REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 132 poz. 1227

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)

z dnia 12 czerwca 2003 r.

w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 23 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 63, poz. 636 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 155, poz. 1286 i Nr 166, poz. 1360) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozporządzenie określa:

1) zasady przeprowadzania kontroli przez upoważnionych pracowników urzędów miar, zwanych dalej „kontrolującymi”, oraz zakres i tryb przeprowadzania kontroli, w tym zakres i tryb udostępniania przyrządów pomiarowych oraz dokumentacji związanej z tymi przyrządami;

2) wzór upoważnienia do kontroli, legitymacji oraz protokołu kontroli;

3) zakres współdziałania organów administracji miar z jednostkami administracji publicznej, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach, zwanej dalej „ustawą”.

§ 2.
1. Zakres kontroli obejmuje:

1) przestrzeganie obowiązku stosowania legalnych jednostek miar w zakresie użytkowania przyrządów pomiarowych, wykonywania pomiarów i wyrażania wartości wielkości fizycznych w gospodarce, ochronie zdrowia i bezpieczeństwa publicznego oraz przy czynnościach o charakterze administracyjnym;

2) sprawdzanie spełnienia wymagań metrologicznych i przestrzeganie obowiązku uzyskania dowodów prawnej kontroli metrologicznej dla przyrządów pomiarowych, które jej podlegają, w szczególności w odniesieniu do przyrządów pomiarowych wprowadzanych do obrotu lub użytkowania, stosowanych i przechowywanych w stanie gotowości do użycia;

3) przestrzeganie spełnienia warunków właściwego stosowania przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej;

4) przestrzeganie obowiązku posiadania udzielanych przez Prezesa Głównego Urzędu Miar upoważnień do legalizacji ponownej, napraw lub instalacji określonych rodzajów przyrządów pomiarowych, w zakresie działalności wymagającej takich upoważnień;

5) przestrzeganie wymagań określonych odrębnymi przepisami w zakresie legalizacji ponownej, napraw lub instalacji określonych rodzajów przyrządów pomiarowych;

6) spełnianie obowiązku utrzymywania i udostępniania państwowych wzorców jednostek miar przez jednostki organizacyjne i laboratoria spoza administracji miar, będące właścicielami tych wzorców.

2. W toku kontroli kontrolowany udostępnia na żądanie kontrolującego, na czas niezbędny do przeprowadzenia kontroli:

1) przyrządy pomiarowe w sposób umożliwiający:

a) dokonanie oględzin zewnętrznych,

b) sprawdzenie właściwości metrologicznych,

c) sprawdzenie warunków właściwego stosowania,

2) dokumenty związane z przyrządami pomiarowymi – w zakresie określonym w ust. 1.

§ 3.
Przeprowadzanie kontroli ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie przedmiotu kontroli, rzetelne jego udokumentowanie i dokonanie oceny kontrolowanego pod względem przestrzegania przepisów ustawy.
§ 4.
Kontrolujący w trakcie kontroli posługują się wydanymi przez organ administracji miar legitymacjami, których wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 5.
Kontrola przeprowadzana jest na podstawie wydanego przez organ administracji miar pisemnego, imiennego upoważnienia, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 6.
1. Kontrolujący przeprowadzają kontrole w zespołach liczących co najmniej dwie osoby.

2. Organ administracji miar zarządzający kontrole ustala skład zespołu, o którym mowa w ust. 1, oraz wyznacza przewodniczącego.

§ 7.
1. Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego roszczeń, praw lub obowiązków albo roszczeń, praw i obowiązków jego małżonka lub osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.

2. Kontrolujący może być wyłączony również w razie stwierdzenia przez organ administracji miar zarządzający kontrolę innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezstronność jego postępowania.

3. O wyłączeniu, z urzędu lub na wniosek kontrolowanego lub kontrolującego, decyduje organ administracji miar zarządzający kontrolę, który może wyznaczyć inną osobę w celu przeprowadzenia dalszych czynności kontrolnych.

§ 8.
Kontrolujący przed rozpoczęciem kontroli zapoznają kontrolowanego z jego prawami.
§ 9.
1. Czynności kontrolne mogą być prowadzone we wszystkich miejscach, w których są stosowane przyrządy pomiarowe podlegające przepisom ustawy, oraz na terenie nieruchomości lub pomieszczeń, w których mogą znajdować się wzorce jednostek miar, przyrządy pomiarowe lub dokumenty dotyczące tych przyrządów.

2. Kontrole przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących u kontrolowanego.

3. Po uzgodnieniu z kontrolowanym dopuszcza się kontynuowanie czynności kontrolnych poza godzinami pracy obowiązującymi u kontrolowanego.

§ 10.
Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej.
§ 11.
W trakcie wykonywania czynności kontrolnych kontrolujący podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązującym u kontrolowanego.
§ 12.
1. Kontrolowany jest obowiązany do zapewnienia kontrolującym warunków niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, w szczególności do:

1) udzielania wszelkich niezbędnych wyjaśnień;

2) udostępniania na żądanie kontrolujących innych niż określone w § 2 ust. 2 pkt 2 dokumentów oraz materiałów przewidzianych zakresem kontroli;

3) sporządzania uwierzytelnionych odpisów lub wyciągów z udostępnianych dokumentów;

4) zapewnienia nienaruszalności zabezpieczonych przez kontrolujących przyrządów pomiarowych pozostawionych na przechowanie u kontrolowanego.

2. Kontrolujący są uprawnieni do wstępu na teren nieruchomości lub pomieszczeń, o których mowa w § 9 ust. 1, bez potrzeby uzyskiwania przepustki oraz nie podlegają rewizji osobistej.

§ 13.
Kontrolujący dokonują ustaleń na podstawie zebranych w trakcie kontroli informacji i wyjaśnień uzyskanych od kontrolowanego i jego pracowników oraz dowodów, w szczególności dokumentów i zabezpieczonych przyrządów pomiarowych.
§ 14.
1. W przypadku stwierdzenia lub podejrzenia, że:

1) przyrząd pomiarowy podlegający prawnej kontroli metrologicznej nie spełnia wymagań metrologicznych, w szczególności błędy przyrządu pomiarowego przekraczają granice błędów dopuszczalnych,

2) przyrząd pomiarowy stosowany jest w warunkach innych niż warunki jego właściwego stosowania,

3) dowody oceny zgodności lub legalizacji ponownej zostały wydane bez stosownych upoważnień

– kontrolujący mogą zastosować zabezpieczenie przyrządu pomiarowego w celu zachowania go w niezmienionym stanie.

2. Zabezpieczenia przyrządów pomiarowych i innych dowodów dokonuje się poprzez:

1) nałożenie osłon lub pieczęci;

2) przechowywanie za pokwitowaniem u kontrolowanego w oddzielnym zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu;

3) zabranie za pokwitowaniem do urzędu miar.

3. Zabezpieczenia, o którym mowa w ust. 2, dokonuje się na czas niezbędny do przeprowadzenia czynności mających na celu ustalenie i wyjaśnienie okoliczności sprawy będącej przedmiotem kontroli, nie dłużej jednak niż na okres 2 miesięcy.

4. W przypadku zastosowania przez kontrolujących zabezpieczeń, o których mowa w ust. 2, kontrolujący sporządzają notatkę z dokładnym opisem zastosowanych zabezpieczeń, która stanowi załącznik do protokołu kontroli, o którym mowa w § 15 ust. 1.

§ 15.
1. Wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący dokumentują w protokole kontroli, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

2. Protokół kontroli sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany.

3. Protokół kontroli podpisują kontrolujący i kontrolowany.

4. W razie odmowy podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego, kontrolujący powinien uczynić adnotację w tej sprawie w protokole kontroli.

5. Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu kontroli przez kontrolujących i nie wstrzymuje realizacji ustaleń kontroli.

§ 16.
1. Organ administracji miar zarządzający kontrolę, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, których nie usunięto w trakcie kontroli, sporządza zalecenia pokontrolne, które przekazuje kontrolowanemu.

2. Zalecenia pokontrolne zawierają ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń opisanych w protokole kontroli, a także uwagi i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 17.
1. Kontrolowany, w terminie 7 dni od daty otrzymania zaleceń pokontrolnych, może złożyć umotywowane zastrzeżenia do organu administracji miar zarządzającego kontrolę od zawartych w zaleceniach pokontrolnych ocen, uwag i wniosków.

2. Organ administracji miar zarządzający kontrolę rozpatruje zastrzeżenia w terminie 14 dni od daty ich otrzymania i zajmuje stanowisko w tej sprawie.

3. Stanowisko organu administracji miar zarządzającego kontrolę jest ostateczne i wraz z uzasadnieniem jest doręczane kontrolowanemu.

§ 18.
1. Kontrolowany jest zobowiązany, w terminie wyznaczonym w zaleceniach pokontrolnych, do poinformowania organu administracji miar zarządzającego kontrolę o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków pokontrolnych oraz podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia działań mających na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.

2. W przypadku złożenia przez kontrolowanego zastrzeżeń, bieg terminu, o którym mowa w ust. 1, ulega zawieszeniu do czasu doręczenia stanowiska, o którym mowa w § 17 ust. 3.

§ 19.
Organy administracji miar współdziałają z jednostkami administracji publicznej, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, w zakresie:

1) wymiany wiedzy fachowej;

2) wymiany informacji o praktykach naruszania przepisów ustawy;

3) wymiany informacji o inicjatywach i działaniach prewencyjnych dotyczących przestrzegania przepisów ustawy,

§ 20.
1. Organy administracji miar i jednostki administracji publicznej, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, mogą, na podstawie porozumienia, organizować wspólne kontrole i udzielać sobie doraźnej pomocy w toku kontroli.

2. Organy administracji miar i jednostki administracji publicznej, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, mogą przekazywać sobie wzajemnie informacje o przyrządach pomiarowych niespełniających przepisów ustawy, ujawnianych w wyniku kontroli lub uzyskanych w inny sposób, które mogą być przydatne tym organom i jednostkom w zakresie ich działania.

§ 21.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej: J. Hausner

 

1) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).

Załącznik 1. [WZÓR LEGITYMACJI]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 12 czerwca 2003 r. (poz. 1227)

Załącznik nr 1

WZÓR LEGITYMACJI

infoRgrafika

Załącznik 2. [WZÓR UPOWAŻNIENIA DO KONTROLI]

Załącznik nr 2

WZÓR UPOWAŻNIENIA DO KONTROLI

infoRgrafika

Załącznik 3. [WZÓR PROTOKOŁU KONTROLI]

Załącznik nr 3

WZÓR PROTOKOŁU KONTROLI

infoRgrafika

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2003-07-29
  • Data wejścia w życie: 2003-08-13
  • Data obowiązywania: 2006-08-24
  • Dokument traci ważność: 2009-09-08

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA