REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek zabezpieczenia danych osobowych posiadanych przez biuro rachunkowe

Obowiązek zabezpieczenia danych osobowych posiadanych przez biuro rachunkowe /shutterstock.com
Obowiązek zabezpieczenia danych osobowych posiadanych przez biuro rachunkowe /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przetwarzający dane osobowe mają obowiązek ich zabezpieczenia. Biura rachunkowe powinny jednak zwrócić uwagę, że RODO wymaga więcej od zabezpieczającego niż wcześniej obowiązujące krajowe regulacje.

RODO wymaga, by dla właściwego zabezpieczenia danych przeprowadzić analizę ryzyka właściwego dla przetwarzania danych i charakteru danych podlegających ochronie. Na podstawie przeprowadzonej analizy biuro rachunkowe dostosowuje i wdraża odpowiednie środki techniczne, zapewniające zachowanie integralności i poufności danych. Jak przy tym zauważył UODO:

REKLAMA

Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) nie odnosi się wprost do procesu zarządzania ryzykiem i nie wskazuje konkretnej metody przeprowadzania oceny w tym zakresie. Każdy podmiot musi dokonywać jej samodzielnie, uwzględniając wiele specyficznych dla niego czynników, takich jak: wielkość, struktura organizacyjna, możliwości techniczne czy zakres i rodzaj danych oraz cel ich przetwarzania. Jednym ze skutecznych systemowych sposobów dokonywania oceny ryzyka jest wdrożenie w danej jednostce procesu zarządzania ryzykiem. (…) szacowanie ryzyka to proces ciągły, który powinien być przeprowadzany przy użyciu konkretnej metody, zapewniającej jednocześnie stosowanie jednolitych definicji i pojęć – źródło uodo.gov.pl

Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX Biura rachunkowe!

Rekomendacje co do tego jakie środki techniczne zastosować przy zabezpieczaniu danych osobowych, są publikowane na stronie UODO – uodo.gov.pl (art. 53 ust. 1 pkt 4 ustawy o ochronie danych osobowych). Przykładowo warto zapoznać się z poradnikiem „Ochrona danych osobowych w miejscu pracy. Poradnik dla pracodawców” wydanym przez UODO.

UWAGA! Gdy przetwarzanie danych osobowych wiąże się z wysokim ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, to przed rozpoczęciem przetwarzania danych należy dokonać tzw. oceny skutków dla ochrony danych (DPIA) – zob. art. 35 RODO. Celem analizy jest także rozstrzygnięcie, czy operacje przetwarzania są niezbędne oraz proporcjonalne w stosunku do celów przetwarzania, oraz zbadanie ryzyka naruszenia praw lub wolności osób, których dane dotyczą. Niedokonanie oceny skutków dla ochrony danych, gdy jest to wymagane, lub niewłaściwe jej wykonanie, a także niewłaściwe działania następcze mogą skutkować nałożeniem kary pieniężnej w wysokości do 10 milionów euro (art. 83 ust 4 RODO). Wytyczne do RODO podają, że ocena skutków dla DPIA jest konieczna, przykładowo, w przypadku dokonywania oceny zdolności kredytowej przez bank na podstawie historii finansowej. Wytyczne nie odnoszą się niestety do sytuacji podmiotów przetwarzających dane finansowe jak biura rachunkowe, nie ma zatem pewności, że DPIA ma w tym przypadku zastosowanie. Należy zauważyć, że art. 54 ustawy o ochronie danych osobowych nałożył na Prezesa UODO obowiązek ogłoszenia w komunikacie wykazu rodzajów operacji przetwarzania danych osobowych wymagających oceny skutków przetwarzania dla ich ochrony. Wykaz ten został ogłoszony w komunikacie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z 17 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu rodzajów operacji przetwarzania danych osobowych wymagających oceny skutków przetwarzania dla ich ochrony (M.P. z 2018 r. poz. 827). Co do zasady, w wykazie nie znalazły się usługi księgowe. Dodatkowo w komunikacie Prezes UODO  ma prawo ogłosić także wykaz rodzajów operacji przetwarzania danych osobowych niewymagających oceny skutków przetwarzania dla ich ochrony. 3.3.1. Infrastruktura ochrony danych osobowych RODO określa infrastrukturę ochrony danych osobowych, na którą składa się

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Artykuł stanowi fragment książki: RODO dla księgowych i biur rachunkowych. Zmiany od 4 maja 2019 roku

RODO dla księgowych i biur rachunkowych. Zmiany od 4 maja 2019 rokuRODO dla księgowych i biur rachunkowych. Zmiany od 4 maja 2019 roku

RODO dla księgowych i biur rachunkowych. Zmiany od 4 maja 2019 roku

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Quiz. Prowadzisz biuro rachunkowe – sprawdź co wiesz o AML
Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nakłada ona na biura rachunkowe liczne i szczegółowe obowiązki, których niedopełnienie zagrożone jest karami. Nasz test składa się z trzech części: zasadniczej, z pytaniami dotyczącymi przestrzegania przepisów, metryczki, prosimy również o podzielenie się opiniami z zakresu regulacji AML oraz ich stosowania. Każdy uczestnik testu pozna swój rezultat. Skumulowane, anonimowe wyniki zostaną omówione w specjalnym artykule. Co wiesz, a czego nie wiesz o przepisach AML? Sprawdź swoją wiedzę. Zapraszamy!
Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

REKLAMA

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

REKLAMA

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

REKLAMA