REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Assistance już nawet do polis OC komunikacyjnego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nie ma już chyba na rynku oferty AC komunikacyjnego, która – czy to gratis, czy za dodatkową opłatą – nie zawierałaby pakietu assistance. Coraz częściej też słychać, że kolejne towarzystwo również w ramach polisy OC gwarantuje pomoc w razie problemów na drodze.
W przypadku ofert dołączanych w cenie polisy OC komunikacyjnego, trzeba jednak mieć świadomość, że ich zakres jest mocno ograniczony. Od początku tego roku nasz największy ubezpieczyciel, czyli PZU, promuje swój wariant Mini Assistance Polska. Wcześniej takie oferty wprowadziły m.in. Compensa czy Warta. Jego zaletą ma być to, że obejmuje o­n również poszkodowanego przez posiadacza polisy tego towarzystwa. Obaj nie mają jednak co liczyć na szczególne bonusy, bo zwykle jest to tylko pomoc w razie wypadku. Mało tego, na przykład w Warcie posiadacz polisy może liczyć na pokrycie kosztów holowania tylko do 75 dolarów, a w przypadku osoby poszkodowanej nie ma takiego limitu. W PZU jest nieco inaczej, bo dla obu limit wynosi 400 zł w przypadku holowania do najbliższego warsztatu lub 600 zł w przypadku holowania do miejsca zamieszkania. W Compensie, bez względu na to, czyj pojazd i gdzie jest holowany, limit wynosi 100 euro.
Warto zauważyć, że w przypadku poszkodowanego wyznaczanie takich limitów nie ma mocy prawnej.

Poszkodowany bez limitu

Zgodnie z prawem, poszkodowany może żądać od towarzystwa wystawiającego polisę OC sprawcy wypadków zwrotu kosztów holowania do dowolnego miejsca. Oczywiście tylko wtedy, gdy jest to racjonalne i samochód trafia np. do miejsca zamieszkania klienta lub położonego w pobliżu warsztatu, w którym klient chce naprawiać samochód. Ubezpieczyciele zresztą nie twierdzą, że nie będą pokrywać wyższych kosztów, jeśli tylko będą o­ne uzasadnione. Żeby uniknąć takich komplikacji i zarzutów, wspomniana Warta nie wprowadza limitu na holowanie pojazdu poszkodowanego.
Takie assistance będzie coraz częściej dodawane do OC, bo dla towarzystwa oznacza to możliwość kontroli wydatków na holowanie rozbitych aut. Jeśli do rzecznika ubezpieczonych trafia sprawa sporna dotycząca holowania, to zwykle dotyczy o­na zawyżonych – zdaniem towarzystwa – jego kosztów przez holownik, który pojawił się na miejscu zdarzenia. Jeśli do wypadku przyjeżdża holownik z firmy, która współpracuje z towarzystwem, wtedy te koszty są znacznie niższe. Odpada wtedy możliwość sporu z klientem.
KIEDY ASSISTANCE ZADZIAŁA ZA GRANICĄ

• Compensa – w wariancie TOP, bez opłaty dodatkowych składek,
• Generali – wariant Lux, składka roczna 156 zł. Na 3 dni – 16 zł, na 7 dni – 22 zł, na 15 dni – 31 zł, na 30 dni – 47 zł, za każde kolejne 30 dni, 31 zł. Wariant dostępny też dla osób niebędących klientami firmy za 480 zł.
• Ergo Hestia – zakres assistance zależy od warunków polisy AC, jeśli ta obejmuje szkody za granicą, bez opłaty dodatkowej składki zadziała tam również assistance.
• PZU – Assistance Polska, dodawane do AC nie działa za granicą. Konieczne wykupienie polisy Moto-Assistance. W Wariancie Standard będzie o­na kosztowała dla samochodu o pojemności od 1251 do 1500 cm3: na 7 dni – 4 euro, na 15 dni – 6,4 euro, na miesiąc – 8,45 euro, a na rok – 63,35 euro. Polisę mogą kupić również osoby ubezpieczone w innych towarzystwach.
• Uniqa – wariant Auto Plus24service, bez dodatkowych składek.
• Warta – w wariancie B (składka roczna 14,18 euro), w wariancie C (składka roczna 33,75 euro) oraz w wariancie D (składka 5,4 euro, 8,40 euro i 10,40 euro, za odpowiednio 15, 30 lub 60 dni ochrony).

Czasem trzeba zapłacić

To, za co w przypadku posiadaczy polis OC komunikacyjnego trzeba dodatkowo zapłacić (np. W PZU czy Compensie 49 zł, a w Warcie od 10,8 euro do 33,75 euro), w przypadku polis AC jest zwykle gratis, czy może lepiej – już uwzględnione w cenie polisy AC. Dochodzi do tego, że np. w Ergo Hestii czy Compensie warunki ubezpieczenia assistance stanowią część warunków AC komunikacyjnego. W pozostałych przypadkach warunki są oddzielne. Daje to możliwość sprzedaży takich produktów również osobom, które nie mają polisy w danym towarzystwie. Jak widać z naszych zestawień (szczegóły patrz obok), taką możliwość dają Generali czy Warta. Jednak o ile w przypadku np. Warty ceny takich polis nie są wysokie, o tyle w Generali stawki są wręcz zaporowe – za najtańszy wariant trzeba zapłacić nawet 180 zł rocznie, być może dlatego, że towarzystwo uzależnia składkę od wieku pojazdu, a symulacja dotyczyła auta z 1999 roku. W przypadku PZU assistance bez konieczności posiadania polisy AC w tej firmie możemy kupić tylko w zakresie obejmującym również zagranicę.

JAKI ZAKRES USŁUG ASSISTANCE DO POLISY OC

• Compensa – gratis assistance w wariancie Baza, daje pomoc tylko w razie wypadku. Obejmuje pokrycie kosztów usprawnienia pojazdu na miejscu (do 50 euro) lub holowania, jeśli jazda nie jest możliwa (do 100 euro). Obejmuje posiadacza polisy i poszkodowanego. Pomoc w razie awarii jest dostępna w wariancie Top, który do polisy OC kosztuje 49 zł rocznie.
• PZU – gratis assistance w wariancie Mini, obejmuje zarówno posiadacza polisy, jak i poszkodowanego. Gwarantuje organizację i pokrycie kosztów naprawy na miejscu zdarzenia (do 400 zł) oraz holowanie w razie wypadku (do 600 zł). Dodatkowo usługi informacyjne, między innymi przekazanie wiadomości osobie wskazanej przez kierowcę o telefonach pomocy drogowej i odpłatnej pomocy. Można dokupić pełny wariant Assistance Polska za 49 zł.
• Warta – gratis assistance w wariancie S1, obejmuje pokrycie kosztów holowania w razie wypadku, dla poszkodowanego bez limitu, dla posiadacza polisy 75 dolarów. Dodatkowo usługi informacyjne o najbliższych warsztatach, organizacja przyjazdu pomocy drogowej (przyjazd na koszt klienta) czy pomoc w zagospodarowaniu rozbitego pojazdu. Szersze warianty w cenie od 10,80 euro do 33,75 euro.)

ILE ZA ASSISTANCE DO AC

• Compensa – bez dodatkowej składki wariant podstawowy, wariant TOP 49 zł rocznie.
• Ergo Hestia – bez dodatkowej składki wariant podstawowy, za zakres rozszerzony 100 zł.
• Generali – Assistance Standard, bez dodatkowej składki. Za wariant Komfort – 30 zł składki rocznej, za wariant Lux – 150 zł rocznie. Osoby nie będące klientami mogą kupić polisę assistance w wariancie Standard za 180 zł rocznie, Komfort – 240 zł rocznie, Lux – 480 zł rocznie (dla samochodu z 1999 roku).
• PZU – Assistance Polska, bez dodatkowej składki.
• Uniqa – wariant Auto Plus24service, brak dodatkowej składki.
• Warta – Warianty A, B, C od 10,8 euro do 33,75 euro rocznie, możliwe też wykupienie polisy krótkoterminowej na 15, 30 lub 60 dni za odpowiednio 5,40 euro, 8,40 euro i 10,40 euro. Uwaga! polisy dostępne również dla posiadających polisy OC i AC w innych towarzystwach, ale tylko dla samochodów nie starszych niż 10-letnie.

DLACZEGO TOWARZYSTWA PROMUJĄ ASSISTANCE

W oficjalnych komunikatach ubezpieczyciele podają, że wprowadzając assistance, kierują się dbałością o klienta. I tak w części rzeczywiście jest, bo teraz nie zostajemy z rozbitym czy zepsutym samochodem w szczerym polu bez pomocy, co zdecydowanie wpływa na naszą ocenę jakości usług towarzystw.
W wysyłaniu na miejsce zdarzenia swojego przedstawiciela mają o­ne jednak też swój interes: ograniczenie wyłudzeń. Pojawia się o­n w kilka, kilkanaście minut od zgłoszenia szkody, ogląda samochody, robi zdjęcia, więc możliwość upozorowania wypadku jest już mniejsza. Dlatego jeśli mamy polisę gwarantującą pomoc w razie wypadku i nie skorzystamy z niej, towarzystwo może to potraktować jako sygnał, że może mieć do czynienia z próbą oszustwa. Powoduje to automatycznie skierowanie danej szkody na inną „ścieżkę” likwidacji szkód, jest o­na dokładniej analizowana i w efekcie klient dłużej czeka na pieniądze. Okazuje się więc, że korzystanie z usług assistance to nie tylko przywilej, ale też poniekąd obowiązek.

Co za to dostajemy

Na co możemy liczyć w tych wariantach dodawanych do AC? Jeśli wybierzemy najszerszy wariant, zakres pomocy obejmuje właściwie wszystkie zdarzenia, jakie mogą nastąpić w związku z poruszaniem się samochodem. Od pomocy w razie wypadku i awarii, przez wiele usług informacyjnych czy nawet pomocy medycznej. W zasadzie można stwierdzić, że zakres tych najszerszych wariantów prezentowany przez poszczególne towarzystwa jest bardzo podobny. Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Przykre rozczarowanie przeżywają zwykle ci, którzy dzwonią po pomoc, a dostają informację, że jej nie uzyskają, bo... są za blisko domu. Tak zwykle jest w przypadku zdarzeń związanych z awarią. W razie wypadku nie ma problemu – assistance przyjedzie, nawet jeśli zderzyliśmy się kilka przecznic od miejsca zamieszkania. W przypadku awarii może to być już problem, bo na przykład PZU przyśle ekipę assistance, ale tylko wtedy, gdy zdarzenie ma miejsce w odległości powyżej 50 km od miejsca zamieszkania osoby mającej tytuł prawny do posiadania pojazdu. W Warcie ta odległość może wynosić 25 lub 50 kilometrów, w zależności od wykupionego wariantu. Z kolei w Allianz limit ten wynosi 30 km, przy czym przykład tego ubezpieczyciela pokazuje, że w tym zakresie będzie coraz lepiej. Limit ten nie obowiązuje bowiem w przypadku awarii ogumienia, wycieraczek, pasów bezpieczeństwa czy zatrzaśnięcia kluczyków wewnątrz pojazdu czy ich uszkodzenia. W takich wypadkach towarzystwo czy ściślej współpracujący z nim operator assistance udzieli pomocy nawet pod domem.

Marcin Jaworski
marcin.jaworski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA