REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zareklamować zakupiony towar

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z jakich powodów możemy zareklamować kupiony towar? Kiedy sprzedawca może odmówić nam prawa reklamacji? Czy sprzedawca ma obowiązek załatwienia reklamacji zgodnie z propozycją klienta?

Czy można zwrócić towar, który przestał się podobać

Skorzystałam z tzw. okazji i kupiłam sukienkę. Wkrótce w innym sklepie zobaczyłam identyczną o znacznie niższej cenie. W dodatku po dokładnym obejrzeniu zakupu w domu sukienka przestała mi się podobać. Czy mogę ją zwrócić sprzedawcy?

Nie

Nie można do sklepu zwrócić towaru tylko dlatego, że przestał się podobać nabywcy. W takim przypadku sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć pełnowartościowego towaru i zwrócić zapłaconą kwotę, albo zamienić tę rzecz na inną. Jedynie od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy odda pieniądze za zakup sukienki, która przestała się klientce podobać.

Nie można domagać się zwrotu pieniędzy również wówczas, gdy w innym sklepie taka sama sukienka kosztuje taniej, mimo że nie jest tam sprzedawana w ramach tzw. superokazji lub wyprzedaży. Prawo do reklamacji towaru przysługuje tylko wówczas, gdy produkt ma wady i w chwili wydania go klientowi był niezgodny z umową.

Podstawa prawna

l Art. 4 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy zawsze bubel jest niezgodny z umową

Kupiłam magnetofon, który okazał się bublem. Czy wady towaru oznaczają, że jest on niezgodny z umową i mogę go reklamować?

Tak

Sprzedawca powinien przyjąć reklamację klienta wówczas, gdy towar jest niezgodny z umową. Najczęściej chodzi o towar, który ma wady. Za niezgodność towaru z umową uważa się również nieprawidłowość w jego zamontowaniu i uruchomieniu. Ma to miejsce wówczas, gdy czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo nawet przez samego kupującego, ale według instrukcji, którą otrzymał przy sprzedaży.

Przyjmuje się, że towar był niezgodny z umową już w momencie wydania go klientowi, jeżeli niezgodność została stwierdzona przed upływem sześciu miesięcy, licząc od chwili wydania go.

Za niezgodność towaru z umową sprzedawca odpowiada tylko przez dwa lata, licząc od momentu wydania go konsumentowi. Gdyby zaś sprzedawana była rzecz używana, to wówczas długość okresu odpowiedzialności sprzedawcy może zostać skrócona przez obie strony (tzn. kupującego i sprzedającego) do roku.

Podstawa prawna

l Art. 4, 6 i 10 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy trzeba przestrzegać terminów

Czy reklamację, aby była ona skuteczna, trzeba złożyć w określonym terminie?

Tak

Aby reklamacja była skuteczna, kupujący musi ją złożyć sprzedawcy w określonym terminie. Powinien wystąpić z roszczeniem w stosunku do sprzedawcy w ciągu dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową i nie później niż w ciągu dwóch lat od wydania towaru kupującemu. Jeżeli kupujący nie dotrzyma tych terminów, to traci uprawnienia do stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Gdyby jednak w wyniku reklamacji rzecz została wymieniona na nową, to wówczas termin dwuletni biegnie na nowo.

Natomiast roszczenia kupującego przedawniają się w ciągu roku od momentu, kiedy stwierdził, że zakupiony przez niego towar nie jest zgodny z umową. Jednak przedawnienie nie może skończyć się przed upływem dwóch lat od wydania towaru kupującemu. W dodatku w tym terminie konsument utraci swoje prawo do odstąpienia od umowy i domagania się zwrotu wcześniej uiszczonej ceny.

Jedynie dla towarów żywnościowych zostały przewidziane krótsze terminy dla składania reklamacji.

Kupujący może w celu złożenia reklamacji osobiście zgłosić się do sklepu, ale wystarczy również, że wyśle do sprzedawcy w tym terminie pisemne zawiadomienie. W takim przypadku do ustalenia terminu wysłania zawiadomienia bierze się pod uwagę datę stempla pocztowego na kopercie.

Przepisy nie przewidują wymogu wysłania zawiadomienia listem poleconym. Kupujący może wysłać je listem zwykłym. Dla celów dowodowych radzimy jednak zachować formę listu poleconego. W razie sporu ze sprzedawcą o datę wysłania zawiadomienia kupujący będzie mógł wylegitymować się potwierdzeniem nadania listu na poczcie. Natomiast w razie nadania go przesyłką zwykłą dowodem mogłaby być jedynie koperta ze stemplem pocztowym, której sprzedawca nie ma jednak obowiązku przechowywać.

Na nieco innych zasadach reklamowana jest rzecz używana. Strony mogą bowiem w momencie sprzedawania jej skrócić termin na dochodzenie roszczeń do roku. Kupujący traci wówczas prawo do reklamowania używanego towaru z wadą, jeżeli w ciągu roku nie zawiadomi o tym sprzedawcy.

Podstawa prawna

l Art. 9 i 10 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy klient sam wybiera żądanie

Chcę zareklamować kanapę, która ma wady. Czy mogę domagać się wymiany sprzętu na nowy?

Tak

Konsument, który reklamuje towar niezgodny z umową, ma prawo określić, czego w związku z tym się domaga. Do żądania kupującego sprzedawca powinien ustosunkować się w ciągu 14 dni. Na przykład może wyrazić zgodę na to, że dokona naprawy, albo odmówi wykonania jej, twierdząc, że jest ona niemożliwa, albo wymaga nadmiernych kosztów. Gdyby jednak w ciągu 14 dni sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania, to wówczas przyjmuje się, że uznał je za uzasadnione i powinien je spełnić.

Może żądać naprawy mebla, albo wymiany go na nowy. Za naprawę nie musi płacić. W dodatku sprzedawca powinien zwrócić kupującemu poniesione koszty w związku z demontażem rzeczy, dostarczeniem, robocizną, materiałami oraz ponownym zamontowaniem i uruchomieniem.

Naprawa polega na doprowadzeniu mebla do stanu zgodnego z umową. Chodzi o taki stan, który odpowiadałby opisowi, jaki w momencie zakupu sprzedawca podał nabywcy. Oprócz tego mebel za zgodny z umową uważa się wówczas, gdy ma cechy okazanej próbki albo wzoru, oraz gdy nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy.

Może się zdarzyć, że naprawa rzeczy, albo wymiana jej na nową jest niemożliwa albo wymaga nadmiernych kosztów.

Wtedy kupujący może rzecz zatrzymać i domagać się obniżenia ceny, albo odstąpić od umowy i żądać zwrotu zapłaconej ceny. Od umowy można też odstąpić wówczas, gdy sprzedawca w odpowiednim czasie nie naprawi lub nie wymieni rzeczy, albo gdy naprawa i wymiana naraziłyby kupującego na znaczne niedogodności. Czas naprawy albo wymiany zależy od rodzaju towaru i celu jego nabycia.

Natomiast nie może od niej odstąpić wówczas, gdy niezgodność towaru z nią nie jest istotna.

Podstawa prawna

l Art. 8 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy gwarancja kosztuje

Czy za udzielenie gwarancji kupujący musi dodatkowo zapłacić? Czy po otrzymaniu gwarancji musi skorzystać z niej zamiast z rękojmi?

Nie

Udzielenie gwarancji kupującemu przez gwaranta jest bezpłatne. Gwarantem może być również sprzedawca. Wydaje on wówczas kupującemu wraz z towarem dokument gwarancyjny. W dokumencie zamieszcza się dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, a także nazwę i adres gwaranta bądź jego przedstawiciela w Polsce.

Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. Dlatego kupujący ma prawo wybrać, czy będzie swoich roszczeń dochodził z gwarancji od gwaranta, czy od sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji i odesłać konsumenta do gwaranta.

Podstawa prawna

l Art. 13 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy żywność reklamuje się inaczej niż meble

Zakupiłam sardynki, które po otwarciu puszki okazały się nieświeże. Chciałam złożyć reklamację, ale sprzedawca stwierdził, że zrobiłem to zbyt późno i nie przyjął jej. Czy dla reklamacji żywności przewidziane są krótsze terminy niż dla innych towarów?

Tak

Terminy zawiadomienia sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową są znacznie krótsze niż terminy zawiadomienia o takiej niezgodności na przykład ubrania, obuwia albo mebli.

Konsument, który zakupił nieświeże sardynki, powinien w ciągu trzech dni od otwarcia opakowania zawiadomić o tym sprzedawcę. Ma taki obowiązek zarówno, gdy towar będzie oznakowany terminem przydatności do spożycia lub datą minimalnej trwałości, jak i wówczas, gdy dla towaru paczkowanego nie została określona data minimalnej trwałości albo terminu przydatności do spożycia. Jeżeli dla żywności została określona data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia, to wówczas kupujący powinien zawiadomić o niezgodności z umową jeszcze przed upływem tego terminu.

Również w ciągu trzech dni - ale liczonych od dnia sprzedaży albo od otrzymania towaru - konsument powinien zawiadomić sprzedawcę o takiej niezgodności produktów sprzedawanych luzem, odmierzanych w miejscu zakupu albo dostarczanych do miejsca zamieszkania kupującego.

Podstawa prawna

l Rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z 30 stycznia 2003 r. w sprawie zawiadomienia sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową (Dz.U. nr 31, poz. 258).

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA