REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 85 poz. 783

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia 9 maja 2003 r.

w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
1. Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej "Agencją".

2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) "ustawie" - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;

2) "programie SAPARD" - należy przez to rozumieć Specjalny Program Akcesyjny na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich;

3) "programie PHARE" - należy przez to rozumieć czasową pomoc finansową ze strony Wspólnoty Europejskiej udzielaną w ramach programu Pomocy gospodarczej dla Polski i Węgier;

4) "rocznym planie finansowym" - należy przez to rozumieć plan finansowy, o którym mowa w art. 33 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391 i Nr 65, poz. 594);

5) "wolnych środkach" - należy przez to rozumieć środki finansowe, które w danej chwili nie są wykorzystywane przez Agencję na realizację zadań statutowych.

§ 2.
1. Agencja prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznych planów finansowych, ustalanych i uzgadnianych stosownie do przepisów art. 7 ust. 3 i 3a ustawy.

2. Roczny plan finansowy jest ustalany na okres roku kalendarzowego.

§ 3.
Projekt rocznego planu finansowego na następny rok budżetowy opracowuje Prezes Agencji, z uwzględnieniem terminów określanych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych dla materiałów do projektu ustawy budżetowej.
§ 4.
Roczny plan finansowy Agencji zawiera w szczególności:

1) wielkości liczbowe dla poszczególnych tytułów przychodów, określonych w art. 7 ust. 2 ustawy, oraz wydatków, związanych z zadaniami ustawowymi Agencji;

2) zobowiązania przewidywane do uregulowania w roku, na który sporządzany jest plan, wynikające z decyzji podjętych w latach poprzednich;

3) przewidywane wielkości wydatków na realizację poszczególnych tytułów zobowiązań powstających w roku, na który plan jest sporządzany;

4) zobowiązania powstałe w roku, na który plan jest sporządzany, przewidziane do realizacji w roku następnym;

5) wielkość limitów na udzielanie gwarancji i poręczeń kredytów bankowych w roku realizacji planu;

6) wielkość środków na realizację udzielonych gwarancji i kredytów bankowych;

7) wielkość rezerwy, o której mowa w art. 7 ust. 3b ustawy, planowanej na realizację zadań programu SAPARD przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 maja 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działań oraz sposobów realizacji zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie gospodarowania środkami pochodzącymi z funduszy Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 102, poz. 928 i Nr 222, poz. 1866);

8) stan należności Agencji na początek i koniec roku kalendarzowego;

9) stan środków pieniężnych na początek i na koniec roku kalendarzowego.

§ 5.
Do planu, o którym mowa w § 4, załącza się szczegółowe zestawienie obejmujące:

1) zestawienie przychodów z poszczególnych tytułów;

2) zestawienie, w układzie kwartalnym, tytułów:

a) wydatków, odrębnie dla działalności ustawowej i działalności zleconej Agencji,

b) zobowiązań planowanych do podjęcia,

c) planowanych do sfinansowania w roku następnym,

d) wydatków na pokrycie kosztów utrzymania Centrali Agencji, zwanej dalej "Centralą", oddziałów regionalnych, biur powiatowych oddziałów regionalnych oraz Rady Agencji,

e) zestawienie wydatków na pokrycie kosztów środków trwałych w budowie w Centrali, oddziałach regionalnych i biurach zamiejscowych wraz ze wskazaniem przewidywanych terminów i wielkości kwot płatności dla poszczególnych tytułów,

f) przychodów i rozchodów środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej na realizację określonych programów w ramach pomocy z programu PHARE i wielkość przewidywanego współfinansowania krajowego wraz z harmonogramem wydatków;

3) szczegółowe pisemne uzasadnienie poszczególnych wielkości przychodów i wydatków, o których mowa w pkt 1 i 2.

§ 6.
Zestawienia, o których mowa w § 5 pkt 2 lit. d i e, w podziale na: Centralę, poszczególne oddziały regionalne wraz z biurami zamiejscowymi oraz na wynagrodzenia dla członków Rady Agencji, powinny zawierać w szczególności:

1) przewidywane do realizacji w poszczególnych kwartałach roku wydatki na wynagrodzenia osobowe i bezosobowe;

2) wydatki na pochodne od wynagrodzeń;

3) pozostałe wydatki bieżące z wyszczególnieniem przewidywanych tytułów wydatków;

4) wydatki majątkowe.

§ 7.
Realizacja zadań ustawowych i zleconych oraz wydatkowanie środków publicznych przez Agencję są dokonywane w szczególności stosownie do przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
§ 8.
Realizacja poszczególnych tytułów wydatków może być dokonywana w granicach kwot ustalonych w rocznym planie finansowym z podziałem na okresy kwartalne.
§ 9.
Zwiększenie wydatków i zobowiązań w poszczególnych tytułach lub przyspieszenie wydatkowania środków w stosunku do zatwierdzonego w rocznym planie finansowym harmonogramu wydatków oraz zwiększenie zobowiązań przewidzianych do realizacji w kolejnym roku może nastąpić wyłącznie po zatwierdzeniu zmiany rocznego planu finansowego, w trybie, o którym mowa w art. 7 ust. 3 i 3a ustawy.
§ 10.
1. Agencja lokuje okresowo wolne środki w Narodowym Banku Polskim, w Banku Gospodarstwa Krajowego lub w innym banku. Wyboru banku innego niż Narodowy Bank Polski lub Bank Gospodarstwa Krajowego dokonuje się w trybie przepisów o zamówieniach publicznych, na następujących warunkach:

1) lokowanie wolnych środków nie może powodować opóźnień w realizacji ustawowych zadań Agencji;

2) lokowania wolnych środków dokonuje się przy zapewnieniu rentowności i bezpieczeństwa lokat;

3) wolne środki mogą być lokowane na rachunkach lokat terminowych;

4) bank musi posiadać fundusze własne w wysokości co najmniej 100 mln euro.

2. Agencja może lokować okresowo wolne środki również w papiery wartościowe o terminie zapadalności do jednego roku, emitowane przez Skarb Państwa.

§ 11.
Agencja przesyła ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych oraz ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi, w okresach kwartalnych w terminie 20 dni po zakończeniu każdego kwartału, informacje dotyczące wielkości ulokowanych wolnych środków, terminów zapadalności lokat, uzyskanych warunków oprocentowania dla każdej z lokat w poszczególnych bankach w podziale na lokaty długoterminowej i lokaty krótkoterminowe oraz warunków oprocentowania rachunków bieżących w każdym z banków.
§ 12.
1. Agencja tworzy następujące fundusze:

1) fundusz statutowy;

2) obowiązkowe fundusze przewidziane odrębnymi ustawami;

3) inne fundusze, po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

2. Fundusz statutowy tworzy się z równowartości składników majątku przekazanych przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, stanowiących wyposażenie Agencji w dniu rozpoczęcia przez nią działalności.

3. Fundusz statutowy zwiększa się o wygospodarowany zysk netto, a zmniejsza się o stratę netto.

§ 13.
Agencja prowadzi rachunkowość w szczególności zgodnie z przepisami o rachunkowości oraz z przepisami o finansach publicznych. Księgi rachunkowe oddziałów regionalnych są prowadzone przez Centralę.
§ 14.
Środki pochodzące z funduszy, o których mowa w art. 3a ust. 1 ustawy, są gromadzone, wydatkowane i ewidencjonowane w sposób określony w szczególności w umowach międzynarodowych.
§ 15.
1. Wyboru podmiotu uprawnionego do badania rocznych sprawozdań finansowych dokonuje minister właściwy do spraw finansów publicznych.

2. Koszty postępowania o zamówienie publiczne oraz koszty badania sprawozdania finansowego ponosi Agencja - w terminach i w trybie wskazanych corocznie przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

3. Roczne sprawozdanie finansowe Agencji, przedkładane wraz z raportem z badania sprawozdania, opiniuje minister właściwy do spraw rozwoju wsi.

4. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, wraz z opinią i raportem z badania sprawozdania Agencja przedkłada do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.

§ 16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisu § 10 ust. 1 w zakresie dotyczącym lokowania okresowo wolnych środków w Banku Gospodarstwa Krajowego, który wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2003 r.

Minister Finansów: w z. W. Ciesielski

 

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 80, poz. 369 i Nr 98, poz. 473, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 79, poz. 484 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 48, poz. 547 i 550 i Nr 88, poz. 983, z 2001 r. Nr 3, poz. 19, Nr 29, poz. 320, Nr 38, poz. 452, Nr 125, poz. 1363 i Nr 129, poz. 1438, z 2002 r. Nr 112, poz. 976 i Nr 143, poz. 1197 oraz z 2003 r. Nr 52, poz. 450 i Nr 64, poz. 592.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2003-05-16
  • Data wejścia w życie: 2003-05-31
  • Data obowiązywania: 2006-01-01
  • Dokument traci ważność: 2006-09-23

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA