REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim terminie ZUS może wystąpić z żądaniem zwrotu świadczenia?

REKLAMA

Emeryci i renciści zobowiązani są do informowania ZUS o podjęciu działalności zarobkowej i wysokości osiąganych z tego tytułu przychodów. Przekroczenie wyznaczonych ustawą limitów powoduje zmniejszenie lub zawieszenie należnego świadczenia. Gdy emeryt lub rencista prowadzący pozarolniczą działalność nie wywiąże się z obowiązku zgłoszenia wysokości przychodu osiągniętego z tej działalności w poprzednim roku, istnieje wątpliwość, czy za równoznaczne z wypełnieniem tego obowiązku można uznać składanie zeznań podatkowych w urzędzie skarbowym, który przekazuje ZUS informacje o wysokości wykazanego w nich przychodu. Jest to istotne z uwagi na termin przedawnienia do wystąpienia przez ZUS z żądaniem zwrotu nienależnie wypłaconego świadczenia.
Obowiązkiem każdego emeryta lub rencisty osiągającego przychody jest złożenie w ZUS do końca lutego każdego roku oświadczenia o przychodach osiągniętych w roku ubiegłym.
W stosunku do przychodów osiąganych przez emerytów i rencistów z pozarolniczej działalności, obowiązek informacyjny wobec ZUS spoczywa również na urzędzie skarbowym. Do końca maja każdego roku ZUS uzyskuje od urzędu skarbowego informację o wysokości przychodu osiągniętego przez świadczeniobiorcę w roku poprzednim, wykazanego w zeznaniu podatkowym.
Gdy emeryt lub rencista podał niższą wysokość przychodu, niż wynika to z informacji urzędu skarbowego, ZUS ponownie sprawdza, czy wypłata świadczenia w ubiegłym roku była należna, czy świadczenie powinno zostać zmniejszone bądź jego wypłata powinna zostać zawieszona.
Zmniejszenie lub zawieszenie świadczenia
Prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy ulega zawieszeniu w razie osiągania przychodu w kwocie wyższej niż 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy, ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Gdy przychód jest osiągany w kwocie przekraczającej 70% tego wynagrodzenia, nie wyższej niż 130% tej kwoty, świadczenie ulega zmniejszeniu o kwotę przekroczenia, nie większą jednak niż kwota maksymalnego zmniejszenia.
Na prawo do świadczenia wpływa osiąganie przychodów z tytułu wykonywania działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczeń społecznych, w tym działalności pozarolniczej, nawet gdy emeryt/rencista nie przystąpił do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych z tego tytułu. Jako przychód z tej działalności przyjmuje się zadeklarowaną kwotę, nie niższą jednak od najniższej podstawy wymiaru składek, która dla osób prowadzących pozarolniczą działalność stanowi kwotę 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale.
Ustalenia, czy przychód danej osoby uzasadniał wypłatę świadczenia w pełnej wysokości lub jego zmniejszenie albo zawieszenie, ZUS dokonuje po upływie roku kalendarzowego na podstawie zawiadomienia emeryta lub rencisty o łącznej kwocie przychodu osiągniętego w ubiegłym roku kalendarzowym. Takie oświadczenie ZUS powinien otrzymać do końca lutego następnego roku.
Przedawnienie żądania zwrotu
Świadczeniem nienależnie pobranym jest świadczenie wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie lub zawieszenie prawa do niego albo wstrzymanie wypłaty świadczenia w całości lub w części, jeżeli osoba pobierająca świadczenie była pouczona o braku prawa do jego pobierania.
Fakt pobrania nienależnego świadczenia przez emeryta/rencistę, który nie powiadomił ZUS o osiągnięciu przychodów z pozarolniczej działalności przekraczających limit zarobków, jest bezsporny, jeśli decyzja o przyznaniu świadczenia zawierała pouczenie w tej sprawie.
Kwestią sporną jest natomiast możliwość uznania za wywiązanie się emeryta lub rencisty z obowiązku informacyjnego wobec ZUS o wysokości osiągniętych przychodów, gdy informacja taka została sporządzona i przekazana przez urząd skarbowy na podstawie danych wynikających ze złożonego przez niego zeznania podatkowego.
Kwoty nienależnie pobranych świadczeń, w związku z przekroczeniem dopuszczalnych kwot przychodów, podlegają bowiem zwrotowi za okres nie dłuższy niż 1 rok kalendarzowy poprzedzający rok, w którym wydano decyzję o rozliczeniu świadczenia, jeżeli osoba pobierająca to świadczenie powiadomiła organ rentowy o osiągnięciu przychodu. W pozostałych przypadkach zwrotu świadczenia można dochodzić za okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających rok wydania tej decyzji.
Wystarczy złożyć zeznanie
Samo zgłoszenie faktu podjęcia działalności nie stanowi wywiązania się z obowiązków informacyjnych wobec ZUS w tym zakresie. Jeżeli jednak emeryt/rencista corocznie składał zeznania podatkowe w urzędzie skarbowym, ZUS orientował się w wysokości osiąganych przez tę osobę przychodów. Wydaje się więc zasadny pogląd, że składając zeznania świadczeniobiorca informował o wysokości tego przychodu.
Złożone przez emeryta/rencistę oświadczenie ma więc charakter czysto informacyjny, ponieważ ZUS może dokonać ostatecznego rozliczenia na podstawie zaświadczenia z urzędu skarbowego.
W takiej sytuacji świadczenie podlegałoby zwrotowi maksymalnie za okres roku poprzedzającego wydanie decyzji o rozliczeniu świadczenia. Świadczeniobiorca nie może bowiem ponosić negatywnych konsekwencji zaniedbań ZUS.
Zdaniem sądu apelacyjnego
Urzędy skarbowe mają obowiązek informowania ZUS o przychodach emeryta lub rencisty, ale obowiązkiem takim obciążono w jednakowym stopniu osoby pobierające świadczenia i urząd skarbowy.
Jeśli świadczeniobiorca został pouczony o konieczności zgłaszania w ZUS faktu podjęcia działalności zarobkowej i wysokości uzyskiwanego przychodu oraz zasadach zawieszalności świadczeń z uwagi na wysokość osiąganych przychodów, przekazanie przez urząd skarbowy informacji o jego przychodach nie zwalnia go z obowiązku złożenia oświadczenia o wysokości tych przychodów.

WAŻNE!
Złożenie zeznania podatkowego jest realizacją obowiązku podatnika wobec urzędu skarbowego, a nie obowiązku emeryta wobec organu rentowego.
Oświadczenie składane przez emeryta lub rencistę nie ma więc charakteru czysto informacyjnego, ponieważ to właśnie na podstawie takiego zawiadomienia następuje ustalenie, czy osiągnięty przez zainteresowanego dochód uzasadniał wypłatę świadczenia w pełnej wysokości lub jego zmniejszenie bądź zawieszenie. Zawiadomienie dokonane przez urząd skarbowy może być jedynie podstawą dokonania korekty wcześniejszych ustaleń. Celem regulacji zobowiązującej urząd skarbowy do składania tych informacji w ZUS jest wyłącznie umożliwienie kontroli prawidłowości informacji przekazanej przez świadczeniobiorcę.
Organ rentowy może więc żądać zwrotu świadczenia za okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających rok wydania decyzji ustalającej należność, która ulega przedawnieniu po upływie 10 lat od dnia uprawomocnienia się tej decyzji.
Zgłaszanie zarobków
Powołanie się na możliwość uzyskania przez ZUS informacji o przychodzie emeryta lub rencisty z urzędu skarbowego może nie zostać uznane przez ZUS za uzasadnienie braku składania przez niego oświadczeń o osiągniętym przychodzie, szczególnie gdy został przekroczony określony limit. W celu uniknięcia negatywnych skutków związanych z dochodzeniem przez ZUS nienależnego świadczenia wraz z odsetkami warto wywiązywać się z tego obowiązku.


•  § 1 ust. 1 pkt 4 i ust. 2, § 3–6 § 5 rozporządzenia z 22 lipca 1992 r. w sprawie szczegółowych zasad zawieszania lub zmniejszania emerytury i renty (DzU nr 58, poz. 290 ze zm.),
•  art. 104 ust. 1, 1a i 3, art. 138 ust. 5, art. 194 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2004 r. nr 39, poz. 353 ze zm.),
•  art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 9 ust. 5, art. 18 ust. 8, art. 84 ust. 7 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU nr 137, poz. 887 ze zm.).
Joanna Kalinowska
specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych


REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 czerwca 2024 r. wyższe limity dorabiania do niektórych emerytur i rent

Od 1 czerwca 2024 r. zmienią się tzw. progi graniczne, o których powinni pamiętać pracujący seniorzy. W przeciwnym razie Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiesi lub zmniejszy świadczenie. Limity nie dotyczą jednak wszystkich emerytów i rencistów.

Urlop proporcjonalny a zmiana pracy. Co mówią przepisy?

Kiedy stosuje się urlop proporcjonalny? Co w przypadku zmiany pracy? Prezentujemy najważniejsze zasady.

Dżem, miód, soki i cukier: nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Rewolucyjne dyrektywy śniadaniowe!

Więcej owoców w dżemie, oznakowania na sokach i skład, mniej cukru oraz kraj pochodzenia miodu - to nowe wyzwania dla przedsiębiorców w całej UE. Uregulowano nowe przepisy w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego produktów, które mają ulepszyć ochronę konsumentów i dostosować ją do nowych wyzwań, takich jak zielona i cyfrowa transformacja. Przedsiębiorcy nie są pocieszeni, czekają ich duże zmiany.

Jeśli posiadasz dużą rodzinę, należą Ci się zniżki. Jakie?

Jesteś rodzicem przynajmniej 3 dzieci? Możesz nie wiedzieć, że przysługują Ci zniżki. Dowiedz się, jak z nich skorzystać oraz jak i gdzie złożyć odpowiedni wniosek.

REKLAMA

5000 zł na wakacje dla dzieci i młodzieży szkolnej. Tym razem nie tylko dla dzieci rolników. Sprawdź, kto skorzysta.

5000 zł na aktywizację dzieci i młodzieży szkolnej w czasie wakacji, czyli wakacyjna AktywAKCJA. Tym razem nie jest to program skierowany jedynie do dzieci rolników.

Trzaskowski wydał zarządzenie dotyczące symboli religijnych w urzędach. Hołownia komentuje

Prezydent Rafał Trzaskowski wydał zarządzenie dla Warszawy dotyczące wprowadzenia 16 standardów "równego traktowania”. Jest to szerokie zarządzenie, które dotyczy kwestii związanych z równouprawnieniem i zakazem dyskryminacji. Ocenił je marszałek Sejmu Szymon Hołownia.

Gość Infor.pl: Cezary Kaźmierczak (Związek Przedsiębiorców i Pracodawców) [17.05.2024] – Oglądaj na żywo!

Czy propozycja Trzeciej Drogi ws zakazu handlu to dobry kierunek? Dlaczego rośnie liczba przypadków łamania prawa przez przedsiębiorców? Czy płaca minimalna w Polsce jest na właściwym poziomie? Czy koszty pracy w Polsce są niskie? Czy Zielony Ład pomoże naszej gospodarce? Te pytania usłyszy gość Piotra Nowaka - Cezary Kaźmierczak - Prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Bon energetyczny - kto się załapie na 300-1200 zł? Kryteria dochodowe są naprawdę niskie

Wysokość bonu energetycznego będzie zależała m.in. od liczby osób w gospodarstwie domowym, jak również od kryterium dochodowego na osobę w gospodarstwie jednoosobowym lub wieloosobowym. Pieniądze w wysokości od 300 zł do 1200 zł są do wzięcia już w 2024 roku. Jednak załapać się na to nowe świadczenie nie będzie łatwo.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

Prezes URE: od lipca 2024 r. o ponad 40 proc. wzrosną opłaty za dystrybucję energii. O 30 zł miesięcznie więcej zapłaci przeciętne gospodarstwo domowe

Prezes URE Rafał Gawin szacuje, że w II połowie roku miesięczne rachunki za energię elektryczną, w tym za dystrybucję, wzrosną o ok. 30 zł dla przeciętnego gospodarstwa domowego o zużyciu do 2 MWh energii elektrycznej rocznie. Analizy URE pokazują, że średnia cena taryfowa sprzedaży prądu dla gospodarstw domowych w taryfie na II połowę 2024 i na rok 2025 może wynieść poniżej 600 zł za MWh

REKLAMA