REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsument przed sądem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedawca nie uznaje Twojej reklamacji ? Spróbuj oddać sprawę do sądu konsumenckiego działającego przy Inspekcji Handlowej. Jak to zrobić ?

 

REKLAMA

Sądy konsumenckie rozstrzygają spory między konsumentami a przedsiębiorcami wynikające z zawieranych między nimi umów. Nie mogą jedynie zajmować się sporami dotyczącymi energii, banków, działalności bankowej, ubezpieczeniowej, pocztowej, telekomunikacyjnej, pośrednictwa finansowego, informatycznej, edukacyjnej oraz w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej.

Wartość przedmiotu sporu nie może przekroczyć 10 tys. zł.

Aby sąd konsumencki mógł rozstrzygnąć sprawę, muszą na to wyrazić zgodę obie strony: konsument i przedsiębiorca. Nie wystarczy więc, że konsument wniesie pozew, przedsiębiorca musi się poddać jurysdykcji tego sądu. Jednakże przedsiębiorcy odmawiają poddania się jurysdykcji sądu konsumenckiego. Tylko przez 10 miesięcy 2007 r. nie wyraziło zgody 757 przedsiębiorców (dotyczyło to 36 proc. wniosków).

REKLAMA

Trzeba złożyć wniosek

Wniosek o rozpoznanie sporu może złożyć konsument, przedsiębiorca i organizacja konsumencka. W sądach dostępne są gotowe formularze, które trzeba wypełnić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprócz wpisania danych powoda i pozwanego wystarczy zaznaczyć właściwy przedmiot sporu spośród 13 wyszczególnionych pozycji. Spór może się toczyć o: niedostarczenie produktu, brak świadczenia usługi, zwłokę w dostarczeniu produktu lub w świadczeniu usługi, wadliwość produktu, nienależytą jakość usługi, odmowę sprzedaży lub wykonania usługi, nieuzasadniony wzrost ceny, brak lub niepełną informację na temat produktu lub usługi. Przedmiotem sporu mogą być dodatkowe opłaty nieznane przy zawarciu umowy, a także produkty niezamówione bądź niezgodnie z zamówieniem lub usługi niezamówione. Oprócz tego strona może wpisać również inne żądanie.

Strona, która składa wniosek, musi w nim określić wartość przedmiotu sporu i wskazać żądanie. Na przykład żądać naprawy produktu lub należytego wykonania usługi, wymiany produktu, odstąpienia od umowy, informacji na temat produktu lub usługi, wypłaty odszkodowania, zwrotu pierwszej raty lub innych dokonanych wpłat, obniżenia ceny, dostawy produktu lub świadczenia usługi.

Do formularza warto dołączyć po jednej kopii, np. paragonu, umowy, potwierdzenia odbioru.

Sąd konsumencki doręcza odpis wniosku stronie przeciwnej, która w ciągu tygodnia składa odpowiedź na wniosek oraz oświadczenie o wyrażeniu zgody na rozpoznanie sprawy.

Po bezskutecznym upływie tego terminu, albo gdy pozwany nie wyrazi zgody na sąd polubowny, sprawa nie będzie rozstrzygana, a sąd zwróci wniosek wnioskodawcy.

Rozprawa jawna

Rozprawa jest jawna i odbywa się bez względu na obecność stron.

Superarbiter przewodniczy rozprawie. Oprócz niego sąd składa się jeszcze z dwóch arbitrów z listy stałych arbitrów sądu. Superarbiter dąży do pojednania stron i ugody. Gdy do ugody nie dochodzi, to sąd wydaje wyrok, najpóźniej w ciągu trzech dni od zakończenia rozprawy. Rozstrzyga w nim o żądaniach stron i przytacza motywy, którymi kierował się przy orzekaniu. W ciągu 14 dni od wydania wyroku sąd doręcza jego obu stronom.

Po wpłynięciu wniosku przewodniczący sądu konsumenckiego dokonuje jego wstępnego badania.

Jeżeli wniosek nie dotyczy sporu, który może być rozpatrywany przez sąd konsumencki, tj. o prawa majątkowe wynikające z umów sprzedaży produktów i świadczenia usług, wówczas przewodniczący pozostawia wniosek bez rozpatrzenia.

Zaskarżenie wyroku

Od wyroku sądu konsumenckiego nie przysługuje odwołanie. Strona może domagać się uchylenia wyroku przez sąd powszechny, gdy nie było zapisu na sąd polubowny albo był nieważny, strona została pozbawiona możliwości obrony swoich praw, nie był zachowany tryb postępowania, rozstrzygnięcie jest niezrozumiałe albo zawiera sprzeczności bądź zachodzą przyczyny, które stanowią podstawę skargi o wznowienie postępowania.

ZŁOŻENIE WNIOSKU

Podmioty uprawnione do złożenia wniosku o rozpatrzenie sporu przez sąd konsumencki:

• konsument - osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej z jej działalnością gospodarczą lub zawodową (np. klient poszedł do sklepu RTV i zakupił telewizor do celów prywatnych, w tym przypadku nabywca towaru jest konsumentem).

• przedsiębiorca - podmiot, który zawodowo, we własnym imieniu podejmuje działalność wytwórczą, handlową, budowlaną, usługową.

Od wniosku o rozpatrzenie sprawy przez sąd konsumencki nie jest pobierana żadna opłata, jednak podjęcie przez sąd konsumencki czynności jest połączone z wydatkami (dopuszczenie w postaci opinii rzeczoznawcy), sąd pobiera zaliczkę na pokrycie wydatków od strony, która wnosiła o podjęcie tej czynności. Gdy obie strony sporu (przedsiębiorca i konsument) domagają się przeprowadzenie czynności lub sąd dopuści te czynności z urzędu, strony ponoszą koszty w równych bądź innym stosunku.

Ważne!

Tekst regulaminu działania stałych polubownych sądów konsumenckich powinien znajdować się w siedzibie wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej w miejscu ogólnodostępnym dla zainteresowanych.

WYROK SĄDU KONSUMENCKIEGO POWINIEN ZAWIERAĆ:

• oznaczenie sądu, superarbitra, arbitrów i protokolanta

• datę i miejsce wydania wyroku

• oznaczenie stron

• oznaczenie przedmiotu sprawy

• rozstrzygnięcie o żądaniach stron

• przytoczenie motywów, którymi kierował się sąd przy wydaniu wyroku

• podpisy superarbitra i arbitrów.

PROCEDURY PRZED SĄDEM

W przypadku braków formalnych wniosku (np. niedokładnego oznaczenia stron lub przedmiotu sporu), przewodniczący wzywa stronę, która wniosła ten wniosek, aby pod rygorem zwrócenia wniosku, do uzupełnienia go w terminie tygodniowym. Po bezskutecznym upływie terminu sąd zwraca wniosek wnioskodawcy.

Jeżeli w wyniku wstępnego badania wniosku okaże się, że sprawie można nadać bieg przewodniczący doręcza odpis wniosku stronie przeciwnej i wzywa ją, aby w terminie tygodnia od dnia doręczenia wezwania złożyła na piśmie odpowiedź na wniosek wraz z oświadczeniem, że zgadza się na rozstrzygnięcie sporu przez sąd konsumencki.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jakich informacji może żądać rada pracowników?

W wielu przypadkach pracodawcy zastanawiają się, czy i jakie informacje muszą, a jakie mogą być – jeżeli taką wolę wykaże zarząd – przekazane radzie pracowników. Artykuł prezentuje najważniejsze przepisy i przykłady dobrych praktyk.

Ulga mieszkaniowa w nowej odsłonie od 2026 r. Kto zyska, a kto straci na projekcie Ministerstwa Finansów?

Rząd szykuje podatkową rewolucję, która odczują zarówno właściciele mieszkań, jak i przedsiębiorcy. Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy wprowadzającej szerokie zmiany – od zasad korzystania z ulgi mieszkaniowej, przez rozliczanie leasingu i amortyzacji, aż po warunki ulgi IP Box. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku i już dziś budzą duże emocje, bo dla jednych oznaczają korzyści, a dla innych – poważne ograniczenia.

Od stycznia wzrośnie nie tylko płaca minimalna. Te świadczenia też pójdą w górę

Ci, którzy muszą wyżyć z minimalnej pensji cieszą się z podwyżki, którą dostaną od nowego roku. Jednak ten medal ma dwie strony. Podwyżka najniższej krajowej o ból głowy przyprawia przedsiębiorców, bo uruchamia efekt domina. Chodzi nie tylko o większe koszty zatrudnienia. Razem z najniższą krajową w górę szybują i inne wskaźniki, dotyczące nie tylko wysokości składek ZUS, ale także między innymi odpraw czy odszkodowań.

Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

REKLAMA

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Minimum 3062 zł brutto miesięcznie. Nowa ustawa zmienia zasady gry – koniec darmowych staży?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale (obecnie około 3062 zł brutto)” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów?

REKLAMA

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

REKLAMA