REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim terminie ZUS może wystąpić z żądaniem zwrotu świadczenia?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Emeryci i renciści zobowiązani są do informowania ZUS o podjęciu działalności zarobkowej i wysokości osiąganych z tego tytułu przychodów. Przekroczenie wyznaczonych ustawą limitów powoduje zmniejszenie lub zawieszenie należnego świadczenia. Gdy emeryt lub rencista prowadzący pozarolniczą działalność nie wywiąże się z obowiązku zgłoszenia wysokości przychodu osiągniętego z tej działalności w poprzednim roku, istnieje wątpliwość, czy za równoznaczne z wypełnieniem tego obowiązku można uznać składanie zeznań podatkowych w urzędzie skarbowym, który przekazuje ZUS informacje o wysokości wykazanego w nich przychodu. Jest to istotne z uwagi na termin przedawnienia do wystąpienia przez ZUS z żądaniem zwrotu nienależnie wypłaconego świadczenia.
Obowiązkiem każdego emeryta lub rencisty osiągającego przychody jest złożenie w ZUS do końca lutego każdego roku oświadczenia o przychodach osiągniętych w roku ubiegłym.
W stosunku do przychodów osiąganych przez emerytów i rencistów z pozarolniczej działalności, obowiązek informacyjny wobec ZUS spoczywa również na urzędzie skarbowym. Do końca maja każdego roku ZUS uzyskuje od urzędu skarbowego informację o wysokości przychodu osiągniętego przez świadczeniobiorcę w roku poprzednim, wykazanego w zeznaniu podatkowym.
Gdy emeryt lub rencista podał niższą wysokość przychodu, niż wynika to z informacji urzędu skarbowego, ZUS ponownie sprawdza, czy wypłata świadczenia w ubiegłym roku była należna, czy świadczenie powinno zostać zmniejszone bądź jego wypłata powinna zostać zawieszona.
Zmniejszenie lub zawieszenie świadczenia
Prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy ulega zawieszeniu w razie osiągania przychodu w kwocie wyższej niż 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy, ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Gdy przychód jest osiągany w kwocie przekraczającej 70% tego wynagrodzenia, nie wyższej niż 130% tej kwoty, świadczenie ulega zmniejszeniu o kwotę przekroczenia, nie większą jednak niż kwota maksymalnego zmniejszenia.
Na prawo do świadczenia wpływa osiąganie przychodów z tytułu wykonywania działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczeń społecznych, w tym działalności pozarolniczej, nawet gdy emeryt/rencista nie przystąpił do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych z tego tytułu. Jako przychód z tej działalności przyjmuje się zadeklarowaną kwotę, nie niższą jednak od najniższej podstawy wymiaru składek, która dla osób prowadzących pozarolniczą działalność stanowi kwotę 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale.
Ustalenia, czy przychód danej osoby uzasadniał wypłatę świadczenia w pełnej wysokości lub jego zmniejszenie albo zawieszenie, ZUS dokonuje po upływie roku kalendarzowego na podstawie zawiadomienia emeryta lub rencisty o łącznej kwocie przychodu osiągniętego w ubiegłym roku kalendarzowym. Takie oświadczenie ZUS powinien otrzymać do końca lutego następnego roku.
Przedawnienie żądania zwrotu
Świadczeniem nienależnie pobranym jest świadczenie wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie lub zawieszenie prawa do niego albo wstrzymanie wypłaty świadczenia w całości lub w części, jeżeli osoba pobierająca świadczenie była pouczona o braku prawa do jego pobierania.
Fakt pobrania nienależnego świadczenia przez emeryta/rencistę, który nie powiadomił ZUS o osiągnięciu przychodów z pozarolniczej działalności przekraczających limit zarobków, jest bezsporny, jeśli decyzja o przyznaniu świadczenia zawierała pouczenie w tej sprawie.
Kwestią sporną jest natomiast możliwość uznania za wywiązanie się emeryta lub rencisty z obowiązku informacyjnego wobec ZUS o wysokości osiągniętych przychodów, gdy informacja taka została sporządzona i przekazana przez urząd skarbowy na podstawie danych wynikających ze złożonego przez niego zeznania podatkowego.
Kwoty nienależnie pobranych świadczeń, w związku z przekroczeniem dopuszczalnych kwot przychodów, podlegają bowiem zwrotowi za okres nie dłuższy niż 1 rok kalendarzowy poprzedzający rok, w którym wydano decyzję o rozliczeniu świadczenia, jeżeli osoba pobierająca to świadczenie powiadomiła organ rentowy o osiągnięciu przychodu. W pozostałych przypadkach zwrotu świadczenia można dochodzić za okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających rok wydania tej decyzji.
Wystarczy złożyć zeznanie
Samo zgłoszenie faktu podjęcia działalności nie stanowi wywiązania się z obowiązków informacyjnych wobec ZUS w tym zakresie. Jeżeli jednak emeryt/rencista corocznie składał zeznania podatkowe w urzędzie skarbowym, ZUS orientował się w wysokości osiąganych przez tę osobę przychodów. Wydaje się więc zasadny pogląd, że składając zeznania świadczeniobiorca informował o wysokości tego przychodu.
Złożone przez emeryta/rencistę oświadczenie ma więc charakter czysto informacyjny, ponieważ ZUS może dokonać ostatecznego rozliczenia na podstawie zaświadczenia z urzędu skarbowego.
W takiej sytuacji świadczenie podlegałoby zwrotowi maksymalnie za okres roku poprzedzającego wydanie decyzji o rozliczeniu świadczenia. Świadczeniobiorca nie może bowiem ponosić negatywnych konsekwencji zaniedbań ZUS.
Zdaniem sądu apelacyjnego
Urzędy skarbowe mają obowiązek informowania ZUS o przychodach emeryta lub rencisty, ale obowiązkiem takim obciążono w jednakowym stopniu osoby pobierające świadczenia i urząd skarbowy.
Jeśli świadczeniobiorca został pouczony o konieczności zgłaszania w ZUS faktu podjęcia działalności zarobkowej i wysokości uzyskiwanego przychodu oraz zasadach zawieszalności świadczeń z uwagi na wysokość osiąganych przychodów, przekazanie przez urząd skarbowy informacji o jego przychodach nie zwalnia go z obowiązku złożenia oświadczenia o wysokości tych przychodów.

WAŻNE!
Złożenie zeznania podatkowego jest realizacją obowiązku podatnika wobec urzędu skarbowego, a nie obowiązku emeryta wobec organu rentowego.
Oświadczenie składane przez emeryta lub rencistę nie ma więc charakteru czysto informacyjnego, ponieważ to właśnie na podstawie takiego zawiadomienia następuje ustalenie, czy osiągnięty przez zainteresowanego dochód uzasadniał wypłatę świadczenia w pełnej wysokości lub jego zmniejszenie bądź zawieszenie. Zawiadomienie dokonane przez urząd skarbowy może być jedynie podstawą dokonania korekty wcześniejszych ustaleń. Celem regulacji zobowiązującej urząd skarbowy do składania tych informacji w ZUS jest wyłącznie umożliwienie kontroli prawidłowości informacji przekazanej przez świadczeniobiorcę.
Organ rentowy może więc żądać zwrotu świadczenia za okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających rok wydania decyzji ustalającej należność, która ulega przedawnieniu po upływie 10 lat od dnia uprawomocnienia się tej decyzji.
Zgłaszanie zarobków
Powołanie się na możliwość uzyskania przez ZUS informacji o przychodzie emeryta lub rencisty z urzędu skarbowego może nie zostać uznane przez ZUS za uzasadnienie braku składania przez niego oświadczeń o osiągniętym przychodzie, szczególnie gdy został przekroczony określony limit. W celu uniknięcia negatywnych skutków związanych z dochodzeniem przez ZUS nienależnego świadczenia wraz z odsetkami warto wywiązywać się z tego obowiązku.


•  § 1 ust. 1 pkt 4 i ust. 2, § 3–6 § 5 rozporządzenia z 22 lipca 1992 r. w sprawie szczegółowych zasad zawieszania lub zmniejszania emerytury i renty (DzU nr 58, poz. 290 ze zm.),
•  art. 104 ust. 1, 1a i 3, art. 138 ust. 5, art. 194 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2004 r. nr 39, poz. 353 ze zm.),
•  art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 9 ust. 5, art. 18 ust. 8, art. 84 ust. 7 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU nr 137, poz. 887 ze zm.).
Joanna Kalinowska
specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to pomysł, który od lat dzieli opinię publiczną. Zakłada on, że każdy obywatel, niezależnie od tego, czy pracuje, ile zarabia, czy jest studentem albo seniorem, co miesiąc otrzymuje od państwa stałą kwotę pieniędzy. W Polsce w debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł, która ma wystarczyć na podstawowe potrzeby życiowe. Czy to realne? Kto miałby za to zapłacić?

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

REKLAMA

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Czy benzyna E10 niszczy silniki? Sprawdź, do których aut nie wolno jej tankować [LISTA]

Nowa benzyna E10 już od ponad roku zastępuje na stacjach tradycyjną Pb95, ale wielu kierowców nadal nie wie, że w starszych autach może powodować poważne problemy. Mechanicy ostrzegają: regularne tankowanie E10 w nieprzystosowanych samochodach może prowadzić do wycieków, korozji i kosztownych awarii. Niektóre modele są na to szczególnie narażone. Sprawdź, czy Twoje auto znajduje się na tej nieoficjalnej "czarnej liście". Zobacz, które silniki nie powinny korzystać z E10 i co możesz zrobić, by uniknąć usterek.

REKLAMA

1878,91 zł brutto dodatkowo dla emerytów już we wrześniu 2025. Jednak nie każdy otrzyma pełną kwotę

Rząd zdecydował: tegoroczna czternasta emerytura trafi do seniorów we wrześniu. W 2025 roku dodatkowe świadczenie w pełnej wysokości wyniesie 1878,91 zł brutto – tyle, ile obecnie wynosi najniższa emerytura. O terminie wypłaty przesądza rozporządzenie Rady Ministrów, które właśnie weszło w życie.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA