REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2023 poz. 1119

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)

z dnia 23 maja 2023 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego]

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. poz. 991, z 2020 r. poz. 635, z 2021 r. poz. 1087 i 1562 oraz z 2022 r. poz. 1109) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 1 w ust. 1:

a) pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) chemicznej i ochrony środowiska (CHM), które stanowią załącznik nr 4 do rozporządzenia;”,

b) pkt 21 otrzymuje brzmienie:

„21) poligraficzno-księgarskiej (PGF), które stanowią załącznik nr 21 do rozporządzenia;”;

2) w załączniku nr 1:

a) wprowadzenie do załącznika otrzymuje brzmienie:

„Załącznik zawiera podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży audiowizualnej, określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego:

1) administrator produkcji filmowej i telewizyjnej;

2) asystent kierownika produkcji filmowej i telewizyjnej;

3) fotograf;

4) technik animacji filmowej;

5) technik budowy i strojenia fortepianów i pianin;

6) technik fotografii i multimediów;

7) technik realizacji nagłośnień;

8) technik realizacji nagrań.”,

b) przed podstawą programową kształcenia w zawodzie ASYSTENT KIEROWNIKA PRODUKCJI FILMOWEJ I TELEWIZYJNEJ dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie ADMINISTRATOR PRODUKCJI FILMOWEJ I TELEWIZYJNEJ w brzmieniu:

ADMINISTRATOR PRODUKCJI FILMOWEJ I TELEWIZYJNEJ 343919

KWALIFIKACJA WYODRĘBNIONA W ZAWODZIE

AUD.10. Administrowanie dokumentacją w produkcji audiowizualnej

CELE KSZTAŁCENIA

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie administrator produkcji filmowej i telewizyjnej powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji AUD.10. Administrowanie dokumentacją w produkcji audiowizualnej:

1) prowadzenia dokumentacji produkcji audiowizualnej;

2) prowadzenia analizy finansowo-księgowej projektów audiowizualnych;

3) prowadzenia dokumentacji finansowej w zakresie produkcji audiowizualnej.

EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW

Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji: AUD.10 Administrowanie dokumentacją w produkcji audiowizualnej jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE ADMINISTRATOR PRODUKCJI FILMOWEJ I TELEWIZYJNEJ

Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.

Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji AUD.10. Administrowanie dokumentacją w produkcji audiowizualnej

Pracownia przygotowania produkcji i postprodukcji audiowizualnej wyposażona w:

– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, do urządzenia wielofunkcyjnego, z pakietem programów biurowych oraz oprogramowaniem do planowania i budżetowania produkcji,

– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, do urządzenia wielofunkcyjnego, z pakietem programów biurowych oraz oprogramowaniem do planowania i budżetowania produkcji,

– urządzenie wielofunkcyjne (drukarka sieciowa, skaner, kserograf).

Miejsce realizacji praktyk zawodowych: biuro produkcyjne, biuro redakcji TV, spółka producencka i inne podmioty stanowiące potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół prowadzących kształcenie w zawodzie.

Liczba tygodni przeznaczonych na realizację praktyk zawodowych: 4 tygodnie (140 godzin).

MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONEJ W ZAWODZIE1)

AUD.10. Administrowanie dokumentacją w produkcji audiowizualnej

Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

AUD.10.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

16

AUD.10.2. Podstawy planowania produkcji filmowej i obsługi prawno-księgowej

144

AUD.10.3. Administrowanie dokumentacją finansową w produkcji audiowizualnej

256

AUD.10.4. Rozliczanie dofinansowania produkcji audiowizualnej

96

AUD.10.5. Język obcy zawodowy

96

Razem

608

AUD.10.6. Kompetencje personalne i społeczne2)

AUD.10.7. Organizacja pracy małych zespołów2)

 

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej kształcącej w formie stacjonarnej lub zaocznej, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.

2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych oraz umiejętności w zakresie organizacji pracy małych zespołów.”,

c) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie FOTOGRAF dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie TECHNIK ANIMACJI FILMOWEJ w brzmieniu:

TECHNIK ANIMACJI FILMOWEJ 343920

KWALIFIKACJA WYODRĘBNIONA W ZAWODZIE

AUD.11. Realizacja produkcji filmowej techniką animacji

CELE KSZTAŁCENIA

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik animacji filmowej powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji AUD.11. Realizacja produkcji filmowej techniką animacji:

1) realizacji obrazu technikami animacji;

2) realizacja obrazu techniką animacji 2D;

3) realizacja obrazu techniką animacji 3D;

4) realizacja obrazu techniką animacji poklatkowej.

EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW

Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji AUD.11. Realizacja produkcji filmowej techniką animacji jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK ANIMACJI FILMOWEJ

Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.

Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji AUD.11. Realizacja produkcji filmowej techniką animacji

Pracownia animacji 2D i 3D wyposażona w:

– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, do urządzenia wielofunkcyjnego, z pakietem programów do animacji filmowej (np. Photoshop, Blender), programów biurowych, tablet graficzny, urządzenie do prezentacji,

– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, do urządzenia wielofunkcyjnego, z pakietem programów do animacji filmowej (np. Photoshop, Blender), programów biurowych, tablety graficzne,

– składane stanowiska z pulpitami do animacji rysunkowej oraz materiały kreślarskie (papier, kalki, ołówki o różnej twardości, węgiel kreślarski) (jedno stanowisko dla jednego ucznia),

– urządzenie wielofunkcyjne (drukarka sieciowa, skaner, kserograf).

Pracownia animacji poklatkowej wyposażona w:

– żaluzje lub rolety zaciemniające światło zewnętrzne,

– urządzenie wielofunkcyjne (drukarka sieciowa, skaner, kserograf),

– stanowisko do animacji poklatkowej dla nauczyciela wyposażone w:

– – stół,

– – komputer podłączony do sieci lokalnej z dostępem do internetu, do urządzenia wielofunkcyjnego, z pakietem programów do poklatkowej animacji filmowej (np. Dragonframe) i programów biurowych, urządzenie do prezentacji,

– – zestaw fotograficzny: aparat fotograficzny z obiektywem lub kamera internetowa kompatybilne z programem do poklatkowej animacji filmowej, statyw do aparatu lub kamery, światło punktowe,

– – konstrukcję animacyjną z wymienną głową i stopami (uwzględniającą zróżnicowane sposoby mocowania lalki do podłoża),

– – obiekt animacyjny,

– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) wyposażone w: stół, komputer podłączony do sieci lokalnej z dostępem do internetu, do urządzenia wielofunkcyjnego, z pakietem programów do animacji filmowej (np. Dragonframe) i programów biurowych,

– zestaw fotograficzny: aparat fotograficzny z obiektywem lub kamera internetowa kompatybilne z programem (np. Dragonframe), statyw do aparatu lub kamery, światło punktowe,

– konstrukcję animacyjną z wymienną głową i stopami (uwzględniającą zróżnicowane sposoby mocowania lalki do podłoża),

– obiekt animacyjny.

Szkoła zapewnia dostęp do studia animacji poklatkowej wyposażonego w:

– co najmniej dwie stacje robocze do animacji; każda stacja składa się z:

– – aparatu cyfrowego (body) min. 24MP,

– – zasilacza do aparatu cyfrowego (według modelu),

– – stacji komputerowej (spełniającej co najmniej następujące wymagania techniczne: procesor, który umożliwi wydajną, wielowątkową pracę (na wielu oknach jednocześnie) na programach dla grafików i programach do animacji oraz obsługuje korekcję błędów ECC, płyta główna z 6 portami w standardzie USB3.0, Wi-Fi, Bluetooth, zintegrowana karta dźwiękowa, zintegrowany układ graficzny, co najmniej 16GB RAM, dysk systemowy SSD 500GB, dysk HDD 4TB, karta grafiki z co najmniej 4GB z certyfikatem ISV),

– – klawiatury,

– – myszki bezprzewodowej,

– – wózka stacji komputerowej,

– – monitora do stacji komputerowej,

– – obiektywu podstawowego,

– – obiektywu szerokokątnego,

– – obiektywu długiego,

– – adaptera montażu obiektywu (według modelu),

– – statywu fotograficznego (tripod) z głowicą,

– – oświetlenia,

– – akcesoriów do lamp (statyw oświetleniowy) i modyfikatorów światła,

– – kontrolera USB oraz ze stołu do animacji wraz ze scenografią i obiektami do animacji.

Miejsce realizacji praktyk zawodowych: przedsiębiorstwa produkujące filmy i seriale animowane, agencje reklamowe, przedsiębiorstwa postprodukcyjne, redakcje oprawy telewizyjnej i inne podmioty stanowiące potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół prowadzących kształcenie w zawodzie.

Liczba tygodni przeznaczonych na realizację praktyk zawodowych: 8 tygodni (280 godzin).

MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONEJ W ZAWODZIE1)

AUD.11. Realizacja produkcji filmowej techniką animacji

Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

AUD.11.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

16

AUD.11.2. Podstawy wiedzy o rynku animacji filmowej

128

AUD.11.3. Realizacja animacji filmowej

96

AUD.11.4. Stosowanie technik animacji rysunkowej

160

AUD.11.5. Stosowanie technik animacji 2D

256

AUD.11.6. Stosowanie technik animacji 3D

256

AUD.11.7. Stosowanie technik animacji poklatkowej

256

AUD.11.8. Zarządzanie technikami animacji filmowej

64

AUD.11.9. Język obcy zawodowy

128

Razem

1360

AUD.11.10. Kompetencje personalne i społeczne2)

AUD.11.11. Organizacja pracy małych zespołów2)

 

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej kształcącej w formie stacjonarnej lub zaocznej, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.

2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych oraz umiejętności w zakresie organizacji pracy małych zespołów.”;

3) w załączniku nr 2:

a) wprowadzenie do załącznika otrzymuje brzmienie:

„Załącznik zawiera podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży budowlanej, określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego:

1) betoniarz-zbrojarz;

2) cieśla;

3) dekarz;

4) kamieniarz;

5) kominiarz;

6) monter izolacji budowlanych;

7) monter izolacji przemysłowych;

8) monter konstrukcji budowlanych;

9) monter konstrukcji targowo-wystawienniczych;

10) monter sieci i instalacji sanitarnych;

11) monter stolarki budowlanej;

12) monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie;

13) murarz-tynkarz;

14) operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych;

15) technik aranżacji wnętrz;

16) technik budownictwaI);

17) technik budowy dróg;

18) technik dekarstwa;

19) technik gazownictwa;

20) technik geodeta;

21) technik inżynierii sanitarnej;

22) technik inżynierii środowiska i melioracji;

23) technik izolacji przemysłowych;

24) technik montażu i automatyki stolarki budowlanej;

25) technik obsługi przemysłu targowo-wystawienniczego;

26) technik renowacji elementów architektury;

27) technik robót wykończeniowych w budownictwie;

28) zdun.

I) Dla zawodu technik budownictwa określono trzy podstawy programowe z wyodrębnionymi kwalifikacjami:

1) BUD.01. Wykonywanie robót zbrojarskich i betoniarskich oraz BUD.14. Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysu;

2) BUD.08. Montaż konstrukcji budowlanych oraz BUD.14. Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysu;

3) BUD.12. Wykonywanie robót murarskich i tynkarskich oraz BUD.14. Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysu.”,

b) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ DO ROBÓT ZIEMNYCH I DROGOWYCH dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie TECHNIK ARANŻACJI WNĘTRZ w brzmieniu:

TECHNIK ARANŻACJI WNĘTRZ 311224

KWALIFIKACJE WYODRĘBNIONE W ZAWODZIE

BUD.34. Planowanie i wykonywanie poszczególnych etapów wykończenia wnętrz

BUD.35. Wykonywanie aranżacji wnętrz

CELE KSZTAŁCENIA

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik aranżacji wnętrz powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych:

1) w zakresie kwalifikacji BUD.34. Planowanie i wykonywanie poszczególnych etapów wykończenia wnętrz:

a) organizowania i planowania prac wykończeniowych oraz prac instalacyjnych w budynku,

b) montowania systemów suchej zabudowy,

c) wykonywania wybranych prac: murarskich, malarskich, tapeciarskich, posadzkarskich, tynkarskich, okładzinowych;

2) w zakresie kwalifikacji BUD.35. Wykonywanie aranżacji wnętrz:

a) planowania aranżacji wnętrz,

b) wykonywania wizualizacji i aranżacji wnętrza,

c) aranżowania dekoracji wnętrz,

d) planowania i doboru urządzeń i sterowań oświetleniem i osłonami okiennymi,

e) sporządzania kosztorysów.

EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW

Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji BUD.34. Planowanie i wykonywanie poszczególnych etapów wykończenia wnętrz jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji BUD.35. Wykonywanie aranżacji wnętrz jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK ARANŻACJI WNĘTRZ

Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.

Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w zakresie kwalifikacji BUD.34. Planowanie i wykonywanie poszczególnych etapów wykończenia wnętrz

Pracownia budowlana, wyposażona w:

– stanowiska komputerowe dla nauczyciela z dostępem do internetu, z drukarką, ze skanerem, projektorem multimedialnym oraz pakietem programów biurowych i programów do tworzenia projektów (np. CAD) oraz oprogramowaniem umożliwiającym odtwarzanie plików audiowizualnych,

– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) z dostępem do internetu, drukarki, wyposażone w programy do tworzenia projektów (np. CAD),

– filmy dydaktyczne ilustrujące etapy realizacji procesu budowlanego, technologie wykonywania robót budowlanych, urządzenia i sprzęt budowlany, różne rozwiązania konstrukcyjne,

– normy budowlane, czasopisma specjalistyczne, prospekty, katalogi materiałów budowlanych, zestaw przepisów prawa budowlanego, próbki materiałów budowlanych,

– stanowiska rysunkowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wyposażone w pomoce dydaktyczne do kształtowania wyobraźni przestrzennej,

– przykładowe projekty architektury wnętrz,

– katalogi materiałów wykończeniowych,

– filmy instruktażowe dotyczące montażu osłon okiennych i automatyki wykorzystywanej w sterowaniu osłon okiennych i oświetlenia,

– przykładowe dokumentacje projektowe, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje montażu osłon okiennych, automatyki wykorzystywanej w sterowaniu osłon okiennych i oświetlenia.

Warsztaty szkolne wyposażone w:

– stanowiska montażu systemów suchej zabudowy (jedno stanowisko dla trzech uczniów) wyposażone w przyrządy kontrolno-pomiarowe, przyrządy do trasowania, narzędzia, elektronarzędzia i sprzęt do montażu elementów systemów suchej zabudowy,

– stanowiska wykonywania robót malarskich i tapeciarskich (jedno stanowisko dla trzech uczniów) wyposażone w przyrządy kontrolno-pomiarowe, przyrządy do trasowania, narzędzia i sprzęt do prac malarskich i tapeciarskich, różne podłoża do robót malarskich,

– stanowiska wykonywania robót posadzkarskich i okładzinowych (jedno stanowisko dla trzech uczniów) wyposażone w przyrządy kontrolno-pomiarowe, przyrządy do trasowania, narzędzia, elektronarzędzia i sprzęt do wykonywania prac posadzkarskich i okładzinowych,

– instrukcje producentów, katalogi, instrukcje obsługi maszyn i urządzeń, tablice poglądowe, wzorniki,

– stanowiska do montażu i demontażu osłon okiennych (jedno stanowisko dla czterech uczniów) wyposażone we fragment konstrukcji ścian z otworem okiennym, okna i drzwi balkonowe, osłony okienne z wyposażeniem, systemy elektronicznego sterowania funkcjami wewnętrznych osłon okiennych, przyrządy kontrolno-pomiarowe i narzędzia niezbędne do wykonania robót, instrukcje obsługi maszyn i elektronarzędzi,

– przykładowe osłony okienne takie jak: żaluzje wewnętrzne, karnisze elektryczne, plisy, rolety wewnętrzne,

– wybrane systemy sterowania osłon wewnętrznych i oświetlenia,

– przykładowe dokumentacje projektowe, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje montażu osłon okiennych, automatyki wykorzystywanej w sterowaniu osłon okiennych i oświetlenia,

– urządzenia i systemy elektronicznego sterowania funkcjami osłon okiennych i oświetlenia,

– przyrządy kontrolno-pomiarowe i narzędzia niezbędne do wykonania robót, instrukcje obsługi maszyn i elektronarzędzi.

Szkoła zapewnia dostęp do:

– maszyn i urządzeń CNC przeznaczonych do obróbki płytek ceramicznych,

– agregatów tynkarskich i malarskich,

– szablonów dekoracyjnych do tynków ozdobnych.

Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w zakresie kwalifikacji BUD.35. Wykonywanie aranżacji wnętrz

Pracownia projektowa wyposażona w:

– stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do internetu i drukarki, ze skanerem oraz z projektorem multimedialnym, z pakietem programów biurowych, oprogramowaniem do projektowania architektonicznego (np. Sketch Up i CAD) oraz do kosztorysowania,

– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) z dostępem do internetu, z pakietem programów biurowych, oprogramowaniem do projektowania architektonicznego (np. Sketch Up i CAD) oraz do kosztorysowania,

– tablicę interaktywną, cyfrowy aparat fotograficzny, stoły do projektowania (jeden stół dla dwóch uczniów),

– plansze, zdjęcia, filmy dydaktyczne przedstawiające elementy wyposażenia wnętrz oraz makiety i zdjęcia historycznych i współczesnych wnętrz, plansze przedstawiające etapy pracy projektowej,

– katalogi: tkanin, mebli, materiałów wykończeniowych, elementów dekoracyjnych,

– przykładową dokumentację inwentaryzacyjną oraz przykładowe mapy zasadnicze, szkice, modele i makiety obiektów architektury wnętrz, elementy architektoniczne, plansze, schematy oraz fotografie wnętrz z różnych epok, zestaw przepisów prawa budowlanego.

Miejsce realizacji praktyk zawodowych: przedsiębiorstwa prowadzące prace wykończeniowe, biura projektowe architektury wnętrz i inne podmioty stanowiące potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodzie.

Liczba tygodni przeznaczonych na realizację praktyk zawodowych: 8 tygodni (280 godzin).

MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONYCH W ZAWODZIE1)

BUD.34. Planowanie i wykonywanie poszczególnych etapów wykończenia wnętrz

Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

BUD.34.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

30

BUD.34.2. Techniczne podstawy aranżacji wnętrz

120

BUD.34.3. Organizowanie i planowanie prac wykończeniowych oraz prac instalacyjnych w budynku

180

BUD.34.4. Wykonywanie wybranych prac wykończeniowych z zakresu montowania suchej zabudowy i prac murarskich

150

BUD.34.5. Wykonywanie wybranych prac wykończeniowych z zakresu prac tynkarskich, posadzkarskich, okładzinowych, malarskich i tapeciarskich

150

BUD.34.6. Język obcy zawodowy

30

Razem

660

BUD.34.7. Kompetencje personalne i społeczne2)

 

BUD.34.8. Organizacja pracy małych zespołów2)

BUD.35. Wykonywanie aranżacji wnętrz

Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

BUD.35.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

15

BUD.35.2. Techniczne podstawy aranżacji wnętrz3)

1203)

BUD.35.3. Planowanie aranżacji wnętrz

210

BUD.35.4. Wykonywanie wizualizacji aranżacji wnętrz oraz sporządzanie kosztorysów

180

BUD.35.5. Aranżowanie dekoracji wnętrz oraz planowanie i dobór urządzeń i sterowania oświetleniem i osłonami okiennymi

180

BUD.35.6. Język obcy zawodowy

60

Razem

645+1203)

BUD.35.7. Kompetencje personalne i społeczne2)

 

BUD.35.8. Organizacja pracy małych zespołów2)

 

 

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.

2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych oraz umiejętności w zakresie organizacji pracy małych zespołów.

3) Wskazana jednostka efektów kształcenia nie jest powtarzana w przypadku, gdy kształcenie zawodowe odbywa się w szkole prowadzącej kształcenie w tym zawodzie.”;

4) w załączniku nr 4:

a) tytuł załącznika otrzymuje brzmienie:

„PODSTAWY PROGRAMOWE KSZTAŁCENIA W ZAWODACH SZKOLNICTWA BRANŻOWEGO PRZYPORZĄDKOWANYCH DO BRANŻY CHEMICZNEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA (CHM)”,

b) wprowadzenie do załącznika otrzymuje brzmienie:

„Załącznik zawiera podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży chemicznej i ochrony środowiska, określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego:

1) operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych;

2) operator maszyn i urządzeń w gospodarce odpadami;

3) operator urządzeń przemysłu chemicznego;

4) pracownik pomocniczy w gospodarce odpadamiI);

5) technik analityk;

6) technik gospodarki odpadami;

7) technik ochrony środowiska;

8) technik technologii chemicznej.

I) Zawód o charakterze pomocniczym dla zawodu operator maszyn i urządzeń w gospodarce odpadami.”,

c) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ DO PRZETWÓRSTWA TWORZYW SZTUCZNYCH dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ W GOSPODARCE ODPADAMI w brzmieniu:

OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ W GOSPODARCE ODPADAMI 313211

KWALIFIKACJA WYODRĘBNIONA W ZAWODZIE

CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami

CELE KSZTAŁCENIA

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie operator maszyn i urządzeń w gospodarce odpadami powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami:

1) wykonywania prac związanych z klasyfikowaniem, ewidencjonowaniem i segregowaniem odpadów;

2) wykonywania prac związanych z odbieraniem i transportem odpadów;

3) wykonywania prac związanych ze zbieraniem i przetwarzaniem odpadów, w tym z przygotowaniem do ponownego użycia;

4) wykonywania prac związanych z obsługą maszyn i urządzeń do transportu oraz przetwarzania odpadów.

EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW

Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ W GOSPODARCE ODPADAMI

Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.

Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami

Pracownia gospodarowania odpadami wyposażona w:

– stanowiska mycia rąk (jedno stanowisko dla sześciu uczniów) wyposażone w umywalkę z instalacją zimnej i ciepłej wody, dozownik mydła, środki do dezynfekcji, ręczniki,

– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, urządzenia wielofunkcyjnego, projektora multimedialnego, z pakietem biurowym, dostępem do wersji testowej BDO,

– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, z oprogramowaniem do ewidencji odpadów i opracowywania wyników badań, dostępem do wersji testowej BDO,

– pojemniki na odpady,

– stoły robocze do segregacji odpadów, demontażu odpadów, naprawy i przygotowania do ponownego użycia o wymiarach co najmniej 2 m x 4 m, pokryte materiałem wodoodpornym i odpornym na zabrudzenia (jeden stół dla czterech uczniów),

– zestaw narzędzi: wkrętaki, kombinerki, klucze płasko-oczkowe, nasadowe i bity, młotki, wkrętarki, miernik uniwersalny, piła ręczna do drewna i metalu, przecinak, nóż tapicerski, nożyce do metalu, imadło, łom-wyciągacz,

– przyrządy do sprzątania: szpadel, łopata, szufla, grabie, w tym do liści i trawy, widły, odkurzacz, ręczny sprzęt porządkowy (wiadro, mop, gąbki i ścierki), środki czystości, środki dezynfekcyjne, taczka, chwytak do śmieci,

– stanowisko do badania morfologii odpadów z odciągiem wentylacyjnym (jedno stanowisko dla czterech uczniów), wyposażone w: zestaw sit, pojemniki na poszczególne frakcje, wagi do odpadów – o udźwigu do 10 kg i do 100 kg, wzorcowe zestawy różnych frakcji odpadów (jeden zestaw dla czterech uczniów), wilgotnościomierz z funkcją pomiaru temperatury do badania odpadów, instrukcje do wykonywania ćwiczeń,

– instrukcje obsługi maszyn, urządzeń (przenośnik taśmowy, prasa do odpadów, rozrywarka worków, rozdrabniacz odpadów, taśmociąg sortowniczy, sita, separatory do odpadów, wózek widłowy) i narzędzi stosowanych w zakładzie gospodarowania odpadami,

– przykładowe instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy (stosowane przy pracy w gospodarce odpadami),

– filmy instruktażowe z instalacji gospodarki odpadami – wirtualne wycieczki,

– tablice informacyjne ze schematami funkcjonowania przykładowych zakładów gospodarowania odpadami,

– przykładowe karty charakterystyki substancji lub mieszaniny chemicznej,

– środki ochrony indywidualnej: rękawice ochronne w kat. II i III dostosowane do rodzaju prac, gogle ochronne, osłony twarzy, fartuchy ochronne.

Szkoła zapewnia dostęp do:

– pojazdu do odbioru i transportu odpadów, śmieciarki i pojazdu z urządzeniem hakowym i hydraulicznym dźwigiem samochodowym (HDS),

– maszyn i urządzeń (przenośnik taśmowy, prasa do odpadów, rozrywarka worków, rozdrabniacz odpadów, taśmociąg sortowniczy, sito, separator do odpadów),

– brodzika dezynfekcyjnego, pompowni odcieków, aparatury kontrolno-pomiarowej (piezometry),

– wózka jezdniowego podnośnikowego z mechanicznym napędem podnoszenia.

Uczeń jest przygotowywany do egzaminu w zakresie obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia, z wyłączeniem wózków z wysięgnikiem oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem (kat. II WJO).

MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONEJ W ZAWODZIE1)

CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami

Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

CHM.07.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

30

CHM.07.2. Podstawy gospodarowania odpadami

120

CHM.07.3. Prowadzenie prac związanych z odbiorem i transportem odpadów

140

CHM.07.4. Prowadzenie prac związanych ze zbieraniem i magazynowaniem odpadów

140

CHM.07.5. Przygotowanie do prac związanych z przetwarzaniem odpadów i przygotowaniem do ponownego użycia

100

CHM.07.6. Wykonywanie prac związanych z mechanicznym, biologicznym i termicznym przetwarzaniem odpadów

140

CHM.07.7. Wykonywanie prac związanych z recyklingiem

150

CHM.07.8. Język obcy zawodowy

30

Razem

850

BUD.07.9. Kompetencje personalne i społeczne2)

 

 

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.

2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych.

MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie operator maszyn i urządzeń w gospodarce odpadami po potwierdzeniu CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami może uzyskać dyplom zawodowy w zawodzie technik gospodarki odpadami po potwierdzeniu kwalifikacji CHM.09. Organizowanie i nadzorowanie prac związanych z gospodarowaniem odpadami oraz uzyskaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego.”,

d) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie OPERATOR URZĄDZEŃ PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie PRACOWNIK POMOCNICZY W GOSPODARCE ODPADAMI w brzmieniu:

PRACOWNIK POMOCNICZY W GOSPODARCE ODPADAMI 932922

KWALIFIKACJA WYODRĘBNIONA W ZAWODZIE

CHM.08. Wykonywanie prac pomocniczych w gospodarce odpadami

CELE KSZTAŁCENIA

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie pracownik pomocniczy w gospodarce odpadami powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CHM.08. Wykonywanie prac pomocniczych w gospodarce odpadami:

1) wykonywania prac związanych z odbiorem i transportem odpadów;

2) wykonywania prac związanych z przetwarzaniem odpadów;

3) wykonywania prac związanych ze zbieraniem odpadów i ich przygotowaniem do ponownego użycia.

EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW

Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CHM.08. Wykonywanie prac pomocniczych w gospodarce odpadami niezbędne jest osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE PRACOWNIK POMOCNICZY W GOSPODARCE ODPADAMI

Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.

Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji CHM.08. Wykonywanie prac pomocniczych w gospodarce odpadami

Pracownia gospodarki odpadami wyposażona w:

– stanowiska mycia rąk (jedno stanowisko dla sześciu uczniów) wyposażone w umywalkę z instalacją zimnej i ciepłej wody, dozownik mydła, środki do dezynfekcji, ręczniki,

– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, urządzeniem wielofunkcyjnym, projektorem multimedialnym, z oprogramowaniem biurowym,

– tablicę interaktywną,

– pojemniki na odpady,

– stoły robocze do segregacji odpadów, demontażu odpadów, naprawy i przygotowania do ponownego użycia o wymiarach co najmniej 2 m x 4 m, pokryte materiałem wodoodpornym i odpornym na zabrudzenia (jeden stół dla czterech uczniów),

– zestaw narzędzi monterskich: wkrętarki, wkrętaki, kombinerki, klucze płasko-oczkowe, nasadowe i bity, młotki, miernik uniwersalny, piła ręczna do drewna i metalu, przecinak, nóż tapicerski, nożyce do metalu, imadło, łom-wyciągacz,

– zestaw narzędzi porządkowych: szpadel, łopata, szufla, grabie, w tym do liści i trawy, chwytak do śmieci, widły, odkurzacz, ręczny sprzęt porządkowy, środki do utrzymania czystości (w tym gąbki i ścierki), taczka, wózek podręczny, środki czystości, środki dezynfekcyjne,

– wagi do odpadów: o udźwigu do 10 kg i do 100 kg,

– wzorcowe zestawy różnych frakcji odpadów (jeden zestaw dla czterech uczniów),

– instrukcje do wykonywania ćwiczeń,

– instrukcje obsługi maszyn, urządzeń (przenośnik taśmowy, prasa do odpadów, rozrywarka worków, rozdrabniacz odpadów, taśmociąg sortowniczy, separatory do odpadów, wózek widłowy) i narzędzia stosowane w zakładzie gospodarki odpadami,

– przykładowe instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy (stosowane przy pracy w gospodarce odpadami),

– filmy instruktażowe z instalacji gospodarki odpadami – wirtualne wycieczki,

– tablice informacyjne ze schematami funkcjonowania przykładowych zakładów gospodarowania odpadami,

– przykładowe karty charakterystyki substancji lub mieszaniny chemicznej,

– środki ochrony indywidualnej: rękawice ochronne w kat. II i III dostosowane do rodzaju prac,

– gogle ochronne, osłony twarzy, fartuchy ochronne.

Szkoła zapewnia dostęp do:

– pojazdu do odbioru i transportu odpadów,

– brodzika dezynfekcyjnego,

– maszyn i urządzeń (przenośnik taśmowy, prasa do odpadów, taśmociąg sortowniczy).

MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONEJ W ZAWODZIE1)

CHM.08. Wykonywanie prac pomocniczych w gospodarce odpadami

Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

CHM.08.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

120

CHM.08.2. Wykonywanie prac związanych z odbiorem i transportem odpadów

350

CHM.08.3. Wykonywanie prac związanych z przetwarzaniem odpadów

350

CHM.08.4. Wykonywanie prac związanych ze zbieraniem odpadów i ich przygotowaniem do ponownego użycia

350

CHM.08.5. Język obcy zawodowy

60

Razem

1230

CHM.08.6. Kompetencje personalne i społeczne2)

 

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.

2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych.”,

e) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie TECHNIK ANALITYK dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie TECHNIK GOSPODARKI ODPADAMI w brzmieniu:

TECHNIK GOSPODARKI ODPADAMI 325515

KWALIFIKACJE WYODRĘBNIONE W ZAWODZIE

CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami

CHM.09. Organizowanie i nadzorowanie prac związanych z gospodarowaniem odpadami

CELE KSZTAŁCENIA

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik gospodarki odpadami powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych:

1) w zakresie kwalifikacji CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami:

a) wykonywania prac związanych z klasyfikowaniem, ewidencjonowaniem i segregowaniem odpadów,

b) wykonywania prac związanych z odbieraniem i transportem odpadów,

c) wykonywania prac związanych ze zbieraniem i przetwarzaniem odpadów, w tym z przygotowaniem do ponownego użycia,

d) wykonywania prac związanych z obsługą maszyn i urządzeń do transportu oraz przetwarzania odpadów;

2) w zakresie kwalifikacji CHM.09. Organizowanie i nadzorowanie prac związanych z gospodarowaniem odpadami:

a) organizowanie i nadzorowanie prac związanych z odbieraniem i transportem odpadów,

b) organizowanie i nadzorowanie prac związanych ze zbieraniem i przetwarzaniem odpadów, w tym z przygotowaniem do ponownego użycia,

c) organizowanie i nadzorowanie obrotu materiałowego,

d) prowadzenia ewidencji odpadów, sprawozdawczości oraz pozostałej dokumentacji związanej z gospodarowaniem odpadami,

e) monitorowania oddziaływania prowadzonej działalności związanej z gospodarowaniem odpadami na środowisko.

EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW

Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CHM.09. Organizowanie i prowadzenie prac związanych z gospodarowaniem odpadami niezbędne jest osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK GOSPODARKI ODPADAMI

Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.

Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami

Pracownia gospodarowania odpadami wyposażona w:

– stanowiska mycia rąk (jedno stanowisko dla sześciu uczniów) wyposażone w umywalkę z instalacją zimnej i ciepłej wody, dozownik mydła, środki do dezynfekcji i ręczniki,

– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, urządzenia wielofunkcyjnego, projektora multimedialnego, z pakietem biurowym, dostępem do wersji testowej BDO,

– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, z oprogramowaniem do ewidencji odpadów i opracowywania wyników badań, dostępem do wersji testowej BDO,

– pojemniki na odpady,

– stoły robocze do segregacji odpadów, demontażu odpadów, naprawy i przygotowania do ponownego użycia o wymiarach co najmniej 2 m x 4 m, pokryte materiałem wodoodpornym i odpornym na zabrudzenia (jeden stół dla czterech uczniów),

– zestaw narzędzi: wkrętaki, kombinerki, klucze płasko-oczkowe, nasadowe i bity, młotki, wkrętarki, miernik uniwersalny, piła ręczna do drewna i metalu, przecinak, nóż tapicerski, nożyce do metalu, imadło, łom-wyciągacz,

– przyrządy do sprzątania: szpadel, łopata, szufla, grabie, w tym do liści i trawy, widły, odkurzacz, ręczny sprzęt porządkowy (wiadro, mop, gąbki i ścierki), środki czystości, środki dezynfekcyjne, taczka, chwytak do śmieci,

– stanowisko do badania morfologii odpadów z odciągiem wentylacyjnym (jedno stanowisko dla czterech uczniów), wyposażone w: zestaw sit, pojemniki na poszczególne frakcje, wagi do odpadów – o udźwigu do 10 kg i do 100 kg, wzorcowe zestawy różnych frakcji odpadów (jeden zestaw dla czterech uczniów), wilgotnościomierz z funkcją pomiaru temperatury do badania odpadów, instrukcje do wykonywania ćwiczeń,

– instrukcje obsługi maszyn, urządzeń (przenośnik taśmowy, prasa do odpadów, rozrywarka worków, rozdrabniacz odpadów, taśmociąg sortowniczy, sita, separatory do odpadów, wózek widłowy) i narzędzi stosowanych w zakładzie gospodarowania odpadami,

– przykładowe instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy (stosowane przy pracy w gospodarce odpadami),

– filmy instruktażowe z instalacji gospodarki odpadami – wirtualne wycieczki,

– tablice informacyjne ze schematami funkcjonowania przykładowych zakładów gospodarowania odpadami,

– przykładowe karty charakterystyki substancji lub mieszaniny chemicznej,

– środki ochrony indywidualnej: rękawice ochronne w kat. II i III dostosowane do rodzaju prac, gogle ochronne, osłony twarzy, fartuchy ochronne.

Szkoła zapewnia dostęp do:

– pojazdu do odbioru i transportu odpadów, śmieciarki i pojazdu z urządzeniem hakowym i hydraulicznym dźwigiem samochodowym (HDS),

– maszyn i urządzeń (przenośnik taśmowy, prasa do odpadów, rozrywarka worków, rozdrabniacz odpadów, taśmociąg sortowniczy, sito, separator do odpadów),

– brodzika dezynfekcyjnego, pompowni odcieków, aparatury kontrolno-pomiarowej (piezometry),

– wózka jezdniowego podnośnikowego z mechanicznym napędem podnoszenia.

Uczeń jest przygotowywany do egzaminu w zakresie obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia, z wyłączeniem wózków z wysięgnikiem oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem (kat. II WJO).

Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji CHM.09. Organizowanie i nadzorowanie prac związanych z gospodarowaniem odpadami

Pracownia organizacji gospodarowania odpadami wyposażona w:

– stanowiska mycia rąk (jedno stanowisko dla sześciu uczniów) wyposażone w umywalkę z instalacją zimnej i ciepłej wody, dozownik mydła, środki do dezynfekcji, ręczniki,

– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, urządzenia wielofunkcyjnego, projektora multimedialnego, z pakietem biurowym, dostępem do wersji testowej BDO,

– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, z oprogramowaniem do ewidencji odpadów i opracowywania wyników badań, dostępem do wersji testowej BDO,

– pojemniki na odpady,

– stoły robocze do segregacji odpadów, demontażu odpadów, naprawy i przygotowania do ponownego użycia o wymiarach co najmniej 2 m x 4 m, pokryte materiałem wodoodpornym i odpornym na zabrudzenia (jeden stół dla czterech uczniów),

– zestaw narzędzi: wkrętaki, kombinerki, klucze płasko-oczkowe, nasadowe i bity, młotki, wkrętarki, miernik uniwersalny, piła ręczna do drewna i metalu, przecinak, nóż tapicerski, nożyce do metalu, imadło, łom-wyciągacz,

– przyrządy do sprzątania: szpadel, łopata, szufla, grabie, w tym do liści i trawy, widły, odkurzacz, ręczny sprzęt porządkowy (wiadro, mop, gąbki i ścierki), środki czystości, środki dezynfekcyjne, taczka, chwytak do śmieci,

– stanowisko do badania morfologii odpadów z odciągiem wentylacyjnym (jedno stanowisko dla czterech uczniów), wyposażone w: zestaw sit, pojemniki na poszczególne frakcje, wagi do odpadów – o udźwigu do 10 kg i do 100 kg, wzorcowe zestawy różnych frakcji odpadów (jeden zestaw dla czterech uczniów), wilgotnościomierz z funkcją pomiaru temperatury do badania odpadów, instrukcje do wykonywania ćwiczeń,

– instrukcje obsługi maszyn, urządzeń (przenośnik taśmowy, prasa do odpadów, rozrywarka worków, rozdrabniacz odpadów, taśmociąg sortowniczy, sita, separatory do odpadów, wózek widłowy) i narzędzi stosowanych w zakładzie gospodarowania odpadami,

– przykładowe instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy (stosowane przy pracy w gospodarce odpadami),

– filmy instruktażowe z instalacji gospodarki odpadami – wirtualne wycieczki,

– tablice informacyjne ze schematami funkcjonowania przykładowych zakładów gospodarowania odpadami,

– przykładowe karty charakterystyki substancji lub mieszaniny chemicznej,

– środki ochrony indywidualnej: rękawice ochronne w kat. II i III dostosowane do rodzaju prac, gogle ochronne, osłony twarzy, fartuchy ochronne.

Miejsce realizacji praktyk zawodowych: zakłady i instytucje zajmujące się gospodarką odpadami i inne podmioty stanowiące potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół prowadzących kształcenie w zawodzie.

Liczba tygodni przeznaczonych na realizację praktyk zawodowych: 8 tygodni (280 godzin), a w przypadku branżowej szkoły II stopnia – 4 tygodnie (140 godzin).

MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONEJ W ZAWODZIE1)

CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami

Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

CHM.07.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

30

CHM.07.2. Podstawy gospodarowania odpadami

120

CHM.07.3. Prowadzenie prac związanych z odbiorem i transportem odpadów

140

CHM.07.4. Prowadzenie prac związanych ze zbieraniem i magazynowaniem odpadów

140

CHM.07.5. Przygotowanie do prac związanych z przetwarzaniem odpadów i przygotowaniem do ponownego użycia

100

CHM.07.6. Wykonywanie prac związanych z mechanicznym, biologicznym i termicznym przetwarzaniem odpadów

140

CHM.07.7. Wykonywanie prac związanych z recyklingiem

150

CHM.07.8. Język obcy zawodowy

30

Razem

850

CHM.07.9. Kompetencje personalne i społeczne2)

 

CHM.09. Organizowanie i nadzorowanie prac związanych z gospodarowaniem odpadami

Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

CHM.09.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

15

CHM.09.2. Podstawy gospodarowania odpadami3)

1203)

CHM.09.3. Planowanie prac związanych z gospodarowaniem odpadami

120

CHM.09.4. Organizowanie i nadzorowanie prac związanych z gospodarowaniem odpadami

215

CHM.09.5. Ewidencja odpadów i sprawozdawczość środowiskowa oraz pozostała dokumentacja związana z gospodarowaniem odpadami

90

CHM.09.6. Język obcy zawodowy

30

Razem

470+1203)

CHM.09.7. Kompetencje personalne i społeczne2)

CHM.09.8. Organizacja pracy małych zespołów2)

 

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.

2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych oraz umiejętności w zakresie organizacji pracy małych zespołów.

3) Wskazana jednostka efektów kształcenia nie jest powtarzana w przypadku, gdy kształcenie zawodowe odbywa się w szkole prowadzącej kształcenie w tym zawodzie.”;

5) w załączniku nr 5:

a) wprowadzenie do załącznika otrzymuje brzmienie:

„Załącznik zawiera podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży drzewno-meblarskiej, określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego:

1) koszykarz-plecionkarz;

2) operator maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego;

3) pracownik pomocniczy stolarzaI);

4) stolarz;

5) tapicer;

6) technik papiernictwa;

7) technik przemysłu drzewnego;

8) technik technologii drewna.

I) Zawód o charakterze pomocniczym dla zawodu stolarz.”,

b) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie KOSZYKARZ-PLECIONKARZ dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ PRZEMYSŁU DRZEWNEGO w brzmieniu:

OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ PRZEMYSŁU DRZEWNEGO 817213

KWALIFIKACJA WYODRĘBNIONA W ZAWODZIE

DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej

CELE KSZTAŁCENIA

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie operator maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej:

1) obsługi urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej;

2) bieżącej konserwacji maszyn i urządzeń sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej.

EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW

Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ PRZEMYSŁU DRZEWNEGO

Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.

Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej

Pracownia materiałoznawstwa i technologii mechanicznych wyposażona w:

– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu z drukarką, skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną, lub monitorem interaktywnym,

– zestawy próbek różnych gatunków drewna, materiałów drzewnych, tworzyw drzewnych, materiałów drewnopochodnych, klejów i substancji dodatkowych, materiałów do zabezpieczania i uszlachetniania powierzchni,

– modele połączeń elementów z drewna i materiałów drewnopochodnych, wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych, opakowań, konstrukcji i podzespołów, detale, okucia i łączniki,

– katalogi wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych,

– schematy maszyn i urządzeń do przetwarzania drewna i materiałów drewnopochodnych,

– schematy procesów technologicznych, dokumentacje technologiczne,

– normy dotyczące przetwarzania drewna i materiałów drewnopochodnych oraz wykonywania wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych,

– modele, przekroje, atrapy maszyn i urządzeń, elementy układów hydraulicznych i pneumatycznych,

– próbki materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych, elementy maszyn i urządzeń,

– katalogi maszyn i narzędzi,

– schematy części maszyn i urządzeń narzędzi, parametry kątowe narzędzi,

– instrukcje obsługi maszyn i urządzeń, poradniki zawodowe, dokumentacje techniczno-ruchowe maszyn i urządzeń, instrukcje technologiczne i stanowiskowe.

Warsztaty szkolne wyposażone w:

– stanowiska do wykonania wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów),

– elementy i modele wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych,

– specjalistyczny sprzęt kontrolno-pomiarowy stosowany w produkcji drzewnej (suwmiarka, miara zwijana, grubościomierz, wilgotnościomierz, połyskościomierz),

– obrabiarki konwencjonalne, wiertarki stołowe, szlifierkę, ostrzałkę, przyrządy traserskie, przyrządy pomiarowe, narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej skrawaniem,

– elementy i modele wyrobów drewnianych lub drewnopochodnych, narzędzia, maszyny i urządzenia do ręcznej i maszynowej obróbki drewna i tworzyw drzewnych, obróbki hydrotermicznej i plastycznej, prac wykończeniowych i montażowych,

– przyrządy i uchwyty obróbkowe,

– schematy części maszyn i urządzeń, rysunki ostrzy narzędzi, parametry kątowe narzędzi,

– oprzyrządowanie obróbkowe, narzędzia i urządzenia montażowe,

– katalogi i materiały informacyjne przedsiębiorstw produkujących narzędzia,

– obrabiarki i urządzenia, schematy procesów technologicznych,

– środki ochrony indywidualnej,

– instrukcje obsługi maszyn i urządzeń, poradniki zawodowe, dokumentacje techniczno-ruchowe maszyn i urządzeń, instrukcje technologiczne i stanowiskowe,

– instalację sprężonego powietrza,

– instalację odciągu pyłu drzewnego.

Szkoła zapewnia dostęp do maszyn sterowanych cyfrowo przemysłu drzewnego:

– centrum obróbcze (CNC),

– wiertarki wielowrzecionowe sterowane cyfrowo,

– piła panelowa.

MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONEJ W ZAWODZIE1)

DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej

Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

DRM.09.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

30

DRM.09.2. Podstawy przetwórstwa drewna i materiałów drewnopochodnych

120

DRM.09.3. Obsługiwanie maszyn i urządzeń sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej

240

DRM.09.4. Konserwacja maszyn i urządzeń sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej

210

DRM.09.5. Obsługiwanie i konserwacja konwencjonalnych maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej

90

DRM.09.6. Język obcy zawodowy

30

Razem

720

DRM.09.7. Kompetencje personalne i społeczne2)

 

 

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.

2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych.

MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie operator maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego po potwierdzeniu kwalifikacji DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej może uzyskać dyplom zawodowy w zawodzie technik przemysłu drzewnego po potwierdzeniu kwalifikacji DRM.10. Planowanie i organizacja procesów zautomatyzowanych w przemyśle drzewnym oraz uzyskaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego.”,

c) uchyla się podstawę programową kształcenia w zawodzie MECHANIK-OPERATOR MASZYN DO PRODUKCJI DRZEWNEJ,

d) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie TECHNIK PAPIERNICTWA dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie TECHNIK PRZEMYSŁU DRZEWNEGO w brzmieniu:

TECHNIK PRZEMYSŁU DRZEWNEGO 311948

KWALIFIKACJE WYODRĘBNIONE W ZAWODZIE

DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej

DRM.10. Planowanie i organizacja procesów zautomatyzowanych w przemyśle drzewnym

CELE KSZTAŁCENIA

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik przemysłu drzewnego powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych:

1) w zakresie kwalifikacji DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej:

a) obsługi i monitorowania urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej,

b) bieżącej konserwacji maszyn i urządzeń sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej;

2) w zakresie kwalifikacji DRM.10. Planowanie i organizacja procesów zautomatyzowanych w przemyśle drzewnym:

a) planowania zautomatyzowanych procesów produkcyjnych w przemyśle drzewnym,

b) dobierania i wdrażania systemów zautomatyzowanych maszyn i urządzeń w przemyśle drzewnym,

c) organizowania i nadzoru zautomatyzowanych procesów produkcyjnych w przemyśle drzewnym.

EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW

Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji DRM.10. Planowanie i organizacja procesów zautomatyzowanych w przemyśle drzewnym jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK PRZEMYSŁU DRZEWNEGO

Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.

Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej

Pracownia materiałoznawstwa i technologii mechanicznych wyposażona w:

– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu z drukarką, skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną, lub monitorem interaktywnym,

– zestawy próbek różnych gatunków drewna, materiałów drzewnych, tworzyw drzewnych, materiałów drewnopochodnych, klejów i substancji dodatkowych, materiałów do zabezpieczania i uszlachetniania powierzchni,

– modele połączeń elementów z drewna i materiałów drewnopochodnych, wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych, opakowań, konstrukcji i podzespołów, detale, okucia i łączniki,

– katalogi wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych,

– schematy maszyn i urządzeń do przetwarzania drewna i materiałów drewnopochodnych,

– schematy procesów technologicznych, dokumentacje technologiczne,

– normy dotyczące przetwarzania drewna i materiałów drewnopochodnych oraz wykonywania wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych,

– modele, przekroje, atrapy maszyn i urządzeń, elementy układów hydraulicznych i pneumatycznych,

– próbki materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych, elementy maszyn i urządzeń,

– katalogi maszyn i narzędzi,

– schematy części maszyn i urządzeń narzędzi, parametry kątowe narzędzi,

– instrukcje obsługi maszyn i urządzeń, poradniki zawodowe, dokumentacje techniczno-ruchowe maszyn i urządzeń, instrukcje technologiczne i stanowiskowe.

Warsztaty szkolne wyposażone w:

– stanowiska do wykonania wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów),

– elementy i modele wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych,

– specjalistyczny sprzęt kontrolno-pomiarowy stosowany w produkcji drzewnej (suwmiarka, miara zwijana, grubościomierz, wilgotnościomierz, połyskościomierz),

– obrabiarki konwencjonalne, wiertarki stołowe, szlifierkę, ostrzałkę, przyrządy traserskie, przyrządy pomiarowe, narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej skrawaniem,

– elementy i modele wyrobów drewnianych lub drewnopochodnych, narzędzia, maszyny i urządzenia do ręcznej i maszynowej obróbki drewna i tworzyw drzewnych, obróbki hydrotermicznej i plastycznej, prac wykończeniowych i montażowych,

– przyrządy i uchwyty obróbkowe,

– schematy części maszyn i urządzeń, rysunki ostrzy narzędzi, parametry kątowe narzędzi,

– oprzyrządowanie obróbkowe, narzędzia i urządzenia montażowe,

– katalogi i materiały informacyjne przedsiębiorstw produkujących narzędzia,

– obrabiarki i urządzenia, schematy procesów technologicznych,

– środki ochrony indywidualnej,

– instrukcje obsługi maszyn i urządzeń, poradniki zawodowe, dokumentacje techniczno-ruchowe maszyn i urządzeń, instrukcje technologiczne i stanowiskowe,

– instalację sprężonego powietrza,

– instalację odciągu pyłu drzewnego.

Szkoła zapewnia dostęp do maszyn sterowanych cyfrowo przemysłu drzewnego:

– centrum obróbcze (CNC),

– wiertarki wielowrzecionowe sterowane cyfrowo,

– piła panelowa.

Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji DRM.10. Planowanie i organizacja procesów zautomatyzowanych w przemyśle drzewnym

Pracownia elementów i urządzeń automatyki przemysłu drzewnego wyposażona w:

– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, z urządzeniem wielofunkcyjnym, projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną, lub monitorem interaktywnym oraz oprogramowaniem umożliwiającym symulację i rejestrację pracy układów elektrycznych,

– stanowiska (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) umożliwiające naukę zasady działania, eksploatacji i diagnostyki czujników, sygnalizatorów, regulatorów, urządzeń energoelektronicznych (przemienników częstotliwości, zasilaczy silników prądu stałego i łączników półprzewodnikowych), zabezpieczenia nadprądowe i różnicowoprądowe, urządzenia pneumatyczne – przetworniki, pozycjonery,

– siłowniki, elektrozawory, zawory regulacyjne, sprężarkę, stację olejową, materiały instruktażowe z zakresu budowy, diagnozowania, obsługi i naprawy układów i elementów automatyki przemysłu drzewnego,

– stanowiska (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) sterowania układów elektrycznych, pneumatycznych, elektropneumatycznych, stosowanych w układach automatyki przemysłu drzewnego (w tym sterowanie za pomocą sterowników PLC),

– stanowiska z zakresu elektrotechniki (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) wyposażone w zasilacze stabilizowane napięcia stałego, zadajniki stanów logicznych, zestawy elementów elektrycznych, przewody i kable elektryczne, przekaźniki i styczniki, łączniki i przełączniki,

– wskaźniki, sygnalizatory, silniki elektryczne małej mocy,

– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) z oprogramowaniem umożliwiającym symulację i rejestrację pracy układów elektrycznych.

Pracownia projektowania automatyzacji maszyn, urządzeń i wyrobów z drewna i drewnopochodnych wyposażona w:

– stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do internetu z pakietem programów biurowych i oprogramowania CAD (Computer Aided Design) z drukarką, skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną, lub monitorem interaktywnym,

– stanowisko komputerowe dla ucznia z dostępem do internetu z pakietem programów biurowych i oprogramowania CAD (Computer Aided Design),

– stanowiska z instalacjami zawierającymi sterowniki PLC (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) umożliwiające diagnostykę instalacji wyposażonych w sterowniki PLC.

Szkoła zapewnia dostęp do cyfrowych maszyn przemysłu drzewnego:

– centrum obróbcze (CNC),

– dostęp do systemów zautomatyzowanych maszyn i urządzeń (detekcja jakości, predykcja awarii, zarządzanie poborem energii, śledzenie wskaźników produkcyjnych, sterowanie zdalne, automatyczne zarządzanie produkcją).

Liczba tygodni przeznaczonych na realizację praktyk zawodowych: 8 tygodni (280 godzin), a w przypadku branżowej szkoły II stopnia – 4 tygodnie (140 godzin).

MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONYCH W ZAWODZIE1)

DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej

Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

DRM.09.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

30

DRM.09.2. Podstawy przetwórstwa drewna i materiałów drewnopochodnych

120

DRM.09.3. Obsługiwanie maszyn i urządzeń sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej

240

DRM.09.4. Konserwacja maszyn i urządzeń sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej

210

DRM.09.5. Obsługiwanie i konserwacja konwencjonalnych maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej

90

DRM.09.6. Język obcy zawodowy

30

Razem

720

DRM.09.7. Kompetencje personalne i społeczne2)

 

DRM.10. Planowanie i organizacja procesów zautomatyzowanych w przemyśle drzewnym

 

Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

DRM.10.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

30

DRM.10.2. Podstawy automatyki przemysłu drzewnego

150

DRM.10.3. Planowanie przebiegu zautomatyzowanych procesów produkcyjnych przemysłu drzewnego

210

DRM.10.4. Organizowanie i monitorowanie zautomatyzowanych procesów produkcyjnych w przemyśle drzewnym

120

DRM.10.5. Język obcy zawodowy

30

Razem

540

DRM.10.6. Kompetencje personalne i społeczne2)

 

DRM.10.7. Organizacja pracy małych zespołów2)

 

 

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.

2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych oraz umiejętności w zakresie organizacji pracy małych zespołów.”;

6) w załączniku nr 11:

a) wprowadzenie do załącznika otrzymuje brzmienie:

„Załącznik zawiera podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży handlowej, określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego:

1) sprzedawca;

2) technik handlowiec.”,

b) w podstawie programowej kształcenia w zawodzie SPRZEDAWCA część „MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE” otrzymuje brzmienie:

MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie sprzedawca po potwierdzeniu kwalifikacji HAN.01. Prowadzenie sprzedaży może uzyskać dyplom zawodowy w zawodzie technik handlowiec po potwierdzeniu kwalifikacji HAN.02. Prowadzenie działań handlowych oraz uzyskaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego albo dyplom zawodowy w zawodzie technik księgarstwa po potwierdzeniu kwalifikacji PGF.10. Prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej oraz uzyskaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego.”,

c) w podstawie programowej kształcenia w zawodzie TECHNIK HANDLOWIEC część „MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE” otrzymuje brzmienie:

MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik handlowiec po potwierdzeniu kwalifikacji HAN.01. Prowadzenie sprzedaży może uzyskać dyplom zawodowy w zawodzie technik księgarstwa po potwierdzeniu kwalifikacji PGF.10. Prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej.”,

d) uchyla się podstawę programową kształcenia w zawodzie TECHNIK KSIĘGARSTWA;

7) w załączniku nr 21:

a) tytuł załącznika otrzymuje brzmienie:

„PODSTAWY PROGRAMOWE KSZTAŁCENIA W ZAWODACH SZKOLNICTWA BRANŻOWEGO PRZYPORZĄDKOWANYCH DO BRANŻY POLIGRAFICZNO-KSIĘGARSKIEJ (PGF)”,

b) wprowadzenie do załącznika otrzymuje brzmienie:

„Załącznik zawiera podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży poligraficzno-księgarskiej, określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego:

1) animator rynku książki;

2) drukarz fleksograficzny;

3) drukarz offsetowy;

4) operator procesów introligatorskich;

5) technik grafiki i poligrafii cyfrowej;

6) technik księgarstwa;

7) technik procesów drukowaniaI);

8) technik procesów introligatorskich;

9) technik reklamy.

I) Dla zawodu technik procesów drukowania określono dwie podstawy programowe z wyodrębnionymi kwalifikacjami:

1) PGF.01. Realizacja procesów drukowania z użyciem fleksograficznych form drukowych oraz PGF.06. Planowanie i kontrola produkcji poligraficznej;

2) PGF.02. Realizacja procesów drukowania z offsetowych form drukowych oraz PGF.06. Planowanie i kontrola produkcji poligraficznej.”,

c) przed podstawą programową kształcenia w zawodzie DRUKARZ FLEKSOGRAFICZNY dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie ANIMATOR RYNKU KSIĄŻKI w brzmieniu:

ANIMATOR RYNKU KSIAŻKI 343305

KWALIFIKACJA WYODRĘBNIONA W ZAWODZIE

PGF.09. Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem rynku książki oraz relacjami z klientami

CELE KSZTAŁCENIA

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie animator rynku książki powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji PGF.09. Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem rynku książki oraz relacjami z klientami:

1) założenia i prowadzenia przedsiębiorstwa rynku książki;

2) wykonywania prac związanych realizacją transakcji kupna i sprzedaży;

3) pozyskiwania informacji o asortymencie księgarskim i rynku wydawnictw;

4) organizowania działań marketingowych;

5) stosowania technik informatycznych i mediów społecznościowych.

EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW

Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji: PGF.09. Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem rynku książki oraz relacjami z klientami jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE ANIMATOR RYNKU KSIĄŻKI

Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.

Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji PGF.09. Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem rynku książki oraz relacjami z klientami

Pracownia rynku książki wyposażona w:

– stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do internetu, z drukarką, skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym oraz projektorem multimedialnym, tablicą interaktywną lub monitorem interaktywnym, pakietem programów biurowych i oprogramowaniem do obsługi sprzedaży i gospodarki magazynowej oraz oprogramowaniem graficznym,

– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) z dostępem do internetu, z pakietem programów biurowych i oprogramowaniem do obsługi sprzedaży i gospodarki magazynowej oraz oprogramowaniem graficznym,

– stanowiska prowadzenia sprzedaży (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), urządzenia do rejestrowania sprzedaży,

– materiały do pakowania towarów,

– wyposażenie do przechowywania i eksponowania asortymentu rynku książki (regały, stoły, standy),

– pozycje wydawnicze księgarni ogólnoasortymentowej i specjalistycznej,

– publikacje i media branżowe rynku książki,

– czytniki e-booków,

– sprzęt fotograficzny,

– sprzęt wystawienniczy,

– materiały biurowe, rysunkowe i malarskie,

– mikrofon zewnętrzny.

Szkoła zapewnia dostęp do:

– bazy Biblioteki Narodowej,

– Biblioteki Analiz,

– Ogólnopolskiej Bazy Księgarń,

– Polskich Bibliotek Cyfrowych,

– katalogów hurtowni polskich (np. FK Olesiejuk, Platon, OSDW Azymut).

Miejsce realizacji praktyk zawodowych: wydawnictwa, księgarnie (stacjonarne, antykwariaty, internetowe), firmy dystrybucyjne i inne podmioty stanowiące potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół prowadzących kształcenie w zawodzie.

Liczba tygodni przeznaczonych na realizację praktyk zawodowych: 8 tygodni (280 godzin).

MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONYCH W ZAWODZIE1)

PGF.09. Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem rynku książki oraz relacjami z klientami

Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

PGF.09.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

30

PGF.09.2. Podstawy wiedzy o książce

120

PGF.09.3. Zakładanie i prowadzenie przedsiębiorstwa rynku książki

180

PGF.09.4. Realizacja procesu sprzedaży publikacji

120

PGF.09.5. Organizacja i zarządzanie procesami marketingowymi z wykorzystaniem nowoczesnych technik informatycznych i mediów społecznościowych oraz budowanie relacji z klientami

210

PGF.09.6. Język obcy zawodowy

90

Razem

750

PGF.09.7. Kompetencje personalne i społeczne2)

PGF.09.8. Organizacja pracy małych zespołów2)

 

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.

2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych oraz umiejętności w zakresie organizacji pracy małych zespołów.”,

d) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie TECHNIK GRAFIKI I POLIGRAFII CYFROWEJ dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie TECHNIK KSIĘGARSTWA w brzmieniu:

TECHNIK KSIĘGARSTWA 522306

KWALIFIKACJE WYODRĘBNIONE W ZAWODZIE

HAN.01. Prowadzenie sprzedaży

PGF.10. Prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej

CELE KSZTAŁCENIA

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik księgarstwa powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych:

1) w zakresie kwalifikacji HAN.01. Prowadzenie sprzedaży:

a) wykonywania prac związanych z obsługą klientów oraz realizacją transakcji kupna i sprzedaży,

b) przyjmowania dostaw oraz przygotowywania towarów do sprzedaży;

2) w zakresie kwalifikacji PGF.10. Prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej:

a) pozyskiwania informacji o asortymencie księgarskim i rynku wydawnictw,

b) opracowywania bibliografii i katalogów,

c) organizowania działań marketingowych w księgarni.

EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW

Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji HAN.01. Prowadzenie sprzedaży jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji PGF.10. Prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych zakładanych efektów kształcenia:

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK KSIĘGARSTWA

Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.

Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji HAN.01. Prowadzenie sprzedaży

Pracownia organizowania i prowadzenia sprzedaży wyposażona w:

– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, z drukarką, skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym oraz projektorem multimedialnym, tablicą interaktywną lub monitorem interaktywnym, pakietem programów biurowych i oprogramowaniem do obsługi sprzedaży i gospodarki magazynowej,

– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, z pakietem programów biurowych i oprogramowaniem do obsługi sprzedaży i gospodarki magazynowej,

– stanowiska prowadzenia sprzedaży (jedno stanowisko dla dwóch uczniów),

– urządzenia do rejestrowania sprzedaży, urządzenia do przechowywania, eksponowania, transportu i znakowania towarów, atrapy towarów, materiały do pakowania towarów, przyrządy do kontroli jakości i warunków przechowywania towarów oraz do określania masy i wielkości towarów,

– druki dokumentów dotyczących organizacji i prowadzenia sprzedaży oraz instrukcje obsługi urządzeń.

Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji PGF.10. Prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej

Pracownia księgarska wyposażona w:

– stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do internetu, z drukarką, skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną lub monitorem interaktywnym,

– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) z dostępem do internetu, z podłączeniem do drukarki sieciowej lub biurowego urządzenia wielofunkcyjnego z pakietem programów biurowych oraz specjalistycznych programów komputerowych do obsługi księgarni,

– wyposażenie do przechowywania i eksponowania asortymentu księgarskiego,

– pozycje wydawnicze księgarni ogólnoasortymentowej i specjalistycznej,

– tablice Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej,

– bibliografie ogólne i specjalne, katalogi wydawnicze, encyklopedie, słowniki, normy bibliograficzne.

Pracownia organizacji reklamy wyposażona w:

– stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do internetu, z drukarką, skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną lub monitorem interaktywnym,

– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu i drukarki lub biurowego urządzenia wielofunkcyjnego, z pakietem programów biurowych i oprogramowaniem do obróbki grafiki rastrowej oraz tworzenia i edycji grafiki wektorowej,

– skanery, drukarki lub urządzenia wielofunkcyjne (jedno urządzenie na cztery stanowiska komputerowe),

– sprzęt fotograficzny,

– sprzęt wystawienniczy,

– materiały biurowe, rysunkowe i malarskie.

Miejsce realizacji praktyk zawodowych: księgarnie, inne podmioty gospodarcze prowadzące sprzedaż asortymentu księgarskiego i inne podmioty stanowiące potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół prowadzących kształcenie w zawodzie.

Liczba tygodni przeznaczonych na realizację praktyk zawodowych: 8 tygodni (280 godzin), a w przypadku branżowej szkoły II stopnia – 4 tygodnie (140 godzin).

MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONYCH W ZAWODZIE1)

HAN.01. Prowadzenie sprzedaży

Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

HAN.01.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

30

HAN.01.2. Podstawy handlu

60

HAN.01.3. Organizowanie sprzedaży

270

HAN.01.4. Sprzedaż towarów

390

HAN.01.5. Język obcy zawodowy

60

Razem

810

HAN.01.6. Kompetencje personalne i społeczne2)

 

PGF.10. Prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej

Nazwa jednostki efektów kształcenia

Liczba godzin

PGF.10.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

30

PGF.10.2. Podstawy handlu3)

603)

PGF.10.3. Pozyskiwanie informacji o asortymencie księgarskim i rynku wydawnictw

150

PGF.10.4. Opracowywanie bibliografii i katalogów

135

PGF.10.5. Organizowanie działań marketingowych w księgarni

120

PGF.10.6. Język obcy zawodowy

60

Razem

495+603)

PGF.10.7. Kompetencje personalne i społeczne2)

PGF.10.8. Organizacja pracy małych zespołów2)

 

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.

2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych oraz umiejętności w zakresie organizacji pracy małych zespołów.

3) Wskazana jednostka efektów kształcenia nie jest powtarzana, w przypadku gdy kształcenie zawodowe odbywa się w szkole prowadzącej kształcenie w tym zawodzie.

MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE

Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik księgarstwa po potwierdzeniu kwalifikacji HAN.01. Prowadzenie sprzedaży może uzyskać dyplom zawodowy w zawodzie technik handlowiec po potwierdzeniu kwalifikacji HAN.02. Prowadzenie działań handlowych.”.

§ 2. [Prowadzenie kształcenia w zawodzie technik gospodarki odpadami w branżowej szkole II stopnia]

Kształcenie w zawodzie technik gospodarki odpadami w branżowej szkole II stopnia, w oparciu o podstawę programową kształcenia w zawodzie technik gospodarki odpadami, określoną w załączniku nr 4 do rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, prowadzi się począwszy od roku szkolnego 2026/2027.

§ 3. [Przepis przejściowy]

Kształcenie w zawodzie mechanik-operator maszyn do produkcji drzewnej, rozpoczęte przed dniem 1 września 2023 r. w branżowej szkole I stopnia, na kwalifikacyjnym kursie zawodowym i na kursie umiejętności zawodowych prowadzi się do zakończenia cyklu kształcenia zgodnie z przepisami rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.

§ 4. [Przepis przejściowy]

Kształcenie w zawodzie technik księgarstwa, w którym wyodrębniono kwalifikacje „HAN.01. Prowadzenie sprzedaży” i „HAN.03. Prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej”, rozpoczęte przed dniem 1 września 2023 r. w technikum, w branżowej szkole II stopnia, na kwalifikacyjnym kursie zawodowym i na kursie umiejętności zawodowych, prowadzi się do zakończenia cyklu kształcenia zgodnie z przepisami rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

§ 5. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2023 r.

Minister Edukacji i Nauki: wz. D. Piontkowski


1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA