REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy masz gwarancję na internet ?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arkadiusz Jaraszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zadbajmy o wpisanie minimalnej prędkości transmisji w umowie z dostawcą internetu. W naszym interesie jest ustalenie warunków w samej umowie, bez możliwości ich zmiany przez dostawcę regulaminami lub cennikami.

Coraz więcej osób nie wyobraża sobie życia bez internetu. Dostęp do sieci jest potrzebny nie tylko w pracy zawodowej, ale także w życiu codziennym. W internecie dokonujemy zakupów, przelewów bankowych czy rezerwacji biletów. Za jego pomocą kontaktujemy się z bliskimi. Dostęp do szybkiej i łatwo dostępnej informacji ułatwia kształcenie i pozwala na pogłębianie zainteresowań.

Podpisując umowę o dostarczanie internetu, musimy pamiętać o tym, żeby dokładnie ją przeczytać i zapoznać się z jej postanowieniami. Trzeba też zapoznać się z regulaminem świadczenia usług, którego postanowienia są również wiążące. Ważne jest, żeby sprawdzić, czy regulamin albo umowa nie zawierają niedozwolonych klauzul umownych, które naruszają prawa konsumenta i stosowanie których jest zabronione.

REKLAMA

Brak odpowiedzialności

Analizując regulamin świadczenia usługi dostępu do lokalnej sieci komputerowej Metcom z siedzibą w Szczytnie natknęliśmy się na postanowienia, które łamią prawa klientów. Jednym z takich postanowień jest paragraf 5 ust. 1 regulaminu, zgodnie z którym operator nie gwarantuje przepustowości transmisji do zasobów internetowych. Jest to ewidentne zwolnienie się przedsiębiorcy od odpowiedzialności za ewentualne nienależyte wykonanie umowy, której istotą jest właśnie zapewnienie dostępu do internetu.

Z tego też względu wyłączenie odpowiedzialności przedsiębiorcy narusza prawa klienta i jest niezgodne z art. 3853 pkt 2 kodeksu cywilnego, który stanowi, że wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności przedsiębiorcy jest niedozwolonym postanowieniem umownym.

Innym postanowieniem regulaminu, który jest niezgodny z art. 3853 pkt 2 kodeksu cywilnego, jest par. 8 pkt 4. Zgodnie z tym paragrafem operator nie ponosi odpowiedzialności za złą jakość usług wynikłą z awarii oraz nieprawidłowego działania urządzeń dostawcy usług internetowych.

Również w przypadku tego postanowienia regulaminu naruszone są prawa konsumenta, bowiem umowa o świadczenie usług dostępu do internetu jest umową rezultatu. Nieprawidłowe działanie urządzeń dostawcy usług jest zatem ryzykiem działalności przedsiębiorcy i powinien on ponosić z tego tytułu odpowiedzialność.

Nienależna opłata

Regulamin świadczenia usługi dostępu do lokalnej sieci komputerowej Metcom zawiera także postanowienia, które uprawniają przedsiębiorcę do pobrania nienależnej opłaty. Jednym z takich postanowień jest par. 15, zgodnie z którym po podłączeniu i uruchomieniu usługi użytkownikowi nie przysługuje zwrot opłaty instalacyjnej. Zgodnie z tym postanowieniem, nawet jeżeli konsument zrezygnuje z usługi dostępu do internetu z winy dostawcy, to przedsiębiorca będzie mógł zatrzymać uiszczoną wcześniej opłatę instalacyjną. Jest to niezgodne z art. 3853 pkt 12 kodeksu cywilnego, który stanowi, że niedozwolonym postanowieniem umownym jest postanowienie, które wyłącza obowiązek zwrotu konsumentowi uiszczonej zapłaty za świadczenie niespełnione, jeżeli konsument zrezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania.

REKLAMA

Niedopuszczalna interpretacja

Część analizowanego regulaminu dostępu do lokalnej sieci komputerowej zawiera niejednoznaczne zapisy, które mogą być interpretowane na niekorzyść konsumenta. Przykładem takiego zapisu może być par. 19 ust. 4 regulaminu, zgodnie z którym w przypadku częstego nieopłacania w terminie należności, administrator ma prawo ograniczyć dostęp do internetu. Regulamin nie mówi jednak nic na temat tego, jak rozumieć pojęcie częstego nieopłacania. Z tego też względu przedsiębiorca sam może dowolnie interpretować to pojęcie i np. już po dwukrotnym spóźnieniu się z opłatą ograniczyć dostęp do internetu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie zapisy są jednak sprzeczne z art. 3853 pkt 9 kodeksu cywilnego, który stanowi, że postanowienia, które przyznają przedsiębiorcy uprawnienia do dokonywania wiążącej interpretacji umowy, są niedozwolonymi postanowieniami. Zgodnie z tym przepisem każda umowa powinna być zatem napisana w taki sposób, aby jej postanowienia były jednoznaczne i zrozumiałe dla każdej ze stron.


Ważne!

Konsument powinien szczególnie uważnie analizować postanowienia dotyczące jakości i warunków technicznych usług

 

3 KROKI - Co zrobić, gdy umowa o świadczenie usług internetowych zawiera niedozwolone postanowienia

1 Zwrócić się do dostawcy internetu o usunięcie klauzuli z umowy.

2 Zwrócić się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zbadanie, czy wskazane przez niego zapisy nie stanowią klauzul niedozwolonych.

3 Gdy dostawca nie usunie klauzuli, wnieść pozew do sądu (wydział cywilny ) o ustalenie, że konkretne postanowienie umowy stanowi klauzulę niedozwoloną.



Analiza krok po kroku


WĄTPLIWY ZAPIS UMOWY

Po podłączeniu i uruchomieniu usługi użytkownikowi sieci nie przysługuje zwrot opłaty instalacyjnej.


CO TO OZNACZA

Jeżeli konsument zrezygnuje z umowy i nie będzie chciał korzystać z dostępu do internetu, to przedsiębiorca nie zwróci mu opłaty instalacyjnej. Konsument nie będzie mógł żądać zwrotu pieniędzy nawet wówczas, gdy zrezygnuje z umowy z winy przedsiębiorcy, który np. będzie dokonywał częstych utrudnień w dostępie do internetu.


CZY JEST ZGODNY Z PRAWEM

Nie

Postanowienie jest niezgodne z prawem i narusza prawa konsumenta. Zgodnie bowiem z art. 3853 pkt 12 kodeksu cywilnego, niedozwolonym postanowieniem umownym jest postanowienie, które wyłącza obowiązek zwrotu konsumentowi uiszczonej zapłaty za świadczenie niespełnione, jeżeli konsument zrezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania.


REKOMENDACJA DLA KLIENTA

Klient przed podpisaniem umowy powinien zwrócić się do dostawcy internetu o zmianę niekorzystnego dla niego zapisu. Jeżeli dostawca nie dokona zmiany, to klient powinien rozważyć rezygnację z podpisania umowy.


REKOMENDACJA DLA FIRM

Dostawca internetu powinien usunąć z regulaminu niekorzystny dla klientów zapis.

Arkadiusz Jaraszek

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

OPINIE

Aleksander Barczewski, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, delegatura w Bydgoszczy

W umowach dostępu do internetu szczególnie trzeba analizować postanowienia, które dotyczą jakości, w tym warunków technicznych świadczenia usług. Należy wymagać od operatorów gwarancji minimalnej prędkości transmisji oraz sprawdzić, czy operator nie próbuje zwolnić się z odpowiedzialności za niewykonanie umowy. Równie istotne są postanowienia, które mają przywiązać nas do operatora i ograniczyć możliwość jego zmiany na innego (wygórowane odstępne, automatyczne przedłużenie umowy). Umowa dostępu do internetu jest umową o oświadczenie usług telekomunikacyjnych i należy stosować do niej przepisy prawa telekomunikacyjnego. Oznacza to, że niezależnie od ochrony przewidzianej w art. 384 i nast. k.c., uznają one za niedozwolone, a więc w praktyce niewiążące konsumenta takie postanowienia, które kształtują jego prawa i obowiązki sprzecznie z dobrymi obyczajami rażąco naruszając jego interesy.

 

Piotr Schramm, adwokat Of Counsel w Kancelarii Gessel

Otrzymując dostęp do sieci, zadbajmy o kompletne ustalenie warunków w samej umowie, bez możliwości wprowadzenia przez dostawcę zmian np. przez zmianę dodatkowych regulaminów lub cenników. Gdy jakość usług nie odpowiada zobowiązaniu dostawcy, ważne będzie uprawnienie do wstrzymania płatności do czasu przywrócenia umówionej jakości. Ważne, aby to dostawca był wobec nas odpowiedzialny za urządzenia i instalacje, których używa świadcząc nam usługi. W zakresie odpowiedzialności dostawcy za jakość usług zadbajmy o odesłania do obowiązujących przepisów ogólnych, bez krótkich lub nieokreślonych terminów dla zgłoszenia usterek pod rygorem utraty roszczeń. Opóźnienie w płatnościach może wiązać się tylko z odsetkami ustawowymi, a nie karami czy innymi opłatami. Uprawnienie dostawcy do rozwiązania umowy winno być w sposób kompletny opisane w umowie.

 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

Rak a orzeczenie o niepełnosprawności 2025. Jakie przywileje, zasiłki i ulgi? Co przysługuje osobie chorej na nowotwór?

Choroba nowotworowa to trudne leczenie, ale trzeba wiedzieć, że to też prawo do dodatkowego wsparcia od państwa. Mało kto wie, że pacjenci onkologiczni mogą ubiegać się o orzeczenie o niepełnosprawności, które otwiera drogę do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Sprawdź, kiedy rak daje prawo do orzeczenia i jakie korzyści można zyskać.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

1200 zł wsparcia dla wybranych seniorów. Rządowe wsparcie na wyciągnięcie ręki, ale rocznik ma znaczenie

Rząd oferuje wsparcie finansowe dla osób starszych, które ukończyły 60 lat (kobiety) i 65 lat (mężczyźni). Jest to forma dopłaty w wysokości do 1200 złotych, która ma pomóc w pokryciu rosnących kosztów utrzymania i wesprzeć domowe budżety, szczególnie w przypadku seniorów o niższych dochodach. Oto szczegóły.

REKLAMA

Wzrost opłat za ogrzewanie podniesie koszty wynajmu mieszkań w 2025 i 2026 roku

Spółdzielnie mieszkaniowe i właściciele nieruchomości na wynajem przygotowują lokatorów na zimę 2025/2026, która niemal na pewno przyniesie wyższe rachunki za ciepło. To efekt zarówno rosnących kosztów ogrzewania, jak i zakończenia rządowej tarczy, która dotąd hamowała podwyżki. Skala zmian nie jest jeszcze znana, ale już dziś eksperci mówią o wzrostach sięgających nawet kilkudziesięciu procent.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

REKLAMA