REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 34 poz. 269
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 19 lutego 2009 r.
w sprawie programów szkoleń oraz wzoru świadectwa przeszkolenia oficera ochrony armatora i oficera ochrony obiektu portowego
Na podstawie art. 52 ust. 6 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U. Nr 171, poz. 1055) zarządza się, co następuje:
2. Program szkolenia PFSO określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. Wzór świadectwa przeszkolenia CSO określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
4. Wzór świadectwa przeszkolenia PFSO określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 19 lutego 2009 r. (poz. 269)
Załącznik nr 1
PROGRAM SZKOLENIA CSO
| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | |
| W1) | C2) | ||
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 1 | Wprowadzenie-przedstawienie celu i programu szkolenia | 0,5 | - |
| 2 | Rozwój polityki bezpieczeństwa i ochrony na morzu: | 1 | - |
| 1) Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) |
|
| |
| 2) prawo międzynarodowe i krajowe (polskie) | |||
| 3) definicje dotyczące bezpieczeństwa i ochrony żeglugi | |||
| 4) podejmowanie działań prawnych w sytuacjach zagrożenia | |||
| 3 | Konwencja SOLAS – relacja między Kodeksem ISM i Kodeksem ISPS | 1,5 | - |
| 4 | Terroryzm – dzieje, istota, motywy: | 2 | - |
| 1) historia | |||
| 2) definicje | |||
| 3) rodzaje | |||
| 4) terroryzm morski – specyfika i przykłady | |||
| 5 | Rozpoznawanie, identyfikacja i sposoby postępowania z przedmiotami niebezpiecznymi (broń, materiały wybuchowe, niebezpieczne narzędzia, narkotyki): | 1 | 1 |
| 1) podział | |||
| 2) ogólna charakterystyka | |||
| 3) zasady działania | |||
| 4) potencjalne zagrożenia | |||
| 6 | Poziomy ochrony: | 1 | - |
| 1) definicje poziomów ochrony | |||
| 2) wymagane procedury | |||
| 3) wprowadzanie procedur ochrony | |||
| 7 | Ocena stanu ochrony statku: | 1 |
|
| 1) metody oceny ryzyka | |||
| 2) narzędzia oceny ryzyka | |||
| 3) przegląd statku | |||
| 4) wyposażenie statku i systemy ochrony na statku | |||
| 5) ograniczenia operacyjne | |||
| 6) testowanie, kalibracja i utrzymanie systemów na statku, w szczególności pożarowego, wodnego, balastowego | |||
| 8 | Plan ochrony obiektu portowego, utrzymywanie ochrony na statku na styku statek-obiekt portowy | 1 | - |
| 9 | Rodzaje aktualnych zagrożeń w żegludze morskiej: | 1 | - |
| 1) porwania | |||
| 2) nielegalni pasażerowie | |||
| 3) piractwo | |||
| 4) podłożenia ładunków wybuchowych | |||
| 5) użycie statku jako środka ataku terrorystycznego | |||
| 6) procedury ewakuacji na statku | |||
| 1 | 2 | 3 | 4 | |
| 10 | Zachowania ludzkie: | 1 | - | |
| 1) typy zachowań | ||||
| 2) rozpoznawanie w sposób niedyskryminujący osób potencjalnie zagrażających ochronie | ||||
| 3) zarządzanie tłumem | ||||
| 4) syndrom sztokholmski | ||||
| 11 | Stosunki interpersonalne, komunikacja: | 1 | - | |
| 1) negocjacje | ||||
| 2) komunikacja niewerbalna | ||||
| 3) przykładowe postawy terrorysty i negocjatora | ||||
| 4) ćwiczenia z komunikacji niewerbalnej | ||||
| 5) przeprowadzanie rozmów negocjacyjnych | ||||
| 12 | Przeszukiwanie różnych rodzajów statków, pomieszczeń i osób – postępowanie: | 1 | 1 | |
| 1) ogólne zasady przeprowadzania przeszukiwań | ||||
| 2) plan przeszukiwania statku | ||||
| 3) zasady przeszukiwania osób | ||||
| 4) przeszukiwanie pomieszczeń | ||||
| 5) kontrolowanie osób | ||||
| 6) zasady obezwładniania osób niebezpiecznych | ||||
| 13 | Organizacja ochrony, zakres obowiązków i odpowiedzialność na poszczególnych stanowiskach: | 2 | - | |
| 1) zasady ogólne | ||||
| 2) kraje-sygnatariusze | ||||
| 3) wskazane instytucje działające w imieniu państwa flagi | ||||
| 4) armator statku | ||||
| 5) kapitan statku | ||||
| 6) oficer ochrony armatora | ||||
| 7) oficer ochrony portu morskiego | ||||
| 8) oficer ochrony obiektu portowego | ||||
| 9) oficer ochrony statku | ||||
| 14 | Procedury administracyjne dotyczące ochrony: | 1 | - | |
| 1) weryfikacje i inspekcje w zakresie ochrony | ||||
| 2) dokumentacja | ||||
| 3) raportowanie wyników kontroli zabezpieczenia | ||||
| 4) nadzór i kontrola | ||||
| 15 | Plan ochrony statku i ocena planu ochrony statku: | 1 | 3 | |
| 1) właściwości | ||||
| 2) zawartość | ||||
| 3) zabezpieczenie, stopień tajności | ||||
| 4) wprowadzenie planu ochrony statku | ||||
| 5) utrzymanie i modyfikacja planu ochrony statku | ||||
|
| RAZEM: 23 | 17 | 6 | |
Objaśnienia:
1) Wykład.
2) „Ćwiczenia.
Załącznik nr 2
PROGRAM SZKOLENIA PFSO
| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | |
| W1) | C2) | ||
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 1 | Wprowadzenie – przedstawienie celu i programu szkolenia, rodzaje aktualnych zagrożeń w żegludze | 1 | - |
| 2 | Rozwój polityki bezpieczeństwa i ochrony na morzu: | 2 | - |
| 1) Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) | |||
| 2) prawo międzynarodowe i krajowe (polskie) | |||
| 3) definicje dotyczące bezpieczeństwa i ochrony żeglugi | |||
| 4) postępowanie z tajnymi informacjami oraz prowadzenie łączności dotyczącej ochrony żeglugi | |||
| 5) podejmowanie działań prawnych w sytuacjach zagrożenia | |||
| 3 | Konwencja SOLAS – relacja między Kodeksem ISM i Kodeksem ISPS 1 | 1 | - |
| 4 | Terroryzm – dzieje, istota, motywy | 2 | - |
| 1) historia | |||
| 2) definicje | |||
| 3) rodzaje | |||
| 4) terroryzm morski – specyfika i przykłady | |||
| 5 | Rozpoznawanie, identyfikacja i sposoby postępowania z przedmiotami niebezpiecznymi (broń, materiały wybuchowe, niebezpieczne narzędzia, narkotyki): | 1 | 1 |
| 1) podział | |||
| 2) ogólna charakterystyka | |||
| 3) zasady działania | |||
| 4) potencjalne zagrożenia | |||
| 6 | Ocena stanu ochrony portu i obiektu portowego, środki ochrony: | 1,5 | - |
| 1) metody oceny ryzyka | |||
| 2) narzędzia oceny ryzyka | |||
| 3) przegląd ochrony portu i obiektu portowego | |||
| 4) wyposażenie i systemy ochrony portu i obiektu portowego | |||
| 5) ograniczenie operacyjne | |||
| 6) testowanie, kalibracja i utrzymanie systemów (w szczególności pożarowego) oraz urządzeń do wykrywania przedmiotów niebezpiecznych. | |||
| 7 | Zachowania ludzkie: | 1 | - |
| 1) typy zachowań | |||
| 2) rozpoznawanie w sposób niedyskryminujący osób potencjalnie zagrażających ochronie | |||
| 3) zarządzanie tłumem | |||
| 4) syndrom sztokholmski | |||
| 8 | Stosunki interpersonalne, komunikacja: | 1 | 1 |
| 1) negocjacje | |||
| 2) komunikacja niewerbalna | |||
| 3) przykładowe postawy terrorysty i negocjatora | |||
| 4) ćwiczenia z komunikacji niewerbalnej | |||
| 5) przeprowadzanie rozmów negocjacyjnych | |||
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 9 | Przeszukiwanie portu morskiego, pomieszczeń i osób: | 1 | 1 |
| 1) ogólne zasady przeprowadzania przeszukiwań | |||
| 2) plan przeszukiwania portu morskiego | |||
| 3) plan przeszukiwania statku | |||
| 4) zasady przeszukiwania osób | |||
| 5) przeszukiwanie pomieszczenia | |||
| 6) zasady obezwładniania osób niebezpiecznych | |||
| 10 | Działania w celu zapewnienia ochrony na statku: | 1,5 | - |
| 1) działania wymagane przez różne poziomy ochrony | |||
| 2) utrzymywanie ochrony na styku obiekt portowy-statek | |||
| 3) zastosowanie deklaracji ochrony | |||
| 4) implementacje procedur ochrony | |||
| 11 | Organizacja ochrony, zakresy obowiązków i odpowiedzialność na poszczególnych stanowiskach: | 1 | 3 |
| 1) zasady ogólne | |||
| 2) kraje-sygnatariusze | |||
| 3) armator | |||
| 4) port | |||
| 5) statek | |||
| 6) oficer ochrony armatora | |||
| 7) oficer ochrony portu | |||
| 8) oficer ochrony obiektu portowego | |||
| 9) oficer ochrony statku | |||
| 10) personel portowy z wyznaczonymi obowiązkami w zakresie ochrony | |||
| 12 | Plan ochrony portu i obiektu portowego oraz ocena stanu ochrony portu i obiektu portowego: | 1 | - |
| 1) właściwości | |||
| 2) zawartość | |||
| 3) zabezpieczenie, stopień tajności | |||
| 4) wprowadzenie planu ochrony portu i obiektu portowego | |||
| 5) utrzymanie i modyfikacja planu ochrony portu i obiektu portowego | |||
| 6) plan ochrony statku i ocena stanu ochrony statku | |||
| 13 | Gotowość w sytuacjach awaryjnych, ćwiczenia oraz próby efektywności: | 1 | - |
| 1) planowanie wariantów sytuacyjnych | |||
| 2) ćwiczenia i próby efektywności | |||
| 3) ocena ćwiczeń i prób efektywności | |||
| 14 | Procedury administracyjne dotyczące ochrony: | 1 | - |
| 1) weryfikacje i inspekcje w zakresie ochrony | |||
| 2) dokumentacja | |||
| 3) raportowanie wyników kontroli zabezpieczenia | |||
| 4) nadzór i kontrola |
|
| |
|
| RAZEM: 23 | 17 | 6 |
Objaśnienia:
1) Wykład.
2) Ćwiczenia.
Załącznik nr 3
WZÓR ŚWIADECTWA PRZESZKOLENIA CSO


Załącznik nr 4
WZÓR ŚWIADECTWA PRZESZKOLENIA PFSO


- Data ogłoszenia: 2009-03-04
- Data wejścia w życie: 2009-03-19
- Data obowiązywania: 2009-03-19
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA
