REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać dobre konto

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Najczęściej umowa o prowadzenie konta firmy jest przepustką do innych produktów bankowych – w tym tak pożądanych, jak kredyty czy pożyczki, bez których trudno efektywnie prowadzić każde przedsięwzięcie. Dlatego analizując opcję skorzystania z bankowości elektronicznej warto wybierać plan korzystania z usług finansowych na podstawie maksymalnie elastycznego konta firmowego.
Po to, by pożyczyć w banku jakiekolwiek pieniądze, niezbędna jest tak zwana zdolność kredytowa, a więc możliwość – w ocenie banku – regularnej spłaty zadłużenia, to jednak fakt posiadania w banku rachunku i odpowiednio długi staż klienta w znacznym stopniu starania o pieniądze ułatwiają. Przynajmniej w niektórych bankach.
Najpierw warto sprawdzić, jakie produkty kredytowe oferuje bank, w którym zakładamy konto firmowe, i na jakich zasadach (możliwie jak najbardziej uproszczonych) może z nich skorzystać posiadacz rachunku firmowego. Istotne są przy tym formalności, jakich bank wówczas wymaga.
W jednym banku dla uruchomienia nawet dopuszczalnego salda debetowego w wysokości 1000 zł przez klienta mającego już długi staż konieczne jest zgromadzenie dokumentacji, takiej samej jak przy ubieganiu się o poważny kredyt (no, może z wyjątkiem biznesplanu). W innych zaś wystarczy złożenie wniosku.
Warto też zapytać, na jakich warunkach bank udziela tzw. overdraftu, czyli stałej linii kredytowej, funkcjonującej w sposób zbliżony do konsumenckiego kredytu odnawialnego, oraz czy i na jakich warunkach w danym banku można korzystać z firmowych kart kredytowych.
Następnie powinniśmy przeanalizować ofertę pod kątem potrzeb firmy, wynikających przede wszystkim z jej specyfiki. Dla firmy handlowej na przykład istotne są warunki, na jakich dokonuje się wpłat gotówki. Z kolei dla firmy świadczącej usługi dla kilku stałych kontrahentów ważniejsza będzie kwestia opłat za przelewy.
Natomiast dla przedsiębiorcy obracającego dużymi kwotami, które tylko przez krótkie okresy są zaksięgowane na rachunku bieżącym, najważniejsza może być możliwość korzystania z krótkoterminowych produktów inwestycyjnych, np. tzw. lokat nocnych.
Wiele banków oferuje obecnie w miejsce klasycznego rachunku bieżącego prawdziwy pakiet usług finansowych.
Często bywa tak, że opłata za prowadzenie rachunku jest niezależna od liczby opcji, z których posiadacz konta zdecyduje się korzystać. Jeśli więc komuś nie jest potrzebna możliwość fakturowania w sieci czy usługa wrzucania w specjalnym trybie, po godzinach pracy banku, utargu, nie musi decydować się na rachunek, w którym koszty takich dodatkowych usług są ryczałtowo wliczone w stałą opłatę za jego prowadzenie.
A firmie sprzedającej towary lub usługi konsumentom coraz trudniej jest dzisiaj obejść się bez terminali elektronicznych umożliwiających płatność kartami płatniczymi.
Warto też wiedzieć, że banki, zwłaszcza te, które oferują prowadzenie rachunku na zasadzie pakietu usług, coraz bardziej różnicują swoją ofertę dla poszczególnych grup przedsiębiorców, stosując dla nich specjalne „odmiany” kont firmowych. Szczególnie ulubione grupy klientów stanowią przy tym osoby prowadzące działalność w zakresie usług niematerialnych: prawnicy, lekarze, agenci itp.

Zbigniew Biskupski

UŻYTKOWNICY PYTAJĄ
Czy informować banki
Od trzech lat mam konto firmowe w banku spółdzielczym. Obecnie, by mieć dostęp do rachunku także przez internet, otworzyłem drugie konto w innym banku. Czy muszę banki poinformować o koncie posiadanym w innym banku?

NIE. Żadne przepisy nie ograniczają liczby rachunków, które może posiadać jedna firma. Prawo bankowe nie nakłada też na klientów banków obowiązków informacyjnych w tym zakresie.
W praktyce, w szczególnych okolicznościach bank może jednak od ujawnienia informacji na ten temat uzależniać zawarcie umowy dodatkowej, np. dotyczącej wydania karty obciążeniowej czy kredytowej, wyrażenia zgody na debet w koncie lub udzielenia kredytu odnawialnego. Taka informacja jednak bardziej związana jest z procedurami ustalania zdolności kredytowej niż z dążeniem banku do posiadania klienta na wyłączność.
W takiej sytuacji trzeba jednak pamiętać o obowiązkach wynikających z przepisów podatkowych. Założenie drugiego rachunku firmowego wymaga zaktualizowania danych w ramach NIP.
Czy konto jest niezbędne
Planuję rozpoczęcie działalności gospodarczej jako osoba fizyczna. Czy to prawda, że każda firma musi mieć konto w banku?

TAK. Zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy stroną transakcji, z której wynika płatność jest inny przedsiębiorca oraz jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro. Ale opłacania obowiązkowych składek ubezpieczeniowych z konta firmowego wymagają też przepisy ZUS, a podatku od towarów i usług oraz innych zobowiązań podatkowych – przepisy Ordynacji podatkowej.
zbis

EKSPERT RADZI
Najszybszy sposób zarządzania firmą
Paweł Burkiewicz, dyrektor Departamentu Zarządzania Produktami Deutsche Bank PBC S.A.

Dlaczego systemy bankowości o­n line są korzystnym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw?
– Korzystanie z systemów bankowości o­n line to dzisiaj konieczność. Są o­ne najprostszym, najszybszym i – co ważne – najtańszym sposobem zarządzania finansami firmy. Za pomocą internetu przedsiębiorcy uzyskują bezpośredni dostęp do informacji o stanie konta, mogą dokonywać nawet bardzo skomplikowanych operacji bez względu na miejsce, w którym w danej chwili się znajdują, w kraju i za granicą. Oczywiście, w przypadku systemów bankowości elektronicznej szczególną uwagę zwracają o­ni na kwestię zabezpieczenia transakcji, a także funkcjonalność aplikacji. Ważna jest dla nich łatwość obsługi systemu, zwłaszcza w zakresie najczęściej dokonywanych operacji, a także jego niezawodność.
Kryteria te spełnia db powerNET – system bankowości internetowej Deutsche Bank PBC S.A. dla średniej wielkości firm. Istotnym elementem naszego systemu, docenianym przez przedsiębiorców, jest m.in. możliwość wielopoziomowego zarządzania uprawnieniami użytkowników. Oznacza to, że klient może samodzielnie ustalać listę aktywnych opcji dla poszczególnych pracowników (użytkowników), nadawać im dostęp do wybranych rachunków itp., a w razie potrzeby blokować go w trybie natychmiastowym. Nie wymagamy wizyty w oddziale banku w celu zmiany praw dostępu, z wyjątkiem wskazania osób uprawnionych do podpisywania transakcji. Administratorem uprawnień użytkowników jest sam klient, a warto podkreślić, że w praktyce ta funkcja sprawdza się doskonale.
System bankowości elektronicznej musi być funkcjonalny i elastyczny, aby przedsiębiorca mógł korzystać z niego w optymalnym dla siebie zakresie. Dlatego też poza prostymi operacjami, takimi jak realizacja przelewów krajowych i zagranicznych db powerNET umożliwia tworzenie i wysyłanie paczek przelewów, importowanie ich oraz zbiorczy podpis. Co ważne, db powerNET obsługuje zlecenia zagraniczne, z możliwością ich importu z systemu FK. Bez wątpienia jest doskonałym narzędziem dla księgowości, ponieważ współpracuje z dowolnymi aplikacjami finansowo-księgowymi. Ciekawą funkcją naszego systemu jest możliwość grupowania rachunków oraz realizacja polecenia zapłaty. Aplikacja db powerNET pozwala na sprawne zarządzanie depozytami firmy, m.in. zakładanie lub zamykanie lokat. Umożliwia również kontrolowanie wydatków dokonywanych przez pracowników firmy za pomocą kart płatniczych.
Dodatkowo klientom międzynarodowym oferujemy aplikację w języku angielskim. System wyposażony został w wykaz banków krajowych i zagranicznych, jak również w tabelę kursu walut, co z pewnością ułatwia dokonywanie transakcji firmom prowadzącym rozliczenia z kontrahentami zagranicznymi.
Dla zachowania najwyższego poziomu bezpieczeństwa autoryzacja transakcji poprzez db powerNET następuje przy użyciu podpisu elektronicznego za pośrednictwem karty mikroprocesorowej. Podpis elektroniczny jest zabezpieczony kodem PIN, który zapobiega użyciu karty mikroprocesorowej przez niepowołane do tego osoby.
Chciałbym podkreślić, że w sposób szczególny cenimy sobie opinie naszych klientów, które mają niebagatelny udział w projektowaniu kolejnych modyfikacji db powerNET. Tworzymy rozwiązania, dzięki którym przedsiębiorcy czują, że Deutsche Bank PBC S.A. jest ich partnerem w biznesie.


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA