Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas ucieka – jak sprawnie złożyć e-SF za 2023 r.?

  • Artykuł sponsorowany
fot. materiały prasowe
Przed księgowymi wymagający sprint. Jeśli rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, to na przełomie miesięcy kumulują się dwa obowiązki: do 31 marca trzeba sporządzić i e-podpisać elektroniczne sprawozdanie finansowe (e-SF), a do 2 kwietnia wysłać do Urzędu Skarbowego CIT-8 z kwalifikowanym e-podpisem.

Wypełnienie e-SF może jednak pójść wygodnie i sprawnie. Zobacz, na co szczególnie uważać, aby poprawnie wywiązać się z obowiązku sprawozdawczego, i co może Ci pomóc.

Więcej niż rozliczenie z fiskusem

Sprawozdanie finansowe to dokument zawierający podstawowe informacje o działalności przedsiębiorstwa, który przydaje się nie tylko skarbówce

Sprawozdanie finansowe jest jak zdjęcie stanu finansowego firmy zrobione w konkretnym dniu. Dzień, w którym uwiecznimy ten stan finansowy firmy, nazywa się dniem bilansowym. Obraz z dnia bilansowego często bywa wykorzystywany do oceny kondycji przedsiębiorstwa przez np. inwestorów, wierzycieli, banki. W zależności od tego, kto sporządza sprawozdanie finansowe, w jego skład mogą wchodzić dodatkowe elementy, np. rachunek przepływów pieniężnych (cash flow) oraz zestawienie zmian w kapitale własnym – komentuje Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl.

Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu e-SF?

Po pierwsze sprawozdanie finansowe składane do KRS musi być przygotowane w bardzo konkretnej postaci elektronicznej, czyli zapisane w określonej strukturze i w formacie pliku – XSD (XML Schema Definition) oraz podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym.

Inny format niż ustandardyzowany plik XML JPK_SF (np. wysyłka maila z treścią sprawozdania) nie będzie akceptowalna i oznaczać będzie niedopełnienie obowiązku. 

Ministerstwo Finansów sugeruje, że aby sprawdzić, czy plik XML jest sporządzony prawidłowo, można skorzystać z internetowej aplikacji do walidacji plików XML. Jeśli jednak księgowi korzystają z programu fillup, nie muszą osobno sprawdzać poprawności pliku.

 Na etapie przygotowania pliku XML JPK_SF do wysyłki program fillup weryfikuje poprawność wygenerowanego XML-a, czyli robi dokładnie to, co będzie sprawdzał system e-KRS. Klienci fillup mają więc pewność, że plik wygenerowany przez program na 100% zostanie zweryfikowany poprawnie na stronie e-KRS. Dodatkowo podczas wypełniania korekt sprawozdań za stare okresy rozliczeniowe, fillup poinformuje, na jakiej wersji struktury powinno być to sprawozdanie sporządzone i do takiej wersji pliku sprawozdania pokieruje użytkownika – wyjaśnia Artur Kaczmarek, dyrektor ds. komunikacji w e-file.

Po drugie pamiętajmy, że dokumenty finansowe, składane do KRS wraz ze sprawozdaniem finansowym, muszą być plikami PDF. Program fillup umożliwia załączanie dowolnych plików w formacie PDF, a dodatkowo sprawdza, czy dodaliśmy wszystkie wymagane załączniki do sprawozdania.

fill up

fill up

 

fot. materiały prasowe

Wyłap wszystkie pomyłki dzięki fillup

fillup niemal prowadzi użytkownika za rękę podczas generowania e-SF, podpisywania oraz wysyłki do systemu e-KRS lub do Szefa KAS. Interaktywny formularz wypełnia się niektórymi danymi automatycznie, a dodatkowo posiada czytelną instrukcję. Co ważne, aplikacja wyłapuje pomyłki i wskazuje błędy na etapie generowania pliku XML, od razu sugerując, jak je naprawić.

Jeśli w poprzednim roku korzystało się z fillup, to utworzenie e-SF będzie jeszcze łatwiejsze.

W takim przypadku klient jednym kliknięciem może utworzyć nowe sprawozdanie za nowy okres rozliczeniowy z przeniesieniem kwot z poprzedniego roku obrotowego do nowego sprawozdania i uzupełnić tylko sprawozdanie o nowe dane dotyczące bieżącego roku obrotowego. Dodatkowo jest możliwy import kwot do załączników, m.in. bilans, RZiS z pliku Excel – dodaje Artur Kaczmarek, dyrektor ds. komunikacji w e-file.

Dobrze poznaj proces zanim wyślesz e-SF

Wgląd w całą ścieżkę sprawozdawczą – jeszcze przed ostateczną wysyłką dokumentu – może rozjaśnić wiele wątpliwości. W fillup przejdziesz testowo cały proces, bez konsekwencji. Po aktywowaniu formularza jako demo możliwe jest przygotowanie, podpisanie oraz wysłanie testowo e-SF do testowego serwera KAS. 

Nawet, jeśli nie korzystasz z programu, to fillup zawsze daje księgowym merytoryczne wsparcie. Na stronie https://cit-8.pl/ znajdziesz wyczerpującą, aktualną bazę wiedzy na temat CIT-8 i e-sprawozdań finansowych, a także sekcję FAQ z najpowszechniejszymi pytaniami branżowymi.

fill up

fill up

 

fot. materiały prasowe

Podpis i wysyłka e-SF

Program fillup ułatwia i przyspiesza zebranie wszystkich wymaganych podpisów oraz umożliwia sporządzanie e-SF z wysyłką do e-KRS lub e-SF z wysyłką do KAS.

Elektroniczna wersja sprawozdania finansowego nie wyklucza jednak wygodnego prowadzenia papierowego archiwum. Sporządzone i e-podpisane sprawozdanie jest zapisane w programie fillup, ale w każdej chwili plik XML lub PDF z tego sprawozdania możesz zapisać na dysku swojego komputera, a następnie wydrukować.

fill up

fill up

 

fot. materiały prasowe

E-SF podpisane i co dalej?

Sprawozdanie wysłane do KAS otrzymuje swoje UPO, które odbiera się automatycznie w programie fillup. Sprawozdanie, które ma być złożone w e-KRS, fillup generuje do pliku XML z kompletem e-podpisów. Następnie można ten plik pobrać i złożyć na stronie e-KRS. Sprawozdanie w XML do przekazania do e-KRS w programie fillup otrzymuje status „podpisane” – wyjaśnia Artur Kaczmarek, dyrektor ds. komunikacji w e-file. 

Wysyłka do e-KRS odbywa się intuicyjnie. Po podpisaniu i przygotowaniu pliku XML JPK_SF i kliknięciu w przycisk „Przygotuj wysyłkę do e-KRS” w aplikacji fillup otwiera się strona, gdzie należy wybrać opcję „Otwórz ekrs.ms.gov.pl w nowym oknie”. Następnie należy zalogować się w systemie e-KRS. Postępując krok po kroku zgodnie z instrukcją, będzie można złożyć swoje podpisane sprawozdanie w systemie e-KRS Ministerstwa Sprawiedliwości. W razie wątpliwości możesz skorzystać z podpowiedzi na stronie  Jak złożyć sprawozdanie finansowe na stronie eKRS.

fill up

fill up

 

fot. materiały prasowe

Sama weryfikacja wysłanego e-sprawozdania jest już dokonywana odpowiednio przez KAS lub e-KRS.

Autopromocja
Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Quiz. Prowadzisz biuro rachunkowe – sprawdź co wiesz o AML
Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nakłada ona na biura rachunkowe liczne i szczegółowe obowiązki, których niedopełnienie zagrożone jest karami. Nasz test składa się z trzech części: zasadniczej, z pytaniami dotyczącymi przestrzegania przepisów, metryczki, prosimy również o podzielenie się opiniami z zakresu regulacji AML oraz ich stosowania. Każdy uczestnik testu pozna swój rezultat. Skumulowane, anonimowe wyniki zostaną omówione w specjalnym artykule. Co wiesz, a czego nie wiesz o przepisach AML? Sprawdź swoją wiedzę. Zapraszamy!
Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.