REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawa wymiaru emerytury po rencie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rencista, który nabył prawo do emerytury, może skorzystać z jednego z dwóch sposobów obliczenia jej podstawy. Określa go we wniosku o emeryturę i deklaracja ta jest wiążąca dla organu rentowego.  

Zasady obliczania podstawy wymiaru emerytury przyznawanej po rencie z tytułu niezdolności do pracy zostały zawarte w ustawie z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS (DzU z 2004 r. nr 39, poz. 353 – zwanej dalej ustawą emerytalną).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy podstawę wymiaru emerytury dla osoby, która miała wcześniej ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, może stanowić:
• podstawa wymiaru renty w wysokości uwzględniającej rewaloryzację oraz wszystkie kolejne waloryzacje przypadające w okresie następującym po przyznaniu renty albo
• podstawa wymiaru ustalona na zasadach ogólnie obowiązujących dla wniosków zgłoszonych po raz pierwszy, czyli w trybie określonym w art. 15 ustawy.

Jeśli podstawę wymiaru emerytury stanowi podstawa wymiaru renty, przy obliczaniu emerytury stosuje się wskaźnik wysokości wynagrodzeń z lat, które przyjęte były do obliczenia renty, oraz kwotę bazową służącą do obliczenia renty z tytułu niezdolności do pracy.

Do obliczenia podstawy wymiaru emerytury w trybie art. 15 ustawy przyjmuje się przychód:
• z 10 kolejnych lat kalendarzowych wybranych przez ubezpieczonego z ostatnich 20 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zgłoszono wniosek o emeryturę albo
• z 20 dowolnych lat kalendarzowych wybranych z całego okresu ubezpieczenia przypadających przed rokiem, w którym zgłoszono wniosek o emeryturę.

Obliczenie podstawy wymiaru emerytury na nowo następuje od kwoty bazowej obowiązującej w dniu nabycia prawa do emerytury.

Prawo do ustalenia emerytury na nowo

Ubezpieczony pobierający rentę z tytułu niezdolności do pracy, który we wniosku o emeryturę nie zgłosił żądania ustalenia podstawy wymiaru na nowo, a uczynił to dopiero po uprawomocnieniu się decyzji przyznającej świadczenie emerytalne, zachowuje prawo do obliczenia emerytury zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2004 r. nr 39, poz. 353 ze zm.). Uchwałę w takim brzmieniu podjął 15 lutego 2006 r. Sąd Najwyższy (II UZP OSNP 2006/15-16/244). Na jej podstawie obliczenie wysokości emerytury od zwaloryzowanej podstawy wymiaru renty, zgodnie z wnioskiem zgłoszonym przy zamianie renty na emeryturę, nie zamyka możliwości obliczenia emerytury według zasad obowiązujących dla nowo przyznawanych świadczeń.

Jeśli przy ustalaniu emerytury po raz pierwszy na wniosek zainteresowanego podstawa wymiaru emerytury została obliczona na nowo w myśl art. 15, nie ma przeszkód, aby ją ponownie ustalić od podstawy wymiaru renty.

Z wnioskiem o ponowne ustalenie podstawy wymiaru emerytury osoba zainteresowana może wystąpić w każdym czasie. Bez znaczenia pozostaje okres, jaki upłynął od daty przyznania emerytury. Emeryturę ustaloną w nowej wysokości wypłaca się nie wcześniej niż od miesiąca, w którym został zgłoszony wniosek o jej ponowne ustalenie.

W przypadku zgłoszenia wniosku o ponowne ustalenie emerytury w trybie art. 21 ust. 1 ustawy nie wymaga się, aby wskaźnik wysokości podstawy wymiaru był wyższy od wskaźnika poprzednio przyjętego do obliczenia tej podstawy.

Uchwała 7 sędziów Sądu Najwyższego
W dniu 20 lipca 2006 r. Sąd Najwyższy podjął uchwałę III UZP 9/06 M.P.Pr 2006/10/555, zgodnie z którą podstawa wymiaru emerytury ubezpieczonego, który wcześniej miał ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, może być ustalona na nowo w myśl art. 15 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2004 r. nr 39, poz. 353 ze zm.) także wówczas, gdy do jej obliczenia ma być przyjęta podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe lub na ubezpieczenie społeczne w tej samej wysokości i z tego samego okresu, które zostały uwzględnione przy ustalaniu podstawy wymiaru renty z tytułu niezdolności do pracy.

Uchwała umożliwiła ustalenie podstawy wymiaru emerytury na nowo, tj. od nowej kwoty bazowej obowiązującej w dacie przyznania emerytury, z zarobków z tych samych lat, z których obliczona została podstawa wymiaru renty bądź emerytury obliczonej na potrzeby świadczenia przedemerytalnego.

Z uchwały mogą skorzystać osoby, które:
• podstawę wymiaru renty lub emerytury obliczonej na potrzeby świadczenia przedemerytalnego miały ustaloną z 20 lat wybranych z całego życia zawodowego oraz
• podstawę wymiaru mają ustaloną z 10 kolejnych lat w ostatnich dwudziestoleciach przed rokiem, w którym zgłosiły wniosek o rentę, świadczenie przedemerytalne, jak i o emeryturę.

ZUS nie ustali więc podstawy wymiaru emerytury od tych samych zarobków, jakie przyjął do obliczenia podstawy wymiaru poprzedniego świadczenia, jeżeli:
• zostały o­ne wskazane z okresu krótszego niż 10 kolejnych lat kalendarzowych – dotyczy to zatem wszystkich rent przyznanych przed 1 stycznia 1999 r., kiedy to podstawa wymiaru renty ustalana była z ostatnich 12 miesięcy albo od 3 do 9 kolejnych lat kalendarzowych,
• zostały o­ne uzyskane w okresie 10 kolejnych lat kalendarzowych, jednak w okresie wykraczającym poza dwudziestolecie poprzedzające rok zgłoszenia wniosku o emeryturę.

Przykłady

Renta z tytułu niezdolności do pracy przyznana została w listopadzie 2000 r. Podstawa wymiaru renty została ustalona z zarobków osiągniętych w latach 1988–1997. Wskaźnik wysokości podstawy wymiaru 145,28%. Renta została obliczona od kwoty bazowej 1327,44 zł. W grudniu 2006 r. rencista zgłosił wniosek o emeryturę i wskazał, aby ustalić podstawę wymiaru emerytury na nowo z zarobków z tych samych lat. ZUS obliczy więc podstawę wymiaru emerytury według wskaźnika 145,28% mnożąc go przez kwotę bazową obowiązującą w listopadzie 2006 r., tj. 1977, 20 zł.

Do ustalenia podstawy wymiaru renty z tytułu niezdolności do pracy przyznanej w 1995 r. wskazano zarobki z 6 lat – 1989–1994. W lipcu 2006 r. został zgłoszony wniosek o emeryturę, przy którym rencista poprosił o zastosowanie uchwały SN z 20 lipca 2006 r. Nie jest to możliwe, gdyż do ustalenia podstawy wymiaru renty przyjęto zarobki z okresu krótszego niż 10 kolejnych lat kalendarzowych.

Uchwała ma zastosowanie nie tylko do spraw pierwszorazowych, tj. do wniosków o ustalenie prawa do emerytury zgłoszonych od lipca 2006 r., lecz także do emerytur przyznanych do 30 czerwca 2006 r.


Trzeba jednak zgłosić wniosek do ZUS. Ponowne obliczenie emerytury z zastosowaniem uchwały następuje od pierwszego dnia miesiąca, w którym jest zgłoszony wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2006 r.

Barbara Hal

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w urlopach: im więcej dzieci (i to nie tylko własnych) – tym więcej dni wolnych, a dla pracodawców, którzy nie będą się stosować – 30 tys. zł kary

Na 1 dziecko – 2 dni wolnego, na 2 dzieci – 3 dni wolnego, na 3 dzieci – 4 dni wolnego, a na 4 i więcej – 5 dni wolnego, z zachowaniem prawa do pełnego wynagrodzenia, a za odmowę zwolnienia od pracy w ramach ww. puli – 30 tys. zł kary dla pracodawcy. O zmianę art. 188 kodeksu pracy – w dniu 12 kwietnia br., zawnioskowały do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Rzeczniczka Praw Dziecka i Okręgowa Rada Adwokacka, powołując się m.in. na naruszenie przez ww. przepis konstytucyjnej zasady równości. Czy położy to kres absurdowi tylko 2 dni zwolnienia od pracy na wszystkie dzieci i obojga rodziców?

Kwalifikacje nauczycieli do zmiany. Związkowcy wyliczają poważne wady projektu

MEN zmienia przepisy dotyczące kwalifikacji nauczycieli. Związkowcy z KSOiW NSZZ "Solidarność" uważają, że projekt rozporządzenia budzi poważne wątpliwości i niesie "istotne zagrożenia dla jakości kształcenia oraz sytuacji kadrowej w polskim systemie oświaty". Apelują o przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych, aby "uniknąć negatywnych skutków dla systemu edukacji".

UWAGA: maturę można zdawać w domu. Jest komunikat CKE

Wprawdzie nie doszło jeszcze do tego, że maturę można zdawać zdalnie (na szczęście), ale okazuje się, że można ją zdawać w domu. Są na to przepisy, jest specjalny wniosek, a poszczególne Okręgowe Komisje Egzaminacyjne wydają w tym zakresie wytyczne.

Zmiany w wypłatach 800 plus. ZUS przesuwa w maju terminy przelewów. Kiedy pieniądze trafią do rodziców?

Jak to jest z tym przelewaniem 800 plus na konta rodziców? Wedle harmonogramu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, pieniądze wypłacane są w dziesięciu określonych terminach. Bywa, że z powodu takiego a nie innego ułożenia dat, przelewy robione są wcześniej. Tak właśnie będzie w maju.

REKLAMA

Czy 04.05.2025 r. to niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

Długi weekend, święto w czwartek 1 maja i w sobotę 3 maja to mocno ograniczone możliwości zakupowe. Zarówno w czwartek jak i w sobotę sklepy nieczynne. W sobotę 03.05.2025 r. można je zrobić tylko w małych sklepach osiedlowych, a z sieciowych głównie w Żabce. A jak będzie w niedzielę 04.05.2025 r. - można wybrać się do Lidla lub Biedronki albo wręcz do galerii handlowej na duże tygodniowe zakupy?

MRPiPS: nowe rozwiązania na rzecz osób z niepełnosprawnościami i przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności. Termin do 20 maja 2025 r. na składanie dokumentów

Rok 2025 jest wyjątkowo obfitujący w zmiany prawa czy też projekty zmian w zakresie uprawnień dla osób z niepełnosprawnościami i ogólnie dla całego systemu orzecznictwa. Ale to nie koniec! Idą kolejne zmiany i to na z góry określone lata: na 2026, 2027 a nawet 2028 r. Perspektywa odległa - to fakt, ale takie działania jak zapowiada resort pracy wymagają długiej perspektywy. Udało się dotrzeć do informacji, z których wynika, że MRPiPS ogłasza program: "Przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności". Co będzie obejmował program, do kogo jest skierowany i co można zyskać?

Jakie dokumenty trzeba mieć przy sobie na maturze?

Egzaminy maturalne 2025 rozpoczną się już niebawem. Główna sesja egzaminacyjna zaplanowana jest na okres od 5 do 22 maja 2025 r. Jakie dokumenty trzeba mieć przy sobie na maturze? Co w przypadku, gdy zapomni się dokumentów?

Znieważenie flagi państwowej – co grozi za obrazę symboli narodowych?

Flaga państwowa to jeden z najważniejszych symboli każdego kraju – wyraża tożsamość narodową, suwerenność, a także dumę z historii i wspólnoty obywatelskiej. W Polsce ochrona flagi jest zagwarantowana przepisami prawa, a jej znieważenie jest przestępstwem. Warto więc wiedzieć, czym jest znieważenie flagi Rzeczypospolitej Polskiej, jakie formy może przybrać oraz jakie sankcje grożą za tego rodzaju działanie.

REKLAMA

2610,72 zł w maju z ZUS dla prawie 130 tys. osób [NOWE ŚWIADCZENIE]. Dodatkowo wyrównanie od stycznia 2025

2610,72 zł w maju z ZUS dla prawie 130 tys. osób. Co istotne osoby, który mają prawo do tego nowe dodatku dostaną również wyrównanie od 1 stycznia 2025 r. Wysokość dodatku wynosiła w styczniu i lutym 2025 r. 2520 zł, a od marca jest to 2610,72 zł. Na konta świadczeniobiorców wpłyną więc w maju spore pieniądze.

Co najmniej 2074 zł brutto za pracę w majówkę?

Związek Zawodowy „Związkowa Alternatywa” apeluje do rządu o wprowadzenie wyższego wynagrodzenia dla pracowników wykonujących swoje obowiązki w trakcie dni świątecznych w majówkę. W opublikowanym komunikacie związkowcy proponują, by za trzy dni pracy (1,3 i 4 maja) wypłacana była kwota nie niższa niż 2074 zł brutto.

REKLAMA