REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie zawsze można wrócić

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na przywrócenie do pracy może liczyć pracownik, któremu pracodawca bezzasadnie wypowiedział umowę o pracę lub niezgodnie z prawem rozwiązał ją ze skutkiem natychmiastowym (art. 45 i 56 k.p.). Czasami jednak reaktywowanie stosunku pracy jest niemożliwe lub niecelowe.
Odpowiedź na pytanie, kiedy przywrócenie do pracy jest niemożliwe, jest stosunkowo prosta. Taką decyzję sądu pracy uzasadniają zwykle sytuacje związane z funkcjonowaniem zakładu pracy, stanowiące faktyczną przeszkodę w kontynuowaniu zatrudnienia, np. likwidacja stanowiska zajmowanego wcześniej przez pracownika, poważne kłopoty finansowe pracodawcy czy wreszcie zaprzestanie prowadzenia przez niego działalności. Zdecydowanie trudniej rozstrzygnąć, kiedy przywrócenie do pracy może być niecelowe.
Wybór należy do pracownika
Nieuzasadnione wypowiedzenie przez pracodawcę umowy o pracę lub niezgodne z prawem rozwiązanie jej w trybie bezzwłocznym uprawnia pracownika do jednego z roszczeń przewidzianych w art. 45 i 56 k.p., pozostawiając mu także wybór roszczenia.
Jest rzeczą naturalną, że pracownicy, wybierając pomiędzy przywróceniem do pracy a roszczeniem odszkodowawczym, zdecydowanie częściej sięgają po to pierwsze uprawnienie. Roszczenie odszkodowawcze zakłada bowiem, że rekompensata finansowa będzie odpowiednia i wystarczająca dla naprawienia nieprawidłowości ze strony pracodawcy. Natomiast przywrócenie do pracy nie tylko ma na celu zapewnienie pracownikowi środków materialnych, ale przede wszystkim daje możliwość powrotu do pracy.
Tymczasem sąd pracy może w pewnych okolicznościach zweryfikować decyzję pracownika. Wyjątek od zasady wyboru roszczenia przez pracownika przewiduje bowiem art. 45 par. 2 k.p., który stanowi, że sąd pracy może nie uwzględnić żądania uznania wypowiedzenia za bezskuteczne lub przywrócenia do pracy, jeżeli ustali, że uwzględnienie takiego żądania jest niemożliwe lub niecelowe. W takim przypadku orzeka o­n o odszkodowaniu. Zasada ta ma odpowiednie zastosowanie w przypadku niezgodnego z prawem rozwiązania umowy bez wypowiedzenia.
Sąd nie orzeka według swego uznania
Kompetencja do orzekania wbrew woli pracownika nie zależy od swobodnego uznania sądu pracy. Skorzystanie z niej wymaga od sądu dokonania ustaleń wskazujących na to, że uwzględnienie żądania przywrócenia do pracy wybranego przez pracownika jest niemożliwe lub niecelowe. Zważywszy zaś wyjątkowy charakter art. 45 par. 2 k.p., wymaga o­n wszechstronnej analizy wszystkich okoliczności konkretnego przypadku i wyważenia usprawiedliwionych interesów obu stron.
Sprawę komplikuje to, że omawiany przepis nie formułuje żadnych kryteriów, według których należałoby oceniać niecelowość lub niemożliwość przywrócenia pracownika do pracy. Należy zatem przyjąć, że ocena dokonywana w ramach tego artykułu powinna odbywać się z uwzględnieniem wszystkich okoliczności, które mogłyby mieć wpływ na przyznanie pracownikowi innego (alternatywnego) roszczenia przez sąd pracy niż roszczenie przez niego wybrane (wyrok z 10 stycznia 2003 r., I PK 144/02; OSNP 2004/13, poz. 225).
W świetle orzecznictwa SN
Pojęcie niecelowości przywrócenia do pracy ma szeroki zasięg i wymaga między innymi rozważenia z punktu widzenia przyczyn wypowiedzenia lub rozwiązania umowy o pracę oraz możliwości powrotu pracownika do pracy. Brak celowości przywrócenia do pracy może bowiem wynikać z rozmaitych przyczyn dotyczących zarówno pracodawcy lub pracownika, jak i równocześnie obu tych podmiotów.
Niecelowość wydania orzeczenia o przywróceniu do pracy uzasadniają niewątpliwie okoliczności wiążące się z funkcjonowaniem zakładu pracy. Z drugiej strony natomiast może dotyczyć to na tyle nagannego postępowania pracownika, że jego powrót do pracy byłby niewskazany. Bardzo przydatne w tej materii okazuje się bogate orzecznictwo Sądu Najwyższego. Wprawdzie nie sformułowano w nim katalogu okoliczności wskazujących na niemożliwość lub niecelowość uwzględnienia żądania przywrócenia do pracy, tym niemniej wielokrotnie wypowiadano się w tej kwestii, oceniając zasadność zastosowania art. 45 par. 2 k.p.
Danuta Klucz


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZOB 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

REKLAMA

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę. Doszło do tragicznego wydarzenia! Co gorsza takich zdarzeń jest coraz więcej w Europie, nie tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

REKLAMA

Kredyty w złotówkach pod lupą TSUE. Dr P. Szcześniak: WIBOR jest zgodny z polską ustawą o kredycie hipotecznym i unijnym rozporządzeniem BMR

WIBOR jest zgodny zarówno z polską ustawą o kredycie hipotecznym, jak i z unijnym rozporządzeniem BMR. Podlega w związku z tym szczególnym wymogom informacyjnym i zaostrzonej kontroli jego wyznaczania. Wykluczone więc wydaje się, aby postanowienia odwołujące się do WIBOR zostały przez Trybunał Sprawiedliwości lub sąd krajowy kwalifikowane jako niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu tzw. abuzywności – pisze dr hab. Paweł Szczęśniak z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Wakacyjny top 5: Nawet 8000 zł na rękę. Sprawdź, gdzie zarobisz najwięcej

Szukasz dobrze płatnej pracy na lato? W sezonie 2025 możesz zarobić nawet 8000 zł na rękę! Sprawdź, które zawody sezonowe oferują najwyższe stawki godzinowe i gdzie warto szukać ofert, by maksymalnie wykorzystać wakacyjny czas.

REKLAMA