REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2018 poz. 2218

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)

z dnia 14 listopada 2018 r.

w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6–8 Polskiej Ramy Kwalifikacji

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6–8 Polskiej Ramy Kwalifikacji]

Określa się charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6–8 Polskiej Ramy Kwalifikacji typowe dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach systemu szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4, ujęte w kategoriach wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, stanowiące załącznik do rozporządzenia.

§ 2. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.2)

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: wz. P. Müller


1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 2317 oraz z 2018 r. poz. 1998).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 - poziomy 6-8 (Dz. U. poz. 1594), które utraciło moc z dniem 1 października 2018 r. zgodnie z art. 350 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669).

Załącznik 1. [CHARAKTERYSTYKI DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6–8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI TYPOWE DLA KWALIFIKACJI UZYSKIWANYCH W RAMACH SYSTEMU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I NAUKI PO UZYSKANIU KWALIFIKACJI PEŁNEJ NA POZIOMIE 4]

Załącznik do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
z dnia 14 listopada 2018 r. (poz. 2218)

CHARAKTERYSTYKI DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6–8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI TYPOWE DLA KWALIFIKACJI UZYSKIWANYCH W RAMACH SYSTEMU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I NAUKI PO UZYSKANIU KWALIFIKACJI PEŁNEJ NA POZIOMIE 4

I. Charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6–8 Polskiej Ramy Kwalifikacji

Kategoria

charakterystyki

efektów

uczenia się

Kategoria opisowa – aspekty

o podstawowym znaczeniu

Kod

składnika

opisu

Poziom 6

Kod

składnika

opisu

Poziom 7

Kod

składnika

opisu

Poziom 8

 

Wiedza:

zna i rozumie

Zakres i głębia – kompletność perspektywy poznawczej i zależności

P6S_WG

w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, a w przypadku studiów o profilu praktycznym – również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem

P7S_WG

w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, a w przypadku studiów o profilu praktycznym – również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem

P8S_WG

w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej

 

główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów – w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickim

główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie

 

 

 

metodologię badań naukowych

 

zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu

 

Kontekst

– uwarunkowania, skutki

P6S_WK

fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji

P7S_WK

fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji

P8S_WK

fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji

 

podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego

ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego

ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej

 

podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości

podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości

podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami

 

Umiejętności: potrafi

Wykorzystanie wiedzy – rozwiązywane problemy i wykonywane zadania

P6S_UW

wykorzystywać posiadaną wiedzę

– formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:

– właściwy dobór źródeł

i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,

– dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi,

w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych

P7S_UW

wykorzystywać posiadaną wiedzę

– formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez:

– właściwy dobór źródeł

i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji,

– dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi,

w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych,

– przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi

P8S_UW

wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:

– definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,

– rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,

– wnioskować na podstawie wyników badań naukowych

 

 

wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów – w przypadku studiów o profilu praktycznym

wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów – w przypadku studiów o profilu praktycznym

 

 

formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi – w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickim

dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy

 

 

formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami wdrożeniowymi – w przypadku studiów o profilu praktycznym

transferować wyniki działalności naukowej do sfery gospodarczej i społecznej

 

Komunikowanie się – odbieranie

i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym

P6S_UK

komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii

P7S_UK

komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców

P8S_UK

komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym

 

 

 

upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych

 

brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich

prowadzić debatę

inicjować debatę

uczestniczyć w dyskursie naukowym

 

posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią

posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym

 

Organizacja pracy – planowanie i praca zespołowa

P6S_UO

planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole

P7S_UO

kierować pracą zespołu

P8S_UO

planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym

 

współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym)

współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach

 

 

Uczenie się – planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób

P6S_UU

samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie

P7S_UU

samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie

P8S_UU

samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób

 

planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi

 

Kompetencje społeczne: jest gotów do

Oceny – krytyczne podejście

P6S_KK

krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści

P7S_KK

krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści

P8S_KK

krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej lub artystycznej

 

 

 

krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej

 

uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

 

Odpowiedzialność – wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego

P6S_KO

wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego

P7S_KO

wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego

P8S_KO

wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców

 

inicjowania działań na rzecz interesu publicznego

inicjowania działań na rzecz interesu publicznego

inicjowania działań na rzecz interesu publicznego

 

myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy

myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy

myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy

 

Rola zawodowa – niezależność i rozwój etosu

P6S_KR

odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym:

– przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych,

– dbałości o dorobek i tradycje zawodu

P7S_KR

odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym:

– rozwijania dorobku zawodu,

– podtrzymywania etosu zawodu,

– przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad

P8S_KR

podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:

– prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,

– respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej

 

 

II. Charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6 i 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji dla dziedziny sztuki (rozwinięcie opisów zawartych w części I)

Kategoria

charakterystyki

efektów

uczenia się

Kategoria

opisowa –

aspekty

o podstawowym

znaczeniu

Kod

składnika

opisu

Poziom 6

Kod

składnika

opisu

Poziom 7

Wiedza:

zna i rozumie

Zakres i głębia – kompletność perspektywy poznawczej i zależności

W zakresie wiedzy o realizacji prac artystycznych

P6S_WG

podstawowe zasady dotyczące realizacji prac artystycznych związanych z kierunkiem studiów oraz zasady dotyczące środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych

W7S_WG

szczegółowe zasady dotyczące dziedziny sztuki niezbędne do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie dyscyplin artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów

W zakresie rozumienia kontekstu dyscyplin artystycznych

P6S_WG

podstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych, reprezentatywne dzieła z ich spuścizny oraz publikacje związane z tymi zagadnieniami

P7S_WG

kontekst historyczny i kulturowy poszczególnych dyscyplin artystycznych i ich związków z innymi obszarami współczesnego życia

style w sztuce i związane z nimi tradycje twórcze i odtwórcze

wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej

 

zasady tworzenia prac artystycznych i kreowania działań artystycznych o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy o stylach w sztuce i związanych z nimi tradycjach twórczych i odtwórczych

tendencje rozwojowe z zakresu poszczególnych dyscyplin artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów

 

problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym z zawodem artysty danej specjalności

problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym z zawodem artysty danej specjalności

powiązania i zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami programu studiów

wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami kierunku studiów

podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, podstawową problematykę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności

podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, poszerzoną problematykę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności

Umiejętności:

potrafi

Wykorzystanie wiedzy – rozwiązywane problemy i wykonywane zadania

W zakresie umiejętności ekspresji artystycznej

P6S_UW

tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia

P7S_UW

wykorzystywać wysoce rozwiniętą osobowość artystyczną do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych oryginalnych koncepcji artystycznych

W zakresie umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki muzyczne)

P6S_UW

biegle słuchowo rozpoznawać materiał muzyczny, zapamiętywać go i operować nim

P7S_UW

budować obszerny repertuar, pogłębiając go w obszarze związanym z kierunkiem studiów, oraz swobodnie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne i jednocześnie doskonalić się w jednym wybranym stylu

wykonywać reprezentatywny repertuar związany z kierunkiem studiów oraz w podstawowym zakresie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne, a także przekazywać dzieło muzyczne w pełni – jego materiał dźwiękowy, formę i zawarte w nim idee

W zakresie umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki)

P6S_UW

świadomie posługiwać się narzędziami warsztatu artystycznego w wybranych obszarach działalności plastycznej

P7S_UW

podejmować samodzielnie decyzje dotyczące projektowania i realizacji prac artystycznych

świadomie posługiwać się właściwą techniką i technologią w trakcie realizacji prac artystycznych

wykorzystywać wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej oraz projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym

podejmować samodzielne decyzje dotyczące projektowania i realizacji własnych prac artystycznych

W zakresie umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki filmowe i teatralne)

P6S_UW

rozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki i możliwości jego adaptacji dla filmu i teatru

P7S_UW

rozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki i możliwości jego adaptacji dla filmu i teatru

rozumieć technologie realizacji widowisk filmowych, telewizyjnych i teatralnych oraz stosować zasady i techniki adaptacji utworów literackich i ich przekształcania na język filmowy i teatralny

rozumieć technologie realizacji widowisk filmowych, telewizyjnych i teatralnych oraz stosować zasady i techniki adaptacji utworów literackich i ich przekształcania na język filmowy i teatralny

W zakresie umiejętności kreacji artystycznej

P6S_UW

realizować własne działania artystyczne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności

 

 

W zakresie umiejętności improwizacyjnych (sztuki muzyczne, sztuki filmowe i teatralne)

P6S_UW

kształtować i tworzyć prezentacje w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu muzycznego, scenariusza lub tekstu dramatu

P7S_UW

kształtować i tworzyć prezentacje w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu muzycznego, scenariusza lub tekstu dramatu

Wykorzystanie wiedzy – rozwiązywane problemy i wykonywane zadania/

Uczenie się – planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób

W zakresie umiejętności warsztatowych

P6S_UW

P6S_UU

korzystać z umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę

P7S_UW

P7S_UU

korzystać z umiejętności warsztatowych w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę

Komunikowanie się – odbieranie

i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym

W zakresie umiejętności werbalnych

P6S_UK

przygotowywać typowe prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł

P7S_UK

przygotowywać rozbudowane prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł

W zakresie umiejętności w zakresie publicznych prezentacji

P6S_UK

stosować formy zachowań związane z publicznymi prezentacjami własnych dokonań artystycznych

P7S_UK

w sposób odpowiedzialny podchodzić do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi, wykazując się umiejętnością nawiązania kontaktu z publicznością

Kompetencje społeczne: jest gotów do

Oceny – krytyczne podejście

W zakresie niezależności

 

P7S_KK

inspirowania i organizowania procesu doskonalenia umiejętności warsztatowych innych osób

Rola zawodowa – niezależność i rozwój etosu

P6S_KR

samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy

P7S_KR

samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji

Oceny – krytyczne podejście

W zakresie uwarunkowań psychologicznych

P6S_KK

efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz kontrolowania swoich zachowań w warunkach związanych z publicznymi prezentacjami

P7S_KK

wykorzystywania w różnych sytuacjach mechanizmów psychologicznych wspomagających podejmowane działania

Odpowiedzialność – wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego/

Rola zawodowa – niezależność i rozwój etosu

W zakresie komunikacji społecznej

P6S_KO

P6S_KR

wypełniania roli społecznej absolwenta studiów na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny artystycznej

P7S_KO

P7S_KR

wypełniania roli społecznej absolwenta studiów na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny artystycznej

podejmowania refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu

podejmowania refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu

efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych

efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania skomplikowanych zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych

 

III. Charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6 i 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji umożliwiających uzyskanie kompetencji inżynierskich (rozwinięcie opisów zawartych w części I)

Kategoria

charakterystyki

efektów

uczenia się

Kategoria

opisowa –

aspekty

o podstawowym

znaczeniu

Kod

składnika

opisu

Poziomy 6 i 7

Wiedza:

zna i rozumie

Zakres i głębia – kompletność perspektywy poznawczej i zależności

P6S_WG

P7S_WG

podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych

Kontekst – uwarunkowania, skutki

P6S_WK

P7S_WK

podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form indywidualnej przedsiębiorczości

Umiejętności: potrafi

Wykorzystanie wiedzy – rozwiązywane problemy i wykonywane zadania

P6S_UW

P7S_UW

planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski

przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu:

– wykorzystywać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne,

– dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne,

– dokonywać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich

dokonywać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i oceniać te rozwiązania

projektować – zgodnie z zadaną specyfikacją – oraz wykonywać typowe dla kierunku studiów proste urządzenia, obiekty, systemy lub realizować procesy, używając odpowiednio dobranych metod, technik, narzędzi i materiałów

rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla kierunku studiów, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską – w przypadku studiów o profilu praktycznym

wykorzystywać zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń, obiektów i systemów typowych dla kierunku studiów – w przypadku studiów o profilu praktycznym

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2018-11-28
  • Data wejścia w życie: 2018-11-29
  • Data obowiązywania: 2018-11-29
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA