REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2016 poz. 1594
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 26 września 2016 r.
w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6–8
Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r. poz. 64 i 1010) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Charakterystyki drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji]
§ 2. [Wejście w życie]
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: wz. A. Bobko
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 1896).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 1520), które traci moc w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1311).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
 z dnia 26 września 2016 r. (poz. 1594)
CHARAKTERYSTYKI DRUGIEGO STOPNIA POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI TYPOWE DLA KWALIFIKACJI UZYSKIWANYCH W RAMACH SZKOLNICTWA WYŻSZEGO PO UZYSKANIU KWALIFIKACJI PEŁNEJ NA POZIOMIE 4 – POZIOMY 6–8
I. Charakterystyki drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji – poziomy 6–8
|   Kategorie charakterystyki kwalifikacji  |    Kategorie opisowe / aspekty o podstawowym znaczeniu  |    Kod składnika opisu  |    Poziom 6  |    Kod składnika opisu  |    Poziom 7  |    Kod składnika opisu  |    Poziom 8  |  
|   Wiedza: absolwent zna i rozumie  |    Zakres i głębia / kompletność perspektywy poznawczej i zależności  |    P6S_WG  |    w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu kształcenia  |    P7S_WG  |    w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu kształcenia  |    P8S_WG  |    w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscypliny naukowej lub artystycznej  |  
|   główne trendy rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych istotnych dla programu kształcenia  |    główne trendy rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych istotnych dla programu kształcenia  |  ||||||
|   metodologię badań naukowych  |  |||||||
|   Kontekst / uwarunkowania, skutki  |    P6S_WK  |    fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji  |    P7S_WK  |    fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji  |    P8S_WK  |    fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji  |  |
|   podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z nadaną kwalifikacją, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego  |    ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z nadaną kwalifikacją, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego  |    ekonomiczne, prawne i inne istotne uwarunkowania działalności badawczej  |  |||||
|   Umiejętności: absolwent potrafi  |    Wykorzystanie wiedzy / rozwiązywane problemy i wykonywane zadania  |    P6S_UW  |    wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: – właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, – dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)  |    P7S_UW  |    wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy i innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: – właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy oraz twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji, – dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)  |    P8S_UW  |    wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: – definiować cel i przedmiot badań, formułować hipotezę badawczą, – rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, – wnioskować na podstawie wyników badań  |  
|   transferować wyniki prac badawczych do sfery gospodarczej i społecznej  |  |||||||
|   Komunikowanie się / odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym  |    P6S_UK  |    komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii  |    P7S_UK  |    komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców  |    P8S_UK  |    upowszechniać wyniki badań, także w formach popularnych  |  |
|   brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich  |    prowadzić debatę  |    inicjować debatę  |  |||||
|   uczestniczyć w dyskursie naukowym  |  |||||||
|   posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego  |    posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz w wyższym stopniu w zakresie specjalistycznej terminologii  |    posługiwać się językiem obcym w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym  |  |||||
|   Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa  |    P6S_UO  |    planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole  |    P7S_UO  |    kierować pracą zespołu  |    P8S_UO  |    planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcie badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym  |  |
|   Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób  |    P6S_UU  |    samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie  |    P7S_UU  |    samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie  |    P8S_UU  |    samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób  |  |
|   opracować programy kształcenia lub szkolenia i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi  |  |||||||
|   Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do  |    Oceny / krytyczne podejście  |    P6S_KK  |    krytycznej oceny posiadanej wiedzy  |    P7S_KK  |    krytycznej oceny odbieranych treści  |    P8S_KK  |    krytycznej oceny dorobku reprezentowanej dyscypliny naukowej lub artystycznej  |  
|   
  |    
  |    krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój tej dyscypliny  |  |||||
|   uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych  |    uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych  |    uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych  |  |||||
|   Odpowiedzialność / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego  |    P6S_KO  |    wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego  |    P7S_KO  |    wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego  |    P8S_KO  |    wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców  |  |
|   inicjowania działania na rzecz interesu publicznego  |    inicjowania działania na rzecz interesu publicznego  |    inicjowania działania na rzecz interesu publicznego  |  |||||
|   myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy  |    myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy  |    myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy  |  |||||
|   Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu  |    P6S_KR  |    odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym: – przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, – dbałości o dorobek i tradycje zawodu  |    P7S_KR  |    odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: – rozwijania dorobku zawodu, – podtrzymywania etosu zawodu, – przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad  |    P8S_KR  |    podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: – prowadzenia badań w sposób niezależny, – respektowania zasady publicznej własności wyników badań naukowych z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej  |  
II. Charakterystyki drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji dla poszczególnych obszarów kształcenia w ramach szkolnictwa wyższego – poziomy 6 i 7 (rozwinięcie opisów zawartych w części I)
Obszar kształcenia w zakresie nauk humanistycznych
|   Kod składnika opisu  |    Poziom 6  |    Kod składnika opisu  |    Poziom 7  |  ||
|   profil ogólnoakademicki  |    profil praktyczny  |    profil ogólnoakademicki  |    profil praktyczny  |  ||
|   Wiedza: absolwent zna i rozumie  |  |||||
|   P6S_WG  |    miejsce i znaczenie nauk humanistycznych w systemie nauk, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju  |    zastosowania praktyczne wiedzy właściwej dla kierunku studiów w działalności kulturalnej i medialnej  |    P7S_WG  |    w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk humanistycznych, ich najnowsze osiągnięcia oraz kierunki rozwoju  |    w pogłębionym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy właściwej dla kierunku studiów w działalności kulturalnej i medialnej  |  
|   P6S_WG  |    teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |    P7S_WG  |    w pogłębionym stopniu teorie oraz zaawansowaną metodologię i terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |  ||
|   P6S_WG  |    metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |    P7S_WG  |    zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |  ||
|   P6S_WK  |    zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości  |    P7S_WK  |    zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości  |  ||
|   P6S_WG/K  |    zasady działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów  |    budowę oraz funkcje systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów, a także cechy i potrzeby ich odbiorców  |    P7S_WG/K  |    w pogłębionym stopniu zasady działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów  |    w pogłębionym stopniu budowę oraz funkcje systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów, a także cechy i potrzeby ich odbiorców  |  
|   Umiejętności: absolwent potrafi  |  |||||
|   P6S_UW  |    formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauki właściwych dla kierunku studiów  |    P7S_UW  |    formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania, syntetyzować różne idee i punkty widzenia z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauki właściwych dla kierunku studiów  |  ||
|   P6S_UW  |    rozpoznać wytwory kultury właściwe dla kierunku studiów oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym  |    prowadzić podstawowe badania społeczne niezbędne dla opracowania diagnoz potrzeb odbiorców kultury i mediów  |    P7S_UW  |    przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów kultury właściwych dla studiowanych nauk z zastosowaniem twórczej i oryginalnej metody oceny ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym  |    prowadzić pogłębione badania społeczne niezbędne dla opracowania diagnoz potrzeb odbiorców kultury i mediów  |  
|   Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do  |  |||||
|   P6S_KR  |    uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form  |    P7S_KR  |    uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form  |  ||
Obszar kształcenia w zakresie nauk społecznych
|   Kod składnika opisu  |    Poziom 6  |    Kod składnika opisu  |    Poziom 7  |  ||
|   profil ogólnoakademicki  |    profil praktyczny  |    profil ogólnoakademicki  |    profil praktyczny  |  ||
|   Wiedza: absolwent zna i rozumie  |  |||||
|   P6S_WG  |    teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |    P7S_WG  |    w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla kierunku studiów oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań  |  ||
|   P6S_WG  |    charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk  |    P7S_WG  |    w pogłębionym stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk  |  ||
|   P6S_WG  |    cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania  |    P7S_WG  |    w pogłębionym stopniu cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania  |  ||
|   P6S_WK  |    zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości  |    P7S_WK  |    zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości  |  ||
|   Umiejętności: absolwent potrafi  |  |||||
|   P6S_UW  |    identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |    P7S_UW  |    identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |  ||
|   P6S_UW  |    analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |    prognozować praktyczne skutki konkretnych procesów i zjawisk społecznych z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |    P7S_UW  |    analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |    prognozować i modelować złożone procesy społeczne oraz ich praktyczne skutki z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |  
|   P6S_UW  |    prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi w celu rozwiązania zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |    prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi w celu rozwiązania zadania z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |    P7S_UW  |    prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi przy rozwiązywaniu wybranych problemów z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów, w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm  |    prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi przy rozwiązywaniu wybranych problemów z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |  
Obszar kształcenia w zakresie nauk ścisłych
|   Kod składnika opisu  |    Poziom 6  |    Kod składnika opisu  |    Poziom 7  |  ||
|   profil ogólnoakademicki  |    profil praktyczny  |    profil ogólnoakademicki  |    profil praktyczny  |  ||
|   Wiedza: absolwent zna i rozumie  |  |||||
|   P6S_WG  |    metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |    P7S_WG  |    w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów – potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa oraz ich dowody, a także znaczenie tych teorii dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych, poznania świata i rozwoju ludzkości  |    w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych i ich zastosowań właściwych dla kierunku studiów, a także znaczenie tych teorii dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych, poznania świata i rozwoju ludzkości  |  |
|   P6S_WG  |    praktyczne przykłady implementacji metod stosowanych do rozwiązywania typowych problemów właściwych dla danego kierunku studiów  |    P7S_WG  |    aktualne kierunki rozwoju i najnowsze odkrycia w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |    najnowsze techniki doświadczalne, obserwacyjne i numeryczne oraz metody budowy modeli matematycznych przydatnych w zastosowaniach w zakresie kierunku studiów  |  |
|   P6S_WK  |    podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową  |    P7S_WK  |    uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową  |    uwarunkowania etyczne i prawne, związane z praktycznymi zastosowaniami zdobytej wiedzy oraz wdrożeniami  |  |
|   Umiejętności: absolwent potrafi  |  |||||
|   P6S_UW  |    analizować problemy oraz znajdować ich rozwiązania z wykorzystaniem poznanych twierdzeń i metod, w tym symulacji komputerowych i metod numerycznych  |    analizować problemy specyficzne dla przyszłej aktywności zawodowej oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody, w tym symulacje komputerowe i metody numeryczne  |    P7S_UW  |    planować i wykonywać podstawowe badania, doświadczenia lub obserwacje dotyczące zagadnień poznawczych właściwych dla danego kierunku studiów  |    analizować problemy, w tym specyficzne dla przyszłej aktywności zawodowej, oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody, w tym symulacje komputerowe i metody numeryczne  |  
|   P6S_UW  |    planować i przeprowadzać podstawowe eksperymenty, interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski  |    P7S_UW  |    w sposób krytyczny ocenić wyniki eksperymentów, obserwacji i obliczeń teoretycznych, a także przedyskutować błędy pomiarowe i możliwości optymalizacji stosowanych procedur  |  ||
|   
  |    
  |    P7S_UW  |    zastosować zdobytą wiedzę w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów do pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych  |    odnieść zdobytą wiedzę do zastosowań praktycznych  |  |
Obszar kształcenia w zakresie nauk przyrodniczych
|   Kod składnika opisu  |    Poziom 6  |    Kod składnika opisu  |    Poziom 7  |  ||
|   profil ogólnoakademicki  |    profil praktyczny  |    profil ogólnoakademicki  |    profil praktyczny  |  ||
|   Wiedza: absolwent zna i rozumie  |  |||||
|   P6S_WG  |    metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |    metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów, a także pojęcia mające bezpośrednie odniesienie do praktycznych zastosowań wiedzy przyrodniczej  |    P7S_WG  |    w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów – stosuje i upowszechnia zasadę interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych opartego na danych empirycznych w pracy badawczej i działaniach praktycznych  |    w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku studiów – stosuje i upowszechnia zasadę interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych opartego na danych empirycznych, w tym stosowanych w działalności społeczno-gospodarczej  |  
|   P6S_WG  |    związki między osiągnięciami wybranej dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym, z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej  |    P7S_WG  |    aktualnie dyskutowane w literaturze naukowej problemy z dyscypliny naukowej właściwej dla kierunku studiów  |    aktualnie dyskutowane w literaturze naukowej problemy z dyscypliny naukowej właściwej dla kierunku studiów i potencjalne kierunki praktycznego wykorzystania osiągnięć badawczych  |  |
|   P6S_WG  |    podstawowe technologie wykorzystujące osiągnięcia naukowe w dyscyplinach właściwych dla kierunku studiów  |    P7S_WG  |    zasady planowania badań oraz procesów technologicznych opartych na osiągnięciach dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |  ||
|   P6S_WK  |    podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową  |    P7S_WK  |    podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową  |  ||
|   Umiejętności: absolwent potrafi  |  |||||
|   P6S_UW  |    zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |    zastosować podstawowe techniki, narzędzia badawcze i technologie oraz wykorzystać literaturę naukową w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów i dziedzin działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych  |    P7S_UW  |    zastosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze oraz biegle wykorzystać literaturę naukową w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |    zastosować zaawansowane techniki, narzędzia badawcze i procesy technologiczne oraz biegle wykorzystać literaturę naukową w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów i opartej na tych dziedzinach działalności społeczno-gospodarczej  |  
|   P6S_UW  |    przeprowadzać proste eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski  |    przeprowadzać proste eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z danych typowych dla dziedzin działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych  |    P7S_UW  |    planować i przeprowadzać eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski  |    planować i przeprowadzać eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z danych typowych dla dziedzin działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych  |  
|   P6S_UW  |    analizować problemy oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane prawa i metody, w tym symulacje komputerowe i metody statystyczne  |    analizować zjawiska i dane typowe dla dziedzin działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych  |    P7S_UW  |    analizować problemy oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane prawa i metody, w tym symulacje komputerowe i metody statystyczne  |    analizować zjawiska i dane typowe dla działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych i proponować rozwiązania o charakterze praktycznym  |  
Obszar kształcenia w zakresie nauk technicznych
|   Kod składnika opisu  |    Poziom 6  |    Kod składnika opisu  |    Poziom 7  |  |
|   profil ogólnoakademicki  |    profil praktyczny  |    profil ogólnoakademicki i profil praktyczny  |  ||
|   Wiedza: absolwent zna i rozumie  |  ||||
|   P6S_WG  |    podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych  |    P7S_WG  |    podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych  |  |
|   P6S_WK  |    ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości  |    P7S_WK  |    ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości  |  |
|   Umiejętności: absolwent potrafi  |  ||||
|   P6S_UW  |    planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski  |    P7S_UW  |    planować i przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski  |  |
|   formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi  |  ||||
|   P6S_UW  |    przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: – wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, – dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, – dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich  |    P7S_UW  |    przy formułowaniu i rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich, w tym zadań nietypowych, a także prostych problemów badawczych: – wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, – integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów, – ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii), – zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne, – dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich  |  |
|   P6S_UW  |    dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i ocenić te rozwiązania  |    P7S_UW  |    dokonać krytycznej analizy istniejących rozwiązań technicznych oraz zaproponować ich ulepszenia (usprawnienia)  |  |
|   P6S_UW  |    zaprojektować – zgodnie z zadaną specyfikacją – oraz wykonać typowe dla kierunku studiów proste urządzenie, obiekt, system lub zrealizować proces, używając odpowiednio dobranych metod, technik, narzędzi i materiałów  |    P7S_UW  |    zaprojektować – zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne – złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związany z kierunkiem studiów, oraz zrealizować ten projekt, co najmniej w części, używając właściwych metod, technik i narzędzi, przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe metody, techniki i narzędzia  |  |
|   P6S_UW  |    
  |    rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla kierunku studiów, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską  |    
  |    
  |  
|   P6S_UW  |    
  |    wykorzystać zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń, obiektów i systemów technicznych typowych dla kierunku studiów  |    
  |    
  |  
Obszar kształcenia w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
|   Kod składnika opisu  |    Poziom 6  |    Kod składnika opisu  |    Poziom 7  |  
|   profil ogólnoakademicki i profil praktyczny  |    profil ogólnoakademicki i profil praktyczny  |  ||
|   Wiedza: absolwent zna i rozumie  |  |||
|   P6S_WG  |    fizykochemiczne i biologiczne podstawy nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej w zakresie właściwym dla programu kształcenia  |    P7S_WG  |    aktualny kierunek rozwoju teoretycznych podstaw nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej w zakresie właściwym dla programu kształcenia  |  
|   P6S_WG  |    budowę i funkcje organizmu człowieka, a także metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych w zakresie właściwym dla programu kształcenia  |    P7S_WG  |    szczegółową budowę i funkcje organizmu człowieka, przyczyny zaburzeń, zmian chorobowych i dysfunkcji społecznych oraz metody ich oceny w zakresie właściwym dla programu kształcenia  |  
|   P6S_WK  |    w stopniu zaawansowanym wybrane pojęcia i mechanizmy psychospołeczne związane ze zdrowiem i jego ochroną, w zakresie właściwym dla programu kształcenia  |    P7S_WK  |    zasady analizy procesów psychospołecznych ważnych dla zdrowia i jego ochrony lub kultury fizycznej oraz stylu życia i wybranych modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych podejmowanych przez człowieka, w zakresie właściwym dla programu kształcenia  |  
|   P6S_WK  |    teoretyczne podstawy działań interwencyjnych wobec jednostek oraz grup społecznych, a także zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia  |    P7S_WK  |    zasady praktyki opartej na argumentach naukowych  |  
|   P6S_WK  |    mechanizm działania i skutki uboczne zabiegów fizycznych i aktywności ruchowej związanych z zawodem właściwym dla kierunku studiów  |    P7S_WK  |    uwarunkowania kulturowe potrzeb i problemów jednostek i grup społecznych oraz prawne i ekonomiczno-gospodarcze możliwości realizacji tych potrzeb w wybranym obszarze działalności zawodowej  |  
|   P6S_WK  |    prawne, organizacyjne i etyczne uwarunkowania wykonywania działalności zawodowej związanej z programem kształcenia  |    P7S_WK  |    zasady funkcjonowania sprzętu i aparatury stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla programu kształcenia  |  
|   P6S_WK  |    miejsce zawodu związanego z kierunkiem studiów w systemie organizacji ochrony zdrowia na poziomie krajowym  |    
  |    
  |  
|   P6S_WK  |    ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w obszarze właściwym dla programu kształcenia  |    
  |    
  |  
|   Umiejętności: absolwent potrafi  |  |||
|   P6S_UW  |    posługiwać się sprzętem i aparaturą stosowanymi w zakresie właściwym dla programu kształcenia  |    P7S_UW  |    posługiwać się zaawansowanym technicznie sprzętem i aparaturą stosowanymi w zakresie właściwym dla programu kształcenia  |  
|   P6S_UK  |    komunikować się z jednostką oraz grupą społeczną w zakresie związanym z programem kształcenia  |    P7S_UK  |    stosować zaawansowane techniki efektywnego komunikowania się i negocjacji z jednostkami lub grupami społecznymi oraz wykorzystania wychowawczych aspektów promocji zdrowia i aktywności fizycznej w profilaktyce wykluczenia i patologii społecznych  |  
|   P6S_UW  |    identyfikować problemy pacjenta, klienta oraz grupy społecznej i podjąć odpowiednie działania diagnostyczne, profilaktyczne, pielęgnacyjne, terapeutyczne oraz edukacyjne w zakresie właściwym dla programu kształcenia  |    P7S_UW  |    w zaawansowanym stopniu realizować zajęcia rekreacyjne, zdrowotne, sportowe lub z zakresu estetyki zachowań ruchowych w pracy z różnymi grupami społecznymi i kierować takimi zajęciami  |  
|   P6S_UW  |    korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskania i przechowywania danych, a także pozyskiwać i interpretować dane liczbowe związane z zawodem właściwym dla programu kształcenia  |    P7S_UW  |    posługiwać się wyspecjalizowanymi narzędziami i technikami informatycznymi w celu pozyskiwania danych, a także analizować i krytycznie oceniać te dane  |  
|   P6S_UW  |    identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce  |    P7S_UW  |    identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce  |  
|   P6S_UO  |    planować, realizować oraz dokumentować działania związane z zawodem właściwym dla programu kształcenia, z uwzględnieniem obowiązujących norm oraz dostępnych warunków  |    P7S_UO  |    wykorzystać wychowawcze aspekty promocji zdrowia i aktywności fizycznej w profilaktyce wykluczenia społecznego i patologii społecznych  |  
|   P6S_UW  |    wykazać się specjalistycznymi umiejętnościami ruchowymi z zakresu wybranych form aktywności fizycznej (rekreacyjnych, zdrowotnych, sportowych i estetycznych) właściwych dla programu kształcenia  |    P7S_UW  |    wykazać się specjalistycznymi umiejętnościami ruchowymi z zakresu wybranych form aktywności fizycznej, a także tworzyć różne formy takiej aktywności lub je modyfikować w zależności od warunków środowiskowych, w zakresie właściwym dla programu kształcenia  |  
|   
  |    
  |    P7S_UK  |    pełnić rolę przywódczą w zespole realizującym zadania zawodowe, jak również współdziałać w planowaniu i realizacji zadań badawczych  |  
|   Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do  |  |||
|   P6S_KK  |    zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu  |    P7S_KK  |    zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu  |  
|   P6S_KR  |    okazywania szacunku wobec pacjenta, klienta, grup społecznych oraz troski o ich dobro  |    P7S_KR  |    okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu i właściwie pojętą solidarność zawodową  |  
|   P6S_UO  |    współpracy w zespole wielodyscyplinarnym, w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem oraz bezpieczeństwa wszystkich uczestników zespołu  |    P7S_UO  |    troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników  |  
|   P6S_KK  |    rozwiązywania problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu oraz określania priorytetów służących realizacji określonych zadań  |    P7S_KK  |    rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu oraz określania priorytetów służących realizacji określonych zadań  |  
|   P6S_UK  |    formułowania opinii dotyczących pacjentów, klientów, grup społecznych w kontekście związanym z wykonywaniem zawodu  |    P7S_UK  |    formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej  |  
|   P6S_KR  |    dbania o poziom sprawności fizycznej niezbędnej dla wykonywania zadań właściwych dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów  |    P7S_KR  |    demonstrowania postawy promującej zdrowie i aktywność fizyczną  |  
Obszar kształcenia w zakresie nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
|   Kod składnika opisu  |    Poziom 6  |    Kod składnika opisu  |    Poziom 7  |  ||
|   profil ogólnoakademicki  |    profil praktyczny  |    profil ogólnoakademicki  |    profil praktyczny  |  ||
|   Wiedza: absolwent zna i rozumie  |  |||||
|   P6S_WG  |    metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |    P7S_WG  |    w pogłębionym stopniu metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |  ||
|   P6S_WG  |    rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożenia  |    P7S_WG  |    w pogłębionym stopniu rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożenia  |  ||
|   P6S_WG  |    stan i czynniki determinujące funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich  |    P7S_WG  |    w pogłębionym stopniu stan i kompleksowe działanie czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich  |  ||
|   P6S_WG  |    zasady utrzymania urządzeń, obiektów, systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego, w zakresie danego kierunku studiów  |    P7S_WG  |    w pogłębionym stopniu zasady utrzymania urządzeń, obiektów, systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego, w zakresie danego kierunku studiów  |  ||
|   P6S_WK  |    podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową  |    P7S_WK  |    uwarunkowania etyczne i prawne związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową  |  ||
|   Umiejętności: absolwent potrafi  |  |||||
|   P6S_UW  |    stosować standardowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |    P7S_UW  |    stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |    stosować zaawansowane techniki, narzędzia badawcze i technologie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów  |  |
|   P6S_UW  |    pod kierunkiem opiekuna przeprowadzać proste eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski  |    pod kierunkiem opiekuna przeprowadzać proste zadanie inżynierskie lub projektowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski  |    P7S_UW  |    samodzielnie planować i przeprowadzać eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski  |  |
|   P6S_UW  |    dokonywać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk oraz podejmować standardowe działania (w tym stosować techniki i technologie) zgodne z kierunkiem studiów, służące rozwiązaniu problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykonywać techniczne zadania inżynierskie  |    dokonywać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk, wykonywać techniczne zadania inżynierskie oraz stosować typowe techniki i je optymalizować, a także podejmować standardowe działania zgodne z kierunkiem studiów, służące rozwiązaniu problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych  |    P7S_UW  |    dokonywać samodzielnej, wszechstronnej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz dokonywać wyboru i modyfikacji działań (w tym technik i technologii) zgodnych z kierunkiem studiów, dostosowanych do zasobów przyrody, w celu poprawy jakości życia człowieka  |    samodzielnie i wszechstronnie analizować problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych, a także stosować specjalistyczne techniki zgodne z kierunkiem studiów i je optymalizować, dostosowując je do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka  |  
Obszar kształcenia w zakresie sztuki
|   Kod składnika opisu  |    Poziom 6  |    Kod składnika opisu  |    Poziom 7  |  
|   profil ogólnoakademicki i profil praktyczny  |    profil ogólnoakademicki i profil praktyczny  |  ||
|   Wiedza: absolwent zna i rozumie  |  |||
|   1) wiedza o realizacji prac artystycznych  |  |||
|   P6S_WG  |    podstawowe zasady dotyczące realizacji prac artystycznych związanych z kierunkiem studiów i specjalnością oraz zasady dotyczące środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych  |    P7S_WG  |    szczegółowe zasady dotyczące obszaru sztuki niezbędne do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie dyscyplin artystycznych właściwych dla kierunku studiów  |  
|   2) rozumienie kontekstu dziedzin sztuki  |  |||
|   P6S_WG  |    podstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych, reprezentacyjne dzieła z ich spuścizny oraz publikacje związane z tymi zagadnieniami  |    P7S_WG  |    kontekst historyczny i kulturowy odnośnych dziedzin sztuki i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz samodzielnie rozwija tę wiedzę w sposób odpowiadający kierunkowi studiów i specjalności  |  
|   P6S_WG  |    style w sztuce oraz tradycje twórcze i odtwórcze z nimi związane  |    P7S_WG  |    wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej  |  
|   
  |    
  |    P7S_WG  |    zasady tworzenia prac artystycznych i kreowania działań artystycznych o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy o stylach w sztuce i związanych z nimi tradycjach twórczych i odtwórczych  |  
|   P6S_WG  |    trendy rozwojowe z zakresu odnośnych dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych właściwe dla kierunku studiów  |    P7S_WK  |    trendy rozwojowe z zakresu odnośnych dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych właściwych dla kierunku studiów  |  
|   P6S_WG  |    problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym ze specjalnością  |    P7S_WG  |    problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym ze specjalnością  |  
|   P6S_WG  |    powiązania i zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami programu kształcenia  |    P7S_WG  |    wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami kierunku studiów oraz wykorzystuje tę wiedzę dla dalszego artystycznego rozwoju  |  
|   P6S_WG  |    fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, a także posiada podstawową wiedzę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności  |    P7S_WG  |    fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, a także posiada szeroką wiedzę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności  |  
|   Umiejętności: absolwent potrafi  |  |||
|   1) umiejętności ekspresji artystycznej  |  |||
|   P6S_UW  |    tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia  |    P7S_UW  |    wykorzystywać wysoce rozwiniętą osobowość artystyczną do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych oryginalnych koncepcji artystycznych  |  
|   2) umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki muzyczne)  |  |||
|   P6S_UW  |    biegle słuchowo rozpoznawać materiał muzyczny, zapamiętywać go i operować nim  |    P7S_UW  |    budować obszerny repertuar, pogłębiając go w obszarze związanym z kierunkiem studiów i specjalnością, oraz swobodnie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne i jednocześnie doskonalić się w jednym wybranym stylu  |  
|   wykonywać reprezentatywny repertuar związany z kierunkiem studiów i specjalnością oraz w podstawowym zakresie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne, a także przekazać dzieło muzyczne w pełni – jego materiał dźwiękowy, formę i zawarte w nim idee  |  |||
|   3) umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki plastyczne)  |  |||
|   P6S_UW  |    świadomie posługiwać się narzędziami warsztatu artystycznego w wybranych obszarach działalności plastycznej  |    P7S_UW  |    podejmować samodzielnie decyzje dotyczące projektowania i realizacji prac artystycznych  |  
|   świadomie posługiwać się właściwą techniką i technologią w trakcie realizacji prac artystycznych  |    wykorzystywać wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej oraz projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym  |  ||
|   podejmować samodzielne decyzje dotyczące realizacji i projektowania własnych prac artystycznych  |  |||
|   4) umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki teatralne i filmowe)  |  |||
|   P6S_UW  |    zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki i możliwości jego adaptacji dla teatru i filmu  |    P7S_UW  |    zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki i możliwości jego adaptacji dla teatru i filmu 
  |  
|   zrozumieć technologie realizacji widowisk teatralnych, telewizyjnych i filmowych oraz stosować zasady i techniki adaptacji utworów literackich i ich przekształcania na język filmowy i teatralny  |    zrozumieć technologie realizacji widowisk teatralnych, telewizyjnych i filmowych oraz stosować zasady i techniki adaptacji utworów literackich i ich przekształcania na język filmowy i teatralny  |  ||
|   5) umiejętności kreacji artystycznej  |    
  |    
  |  |
|   P6S_UW  |    realizować własne działania artystyczne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności  |  ||
|   
  |    
  |    6) umiejętności improwizacyjne (sztuki muzyczne, sztuki teatralne i filmowe)  |  |
|   P7S_UW  |    kształtować i tworzyć prezentacje w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu dramatu / scenariusza / tekstu muzycznego  |  ||
|   7) umiejętności pracy w zespole  |  |||
|   P6S_UO  |    współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym)  |    P7S_UO  |    współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podjąć wiodącą rolę w takich zespołach  |  
|   8) umiejętności warsztatowe  |  |||
|   P6S_UW P6S_UU  |    korzystać z umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę  |    P7S_UW P7S_UU  |    korzystać z umiejętności warsztatowych w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę  |  
|   9) umiejętności werbalne  |  |||
|   P6S_UK  |    przygotowywać typowe prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł  |    P7S_UK  |    przygotować rozbudowane prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł  |  
|   wykorzystywać umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych, właściwych dla kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego  |    wykorzystywać umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych, właściwych dla kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego  |  ||
|   10) umiejętności w zakresie publicznych prezentacji  |  |||
|   P6S_UK  |    stosować formy zachowań związane z publicznymi prezentacjami własnych dokonań  |    P7S_UK  |    w sposób odpowiedzialny podchodzić do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi, wykazując się umiejętnością nawiązania kontaktu z publicznością  |  
|   Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do  |  |||
|   1) niezależność  |  |||
|   P6S_UU P6S_KR  |    uczenia się przez całe życie 
  |    P7S_UU P7S_KR  |    uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób 
  |  
|   samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy  |    samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji  |  ||
|   2) uwarunkowania psychologiczne  |  |||
|   P6S_KK  |    efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz kontrolowania swoich zachowań w warunkach związanych z publicznymi prezentacjami  |    P7S_KK  |    wykorzystywania w różnych sytuacjach mechanizmów psychologicznych wspomagających podejmowane działania  |  
|   3) krytycyzm  |  |||
|   P6S_KK  |    samooceny i konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób  |    P7S_KK  |    krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób  |  
|   4) komunikacja społeczna  |  |||
|   P6S_KO P6S_KR  |    wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej  |    P7S_KO P7S_KR  |    wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej  |  
|   podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i jej etosem  |    podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i jej etosem  |  ||
|   efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie – z zastosowaniem technologii informacyjnych  |    efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania skomplikowanych zadań w przystępnej formie – z zastosowaniem technologii informacyjnych  |  ||
III. Charakterystyka drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji obejmujących kompetencje inżynierskie – poziomy 6 i 7
|   Kod składnika opisu  |    Profil ogólnoakademicki  |    Profil praktyczny  |  
|   Wiedza: absolwent zna i rozumie  |  ||
|   P6S_WG P7S_WG  |    podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych  |    podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych  |  
|   P6S_WK P7S_WK  |    ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości  |    ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości  |  
|   Umiejętności: absolwent potrafi  |  ||
|   P6S_UW P7S_UW  |    planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski  |    planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski  |  
|   P6S_UW P7S_UW  |    przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: – wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, – dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, – dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich  |    przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: – wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, – dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, – dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich  |  
|   P6S_UW P7S_UW  |    dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i ocenić te rozwiązania  |    dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i ocenić te rozwiązania  |  
|   P6S_UW P7S_UW  |    zaprojektować – zgodnie z zadaną specyfikacją – oraz wykonać typowe dla kierunku studiów proste urządzenie, obiekt, system lub zrealizować proces, używając odpowiednio dobranych metod, technik, narzędzi i materiałów  |    zaprojektować – zgodnie z zadaną specyfikacją – oraz wykonać typowe dla kierunku studiów proste urządzenie, obiekt, system lub zrealizować proces, używając odpowiednio dobranych metod, technik, narzędzi i materiałów  |  
|   P6S_UW P7S_UW  |    
  |    rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla kierunku studiów, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską  |  
|   P6S_UW P7S_UW  |    
  |    wykorzystać zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń, obiektów i systemów technicznych typowych dla kierunku studiów  |  
- Data ogłoszenia: 2016-09-30
 - Data wejścia w życie: 2016-10-01
 - Data obowiązywania: 2016-10-01
 - Dokument traci ważność: 2018-10-01
 
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA
