REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-podpis otrzymamy z dowodem osobistym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wójcik-Adamska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obywatele w kontaktach z urzędem będą mogli posługiwać się osobistym podpisem elektronicznym. Ma być on zakodowany w chipie w dowodzie osobistym.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Wprowadzenie nowych podpisów elektronicznych – zaawansowanego podpisu osobistego oraz pieczęci elektronicznej – przewiduje projekt nowej ustawy o podpisach elektronicznych. Dzięki nim wykorzystywanie internetu do kontaktów z urzędem ma być prostsze i tańsze.

Podpis osobisty będzie miała każda dorosła osoba. Będzie on składany przez osobę fizyczną na podstawie dowodu osobistego. Powszechność nowych podpisów oraz ich wydawanie wraz z dowodem osobistym ma sprawić, że będą one dużo tańsze. Na razie nie wiadomo, ile podpis będzie kosztował, jednak dużo mniej niż 500 zł, które trzeba zapłacić obecnie za zestaw do podpisu elektronicznego, który jest ważny przez dwa lata.

– Zwalczanie poszerzenia katalogu podpisów jest wbrew interesowi społecznemu. Drogi obecnie podpis elektroniczny jest tylko w interesie podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne – mówi Wiesław Paluszyński, wiceprezes zarządu głównego Polskiego Towarzystwa Informatycznego.

REKLAMA

Uproszczona ma zostać procedura wydawania podpisów. Będą wydawać je urzędy przy odbiorze dowodów osobistych. Podpis będzie zakodowany w chipie w dowodzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Podpisy osobiste będą opierały się na definicji podpisu zaawansowanego, a nie podpisu kwalifikowanego. Stanowi to dowód liberalizacji instytucji podpisu elektronicznego – zauważa Patrycja Rogowska-Tomaszycka z PKPP Lewiatan.

Koszty wprowadzenia podpisów osobistych będą spoczywały na państwie. Za niezbędną do nowej działalności infrastrukturę zapłacą więc wszyscy podatnicy, niezależnie, czy będą korzystali z tych usług. Zdaniem ekspertów jest to złe rozwiązanie. Postulują oni, by takie zadania przekazać podmiotom prywatnym.

– Koszty działalności państwowej będą wyższe niż ponoszone przez firmy komercyjne – zauważa Stefan Kamiński, prezes zarządu Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji. Jego zdaniem wprowadzenie podpisu uderzy w prywatnych przedsiębiorców.

– Na nowych rozwiązaniach stracą przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się ponieść koszty i świadczyć usługi związane z podpisem elektronicznym – podkreśla Stefan Kamiński.

Projekt ustawy przewiduje także wprowadzenie pieczęci elektronicznej (ang. data stamping). Pieczęć ta ma na celu zapewnienie narzędzia dla podmiotów innych niż osoba fizyczna. Pieczęć elektroniczna będzie tworzona automatycznie przez systemy informatyczne. Dotyczyć może m.in. takich czynności, jak potwierdzanie faktu wpłynięcia dokumentów elektronicznych czy tworzenie faktur elektronicznych.

SŁOWNIK

PODPIS ZAAWANSOWANY – podpis elektroniczny przyporządkowany wyłącznie konkretnej osobie i umożliwiający jej identyfikację. Do jego złożenia nie jest potrzebne żadne specjalne urządzenie i może znajdować się np. w dowodzie osobistym.

PODPIS KWALIFIKOWANY – zaawansowany podpis elektroniczny, składany za pomocą specjalnego urządzenia i weryfikowany certyfikatem.

KATARZYNA WÓJCIK-ADAMSKA

katarzyna.wojcik@infor.pl

gazetaprawna.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA