REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Assistance już nawet do polis OC komunikacyjnego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nie ma już chyba na rynku oferty AC komunikacyjnego, która – czy to gratis, czy za dodatkową opłatą – nie zawierałaby pakietu assistance. Coraz częściej też słychać, że kolejne towarzystwo również w ramach polisy OC gwarantuje pomoc w razie problemów na drodze.
W przypadku ofert dołączanych w cenie polisy OC komunikacyjnego, trzeba jednak mieć świadomość, że ich zakres jest mocno ograniczony. Od początku tego roku nasz największy ubezpieczyciel, czyli PZU, promuje swój wariant Mini Assistance Polska. Wcześniej takie oferty wprowadziły m.in. Compensa czy Warta. Jego zaletą ma być to, że obejmuje o­n również poszkodowanego przez posiadacza polisy tego towarzystwa. Obaj nie mają jednak co liczyć na szczególne bonusy, bo zwykle jest to tylko pomoc w razie wypadku. Mało tego, na przykład w Warcie posiadacz polisy może liczyć na pokrycie kosztów holowania tylko do 75 dolarów, a w przypadku osoby poszkodowanej nie ma takiego limitu. W PZU jest nieco inaczej, bo dla obu limit wynosi 400 zł w przypadku holowania do najbliższego warsztatu lub 600 zł w przypadku holowania do miejsca zamieszkania. W Compensie, bez względu na to, czyj pojazd i gdzie jest holowany, limit wynosi 100 euro.
Warto zauważyć, że w przypadku poszkodowanego wyznaczanie takich limitów nie ma mocy prawnej.

Poszkodowany bez limitu

Zgodnie z prawem, poszkodowany może żądać od towarzystwa wystawiającego polisę OC sprawcy wypadków zwrotu kosztów holowania do dowolnego miejsca. Oczywiście tylko wtedy, gdy jest to racjonalne i samochód trafia np. do miejsca zamieszkania klienta lub położonego w pobliżu warsztatu, w którym klient chce naprawiać samochód. Ubezpieczyciele zresztą nie twierdzą, że nie będą pokrywać wyższych kosztów, jeśli tylko będą o­ne uzasadnione. Żeby uniknąć takich komplikacji i zarzutów, wspomniana Warta nie wprowadza limitu na holowanie pojazdu poszkodowanego.
Takie assistance będzie coraz częściej dodawane do OC, bo dla towarzystwa oznacza to możliwość kontroli wydatków na holowanie rozbitych aut. Jeśli do rzecznika ubezpieczonych trafia sprawa sporna dotycząca holowania, to zwykle dotyczy o­na zawyżonych – zdaniem towarzystwa – jego kosztów przez holownik, który pojawił się na miejscu zdarzenia. Jeśli do wypadku przyjeżdża holownik z firmy, która współpracuje z towarzystwem, wtedy te koszty są znacznie niższe. Odpada wtedy możliwość sporu z klientem.
KIEDY ASSISTANCE ZADZIAŁA ZA GRANICĄ

• Compensa – w wariancie TOP, bez opłaty dodatkowych składek,
• Generali – wariant Lux, składka roczna 156 zł. Na 3 dni – 16 zł, na 7 dni – 22 zł, na 15 dni – 31 zł, na 30 dni – 47 zł, za każde kolejne 30 dni, 31 zł. Wariant dostępny też dla osób niebędących klientami firmy za 480 zł.
• Ergo Hestia – zakres assistance zależy od warunków polisy AC, jeśli ta obejmuje szkody za granicą, bez opłaty dodatkowej składki zadziała tam również assistance.
• PZU – Assistance Polska, dodawane do AC nie działa za granicą. Konieczne wykupienie polisy Moto-Assistance. W Wariancie Standard będzie o­na kosztowała dla samochodu o pojemności od 1251 do 1500 cm3: na 7 dni – 4 euro, na 15 dni – 6,4 euro, na miesiąc – 8,45 euro, a na rok – 63,35 euro. Polisę mogą kupić również osoby ubezpieczone w innych towarzystwach.
• Uniqa – wariant Auto Plus24service, bez dodatkowych składek.
• Warta – w wariancie B (składka roczna 14,18 euro), w wariancie C (składka roczna 33,75 euro) oraz w wariancie D (składka 5,4 euro, 8,40 euro i 10,40 euro, za odpowiednio 15, 30 lub 60 dni ochrony).

Czasem trzeba zapłacić

To, za co w przypadku posiadaczy polis OC komunikacyjnego trzeba dodatkowo zapłacić (np. W PZU czy Compensie 49 zł, a w Warcie od 10,8 euro do 33,75 euro), w przypadku polis AC jest zwykle gratis, czy może lepiej – już uwzględnione w cenie polisy AC. Dochodzi do tego, że np. w Ergo Hestii czy Compensie warunki ubezpieczenia assistance stanowią część warunków AC komunikacyjnego. W pozostałych przypadkach warunki są oddzielne. Daje to możliwość sprzedaży takich produktów również osobom, które nie mają polisy w danym towarzystwie. Jak widać z naszych zestawień (szczegóły patrz obok), taką możliwość dają Generali czy Warta. Jednak o ile w przypadku np. Warty ceny takich polis nie są wysokie, o tyle w Generali stawki są wręcz zaporowe – za najtańszy wariant trzeba zapłacić nawet 180 zł rocznie, być może dlatego, że towarzystwo uzależnia składkę od wieku pojazdu, a symulacja dotyczyła auta z 1999 roku. W przypadku PZU assistance bez konieczności posiadania polisy AC w tej firmie możemy kupić tylko w zakresie obejmującym również zagranicę.

JAKI ZAKRES USŁUG ASSISTANCE DO POLISY OC

• Compensa – gratis assistance w wariancie Baza, daje pomoc tylko w razie wypadku. Obejmuje pokrycie kosztów usprawnienia pojazdu na miejscu (do 50 euro) lub holowania, jeśli jazda nie jest możliwa (do 100 euro). Obejmuje posiadacza polisy i poszkodowanego. Pomoc w razie awarii jest dostępna w wariancie Top, który do polisy OC kosztuje 49 zł rocznie.
• PZU – gratis assistance w wariancie Mini, obejmuje zarówno posiadacza polisy, jak i poszkodowanego. Gwarantuje organizację i pokrycie kosztów naprawy na miejscu zdarzenia (do 400 zł) oraz holowanie w razie wypadku (do 600 zł). Dodatkowo usługi informacyjne, między innymi przekazanie wiadomości osobie wskazanej przez kierowcę o telefonach pomocy drogowej i odpłatnej pomocy. Można dokupić pełny wariant Assistance Polska za 49 zł.
• Warta – gratis assistance w wariancie S1, obejmuje pokrycie kosztów holowania w razie wypadku, dla poszkodowanego bez limitu, dla posiadacza polisy 75 dolarów. Dodatkowo usługi informacyjne o najbliższych warsztatach, organizacja przyjazdu pomocy drogowej (przyjazd na koszt klienta) czy pomoc w zagospodarowaniu rozbitego pojazdu. Szersze warianty w cenie od 10,80 euro do 33,75 euro.)

ILE ZA ASSISTANCE DO AC

• Compensa – bez dodatkowej składki wariant podstawowy, wariant TOP 49 zł rocznie.
• Ergo Hestia – bez dodatkowej składki wariant podstawowy, za zakres rozszerzony 100 zł.
• Generali – Assistance Standard, bez dodatkowej składki. Za wariant Komfort – 30 zł składki rocznej, za wariant Lux – 150 zł rocznie. Osoby nie będące klientami mogą kupić polisę assistance w wariancie Standard za 180 zł rocznie, Komfort – 240 zł rocznie, Lux – 480 zł rocznie (dla samochodu z 1999 roku).
• PZU – Assistance Polska, bez dodatkowej składki.
• Uniqa – wariant Auto Plus24service, brak dodatkowej składki.
• Warta – Warianty A, B, C od 10,8 euro do 33,75 euro rocznie, możliwe też wykupienie polisy krótkoterminowej na 15, 30 lub 60 dni za odpowiednio 5,40 euro, 8,40 euro i 10,40 euro. Uwaga! polisy dostępne również dla posiadających polisy OC i AC w innych towarzystwach, ale tylko dla samochodów nie starszych niż 10-letnie.

DLACZEGO TOWARZYSTWA PROMUJĄ ASSISTANCE

W oficjalnych komunikatach ubezpieczyciele podają, że wprowadzając assistance, kierują się dbałością o klienta. I tak w części rzeczywiście jest, bo teraz nie zostajemy z rozbitym czy zepsutym samochodem w szczerym polu bez pomocy, co zdecydowanie wpływa na naszą ocenę jakości usług towarzystw.
W wysyłaniu na miejsce zdarzenia swojego przedstawiciela mają o­ne jednak też swój interes: ograniczenie wyłudzeń. Pojawia się o­n w kilka, kilkanaście minut od zgłoszenia szkody, ogląda samochody, robi zdjęcia, więc możliwość upozorowania wypadku jest już mniejsza. Dlatego jeśli mamy polisę gwarantującą pomoc w razie wypadku i nie skorzystamy z niej, towarzystwo może to potraktować jako sygnał, że może mieć do czynienia z próbą oszustwa. Powoduje to automatycznie skierowanie danej szkody na inną „ścieżkę” likwidacji szkód, jest o­na dokładniej analizowana i w efekcie klient dłużej czeka na pieniądze. Okazuje się więc, że korzystanie z usług assistance to nie tylko przywilej, ale też poniekąd obowiązek.

Co za to dostajemy

Na co możemy liczyć w tych wariantach dodawanych do AC? Jeśli wybierzemy najszerszy wariant, zakres pomocy obejmuje właściwie wszystkie zdarzenia, jakie mogą nastąpić w związku z poruszaniem się samochodem. Od pomocy w razie wypadku i awarii, przez wiele usług informacyjnych czy nawet pomocy medycznej. W zasadzie można stwierdzić, że zakres tych najszerszych wariantów prezentowany przez poszczególne towarzystwa jest bardzo podobny. Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Przykre rozczarowanie przeżywają zwykle ci, którzy dzwonią po pomoc, a dostają informację, że jej nie uzyskają, bo... są za blisko domu. Tak zwykle jest w przypadku zdarzeń związanych z awarią. W razie wypadku nie ma problemu – assistance przyjedzie, nawet jeśli zderzyliśmy się kilka przecznic od miejsca zamieszkania. W przypadku awarii może to być już problem, bo na przykład PZU przyśle ekipę assistance, ale tylko wtedy, gdy zdarzenie ma miejsce w odległości powyżej 50 km od miejsca zamieszkania osoby mającej tytuł prawny do posiadania pojazdu. W Warcie ta odległość może wynosić 25 lub 50 kilometrów, w zależności od wykupionego wariantu. Z kolei w Allianz limit ten wynosi 30 km, przy czym przykład tego ubezpieczyciela pokazuje, że w tym zakresie będzie coraz lepiej. Limit ten nie obowiązuje bowiem w przypadku awarii ogumienia, wycieraczek, pasów bezpieczeństwa czy zatrzaśnięcia kluczyków wewnątrz pojazdu czy ich uszkodzenia. W takich wypadkach towarzystwo czy ściślej współpracujący z nim operator assistance udzieli pomocy nawet pod domem.

Marcin Jaworski
marcin.jaworski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od ogrzewania uderzy w miliony Polaków. ETS2 może podnieść ceny gazu i węgla nawet o 1000 zł

Unijny system ETS2, nazywany "podatkiem od ogrzewania", obejmie nie tylko przemysł, ale także gospodarstwa domowe. Oznacza to, że koszt emisji CO₂ zostanie przeniesiony na użytkowników końcowych, w praktyce na miliony Polaków. Według szacunków, rachunki za ogrzewanie mogą wzrosnąć nawet o 1000 zł na każdej tonie węgla i o 90 groszy na metrze sześciennym gazu. Choć Bruksela rozważa przesunięcie wprowadzenia ETS2 do 2028 roku, ekonomiści ostrzegają: podwyżki są nieuniknione, a domowe budżety odczują je najmocniej.

Najczęstsze błędy przy zaciąganiu kredytów gotówkowych i jak ich unikać

Zaciągnięcie kredytu gotówkowego to dla wielu osób sposób na realizację ważnych celów życiowych – od nagłych wydatków, przez remont mieszkania, po spłatę innych zobowiązań. Choć kredyty gotówkowe są dziś łatwo dostępne i proces wnioskowania jest coraz prostszy, to decyzja o ich zaciągnięciu wymaga rozwagi i znajomości podstawowych zasad finansowej odpowiedzialności.

Przeszczep włosów w Turcji

Przeszczep włosów Turcja to temat, który od kilku lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Nic dziwnego — transplantacja włosów w Turcji to połączenie doskonałej jakości, atrakcyjnej ceny i komfortu na najwyższym poziomie.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Nieodpowiednie traktowanie przez przełożonego, np. przemoc słowna, największym zagrożeniem psychospołecznym w pracy

Nieodpowiednie traktowanie przez przełożonego, np. przemoc słowna, to największe zagrożenie psychospołeczne w pracy. Przyznało tak 67% pracowników oraz 62% zarządzających. Notuje się wzrost przypadków dyskryminacji, przemocy słownej i poczucia wykluczenia. Dodatkowo młodzi pracownicy częściej zgłaszają nieakceptowalne zachowania. Czy firmy wprowadzają działania zapobiegawcze?

Rząd chce zakazać sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Branża alarmuje: to cios w małe firmy

Ministerstwo Zdrowia chce wprowadzić całkowity zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Projekt ustawy podzielił opinię publiczną. Lekarze mówią o konieczności walki z alkoholizmem, a przedsiębiorcy ostrzegają przed stratami i dyskryminacją. Sprawdzamy, co naprawdę oznaczają planowane zmiany i kto na nich straci.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

Bon senioralny, najem senioralny i nowy program pobytu dziennego - 3 filary, które mają zbudować solidny fundament pod przyszłość polityki senioralnej w Polsce

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

REKLAMA

Karta sportowa to twój benefit? Pamiętaj, że to przychód, a z podatku musisz rozliczyć się sam. Wiele osób o tym zapomina, a to oznacza kłopoty

Karta sportowa to jeden z najbardziej popularnych benefitów, na który można liczyć nawiązując współpracę. Jednak każda uzyskana korzyść ma swoje konsekwencje podatkowe. Korzystający często o tym zapominają i wpadają w kłopoty.

Nowy podatek od... skróconego czasu pracy. 6 [zamiast 8] godzin pracy dziennie, 3-dniowy weekend albo dodatkowe dni urlopu, bez zmniejszenia wynagrodzenia, ale to wszystko – nie bez podatku

„Skrócony czas pracy – to się dzieje” to nowy program pilotażowy MRPiPS, w ramach którego przedsiębiorcy (i nie tylko) z całej Polski będą mogli skrócić czas pracy swoich pracowników (bez obniżania im wynagrodzenia), a to wszystko zostanie sfinansowane w ramach dotacji pochodzącej z Funduszu Pracy. Okazuje się jednak, że ze skróceniem czasu pracy do 4 (zamiast 5) dni w tygodniu albo do 6 lub 7 (zamiast 8) godzin dziennie bądź z wprowadzeniem dodatkowych dni urlopu, może wiązać się konieczność zapłaty... podatku dochodowego.

REKLAMA