REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 1321

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ1)

z dnia 15 września 2025 r.

w sprawie pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie wyposażenia pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą w system ERTMS w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 30 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079 oraz z 2024 r. poz. 1717) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie wyposażenia według wzorca 4.0.0 wersji 1.1. lub wyższej pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą w Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym, obejmujący:

1) urządzenie pokładowe Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) oraz Globalnego Systemu Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej (GSM-R) łącznie albo

2) tylko urządzenie pokładowe Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) - w przypadku gdy Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej (GSM-R) jest już zainstalowany

- zwany dalej „systemem ERTMS”, w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, zwanego dalej „programem”, a także podmiot udzielający pomocy.

§ 2.

1. Pomoc może być udzielona przedsiębiorcy z jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), mającemu siedzibę, oddział lub przedstawicielstwo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wpisanemu do europejskiego rejestru pojazdów kolejowych (EVR), będącemu właścicielem pojazdu kolejowego z napędem lub z kabiną sterowniczą lub posiadającemu prawo do korzystania z takiego pojazdu kolejowego jako środka transportu, na realizację projektu w zakresie wyposażenia według wzorca 4.0.0 wersji 1.1. lub wyższej pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą w system ERTMS.

2. Pomoc może dotyczyć pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą niemających więcej niż 35 lat, licząc od daty ich produkcji, lub więcej niż 10 lat, licząc od daty wykonania:

1) prac modyfikacyjnych w pojeździe kolejowym, które zmieniają przeznaczenie pojazdu kolejowego lub poprawiają jego ogólne osiągi techniczne, w tym zmiany charakterystyki trakcyjnej, prędkości maksymalnej, mocy oraz zdolności do zasilania w różnych systemach;

2) czynności mających na celu podniesienie standardu pojazdu kolejowego lub jego odnowienie wykonywanych w wyspecjalizowanych zakładach lub u producenta na poziomie 5 utrzymania pojazdu kolejowego, o którym mowa w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 226 oraz z 2017 r. poz. 1525).

3. Pomocy nie udziela się przedsiębiorcy:

1) na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc publiczną za niezgodną z rynkiem wewnętrznym Unii Europejskiej;

2) znajdującemu się w trudnej sytuacji w rozumieniu sekcji 2.2. komunikatu Komisji - Wytyczne dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz. Urz. UE C 249 z 31.07.2014, str. 1, z późn. zm.2)).

4. Przedsiębiorca otrzymuje pomoc, jeżeli:

1) zakres realizacji projektu jest zgodny z ust. 1 i 2;

2) wydatki kwalifikowalne na realizację projektu są ponoszone w zakresie określonym w § 4 ust. 1;

3) zobowiąże się, że projekt zachowa trwałość operacji zgodnie z art. 65 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159, z późn. zm.3)), zwanego dalej „rozporządzeniem 2021/1060”;

4) zobowiąże się, że pojazdy kolejowe z napędem lub z kabiną sterowniczą objęte pomocą będą wykorzystywane do wykonywania działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności do przewozów kolejowych, które mają swój początek lub koniec na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub których trasa przebiega przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

5) zobowiąże się, że pojazdy kolejowe z napędem lub z kabiną sterowniczą objęte pomocą będą udostępniane na przejrzystych, równych i niedyskryminujących warunkach - w przypadku przedsiębiorstwa prowadzącego działalność gospodarczą polegającą na wynajmowaniu lub leasingu pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą.

§ 3.

1. Podmiotem udzielającym pomocy jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych, zwane dalej „CUPT”.

2. Pomoc jest udzielana w formie dotacji przeznaczonej na pokrycie wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 4 ust. 1.

3. Wybór projektu do dofinansowania następuje w trybie konkurencyjnym, o którym mowa w art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, zwanej dalej „ustawą”, na podstawie wniosku o dofinansowanie projektu, o którym mowa w art. 50 ust. 1 ustawy.

§ 4.

1. Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się niezbędne do realizacji projektu wydatki lub koszty poniesione na:

1) system ERTMS w ramach zakupu nowego pojazdu kolejowego z napędem lub z kabiną sterowniczą;

2) modernizację taboru kolejowego polegającą na wyposażeniu pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą w system ERTMS;

3) aktualizację systemu ERTMS;

4) sprzęt i aparaturę wykorzystywane w zakresie obsługi, diagnostyki i utrzymania systemu ERTMS;

5) certyfikację, badania oraz uzyskanie zezwolenia dla typu pojazdu lub zezwolenia na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu w zakresie pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą.

2. Do wydatków kwalifikowalnych nie zalicza się wydatków lub kosztów poniesionych na przygotowanie wniosku o dofinansowanie projektu, o którym mowa w art. 50 ust. 1 ustawy.

§ 5.

1. Maksymalna intensywność pomocy wynosi 85 % wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 4 ust. 1.

2. Do obliczania wydatków lub kosztów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 5, stosuje się stawkę ryczałtową obliczaną w sposób określony w art. 54 lit. a rozporządzenia 2021/1060.

§ 6.

1. Pomoc udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych podlega sumowaniu z inną pomocą publiczną i pomocą de minimis lub finansowaniem unijnym zarządzanym centralnie i niestanowiącym pomocy publicznej udzielonymi przedsiębiorcy, któremu przyznano pomoc na podstawie niniejszego rozporządzenia, niezależnie od ich formy i źródła.

2. Skumulowana pomoc i finansowanie, o których mowa w ust. 1, nie mogą przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy, o której mowa w § 5 ust. 1.

3. Przedsiębiorca informuje CUPT o innej pomocy publicznej i pomocy de minimis oraz o finansowaniu unijnym zarządzanym centralnie i niestanowiącym pomocy publicznej, które otrzymał na realizację tego samego projektu.

§ 7.

Pomoc jest udzielana w okresie obowiązywania decyzji Komisji Europejskiej, o której mowa odpowiednio w art. 4 ust. 3 albo art. 9 ust. 3 i 4 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 248 z 24.09.2015, str. 9), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2029 r.

§ 8.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Funduszy i Polityki Regionalnej: K. Pełczyńska-Nałęcz


1) Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 2711).

2) Zmiany wymienionego komunikatu zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE C 224 z 08.07.2020, str. 2 oraz Dz. Urz. UE C/2023/1212 z 29.11.2023.

3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 261 z 22.07.2021, str. 58, Dz. Urz. UE L 241 z 19.09.2022, str. 16, Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2022, str. 23, Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2023, str. 1, Dz. Urz. UE L 130 z 16.05.2023, str. 1, Dz. Urz. UE L 2024/795 z 29.02.2024 oraz Dz. Urz. UE L 2024/1351 z 22.05.2024.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-09-30
  • Data wejścia w życie: 2025-10-01
  • Data obowiązywania: 2025-10-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA