REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zareklamować zakupiony towar

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z jakich powodów możemy zareklamować kupiony towar? Kiedy sprzedawca może odmówić nam prawa reklamacji? Czy sprzedawca ma obowiązek załatwienia reklamacji zgodnie z propozycją klienta?

Czy można zwrócić towar, który przestał się podobać

Skorzystałam z tzw. okazji i kupiłam sukienkę. Wkrótce w innym sklepie zobaczyłam identyczną o znacznie niższej cenie. W dodatku po dokładnym obejrzeniu zakupu w domu sukienka przestała mi się podobać. Czy mogę ją zwrócić sprzedawcy?

Nie

Nie można do sklepu zwrócić towaru tylko dlatego, że przestał się podobać nabywcy. W takim przypadku sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć pełnowartościowego towaru i zwrócić zapłaconą kwotę, albo zamienić tę rzecz na inną. Jedynie od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy odda pieniądze za zakup sukienki, która przestała się klientce podobać.

Nie można domagać się zwrotu pieniędzy również wówczas, gdy w innym sklepie taka sama sukienka kosztuje taniej, mimo że nie jest tam sprzedawana w ramach tzw. superokazji lub wyprzedaży. Prawo do reklamacji towaru przysługuje tylko wówczas, gdy produkt ma wady i w chwili wydania go klientowi był niezgodny z umową.

Podstawa prawna

l Art. 4 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy zawsze bubel jest niezgodny z umową

Kupiłam magnetofon, który okazał się bublem. Czy wady towaru oznaczają, że jest on niezgodny z umową i mogę go reklamować?

Tak

Sprzedawca powinien przyjąć reklamację klienta wówczas, gdy towar jest niezgodny z umową. Najczęściej chodzi o towar, który ma wady. Za niezgodność towaru z umową uważa się również nieprawidłowość w jego zamontowaniu i uruchomieniu. Ma to miejsce wówczas, gdy czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo nawet przez samego kupującego, ale według instrukcji, którą otrzymał przy sprzedaży.

Przyjmuje się, że towar był niezgodny z umową już w momencie wydania go klientowi, jeżeli niezgodność została stwierdzona przed upływem sześciu miesięcy, licząc od chwili wydania go.

Za niezgodność towaru z umową sprzedawca odpowiada tylko przez dwa lata, licząc od momentu wydania go konsumentowi. Gdyby zaś sprzedawana była rzecz używana, to wówczas długość okresu odpowiedzialności sprzedawcy może zostać skrócona przez obie strony (tzn. kupującego i sprzedającego) do roku.

Podstawa prawna

l Art. 4, 6 i 10 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy trzeba przestrzegać terminów

Czy reklamację, aby była ona skuteczna, trzeba złożyć w określonym terminie?

Tak

Aby reklamacja była skuteczna, kupujący musi ją złożyć sprzedawcy w określonym terminie. Powinien wystąpić z roszczeniem w stosunku do sprzedawcy w ciągu dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową i nie później niż w ciągu dwóch lat od wydania towaru kupującemu. Jeżeli kupujący nie dotrzyma tych terminów, to traci uprawnienia do stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Gdyby jednak w wyniku reklamacji rzecz została wymieniona na nową, to wówczas termin dwuletni biegnie na nowo.

Natomiast roszczenia kupującego przedawniają się w ciągu roku od momentu, kiedy stwierdził, że zakupiony przez niego towar nie jest zgodny z umową. Jednak przedawnienie nie może skończyć się przed upływem dwóch lat od wydania towaru kupującemu. W dodatku w tym terminie konsument utraci swoje prawo do odstąpienia od umowy i domagania się zwrotu wcześniej uiszczonej ceny.

Jedynie dla towarów żywnościowych zostały przewidziane krótsze terminy dla składania reklamacji.

Kupujący może w celu złożenia reklamacji osobiście zgłosić się do sklepu, ale wystarczy również, że wyśle do sprzedawcy w tym terminie pisemne zawiadomienie. W takim przypadku do ustalenia terminu wysłania zawiadomienia bierze się pod uwagę datę stempla pocztowego na kopercie.

Przepisy nie przewidują wymogu wysłania zawiadomienia listem poleconym. Kupujący może wysłać je listem zwykłym. Dla celów dowodowych radzimy jednak zachować formę listu poleconego. W razie sporu ze sprzedawcą o datę wysłania zawiadomienia kupujący będzie mógł wylegitymować się potwierdzeniem nadania listu na poczcie. Natomiast w razie nadania go przesyłką zwykłą dowodem mogłaby być jedynie koperta ze stemplem pocztowym, której sprzedawca nie ma jednak obowiązku przechowywać.

Na nieco innych zasadach reklamowana jest rzecz używana. Strony mogą bowiem w momencie sprzedawania jej skrócić termin na dochodzenie roszczeń do roku. Kupujący traci wówczas prawo do reklamowania używanego towaru z wadą, jeżeli w ciągu roku nie zawiadomi o tym sprzedawcy.

Podstawa prawna

l Art. 9 i 10 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy klient sam wybiera żądanie

Chcę zareklamować kanapę, która ma wady. Czy mogę domagać się wymiany sprzętu na nowy?

Tak

Konsument, który reklamuje towar niezgodny z umową, ma prawo określić, czego w związku z tym się domaga. Do żądania kupującego sprzedawca powinien ustosunkować się w ciągu 14 dni. Na przykład może wyrazić zgodę na to, że dokona naprawy, albo odmówi wykonania jej, twierdząc, że jest ona niemożliwa, albo wymaga nadmiernych kosztów. Gdyby jednak w ciągu 14 dni sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania, to wówczas przyjmuje się, że uznał je za uzasadnione i powinien je spełnić.

Może żądać naprawy mebla, albo wymiany go na nowy. Za naprawę nie musi płacić. W dodatku sprzedawca powinien zwrócić kupującemu poniesione koszty w związku z demontażem rzeczy, dostarczeniem, robocizną, materiałami oraz ponownym zamontowaniem i uruchomieniem.

Naprawa polega na doprowadzeniu mebla do stanu zgodnego z umową. Chodzi o taki stan, który odpowiadałby opisowi, jaki w momencie zakupu sprzedawca podał nabywcy. Oprócz tego mebel za zgodny z umową uważa się wówczas, gdy ma cechy okazanej próbki albo wzoru, oraz gdy nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy.

Może się zdarzyć, że naprawa rzeczy, albo wymiana jej na nową jest niemożliwa albo wymaga nadmiernych kosztów.

Wtedy kupujący może rzecz zatrzymać i domagać się obniżenia ceny, albo odstąpić od umowy i żądać zwrotu zapłaconej ceny. Od umowy można też odstąpić wówczas, gdy sprzedawca w odpowiednim czasie nie naprawi lub nie wymieni rzeczy, albo gdy naprawa i wymiana naraziłyby kupującego na znaczne niedogodności. Czas naprawy albo wymiany zależy od rodzaju towaru i celu jego nabycia.

Natomiast nie może od niej odstąpić wówczas, gdy niezgodność towaru z nią nie jest istotna.

Podstawa prawna

l Art. 8 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy gwarancja kosztuje

Czy za udzielenie gwarancji kupujący musi dodatkowo zapłacić? Czy po otrzymaniu gwarancji musi skorzystać z niej zamiast z rękojmi?

Nie

Udzielenie gwarancji kupującemu przez gwaranta jest bezpłatne. Gwarantem może być również sprzedawca. Wydaje on wówczas kupującemu wraz z towarem dokument gwarancyjny. W dokumencie zamieszcza się dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, a także nazwę i adres gwaranta bądź jego przedstawiciela w Polsce.

Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. Dlatego kupujący ma prawo wybrać, czy będzie swoich roszczeń dochodził z gwarancji od gwaranta, czy od sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji i odesłać konsumenta do gwaranta.

Podstawa prawna

l Art. 13 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy żywność reklamuje się inaczej niż meble

Zakupiłam sardynki, które po otwarciu puszki okazały się nieświeże. Chciałam złożyć reklamację, ale sprzedawca stwierdził, że zrobiłem to zbyt późno i nie przyjął jej. Czy dla reklamacji żywności przewidziane są krótsze terminy niż dla innych towarów?

Tak

Terminy zawiadomienia sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową są znacznie krótsze niż terminy zawiadomienia o takiej niezgodności na przykład ubrania, obuwia albo mebli.

Konsument, który zakupił nieświeże sardynki, powinien w ciągu trzech dni od otwarcia opakowania zawiadomić o tym sprzedawcę. Ma taki obowiązek zarówno, gdy towar będzie oznakowany terminem przydatności do spożycia lub datą minimalnej trwałości, jak i wówczas, gdy dla towaru paczkowanego nie została określona data minimalnej trwałości albo terminu przydatności do spożycia. Jeżeli dla żywności została określona data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia, to wówczas kupujący powinien zawiadomić o niezgodności z umową jeszcze przed upływem tego terminu.

Również w ciągu trzech dni - ale liczonych od dnia sprzedaży albo od otrzymania towaru - konsument powinien zawiadomić sprzedawcę o takiej niezgodności produktów sprzedawanych luzem, odmierzanych w miejscu zakupu albo dostarczanych do miejsca zamieszkania kupującego.

Podstawa prawna

l Rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z 30 stycznia 2003 r. w sprawie zawiadomienia sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową (Dz.U. nr 31, poz. 258).

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia – od kiedy? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

Od 1 lipca 2025 r. farmaceuci zarobią nawet 10 554 zł brutto. Nowa siatka płac w ochronie zdrowia

Od 1 lipca 2025 r. obowiązywać będą nowe minimalne wynagrodzenia dla farmaceutów zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia. Wzrost płac wyniesie nawet 1 300 zł brutto miesięcznie. To efekt corocznej waloryzacji stawek wynikającej z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, powiązanej ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA

W Sejmie: Wypłaty ZUS do 21. dnia miesiąca? Wcześniej między 5. a 10. dniem? [Zasiłki i świadczenia]

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

4 dni pracy i 35 dni urlopu? Tak może wyglądać 2026 rok!

Rząd zapowiada gruntowną reformę Kodeksu pracy. W centrum zmian są: skrócenie tygodnia pracy do czterech dni lub 35 godzin oraz wydłużenie urlopu wypoczynkowego do 35 dni. Nowe przepisy mogą wejść w życie już od 2026 roku. Choć projekt budzi entuzjazm wielu pracowników, jego wdrożenie wymaga kompromisów z pracodawcami i szczegółowych analiz kosztów.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Strefa czystego transportu (STC) w Krakowie od 1 stycznia 2026 r.

W głosowaniu przeprowadzonym w nocy ze środy (11.06.) na czwartek (12.06.), Rada Miasta Krakowa większością głosów zdecydowała, że SCT zacznie obowiązywać od stycznia 2026 r. i obejmie obszar do granic IV obwodnicy. Oznacza to, że nowymi przepisami objęta zostanie niemal cała powierzchnia miasta – z wyłączeniem jego obrzeży, w tym m.in. Wzgórz Krzesławickich i Swoszowic.

REKLAMA

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

REKLAMA