strefy oraz przedkłada wnioski dotyczące dalszych działań.

8. Obowiązki zarządzającego i terminy ich wykonania

Podstawowe obowiązki w okresie uruchamiania działalności SSE S.A.:

 

Lp.

Obowiązki

Termin wykonania

1

2

3

1

Określenie zasad zarządzania strefą wraz ze strukturą organizacji

I kwartał 1998 r.

2

Przejęcie majątku

I kwartał 1998 r.

3

Wydanie regulaminu strefy

I kwartał 1998 r.

4

Opracowanie procedur wydawania zezwoleń na działalność w strefie

I kwartał 1998 r.

5

Sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru strefy

I kwartał 1998 r.

6

Uzyskanie od Prezydenta Miasta Słupsk i Wójta Gminy Słupsk prawa do wydawania decyzji w sprawach ustalania warunków zabudowy i zagospodarowania terenu strefy

I kwartał 1998 r.

7

Uzyskanie od Urzędu Rejonowego w Słupsku zgody na wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji, dotyczących prawa budowlanego

I kwartał 1998 r.

8

Opracowanie planu budowy infrastruktury

II kwartał 1998 r.

9

Rozpoczęcie realizacji planu modernizacji istniejącej i budowy nowej infrastruktury (I etap)

II kwartał 1998 r.

10

Uzyskanie pierwszych zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w strefie

II kwartał 1998 r.

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1998-04-03
  • Data wejścia w życie: 1998-04-18
  • Data obowiązywania: 2005-05-26
  • Dokument traci ważność: 2009-08-04

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA