REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okresy rolne a wysokość emerytury

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Okresy pracy w gospodarstwie rolnym mogą zwiększyć wysokość emerytury przyznawanej przez ZUS. Prawo takie przysługuje zarówno osobom, które udowodniły powszechny staż ubezpieczeniowy, jak i osobom, którym uzupełniono staż wymagany do przyznania świadczenia za pomocą okresów rolnych.
Okresy pracy w gospodarstwie rolnym mają wpływ nie tylko na ustalenie uprawnień do emerytury, ale również na jej wysokość. Zasady ich uwzględniania przy ustalaniu wysokości świadczenia zależą od tego, czy uzupełniały o­ne staż ubezpieczeniowy wymagany do uzyskania emerytury. Jeżeli okresy takie zostały zaliczone do stażu ubezpieczeniowego, istotne znaczenie ma również liczba udowodnionych przez zainteresowanego okresów składkowych i nieskładkowych.

Gdy okresy rolne uwzględniono w stażu

Jeżeli ZUS zaliczył do stażu emerytalnego: okresy podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników, okresy prowadzenia gospodarstwa rolnego lub pracy w tym gospodarstwie, sposób obliczenia wysokości emerytury zależy od tego, czy wnioskodawca udowodnił 20 lat okresów składkowych i nieskładkowych (w przypadku kobiety) lub 25 lat tych okresów (w przypadku mężczyzny). Jeżeli osoba ubiegająca się o emeryturę udowodniła taki staż ubezpieczeniowy, ZUS najpierw ustala wysokość świadczenia na ogólnych zasadach z pominięciem okresów uzupełniających, a następnie oblicza tzw. część składkową emerytury rolniczej.
Wysokość podstawowej emerytury ustala się w następujący sposób: część socjalna świadczenia (24 proc. kwoty bazowej) + część należna za okresy składkowe (po 1,3 proc. podstawy wymiaru emerytury za każdy rok okresów składkowych) + część należna za okresy nieskładkowe (po 0,7 proc. podstawy wymiaru emerytury za każdy rok okresów nieskładkowych).
Natomiast tzw. część składkową emerytury rolniczej ZUS oblicza w następujący sposób: mnoży po 1 proc. emerytury najniższej z dnia powstania prawa do emerytury (obecnie jest to kwota 562,58 zł) przez każdy rok podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników przypadający od dnia 1 lipca 1977 r. oraz po 0,5 proc. takiej emerytury przez każdy rok pracy lub prowadzenia gospodarstwa rolnego po ukończeniu 16 lat życia przypadający przed 1 lipca 1977 r. Jeżeli rok jest niepełny, uwzględnia pełne kwartały. Ponadto przy obliczaniu części składkowej emerytury rolniczej okresy prowadzenia gospodarstwa rolnego lub pracy w tym gospodarstwie przypadające przed 1 lipca 1977 r. (w sytuacji niepodlegania innemu ubezpieczeniu społecznemu) uwzględnia się tylko wtedy, gdy przypadają nie wcześniej niż 25 lat przed ustaleniem prawa do emerytury.
W inny sposób obliczana jest wysokości emerytury, gdy wnioskodawca nie udowodnił stażu ubezpieczeniowego wynoszącego: 20 lat (kobieta) lub 25 lat (mężczyzna), a ZUS przy ustalaniu prawa do świadczenia uwzględnił mu okresy rolne wymienione w ustawie o emeryturach i rentach z FUS. W takim przypadku świadczenie obliczane jest w kilku etapach:
• ustalenie wysokości emerytury na zasadach ogólnych; ZUS uwzględnia w tym przypadku również okresy uzupełniające (rolne); są o­ne traktowane tak samo jak okresy składkowe,
• ustalenie proporcji; ZUS oblicza proporcję uwzględnionych okresów składkowych i nieskładkowych do wszystkich okresów, które zostały wzięte pod uwagę przy ustalaniu prawa do emerytury,
• obliczenie podstawowej wysokości emerytury; uzyskaną proporcję ZUS mnoży przez wysokość emerytury obliczoną na zasadach ogólnych,
• ustalenie części rolniczej; ZUS oblicza tzw. część składkową emerytury rolniczej według zasad określonych w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników.
• PRZYKŁADY
Czytelnik w listopadzie 2005 roku ukończył 65 lat i złożył wniosek o emeryturę mając 19 lat okresów składkowych, 2 lata okresów nieskładkowych oraz pełne 5 lat pracy w gospodarstwie rolnym i podlegania z tego tytułu ubezpieczeniu społecznemu jako domownik (lata 1984-1988). Czytelnik udowodnił tylko 21 lat okresów składkowych i nieskładkowych, dlatego ZUS doliczył mu przy ustalaniu prawa do emerytury 4 lata pracy w gospodarstwie rolnym. Podstawa wymiaru świadczenia wyniosła 1764 zł. Emeryturę obliczono w następujący sposób:
24 proc. x 1903,03 zł (aktualna kwota bazowa) = 456,73 zł,
23 lata składkowe (ZUS uwzględnił okresy rolne) x 1,3 proc. x 1764 zł = 527,44 zł,
2 lata nieskładkowe x 0,7 proc. x 1764 zł = 24,70 zł,
wysokość emerytury = 1008,87 zł (456,73 zł + 527,44 zł+ 24,70 zł),
proporcja uwzględnionych okresów składkowych i nieskładkowych w stosunku do wszystkich uwzględnionych okresów = 21/25,
wysokość emerytury po uwzględnieniu proporcji wynosi: 1008,87 zł x 21/25 = 847,45 zł.
Następnie ZUS ustalił część składkową emerytury rolniczej, tj. 28,13 zł (1 proc. x 5 x 562,58 zł).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.



Gdy okresów rolnych nie zaliczono do stażu

Jeżeli prawo do emerytury danej osoby zostało ustalone jedynie na podstawie okresów składkowych i nieskładkowych (bez okresów uzupełniających), okresów rolnych nie można zaliczyć przy ustalaniu wysokości emerytury. Jednak gdy wnioskodawca miał okresy opłacania składek na ubezpieczenie społeczne rolników, przysługuje mu tzw. zwiększenie świadczenia. Oblicza się je mnożąc po 1 proc. najniższej emerytury obowiązującej w dniu powstania prawa do emerytury przez każdy pełny rok podlegania ubezpieczeniu.

Marek Opolski

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 39, poz. 353 z późn. zm.).


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to pomysł, który od lat dzieli opinię publiczną. Zakłada on, że każdy obywatel, niezależnie od tego, czy pracuje, ile zarabia, czy jest studentem albo seniorem, co miesiąc otrzymuje od państwa stałą kwotę pieniędzy. W Polsce w debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł, która ma wystarczyć na podstawowe potrzeby życiowe. Czy to realne? Kto miałby za to zapłacić?

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

REKLAMA

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Czy benzyna E10 niszczy silniki? Sprawdź, do których aut nie wolno jej tankować [LISTA]

Nowa benzyna E10 już od ponad roku zastępuje na stacjach tradycyjną Pb95, ale wielu kierowców nadal nie wie, że w starszych autach może powodować poważne problemy. Mechanicy ostrzegają: regularne tankowanie E10 w nieprzystosowanych samochodach może prowadzić do wycieków, korozji i kosztownych awarii. Niektóre modele są na to szczególnie narażone. Sprawdź, czy Twoje auto znajduje się na tej nieoficjalnej "czarnej liście". Zobacz, które silniki nie powinny korzystać z E10 i co możesz zrobić, by uniknąć usterek.

REKLAMA

1878,91 zł brutto dodatkowo dla emerytów już we wrześniu 2025. Jednak nie każdy otrzyma pełną kwotę

Rząd zdecydował: tegoroczna czternasta emerytura trafi do seniorów we wrześniu. W 2025 roku dodatkowe świadczenie w pełnej wysokości wyniesie 1878,91 zł brutto – tyle, ile obecnie wynosi najniższa emerytura. O terminie wypłaty przesądza rozporządzenie Rady Ministrów, które właśnie weszło w życie.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA