REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2005 nr 216 poz. 1825

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)

z dnia 19 października 2005 r.

w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych2)

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (Dz. U. Nr 34, poz. 293 i Nr 173, poz. 1808) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Wymagania jakościowe dla paliw ciekłych:

1) benzyn silnikowych stosowanych w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, oznaczonych kodami CN 2710 11 45 oraz 2710 11 49, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;

2) oleju napędowego stosowanego w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym, oznaczonego kodem CN 2710 19 41, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 2.
Zawartość siarki w oleju napędowym stosowanym w ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym oznaczonym kodem CN 2710 19 41 nie może być większa niż:

1) 50 mg/kg – do dnia 31 grudnia 2008 r.;

2) 10 mg/kg – od dnia 1 stycznia 2009 r.

§ 3.
Traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. Nr 192, poz. 1969).
§ 4.
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Gospodarki i Pracy: J. Piechota

 

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia art. 3 i 4 dyrektywy 98/70/WE z dnia 13 października 1998 r. odnoszącej się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 93/12/EWG (Dz. Urz. WE L 350 z 28.12.1998, str. 58; Dz. Urz. WE L 287 z 14.11.2000, str. 46; Dz. Urz. WE L 76 z 22.03.2003, str. 10; Dz. Urz. WE L 284 z 31.10.2003, str. 1). Dane dotyczące ogłoszenia powyższego aktu dotyczą jego ogłoszenia w Polskim wydaniu specjalnym Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 20 czerwca 2005 r. pod numerem 2005/0286/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża postanowienia dyrektywy 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z późn. zm.).

Załącznik 1. [WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA BENZYN SILNIKOWYCH STOSOWANYCH W POJAZDACH WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM ISKROWYM]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy
z dnia 19 października 2005 r. (poz. 1825)

Załącznik nr 1

WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA BENZYN SILNIKOWYCH STOSOWANYCH W POJAZDACH WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM ISKROWYM

Parametr

Jednostka

Zakresy 1)

minimum

maksimum

Badawcza liczba oktanowa, RON:

 

 

 

– benzyna bezołowiowa 95

 

95,0

– benzyna bezołowiowa 98

 

98,0

Motorowa liczba oktanowa, MON:

 

 

 

– benzyna bezołowiowa 95

 

85,0

– benzyna bezołowiowa 98

 

88,0

Zawartość ołowiu

mg/l

5

Gęstość (w temperaturze 15°C)

kg/m3

720

775

Zawartość siarki

mg/kg

50

 

 

10 2)

Okres indukcyjny

minuty

360

Zawartość żywic obecnych
(po przemyciu rozpuszczalnikiem)

mg/100 ml

5

Badanie działania korodującego na płytkach z miedzi (3 h w temperaturze 50°C)

klasa korozji

klasa 1

Wygląd

 

jasna i przezroczysta

Zawartość węglowodorów typu:

 

 

 

– olefinowego

%(V/V)

18,0

– aromatycznego

%(V/V)

35,0

Zawartość benzenu

%(V/V)

1,0

Zawartość tlenu

%(m/m)

2,7

Zawartość związków organicznych zawierających tlen:

 

 

 

– metanol, wymagany stabilizator

%(V/V)

3

– etanol, stabilizator może być potrzebny

%(V/V)

5

– alkohol izopropylowy

%(V/V)

10

– alkohol tert-butylowy

%(V/V)

7

– alkohol izobutylowy

%(V/V)

10

– etery (z 5 lub więcej atomami węgla)

%(V/V)

15

– inne związki organiczne zawierające tlen 3)

%(V/V)

10

Prężność par, VP

kPa

45,0 4)

45,0 5)

60,0 6)

60,0 4)

90,0 5)

90,0 6)

Destylacja:

 

 

 

 

 

 

 

– do temperatury 70°C odparowuje

%(V/V)

20,0 4)

20,0 5)

22,0 6)

48,0 4)

50,0 5)

50,0 6)

– do temperatury 100°C odparowuje

%(V/V)

46,0

71,0

– do temperatury 150°C odparowuje

%(V/V)

75,0

Temperatura końca destylacji

°C

210

Pozostałość po destylacji

%(V/V)

2

Indeks lotności, VLI

 

11505)

1) Wartości podane w specyfikacji są „wartościami rzeczywistymi”. Dla ustalenia ich wartości granicznych zastosowano warunki normy PN-EN ISO 4259:2002, przy czym przy określaniu wartości minimalnej wzięto pod uwagę minimalną dodatnią różnicę 2R (gdzie R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z kryteriami podanymi w normie PN-EN ISO 4259:2002.

2) Benzyna bezołowiowa o maksymalnej zawartości siarki 10 mg/kg powinna być dostępna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w sposób równomierny geograficznie, umożliwiający swobodne poruszanie się pojazdów wymagających tego rodzaju paliwa. Od dnia 1 stycznia 2009 r. może być sprzedawana tylko benzyna o maksymalnej zawartości siarki 10 mg/kg.

3) Inne alkohole z jedną grupą hydroksylową oraz etery o temperaturze końca wrzenia nie wyższej niż 210°C.

4) Dla okresu letniego trwającego od dnia 1 maja do dnia 30 września.

5) Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 30 kwietnia oraz od dnia 1 października do dnia 31 października.

6) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 1 listopada do końca lutego.

 

Załącznik 2. [WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA OLEJU NAPĘDOWEGO STOSOWANEGO W POJAZDACH WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM SAMOCZYNNYM]

Załącznik nr 2

WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA OLEJU NAPĘDOWEGO STOSOWANEGO W POJAZDACH WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM SAMOCZYNNYM

Parametr

Jednostka

Zakresy 1)

minimum

maksimum

Liczba cetanowa

 

51,0

Indeks cetanowy

 

46,0

Gęstość w temperaturze 15°C

kg/m3

820

845

Zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych

%(m/m)

11

Zawartość siarki

mg/kg

50

10 2)

Temperatura zapłonu

°C

powyżej 55

Pozostałość po koksowaniu 3)
(z 10 % pozostałości destylacyjnej)

%(m/m)

0,30

Pozostałość po spopieleniu

%(m/m)

0,01

Zawartość wody

mg/kg

200

Zawartość zanieczyszczeń

mg/kg

24

Badanie działania korodującego na miedź (3 h, 50°C)

klasa

klasa 1

Odporność na utlenianie

g/m3

25

Smarność, skorygowana średnica śladu zużycia (WS 1,4) w temperaturze 60 °C

μm

460

Lepkość w temperaturze 40 °C

mm2/s

2,00

4,50

Skład frakcyjny 4):

 

 

 

– do 250 °C destyluje,

%(V/V)

<65

– do 350 °C destyluje,

%(V/V)

85

– 95 %(V/V) destyluje do temperatury

°C

360

Estry metylowe kwasów tłuszczowych (FAME)

%(V/V)

5

Temperatura zablokowania zimnego filtru, CFPP

°C

0 5)

-10 6)

-20 7)

1) Wartości podane w specyfikacji są „wartościami rzeczywistymi”. Dla ustalenia ich wartości granicznych zastosowano warunki normy PN-EN ISO 4259:2002, przy czym przy określaniu wartości minimalnej wzięto pod uwagę minimalną, dodatnią różnicę 2R (gdzie R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z kryteriami podanymi w normie PN-EN ISO 4259:2002.

2) Olej napędowy o maksymalnej zawartości siarki 10 mg/kg powinien być dostępny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w sposób równomierny geograficznie, umożliwiający swobodne poruszanie się pojazdów wymagających tego rodzaju paliwa. Od dnia 1 stycznia 2009 r. może być sprzedawany tylko olej napędowy o maksymalnej zawartości siarki 10 mg/kg.

3) Graniczna wartość pozostałości po koksowaniu jest określona dla produktu przed dodaniem do niego dodatku podwyższającego liczbą cetanową, jeżeli jest on używany. Jeśli w finalnym handlowym paliwie graniczna wartość jest przekroczona, należy sprawdzić obecność dodatków zawierających azotany. Jeżeli obecność dodatku podwyższającego liczbę cetanową zostanie stwierdzona, graniczna wartość pozostałości po koksowaniu nie jest wiążąca. Zastosowanie dodatków nie zwalnia producenta paliwa od konieczności dotrzymania wymaganej wartości maksimum 0,30 % (m/m) pozostałości po koksowaniu przed dodaniem dodatków.

4) Wymagania dotyczące objętości destylatu do 250°C i do 350°C dla olejów napędowych są zgodne ze Wspólną Taryfą Celną UE.

5) Dla okresu letniego trwającego od dnia 16 kwietnia do dnia 30 września.

6) Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 15 kwietnia oraz od dnia 1 października do dnia 15 listopada.

7) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 16 listopada do końca lutego.

 

[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 30 listopada 2005 r.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2005-10-31
  • Data wejścia w życie: 2005-11-30
  • Data obowiązywania: 2006-09-27
  • Dokument traci ważność: 2008-12-31

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA