REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakich przypadkach ZUS wymierza opłatę dodatkową

REKLAMA

Płatników, którzy nie wywiązują się należycie ze swoich obowiązków – nie opłacają składek terminowo oraz składają błędne dokumenty ubezpieczeniowe – Zakład Ubezpieczeń Społecznych może ukarać, wymierzając opłatę dodatkową.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych może wymierzyć opłatę dodatkową w dwóch przypadkach:
• płatnikowi w razie nieopłacenia składek lub opłacenia ich w zaniżonej wysokości (art. 24 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych),
• płatnikowi składek lub instytucji obsługującej wpłaty składek, jeżeli w terminie nie był w stanie przekazać składki do otwartego funduszu emerytalnego z powodu nieprzekazania lub przekazania błędnego zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, zgłoszenia płatnika składek, imiennego raportu miesięcznego, deklaracji rozliczeniowej, dokumentu płatniczego lub zlecenia płatniczego (art. 47 ust. 10c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).
Wymierzenie opłaty na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych zależy od uznania ZUS. Natomiast w drugim przypadku ZUS jest obowiązany wymierzyć taką opłatę w każdej sytuacji, gdy nieprzekazanie składek było wynikiem błędu płatnika lub instytucji obsługującej wpłaty składek.

Za nieopłacenie składek w terminie

ZUS może wymierzyć płatnikowi dodatkową opłatę w wysokości do 100 proc. nieopłaconych składek (art. 24 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). Nie może być więc o­na wyższa niż wysokość nieopłaconej należności głównej z tytułu składek.
W tym przypadku wymierzenie dodatkowej opłaty z tytułu nieopłacenia składek pozostawiono uznaniu ZUS. Jednak nie oznacza to dowolności w tym zakresie. ZUS na podstawie całokształtu okoliczności danej sprawy powinien ustalić, czy w danym przypadku uzasadnione jest ukaranie płatnika dodatkową opłatą za nieopłacenie składek w terminie. W takiej sytuacji ZUS ocenia zachowanie płatnika, które spowodowało nieopłacenie składek lub opłacenie ich w zaniżonej wysokości, a w szczególności czy było spowodowane okolicznościami zależnymi od płatnika oraz zawinionymi przez niego. W inny sposób powinien być bowiem potraktowany płatnik, który opóźnia się z wykonaniem obowiązku opłacania składek, mimo dobrej kondycji ekonomicznej, a inaczej płatnik borykający się z trudnościami finansowymi, a szczególnie tymi, które powstały na skutek zdarzeń od niego niezależnych.
Ponadto przy stosowaniu opłaty dodatkowej ZUS uwzględnia dotychczasowy stosunek płatnika do obowiązku opłacania składek – czy jest to stałe czy incydentalne opóźnienie. Dotychczasowy stosunek do wypełnienia obowiązku to istotne wskazanie dla ZUS, czy płatnik jest zainteresowany jego należytym wykonaniem i podejmuje czynności zmierzające do prawidłowej jego realizacji.
WAŻNE
Wymierzenie dodatkowej opłaty następuje w drodze decyzji. Od tej decyzji płatnik może się odwołać do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych (art. 83 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).

Za nieprzekazanie składki do OFE

ZUS wymierzana opłatę dodatkową na podstawie art. 47 ust. 10c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, jeżeli nie mógł przekazać składek do otwartego funduszu emerytalnego w terminie z powodu nieprzekazania lub przekazania błędnego zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, zgłoszenia płatnika składek, imiennego raportu miesięcznego, deklaracji rozliczeniowej, dokumentu płatniczego lub zlecenia płatniczego. W takiej sytuacji opłatą dodatkową karany jest płatnik składek lub instytucja obsługująca wpłaty składek.
Składkę do wybranego przez ubezpieczonego otwartego funduszu emerytalnego ZUS zobowiązany jest przekazać niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 15 dni roboczych, licząc od otrzymania składki opłaconej przy użyciu dokumentów płatniczych, raportów miesięcznych i deklaracji (art. 47 ust. 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).
Jeżeli w tym terminie ZUS nie będzie w stanie przekazać składki z tych przyczyn, powinien wymierzyć opłatę dodatkową płatnikowi lub instytucji obsługującej wpłaty (bank, poczta) w zależności od tego, który z tych podmiotów spowodował powstanie błędu.
Po stwierdzeniu błędu ZUS przesyła płatnikowi składek lub instytucji obsługującej wpłaty składek zawiadomienie o nieprzekazaniu lub przekazaniu błędnego dokumentu nie później niż w ciągu 30 dni, licząc od następnego dnia po dniu, w którym upływał termin przekazania składki do otwartego funduszu emerytalnego.
Opata dodatkowa wymierzana jest wysokości odsetek liczonych według zmiennej stopy procentowej, obowiązującej dla kolejnych trzymiesięcznych okresów, rozpoczynających się pierwszego dnia każdego kwartału kalendarzowego. Wysokość zmiennej stopy procentowej jest obliczana jako średnia arytmetyczna średnich ważonych stóp rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na czterech ostatnich przetargach, które odbyły się do końca miesiąca poprzedzającego ostatni miesiąc przed rozpoczęciem danego kwartału, i jest zaokrąglana do dwóch miejsc po przecinku. Do obliczania tych odsetek przyjmuje się, że rok wynosi 365 dni.
WAŻNE
Opłaconą lub ściągniętą w drodze postępowania egzekucyjnego dodatkową opłatę ZUS przekazuje w całości na rachunek ubezpieczonego w otwartym funduszu emerytalnym.
Odsetki obliczone są od kwoty nieprzekazanej w terminie składki na otwarte fundusze emerytalne (tzn. od 7,3 proc. podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalne ubezpieczonego – taka kwota jest przekazywana do otwartego funduszu emerytalnego), za okres od następnego dnia po upływie terminu przekazania składek przez ZUS do otwartego funduszu emerytalnego do dnia otrzymania prawidłowych dokumentów, które były przyczyną nieprzekazania składek do funduszu.

Sposób wniesienia opłaty dodatkowej

Dodatkowa opłata wymierzana jest w drodze decyzji, od której przysługuje odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych (art. 83 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). Instytucje obsługujące wpłaty składek i płatnicy składek zobowiązani są wpłacić dodatkową opłatę w najbliższym terminie opłacania składek po uprawomocnieniu się decyzji o jej wymierzeniu. Jeżeli opłata nie zostanie uregulowana dobrowolnie, podlega ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Opłaconą lub ściągniętą w drodze postępowania egzekucyjnego dodatkową opłatę ZUS przekazuje w całości na rachunek ubezpieczonego w otwartym funduszu emerytalnym.
4,30 proc. wynosi wysokość odsetek należnych z tytułu nieprzekazanych w terminie składek do otwartego funduszu emerytalnego od 1 stycznia 2006 r. do 31 marca 2006 r.

Iwona Wielgopolanin
gp@infor.pl

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. nr 137, poz. 887 z późn. zm.).
Komunikat Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 2 grudnia 2005 r. w sprawie wysokości odsetek należnych z tytułu nieprzekazanych w terminie składek do otwartego funduszu emerytalnego (MP nr 80, poz. 1146).


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

Poczta Polska dostarczy wszystkim „Poradnik bezpieczeństwa” autorstwa MON, MSWiA i RCB. Mieszkańcy wschodnich województw otrzymają do 15 stycznia 2026 r.

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Poczta Polska SA poinformowała, że podpisała umowę z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji na dostarczenie "Poradnika bezpieczeństwa" do wszystkich mieszkańców kraju. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości obywateli w zakresie ochrony życia, zdrowia i mienia. Dystrybucja pakietów już się rozpoczęła w województwie lubelskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim, a mieszkańcy kolejnych będą systematycznie otrzymywali pakiety po Świętach Bożego Narodzenia oraz na początku stycznia 2026 r.

REKLAMA

Co czeka rynek nieruchomości w 2026?

Jakie trendy będą kształtowały polski rynek mieszkaniowy w 2026 roku? W jakim kierunku będzie ewoluował sektor? Z jakimi wyzwaniami będzie mierzyć się branża? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Bon senioralny 2026 opóźniony. Dlaczego nie ruszy w styczniu i kiedy może wejść w życie

Bon senioralny, zapowiadany jako nowe wsparcie dla osób starszych wymagających opieki, nie ruszy 1 stycznia 2026 r. Projekt ustawy wciąż znajduje się na etapie konsultacji i uzgodnień, a rząd nie zdążył zakończyć prac legislacyjnych. Z nieoficjalnych informacji wynika, że realny termin startu programu może przesunąć się na drugą połowę 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA