REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyczne odrolnienie w miastach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arkadiusz Jaraszek

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie grunty rolne położone w granicach miast zostaną z mocy prawa przekształcone w tereny zurbanizowane z prawem do zabudowy. Znacząco podniesie to wartość gruntów.

Przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz o ochronie gruntów rolnych i leśnych przewiduje ułatwienia w prowadzeniu inwestycji budowlanych na terenach, które nie są objęte miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Nowe rozwiązania prawne umoż- liwią odrolnienie większości gruntów położonych w granicach administracyjnych miast. Przyczyni się to do zwiększenia liczby działek, na których będą mogły być prowadzone inwestycje budowlane.

Korzyści z przekwalifikowania w miastach gruntów rolnych na tereny zurbanizowan- kliknij aby zobaczyć ilustrację.


- W studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego gmina będzie określała przewidywany zasięg granic urbanizacji. Będzie on musiał spełniać wymogi tzw. dyrektywy ściekowej, czyli odpowiadać zasięgowi planowanej struktury kanalizacyjnej. Wszystkie tereny znajdujące się w obszarze planowanej urbanizacji zostaną odrolnione - mówi Olgierd Dziekoński, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za budownictwo. Dodaje, że przekształcenie gruntu rolnego w teren zurbanizowany będzie następować automatycznie, po podjęciu uchwały gminy o wyznaczeniu zorganizowanego obszaru zurbanizowanego.

Przekształcenia z mocy prawa

Zgodnie z projektem każda gmina będzie zobowiązana do przyjęcia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w którym będzie określała obszar urbanizacji. Będzie to obszar, na którym inwestycje budowlane będą mogły być prowadzone według uproszczonych procedur, czyli np. bez konieczności ubiegania się o pozwolenie na budowę, jedynie po zarejestrowaniu robót. Jednocześnie do zmiany przeznaczenia wszystkich gruntów rolnych, położonych na obszarze urbanizacji, nie będzie potrzebna żadna zgoda. Działki te zostaną bowiem odrolnione z mocy prawa.

Ułatwienia dla inwestorów

Propozycję ministerstwa pozytywnie oceniają inwestorzy. Ich zdaniem, obecne procedury są zbyt przewlekłe i często blokują, a nawet uniemożliwiają potrzebną inwestycję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dziś, jeżeli inwestor otrzyma pozwolenie na budowę i posiada grunt rolny, to musi wystąpić o jego odrolnienie. Cała procedura trwa kilka miesięcy i jest niepotrzebna, gdyż decyzja o tym, że dany grunt ma zostać zabudowany, zapadła już w pozwoleniu na budowę - mówi Jacek Bielecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Firm Deweloperskich.

Jego zdaniem, potrzebne jest odrolnienie wszystkich gruntów położonych w granicach administracyjnych miast.

- Należy skończyć z fikcją, że w miastach prowadzona jest produkcja rolna i potrzebna jest szczególna ochrona takich gruntów - wyjaśnia Jacek Bielecki.

Zdaniem jednak prof. Huberta Izdebskiego z Uniwersytetu

Warszawskiego, takie automatyczne odrolnienie wszystkich gruntów miejskich może rodzić niezadowolenie społeczne.

- Przykładem może być warszawski Wilanów, w którego skład wchodzą tereny typowe dla wsi i mimo że znajdują się one w granicach administracyjnych miast, ich właściciele mogą nie zgadzać się na zmianę przeznaczenia swoich działek - wyjaśnia prof. Hubert Izdebski.

Korzyści dla gmin

Z nowych rozwiązań prawnych zadowoleni są nie tylko inwestorzy, ale także samorządowcy. Ich zdaniem, takie odrolnienie wszystkich gruntów znacznie przyczyni się do wzrostu inwestycji i rozwoju gmin.

REKLAMA

- Bez długotrwałej i często skomplikowanej procedury w gminie pojawią się grunty, na których będzie można inwestować. To gmina będzie określała, gdzie dopuszczalne jest prowadzenie inwestycji - mówi Jerzy Tokajuk, naczelnik Wydziału Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego w Białymstoku.

Podobnego zdania jest Mieczysław Kieca, prezydent Wodzisławia Śląskiego, który uważa, że automatyczne odrolnienie działek pozwoli zatrzymać w Polsce wielu inwestorów, którzy dziś często wybierają naszych południowych lub zachodnich sąsiadów.

Automatyczne odrolnienie miejskich działek będzie miało także duży wpływ na stan finansów lokalnych władz.

- Podatek od gruntów budowlanych jest dużo wyższy niż podatek od gruntów rolnych

i w związku z tym dzięki odrolnieniu zwiększą się dochody gmin - wyjaśnia Jerzy Tokajuk.

Zmniejszeniu ulegną jednocześnie wydatki z gminnych budżetów.

- Odrolnienie gruntów kosztuje dziś często dziesiątki mln zł. Kwoty te odstraszają inwestorów i jeżeli gminy chcą ich zatrzymać na swoim terenie, to wydatki te muszą pokrywać z własnych budżetów - wyjaśnia Mieczysław Kieca. Dodaje, że dziś inwestorzy muszą także ponosić roczne opłaty za odrolnioną ziemię, co sprawia, że koszty odrolnienia są jeszcze wyższe.

Jak będzie drożeć ziemia

Prawie połowa ziemi w polskich miastach to grunty rolne.

- Kto kupił ziemię orną w dużych miastach, zyska bardzo dużo, bo jej ceny po odrolnieniu rosną nawet pięciokrotnie - mówi Krzysztof Kieszkowski z firmy Polanowscy Doradcy ds. Nieruchomości.

W tej chwili miastom udaje się rocznie zmienić przeznaczenie tylko kilkuset hektarów gruntów. To niewiele i stale można słyszeć głosy, że w Polsce brakuje atrakcyjnych gruntów pod budowę. Po odrolnieniu gruntów miejskich podaż ziemi zdecydowanie wzrośnie.

- W tej sytuacji można się spodziewać, że ceny działek budowlanych spadną, ale maksymalnie o 10-15 proc. - prognozuje Krzysztof Kieszkowski.

Inni pośrednicy mają na ten temat nieco inną opinię.

REKLAMA

- Samo odrolnienie nie załatwia sprawy, bo odrolnienie oznacza tylko, że ziemię można inaczej użytkować niż tylko sadzić pietruszkę, ale to nie oznacza automatycznie, że na tym terenie będzie można budować dom - twierdzi Małgorzata Bar, pośrednik w obrocie nieruchomościami.

Według niej nawet przy obecnym stanie prawnym deweloperzy kupowali grunty rolne i przekształcali je w działki budowlane, choć czasem na warunki zabudowy czekali nawet rok. Konieczne są konkretne zapisy w planie zagospodarowania przestrzennego - jeśli taki jest, i konieczne jest uzbrojenie tych gruntów. Jeśli zapadnie decyzja o odrolnieniu ziemi w miastach, to miejskie grunty rolne bardzo szybko zdrożeją. Zależnie od lokalizacji w Warszawie metr ziemi rolnej może kosztować od 100 zł do prawie 1 tys. zł - wszystko zależy od lokalizacji, dostępu do mediów i właśnie często nieformalnych informacji, czy grunt nadaje się pod budownictwo.

Ceny gruntów typowo budowlanych zaczynają się w Warszawie od ok. 200 zł za metr. Podobne proporcje cenowe są w innych polskich miastach.

Na rynku gruntów rolnych nie ma stagnacji cen. Najlepiej widać to na przykładzie województwa mazowieckiego. W ciągu roku średnia cena hektara ziemi ornej wzrosła tam o ok. 38 proc., a w I kwartale tego roku o prawie 25 proc.

Zyski właścicieli ziemi ornej, która zostanie przekształcona na grunty budowlane, będą mogły być pomniejszone o rentę planistyczną - dzisiaj wynosi ona maksymalnie 30 proc. zysku od wzrostu wartości działki przy jej sprzedaży, ale być może zostanie zmniejszona do maksymalnie 25 proc.

Jak wzrosną podatki

Podatek od nieruchomości i gruntów rolnych są podatkami płaconymi za posiadanie ziemi, które zostały uregulowane w ustawie z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym i ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Podatek od nieruchomości i podatek od gruntów rolnych są zróżnicowane. Zależy to od rodzaju przeznaczenia gruntu, a w przypadku gruntów rolnych od jego klasy i do którego okręgu podatkowego należy ziemia. Potem na podstawie klasy i okręgu podatkowego wszystkie grunty rolne przelicza się na tzw. hektary przeliczeniowe, na podstawie których zostaje obliczona należność dla Skarbu Państwa.

Zakładając, że podatnik posiada 2 hektary ziemi rolnej, zapłaci 291,45 zł rocznego podatku. Natomiast jeżeli ktoś postanowi odrolnić ziemię i przeznaczyć na działalność gospodarczą, to za taką samą działkę będzie musiał zapłacić już 14,2 tys. zł. Jest to jednak najwyższa stawka, którą musiałby zapłacić przedsiębiorca, ponieważ wysokość podatku od nieruchomości ustala rada gminy w drodze uchwały. Gdyby ziemia została przeznaczona na inny cel niż działalność gospodarcza, wtedy podatek maksymalnie mógłby wynieść 7 tys. zł.

Więcej inwestycji publicznych

Projekt nowelizacji ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych przewiduje także ułatwienia w realizacji inwestycji celu publicznego oraz inwestycji na terenach zamkniętych, czyli terenach zastrzeżonych ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa. W takich przypadkach zgoda na odrolnienie gruntów będzie wydawana na potrzeby konkretnej inwestycji, a nie na potrzeby miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jak jest to obecnie. To ważne, bowiem dziś wiele inwestycji nie może być realizowanych z tego względu, że dla terenów takich nie sporządza się miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Ministerstwo Infrastruktury chce, żeby nowe przepisy obowiązywały już od połowy 2009 r.

19,1 mln hektarów to powierzchnia gruntów rolnych w Polsce

ARKADIUSZ JARASZEK

Współpraca Roman Grzyb, Kamil Kuczyński

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już przesądzone: Co najmniej dwie niedziele handlowe w miesiącu, zakupy w pierwszą i trzecią niedzielę każdego miesiąca, koniec z zakazem handlu w kolejne 20 niedziel w roku?

Na III czytanie sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju oczekuje projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni oraz ustawy - Kodeks pracy (druk sejmowy nr 384), który ma na celu zmianę regulacji dotyczących zasad prowadzenia handlu i czynności związanych z handlem w niedziele, poprzez wprowadzenie co najmniej dwóch niedziel handlowych w każdym miesiącu roku kalendarzowego. Dotychczasowe 4 niedziele handlowe (wyznaczone na ostatnią niedzielę w styczniu, kwietniu, czerwcu i sierpniu) – zostałyby zatem zastąpione aż 24 takimi niedzielami, w które nie obowiązywałby zakaz handlu. W związku z wyborem Karola Nawrockiego na nowego Prezydenta RP i jego deklaracjami, które padły w tym zakresie w czasie kampanii prezydenckiej – wydaje się, że dalsze losy tego projektu są już jednak przesądzone.

Rekordowe dodatki z ZUS dla seniorów. Te roczniki dostaną co miesiąc ponad 6 tysięcy złotych

Nie każdy dożywa tak pięknego wieku. Ale ci, którym się to udaje, są w naszym kraju traktowani w szczególny sposób. Bez względu na to, czy mają emeryturę, rentę czy nigdy nie pobierali żadnego świadczenia z ZUS — gdy kończą sto lat, przysługuje im coś wyjątkowego: honorowa emerytura. I choć brzmi to uroczyście, chodzi o bardzo konkretne pieniądze.

Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to pomysł, który od lat dzieli opinię publiczną. Zakłada on, że każdy obywatel, niezależnie od tego, czy pracuje, ile zarabia, czy jest studentem albo seniorem, co miesiąc otrzymuje od państwa stałą kwotę pieniędzy. W Polsce w debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł, która ma wystarczyć na podstawowe potrzeby życiowe. Czy to realne? Kto miałby za to zapłacić?

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

REKLAMA

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Czy benzyna E10 niszczy silniki? Sprawdź, do których aut nie wolno jej tankować [LISTA]

Nowa benzyna E10 już od ponad roku zastępuje na stacjach tradycyjną Pb95, ale wielu kierowców nadal nie wie, że w starszych autach może powodować poważne problemy. Mechanicy ostrzegają: regularne tankowanie E10 w nieprzystosowanych samochodach może prowadzić do wycieków, korozji i kosztownych awarii. Niektóre modele są na to szczególnie narażone. Sprawdź, czy Twoje auto znajduje się na tej nieoficjalnej "czarnej liście". Zobacz, które silniki nie powinny korzystać z E10 i co możesz zrobić, by uniknąć usterek.

REKLAMA