REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy jest podatek od abonamentów?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma jednolitej interpretacji, czy i jak opodatkowywać abonamenty medyczne dla pracowników. Jedni podatnicy opodatkowują PIT samo wykupienie pakietu, inni skorzystanie z niego.

 

Chaos panujący w zakresie opodatkowania abonamentów medycznych otrzymywanych przez pracowników od pracodawców jest coraz większy. Zarówno sądy administracyjne, jak i urzędy skarbowe różnie traktują to zagadnienie. Jedne samo otrzymanie pakietu od szefa uważają za wystarczające, by jego wartość opodatkować PIT. Inne twierdzą, że płacić trzeba dopiero w momencie skorzystania z usług medycznych przyznanych w ramach pakietu. Ostatnio pojawiła się zaś interpretacja, że od pakietów medycznych pracownik podatku nie powinien płacić w ogóle.

REKLAMA

Sytuacja ta to wynik niejasnych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego pracownicy i pracodawcy oczekują ogólnej interpretacji ministra finansów, która raz na zawsze rozstrzygnie dylemat: opodatkować pakiet medyczny dla pracowników czy nie. A jeśli tak, to kiedy podatek taki trzeba płacić.

- Warto, aby Ministerstwo Finansów wydało jednoznaczną interpretację w zakresie opodatkowania pakietów medycznych, tym bardziej że liczba zawieranych umów na opiekę medyczną dla firm gwałtownie wzrasta. Zachęcamy też, aby firmy samodzielnie występowały o indywidualne interpretacje przepisów - mówi nam Jacek Rozwadowski, dyrektor do spraw marketingu i sprzedaży Enel-Med, jednej z firm świadczących usługi medyczne, oferujących pracodawcom pakiety medyczne dla pracowników.

Zamieszanie przez WSA

Rozbieżności interpretacyjne w zakresie opodatkowania PIT pakietów medycznych spotęgował ostatni wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 sierpnia 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 625/08). Sąd stwierdził, że z faktu objęcia danego pracownika potencjalną możliwością skorzystania z usługi medycznej w ramach opłaconego przez pracodawcę abonamentu nie wynika, że po stronie pracownika zawsze wystąpi konkretne przysporzenie. Tym samym nie ma uzasadnienia dla opodatkowania tego teoretycznego świadczenia po stronie pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Pomimo orzeczenia WSA w Warszawie, według którego nie należy odprowadzać podatku z tytułu wykupionych abonamentów medycznych, sytuacja niestety nie uległa zmianie. Wyrok jest wiążący tylko dla stron postępowania i jego szersza interpretacja jest nieuprawniona - podkreśla Jacek Rozwadowski.

Tymczasem przepisy są w tej kwestii wyjątkowo niespójne i niejasne, o czym świadczy fakt, że zarówno sądy, jak i organy podatkowe wydają w tej sprawie sprzeczne orzeczenia.

Fiskus nie jest lepszy

REKLAMA

Stanowisko warszawskiego WSA jest przeciwieństwem poglądów prezentowanych od 1 stycznia 2007 r. przez organy podatkowe. Zdaniem urzędów, a także Ministerstwa Finansów przychodem pracownika podlegającym opodatkowaniu PIT jest już możliwość korzystania z usług leczniczych, którą pracownik otrzymuje w momencie wykupu przez pracodawcę pakietu medycznego. Wystarczy, że pracownik ten jest wskazany jako osoba uprawniona do korzystania z abonamentu w umowie zawartej pomiędzy pracodawcą a przychodnią. Podstawą opodatkowania PIT jest równowartość ceny, jaką pracodawca płaci za usługę objęcia pracowników opieką medyczną, czyli za abonament przypadający na pracownika.

- Obecne stanowisko organów podatkowych zakładające konieczność rozpoznawania po stronie pracownika przychodu z tytułu zakupionych przez pracodawcę abonamentów medycznych budzi uzasadnione wątpliwości - stwierdza Maciej Grela, doradca podatkowy w kancelarii Gide Loyrette Nouel.

Trzeba przypomnieć, że ministerstwo pogląd w sprawie abonamentów medycznych zmieniło dopiero od początku 2007 roku. Do końca 2006 roku resort finansów - a za nim również urzędy skarbowe - twierdził, że otrzymanie świadczenia przez pracownika następuje nie w momencie udostępnienia mu możliwości korzystania z usług leczniczych, ale w momencie faktycznego skorzystania z tych usług.

- Jeszcze dwa lata temu kwestia opodatkowania pakietów medycznych była jasna. Jeżeli pracodawca nabywał taki program dla całego zakładu, bez indywidualizacji składki na poszczególnych pracowników, pakiet nie stanowił dla nich przychodu ze stosunku pracy - podkreśla Paweł Jabłonowski, doradca podatkowy z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Wskazuje też, że zmiana podejścia organów podatkowych jest efektem możliwości uznawania od 1 stycznia 2007 r. za koszt podatkowy wydatków ponoszonych przez pracodawców na opiekę medyczną dla pracowników.

- Organy podatkowe, jak się wydaje, dążą do zachowania symetrii. Możliwość uznania za koszt uzyskania przychodu danego wydatku po stronie pracodawcy oznacza jednocześnie uznanie go za przychód po stronie pracownika - twierdzi Paweł Jabłonowski.

Jednak na gruncie obowiązujących przepisów stosowanie tej prostej zasady jest nie do końca uzasadnione.

Przychód do rozpoznania

Przy rozliczeniach podatkowych pakietów medycznych istotne jest ustalenie, kiedy powstaje przychód. Maciej Grela tłumaczy, że w przypadku świadczeń w naturze przychodem są wyłącznie otrzymane świadczenia (w przeciwieństwie do przysporzeń pieniężnych, gdzie przychód stanowią również środki postawione do dyspozycji). Zapewnienie pracownikowi abonamentu stwarza jedynie hipotetyczną możliwość skorzystania ze świadczeń medycznych i nie musi się wiązać z faktycznym skorzystaniem z tych usług.

- Samo nabycie abonamentu stanowi zatem jedynie postawienie do dyspozycji świadczenia i nie może być utożsamiane z jego otrzymaniem - argumentuje Maciej Grela.

Natomiast wartość faktycznie wykorzystanych (otrzymanych) świadczeń nie jest możliwa do oszacowania przez pracodawcę przekonuje dalej ekspert.

W konsekwencji abonament nie powinien stanowić przychodu dla pracownika.

Także Paweł Jabłonowski twierdzi, że przychód w naturze powinien być rozumiany jako przychód faktycznie otrzymany. W przypadku abonamentów medycznych identyfikacja ewentualnego świadczenia otrzymywanego przez pracownika budzi wiele kontrowersji, a najbardziej skrajne stanowiska uznają, że jest nim sama wartość abonamentu, czyli gwarancja możliwości skorzystania z opieki medycznej.

- Jednak to, na gruncie obowiązujących przepisów, zbyt restrykcyjne podejście - mówi ekspert Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Według Macieja Greli z punktu widzenia fundamentalnych zasad podatkowych (np. zasady pewności prawa czy zaufania do organów podatkowych) całkowita zmiana stanowiska organów podatkowych w tej kwestii (w stosunku do jednolitej kilkunastoletniej praktyki sprzed 2006 roku), przy jednoczesnym braku zmiany stanu prawnego, jest niedopuszczalna i musi być oceniona jednoznacznie krytycznie.

Zmiana prawa

Z naszej analizy można już wyciągnąć pewne wnioski: problem z objęciem PIT pakietów medycznych sprowadza się do ustalenia, czy przyznanie pracownikowi prawa do korzystania z usług przychodni jest równoznaczne z otrzymaniem przez niego świadczenia czy tylko pozostawieniem pracownikowi świadczenia do dyspozycji.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie przyjął to drugie stanowisko. Jednak zdaniem Aprkadiusza Michaliszyna, prawnika, partnera w CMS Cameron McKenna, jest to kwestia dyskusyjna. Równie dobrze sąd mógł uznać, że tylko możliwość korzystania z usług przychodni jest korzyścią samą w sobie, przez co świadczenie to powinno zostać opodatkowane.

- Spór ten będzie się jeszcze długo ciągnął. Przedsiębiorcy, którzy będą mieć szczęście uzyskania pozytywnej interpretacji podatkowej, nie będą opodatkowywać świadczeń zdrowotnych. Pozostali będą płacić podatek - stwierdza Arkadiusz Michaliszyn.

Co gorsza, każda kolejna interpretacja urzędów czy sądów komplikować będzie sytuację. Wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem jest zmiana przepisów. Kłopot w tym, że na taką na razie się nie zanosi.

Arkadiusz Michaliszyn przekonuje, że prywatne przychodnie udzielają świadczeń, które teoretycznie powinny być dokonywane przez państwo. Państwo nie radzi sobie na tym polu, mimo że pobiera wynagrodzenie w postaci ubezpieczenia zdrowotnego. Skoro ktoś sam finansuje świadczenia zdrowotne, zwalniając państwo z tego obowiązku, jest zasadne, aby finansowanie tych świadczeń zwolnione było z opodatkowania.

- W ten sposób rozwiązane zostaną trzy problemy: stanie się zadość zasadzie słuszności, prawo podatkowe będzie prostsze, poprawi się stan służby zdrowia - podsumowuje nasz rozmówca.

Rozliczenia pakietów medycznych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Jak dowodzić, że abonament jest zwolniony z PIT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

 

Fot. Wojciech Górski

Jacek Rostowski, minister finansów

POSTULUJEMY

Minister finansów, Jacek Rostowski, powinien jak najszybciej wydać ogólną interpretację podatkową, w której wyjaśni, jak należy opodatkować PIT pakiety medyczne oferowane i opłacane przez pracodawców pracownikom. Powinien też przygotować odpowiednie zmiany przepisów.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już od 14 sierpnia 2025 r. będzie łatwiej o orzeczenie o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, uprawniające do szeregu świadczeń, ulg i uprawnień. Nowe przepisy wchodzą w życie

W dniu 14 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28.07.2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, dzięki któremu będzie można szybciej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności (i odpowiednio – stopniu niepełnosprawności), a co się z tym wiąże – szybciej korzystać z przysługujących na jego podstawie świadczeń, ulg i innych uprawnień.

To już przesądzone: Co najmniej dwie niedziele handlowe w miesiącu, zakupy w pierwszą i trzecią niedzielę każdego miesiąca, koniec z zakazem handlu w kolejne 20 niedziel w roku?

Na III czytanie sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju oczekuje projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni oraz ustawy - Kodeks pracy (druk sejmowy nr 384), który ma na celu zmianę regulacji dotyczących zasad prowadzenia handlu i czynności związanych z handlem w niedziele, poprzez wprowadzenie co najmniej dwóch niedziel handlowych w każdym miesiącu roku kalendarzowego. Dotychczasowe 4 niedziele handlowe (wyznaczone na ostatnią niedzielę w styczniu, kwietniu, czerwcu i sierpniu) – zostałyby zatem zastąpione aż 24 takimi niedzielami, w które nie obowiązywałby zakaz handlu. W związku z wyborem Karola Nawrockiego na nowego Prezydenta RP i jego deklaracjami, które padły w tym zakresie w czasie kampanii prezydenckiej – wydaje się, że dalsze losy tego projektu są już jednak przesądzone.

Rekordowe dodatki z ZUS dla seniorów. Te roczniki dostaną co miesiąc ponad 6 tysięcy złotych

Nie każdy dożywa tak pięknego wieku. Ale ci, którym się to udaje, są w naszym kraju traktowani w szczególny sposób. Bez względu na to, czy mają emeryturę, rentę czy nigdy nie pobierali żadnego świadczenia z ZUS — gdy kończą sto lat, przysługuje im coś wyjątkowego: honorowa emerytura. I choć brzmi to uroczyście, chodzi o bardzo konkretne pieniądze.

Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to kontrowersyjny pomysł, który zakłada wypłatę stałej kwoty każdemu obywatelowi, bez względu na wiek, pracę czy dochody. W polskiej debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł miesięcznie, uznana za minimum pozwalające na podstawowe utrzymanie. Czy takie świadczenie rzeczywiście mogłoby zastąpić inne programy socjalne? I kto zapłaciłby za wypłaty dla milionów Polaków?

REKLAMA

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

REKLAMA