REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie uzyskanych kwot

REKLAMA

Do 15 lutego 2005 r. podmioty, które uzyskały dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, muszą rozliczyć uzyskane kwoty. W tym terminie pracodawcy powinni złożyć formularz rozliczenia i ewentualnie zwrócić nienależnie pobraną kwotę dofinansowania. Sytuacja pracodawców rozliczających wsparcie do wynagrodzeń za 2004 r. jest szczególnie złożona z uwagi na zróżnicowane okresy sprawozdawcze

Rozliczenia bieżącego dokonuje każdy, kto korzystał z dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych na podstawie art. 26a ustawy – niezależnie od tego, czy wsparcie w formie dofinansowania miało charakter poakcesyjnej pomocy publicznej czy też nie. Rozliczenie polega na ustaleniu, czy:
• uzyskane kwoty wsparcia nie przewyższają kwot należnych (rozliczenie bieżące),
• uzyskane kwoty wsparcia będącego poakcesyjną pomocą publiczną w rozumieniu art. 87 TWE są uzasadnione w świetle przepisów o dopuszczalności pomocy publicznej na zatrudnienie (rozliczenie łączne).
Formularze i forma rozliczenia
Wyniki obu rozliczeń pracodawcy wykazują w jednym formularzu – INF-D-R. Dane dotyczące rozliczenia bieżącego – w częściach A-C oraz D1 i D3 formularza INF-D-R.
W razie niedokonania rozliczenia do 15 lutego 2005 r.:
• mogą powstać zaległości wobec Funduszu oraz przesłanki do naliczania odsetek, w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych (par. 6 ust. 1 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 2003 r.),
PFRON może wszcząć postępowanie wyjaśniające w celu ustalenia, czy pracodawca nie ma zaległości w zobowiązaniach wobec Funduszu – może to opóźnić moment uzyskania dalszych dofinansowań do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych (art. 26a ust. 8 ustawy).
Zakres rozliczenia
Rozliczenie bieżące polega na ustaleniu, czy pracodawca nie pobrał nienależnego wsparcia z tytułu dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych. W związku z tym konieczne jest ustalenie kwoty uzyskanego wsparcia (kwota do rozliczenia) i kwoty, która jest należna z tytułu zatrudnienia pracownika na podstawie art. 26a-26c ustawy (kryterium oceny). Dokonując tej analizy, nie bierze się pod uwagę postanowień rozporządzenia z dnia 18 maja 2004 r.
PRZYKŁAD
Pracodawca otwartego rynku pracy zatrudniał na 0,75 etatu osobę o lekkim stopniu niepełnosprawności, osiągającą wynagrodzenie w wysokości 1000 zł, uzyskał dofinansowanie do jej wynagrodzenia za listopad w wysokości 210 zł. Po wypłaceniu tych środków PFRON ustalił, że pracodawca miał zaległości z tytułu wpłat, o których mowa w art. 23 ustawy (DEK-W). Oznacza to, że zgodnie z art. 26a ust. 8 ustawy dofinansowanie pracodawcy w ogóle nie należało się. Zatem kwota 210 zł (tj. 0,75 x 0,7 x 0,5 x 800) jest kwotą nienależną – do wykazania w poz. 92 INF-D-R.
Kwota do rozliczenia
W rozliczeniu bieżącym rozlicza się kwotę wsparcia rzeczywiście uzyskanego na podstawie art. 26a ustawy z tytułu dofinansowań do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych.
Rozliczenie to dotyczy więc nie tylko poakcesyjnej pomocy publicznej, ale wszystkich uzyskanych wyłącznie na podstawie art. 26a ustawy kwot wsparcia do wynagrodzeń wypłaconych za okres od stycznia do grudnia – w odniesieniu do poszczególnych niepełnosprawnych pracowników.
WARTO WIEDZIEĆ
Każdy może złożyć formularz INF-D-R w formie elektronicznej lub pisemnej.
Do tej kwoty – wykazywanej w poz. 80 INF-D-R – wlicza się:
• kwotę dofinansowania uzyskaną należnie, w tym kwotę nadwyżki dofinansowania nad wynagrodzeniem, o której mowa w art. 26a ust. 5 pkt 2 ustawy (wykazywane w poz. 47 INF-D-P),
• kwotę dofinansowania uzyskaną nienależnie (tj. w wysokości wyższej od należnej, o której mowa w par. 6 ust. 1 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 2003 r.) – bez względu na przyczynę powstania tego stanu.
PRZYKŁAD
Pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej zatrudniał w styczniu pracownika o znacznym stopniu niepełnosprawności osiągającego wynagrodzenie w wysokości 1000 zł. Złożył informację INF-D-P i wniosek WN-D, z którego wynikało, że do wynagrodzenia tej osoby pracodawca uzyska pomoc w wysokości 917,90 zł – do wykazania w poz. 80 INF-D-R. Z tej kwoty 40 zł (tj. 1,3 x 1 x 1 x 800 -1000) zostanie zgodnie z art. 26a ust. 5 pkt 2 ustawy przeznaczone na ZFRON – z poz. 47 INF-D-P. Natomiast 877,9 zł (tj. 1000 -122,1) pozostanie do dowolnego wykorzystania – z poz. 46 INF-D-P. Jednak pracodawca przeoczył fakt, że orzeczenie utraciło moc 26 stycznia. Oznacza to, że pracownik nie był zatrudniony przeciętnie miesięcznie na pełen etat, ale na 0,806 etatu (tj. 25/31). Należna kwota dofinansowania wyniosłaby więc 838,24 zł (tj. 0,806 x 1 x 1,3 x 800 = 838,24 < 1000 – 122,1) i w pełnej kwocie byłaby przeznaczona do dyspozycji zakładu z poz. 46 INF-D-P. Pracodawca uzyskał nienależnie kwotę 79,66 zł (tj. 917,90 – 838,24) – do wykazania w poz. 92 INF-D-R.
Kryteria oceny
Kryterium oceny podczas dokonywania rozliczenia bieżącego jest kwota należna na podstawie art. 26a-26c ustawy pracodawcy ubiegającego się o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych.
Kwota ta uwzględnia zarówno wielkość dofinansowania ustaloną i wykazaną w informacji INF-D-P, jak i inne modyfikacje tej wartości mogące wynikać np. z:
• art. 26a ust. 8 ustawy, który uniemożliwia uzyskanie dofinansowania w przypadku posiadania przez pracodawcę zaległości w zobowiązaniach wobec PFRON,
• art. 26b ust. 2 i 3 ustawy, który ogranicza lub wyłącza uzyskanie dofinansowania na pracownika, który został wcześniej zatrudniony przez innego pracodawcę i jest zatrudniony w wymiarze czasu pracy przekraczającym ogółem pełny wymiar czasu pracy.
Kwotę ustala się za te miesiące, za które pracodawca wypłacił wynagrodzenia, do których uzyskał wsparcie na podstawie art. 26a ustawy. Maksymalnym okresem rozliczenia może być więc okres obejmujący wynagrodzenia wypłacone za okres od stycznia do grudnia.
Sposób rozliczenia
Rozliczenie polega na ustaleniu nienależnie pobranej kwoty dofinansowania poprzez odjęcie kwoty należnej na podstawie art. 26a-26c ustawy od kwoty uzyskanej.
Kwoty uzyskanego wsparcia pracodawca wykazuje w poz. 78-80 INF-D-R (do rozliczenia bieżącego służy kwota wykazana w poz. 80, a pozostałe mają charakter kontrolno-statystyczny). Kwoty nienależnie pobrane wykazuje się w poz. 91 i 92 INF-D-R (do rozliczenia bieżącego służy kwota wykazana w poz. 92, a kwota z poz. 91 ma charakter kontrolno-statystyczny). Wynik rozliczenia bieżącego jest zawarty także w poz. 100, jako składnik ogólnej kwoty zwrotu.
WARTO WIEDZIEĆ
Kwoty wykazywane w INF-D-R są kwotami zbiorczymi stanowiącymi sumę kwot poszczególnych typów, ustalonych w odniesieniu do poszczególnych pracowników.
PRZYKŁAD
Pracodawca B zatrudniał osobę o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności we wrześniu i październiku. Pracownik osiągał miesięcznie wynagrodzenie w wysokości 1000 zł. Uzyskał dofinansowanie w pełnej kwocie wynikającej z wyliczenia zawartego w INF-D-P: za wrzesień 877,90 zł (poz. 46 INF-D-P), a za październik – 877,90 zł (poz. 46 INF-D-P). Jednak po wypłaceniu środków PFRON poinformował go, że będzie musiał zwrócić część dofinansowania do wynagrodzenia za wrzesień, ponieważ Fundusz ustalił, że w tym miesiącu pracownik był zatrudniony u trzech pracodawców: u pracodawcy A na 0,5 etatu, u pracodawcy B na 1 etat i u pracodawcy C na 0,25 etatu. Pracodawca A zatrudnił pracownika w 1999 r. (do września włącznie), pracodawca B – w 2000 r., a pracodawca C – w 2004 r. Zatem zgodnie z art. 26b ust. 3 ustawy pracownik jest zatrudniony w wymiarze czasu pracy przekraczającym ogółem pełny wymiar czasu pracy: we wrześniu – 1,75 etatu (tj. 0,5 + 1 + 0,25), a w październiku – 1,25 etatu (tj. 1 + 0,25). Miesięczne dofinansowanie na osobę nie powinno przekroczyć kwoty miesięcznego dofinansowania przyznawanego na osobę zatrudnioną w pełnym wymiarze czasu pracy. Przyznaje się je w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy tej osoby w pierwszej kolejności pracodawcy, który pierwszy zatrudnił tę osobę, tj. we wrześniu pracodawca A powinien otrzymać kwotę dofinansowania odpowiadającą zatrudnianiu pracownika na 0,5 etatu, pracodawca B – 0,5 etatu, a pracodawca C – 0 etatu, zaś w październiku – pracodawca A – 0 etatu, pracodawca B – 1 etat, pracodawca C – 0 etatu. Oznacza to, że pracodawcy B przysługiwały następujące kwoty: 440 zł za wrzesień (poz. 46 INF-D-P) i 877,90 zł za październik. W związku z tym, powinien ustalić kwotę nienależnie pobraną w wysokości 437,90 zł (tj. 877,90 – 440 + 877,90 – 877,90) – do wykazania w poz. 92 INF-D-R.
PRZYKŁAD
Pracodawca zatrudniał pracowników niepełnosprawnych i wykazał w INF-D-P 5600 zł jako kwotę należną z tytułu dofinansowań. Podczas uzgadniania salda PFRON ustalił 4850 zł jako kwotę należną. Saldo uzgodniono, PFRON wypłacił kwotę 4850 zł. Pracodawca po pewnym czasie stwierdził, że właściwa była kwota ustalona przez niego, a nie przez Fundusz. Dokonując stosownych korekt, zgodnie z par. 6 ust. 2 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 2003 r., poinformował PFRON o wysokości kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy kwotą należną a kwotą mu wypłaconą oraz złożył wniosek o wypłatę tej kwoty wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych. PFRON ostatecznie przyznał rację pracodawcy i wypłacił dotychczas sporną kwotę 750 zł. Kwotę do rozliczenia będzie stanowić kwota 5600 zł (do wykazania w poz. 80 INF-D-R), a kwota nienależnie pobrana wyniesie 0 zł (do wykazania w poz. 92 INF-D-R).
Luiza Klimkiewicz

Kolejny artykuł dotyczący rozliczania dofinansowania ukaże się jutro, 8 lutego br.

PODSTAWA PRAWNA
• Art. 26a-26c ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 123, poz. 776 z późn. zm.).
• Par. 6 rozporządzenia ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (Dz.U. nr 232, poz. 2330 z późn. zm.).


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Piwo bezalkoholowe i energetyki z wyższym VATem. Rząd szykuje duże podwyżki już w 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce podnieść VAT na piwo bezalkoholowe, wino 0% i napoje energetyzujące z 5% do 23%. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2026 roku. Rząd tłumaczy decyzję ochroną dzieci przed „oswajaniem z alkoholem" – te produkty mogą bowiem kupować osoby niepełnoletnie. Dla konsumentów oznacza to wyraźnie wyższe ceny na sklepowych półkach.

Wnioski o bon ciepłowniczy zostaną pozostawione bez rozpoznania. Niespodziewana zmiana przepisów o nowym świadczeniu już na biurku Prezydenta

W dniu 19 grudnia 2025 r. na biurko Prezydenta została złożona ustawa o zmianie ustaw w celu usprawnienia mechanizmów wsparcia odbiorców energii elektrycznej i ciepła, wprowadzająca zmiany w przepisach o nowym świadczeniu – bonie ciepłowniczym, którego celem jest wsparcie w zakresie rachunków za ogrzewanie dla osób zagrożonych ubóstwem energetycznym. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawić bez rozpatrzenia wniosek o przyznanie bonu ciepłowniczego w przypadku, gdy zaistnieją okoliczności określone w nowelizacji, a – dotyczy to również wniosków o świadczenie za 2025 r., których termin składania upłynął 15 grudnia br.

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

To nie tylko oszczędności budżetowe. To przez przepisy lekarze WZON niepełnosprawnym odbierają pkt 7 w orzeczeniu o niepełnosprawności

Osoby niepełnosprawne (i ich rodziny) za utratę pkt 7 chyba powinny mieć pretensje do polityków (i to tych rządzących 20 lat temu), a nie lekarzy WZON. Bo to politycy związali lekarzy w PZON definicjami prawnymi, które nakazują odebrać osobie niepełnosprawnej pkt 7. I nie ma to wiele wspólnego z medycyną. Co więcej politycy definicje te umieścili w rozporządzeniach (albo Wytycznych), a nie w ustawach. To powinno być w mojej ocenie skontrolowane przez Trybunał Konstytucyjny - taka definicja to materia ustawowa w ustawie. Pokażę to na przykładzie definicji "Konieczność sprawowania opieki". Problem, który powoduje dziś ta definicja wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Nie ma nic wspólnego z bieżącymi sporami polityków.

REKLAMA

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA